Hirdetés

Nokia 9 PureView - ehhez nem kell ennyi kamera

Jelentős csúszás után végre itt a HMD csúcskészüléke, pár remek tulajdonsággal. Ám régi a hardver és az 5 + 1 kamerás hátlapi különlegesség komoly csiszolásra vár.

Fotós képességek

Tudjuk le az előlapot: 20 megapixeles kamera dolgozik fixfókusszal, képernyővillanóval és pár arcszépítő funkcióval, portrémód itt nincs, egy sima példa ide kattintva viszont van. A lényeg hátul található, a HMD Global, a Zeiss, a Light.co és a Qualcomm hardveres összefogásának eredményeivel. Amikor a felhasználó automata, kézi (és talán háttérelmosás) módban fotóz, egyszerre mind a két RGGB színszűrős és a három monokróm szenzor rögzít, temérdek fényt befogva, az adathalmazt pedig a Light.co algoritmusa, illetve a Snapdragon 845 több komponense (az ISP-t beleértve) gyúrja egybe.


[+]

Ez is computational photography, csak másképp: nem egy lapka rögzít gyors egymásutánban, hanem öt 1/2,9”-es egy időben, amihez f/1,82-es blende, 28 mm-es fókusztávolság (35 mm ekv.) és nem nevesített fókusztechnológia társul. A portrémódhoz ToF kamera is besegít hatodik érzékként (lásd alább), plusz ott a kéttónusú LED villanó. Jó, bár nem tökéletes a szeparáció az éles és életlen részek határán, és nem csak az arcok, a tárgyak háttere is elmosható, aminek a mértéke (és hellyel-közzel a fókuszpont) utólag is állítható a Google Fotók szerkesztőfunkciójával.

[+]

A sokkamerás kaland idáig tart: a panoráma vagy a videó egy szenzort használ, nincs tehát ilyenkor dinamikajavítás. A kézi mód kissé egyszerű: van négy fehéregyensúly séma, pár záridő opció 10 mp-ig, érzékenység ISO100 és 6400 között. Nincs viszont kézifókusz vagy Kelvin-skála, ahogy extra magas ISO érték vagy a mérési- és fókuszmód variálás sem. Akad önkioldó, kompozíciós vonal, Google Lens modul, monokróm felvétel (példák lent, remek dinamikával), panoráma, valamint gyorsított és lassított felvétel (1080p @ 120 FPS).


[+]

Nézzük a hiánylistát: nincs dual pixel vagy hasonlóan gyors autofókusz – az élesítés középtempós, az élőképen gyakran nappal is újrapróbálkozik, koromsötétben pedig állandóan ide-oda mozog. Ha pedig vakuval együtt kijelölöm egy makró általam preferált fókuszpontját, a rendszer csak azért is újraélesít. Nincs optikai képstabilizálás vagy méretes szenzor, és végképp nincs zoomoptika (hiába a 2x-es pötty, mindenféle nagyítás digitális), se hasonlóan praktikus ultraszéles. Oké: nem ez a Nokia 9 útja, ám egyszerűen a három látószög a mobilfotótás jelenkora, és aki álló- és mozgóképekkel belekóstolt, nehezen redukálja magát egy gyújtótávolságra. Szintén nincs dedikált éjjeli, makró, hosszú záridejű vagy AI mód.

Ami viszont van, az döbbenetes késés. A szoftver fürgén indul, de fókuszálással és kattintással együtt bő három másodperc az első kép ellövése, és további nyolc(!) a feldolgozása (főhajtás a szintén lomha Lumia 1020 előtt?). Ha gyors egymásutánban lövök tucatnyi képet makulátlan tavaszi fényviszonyok között, percekig eltart a feldolgozás (főleg, ha a RAW mentés is aktív), és újabb percek kérdése, mire a galéria kirajzolja a kisképeket és szerkeszteni tudok, vagy egyáltalán csak visszanézni, hogy az adott virágfotó éles lett-e, a portrén pedig pislogott-e az alany. A módválasztó se gyorsabb: lista helyett rövid oldalon kell végighúzni az ujjat, és az első opciótól az utolsóig elsimogatni tíz másodperc.


[+]

Ennyi idő alatt lehet panoráma felvételt indítani a fenti, gyenge eredménnyel, készítéskor néha szoftverleállással. Akkor már itt egy példa és még egy példa a Google Camera Mod tarsolyából (csak egy variáns indult el, HDR+ feldolgozás nincs). A vánszorgó feldolgozás közben ráadásul melegszik és merül a telefon – tényleg évekkel ezelőtt volt ilyen a „kameraélmény”. A csigatempóra piacvezető, fenomenális dinamikaátfogás a válasz nappal: nemcsak a ki/beégett részek helyén van visszanyert részlet, nincs HDR hiba, és a rendszer inkább picit alulexponál, semmint túl, ahogy azt a fél (vagy inkább háromnegyed) mobilpiac teszi.

Tanulni lehetne a HMD-től fénymérés témakörében, a részletesség viszont csak átlag feletti, puhább rajzolattal a széleken, észrevehető zajmentesítéssel, és különösen az élek, kábelek környékén felfedezhető túlélesítéssel. A fehéregyensúly korrekt, néha picit zöldesek a színek és lilás az ég a sarkok felé, de ez apróság. Ilyen jó dinamikaátfogással ellenben néha pasztellszerűek a kékek, zöldek és sárgák. Fókuszoldalról küzdeni a jófajta makróért, és juthatna rájuk picit több részlet, háttérelmosással megtámogatva viszont szépen ki lehet emelni a témát a háttérből. Nappal tehát rendben van a helyzet a végeredmény szemszögéből, tökéletes fényviszonyok között persze ma már egy középkategóriás teló sem szerepel le.


[+]

A két színszűrős és három monokróm optika sokszoros fénybefogásának az előnye este kell kijöjjön, és ez annyira sokat ígér, hogy érdemes mindjárt a P30 Próval megmérettetni. Sajnos egyoldalú a meccs: a Lövőház utcai jelenetet a Huawei kézből, esti mód nélkül is ISO500 érzékenységgel és csupa részlettel hozta le, a Nokia 9 meg ISO6400-on (lenti első kép), láthatóan elmosottabb részletekkel (fák) és jókora képzajjal (égbolt). Mindez nehezen indokolható öt lencsével, és mintha a nappal remek dinamika is felszívódott volna – cserébe van jókora túlélesítés (lásd a feliratokat). Kellően megvilágított környezetben még nem kell azért az aktuális PureView-nak sopánkodnia, nem vészes a részletesség és hibátlan a fehéregyensúly, de engem az érdekelt a bejelentés pillanatától, hogy koromsötétben mire megy.

A fókusz például semmire: olyan izgága az újraélesítés, hogy teli holdfényben is alig jutott sikerre, halovány fényforrásokkal pedig lényegében sose. Az utolsó két példa magért beszél: vesd össze a rivális egyik és másik éjszakai módos eredményével, kézből. Nem azért vagyok csalódott, mert akad jobb a piacon, hanem azért, mert ebben a rendszerben, éjjel sokkal több volt. Így viszont lehet, jobb lett volna a Lumia 1020 méretes szenzoránál maradni és a kapcsoló hardvert modernizálni, és akkor jut hely a zoomkamerának és az ultraszéles látószögnek is. Ami ugyanis a mostani rendszerben előnyoldalon maradt (nappal jó dinamika és háttérelmosás), azt egy iPhone, Galaxy S vagy Pixel okos algoritmussal, késedelem nélkül lehozza, és kínál mellé ilyen-olyan extrákat.

Érezhette a HMD, hogy kell valami plusz, ezt pedig az elvileg öt lencséből dolgozó DNG RAW mentés hozza el az Adobe támogatásával. Az opcionálisan telepíthető Lightroom CC-vel a telóról máris (pontosabban a várakozási idő lejárta után) összerakhatók az egyénileg feldolgozott képek, a színeket és az élességet egyéni ízlés szerint alakítva. Az eredmények korrektek és egy pont a Nokiának: a P30 Pro nyersfájljaival szemben vignettálás sincs. Este mindenesetre korlátozott a minőség, hiszen állvány nélkül csak rövid záridő tartható meg, a kézi módnak pedig vannak hiányosságai.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • Nokia

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés