Bevezető
Carl Zeiss AG, Leica, Hasselblad – néhány név a fotográfia világából, amellyel az okostelefónia terepén is összefutni. Ez már csak azért sem meglepő, mivel az elmúlt években fokozatosan tolódott a hobbiszintű és a mindennapokat megörökítő fotózás az erre a célra szakosodott, kisebb-nagyobb masináktól a zsebtelefonok felé, amelyek egyre többet nyújtanak e téren. Ahogy szűkül a fotós piac, úgy válik szükségszerűvé egyik-másik szereplőjének, hogy a csúcson pörgő mobiltrendekbe beférkőzzenek. Ez persze előnyös a telefongyártóknak is, hiszen nagy névvel reklámozhatják termékeiket.
Ez sokféle együttműködést jelent az egyszerű névhasználattól kezdve a lencsék vagy egész kameramodulok szállításán át a komolyabb szoftveres részvételig, és most a legendás Eastman Kodak Company a soros, a hírnevét az okostelefonok között próbálja fényesíteni. Legalábbis komolyabban, mint ahogy pár éve próbálkozott, ezért nyugodtan lehet az Ektrára új kezdetként tekinteni.
A 1881-ben alapított, amerikai vállalkozás szebb napokat is megélt: az első digitális kamera kifejlesztője 2000-es évekre kénytelen volt megválni számos részlegétől, filmgyárainak sorát bezárta, 2012-ben pedig csődvédelemért folyamodott, amiből részben a felhasználói termékpaletta leépítésével és az üzleti szektorra koncentrálva, részben pedig a legendás szabadalmi portfólió értékesítésével sikerült kikecmeregni, némi befektetői segítséggel. Aztán jött a hír: itt a Kodak okostelefon – persze, ahogy más nagy név, a ma is szerteágazó szektorokban jelenlévő fotós legenda sem vált az egyik napról a másikra mobilgyártóvá: a CAT strapatelefonokról is ismert The Bullitt Companyval összefogva alkották meg a legendás Ektra analóg fényképezőgép kameramobilos névutódját.
A Kodak Ektra a Hasselblad kameramodullal szerelt Moto Z Play fölött pihen [+]
Az 1941-ben, majd a gyenge piaci fogadtatás után 1948-ban újra kiadott Kodak Ektra az analóg fotográfia egyik mérföldkövének számított. A 35 milliméteres filmet és több modult befogadó fényképezőkép több szempontból is újító volt, és a megalkotásában kulcsszerepet játszott a magyar születésű Mihályi József (1889-1978), aki a mai Szerbia területén lévő Apatinban született, és aki közép-kelet európai tanulmányai után 1907-ben emigrált az Egyesült Államokba. Itt már Joe Mihályi néven lett le az asztalra számos szabadalmat, fejlesztést és tervet. Az Eastman Kodakhoz a húszas években csatlakozott, és már az egyik főmérnökként segített a cserélhető objektíves Ektra megalkotásában, amely bár kommerciális mércével nem volt jelentős, mégis a Kodak történetének egyik kulcsállomása. Határozott választásnak tűnik az Ektra név egy digitális kameramobil esetében, amely remélhetőleg méltó emléket állít a 76 éves, analóg fényképezőgépnek, csupa modern funkcióval. Forrás az adatokhoz: Fotóművészet.
Az AnandTech információi szerint a márka- és terméknevet licencelő Bullitt a készülék tervezéséért, legyártásáért és lényegében a mobilos részekért felel, míg a Kodak a lencséket, a kameraszoftvert és persze a márkanevet adja ennek az öthüvelykes, kompakt digitális fényképezőket megidéző masinának. Persze, akárhogy is nézzük, a használat szempontjából még mindig elsősorban egy mobiltelefonról lehet beszélni, éppen ezért a 21. századi Ektra nem növekedett a jókora Galaxy K Zoom vagy akár a Hasselblad modullal felvértezett Moto Z Play méretére. Így viszont kiesett az optikai zoom és a szenzorméret is a mobilokból megszokott, apró maradt, úgyhogy lényegében egy hagyományos, okostelefonos kamera konfigurációról lehet beszélni. Nyári kameratesztünkből egyébként kiderült, hogy bár még mindig van fejlődés a képminőség terén, úgy kevés fény mellett, mint képfeldolgozásban, a mobilok, parányi szenzorjaikkal nem fogják az erre szakosodott fotómasinákat lepipálni. Ehelyett a könnyű hordozás, a pillanatok alatt elkészülő, megvágott és megosztott kép, a sok effekt és mód vagy az olyan érdekességek jelentik az előnyt, mint a dupla kamera kétféle látószöggel, a Dual Pixel fókusztechnológia, a hibrid zoom vagy egy színes és egy monokróm szenzor adatainak összedolgozása.
A modern Ektra tesztjében nyilvánvalóan a fotós képességek játsszák a főszerepet, ám kötelezően foglalkozni kell azzal, hogy mint mindennapos használatra szánt telefon, mire jut a Bullitt eszköze. A csúcskategóriában versenyezve elvárás a csúcssebesség, a kettős használat miatt a jófajta üzemidő, és mivel a kijelző a kereső, elvárjuk a Full HD paneltől, hogy napfény alatt is remekeljen. Persze, mindezek csak asszisztálnak a nappali és esti, illetve az álló- és mozgóképminőséghez, és ahogy a Zenfone Zoom esetében jeleztük: ebben egy fotózásra szakosodott telekommunikációs ketyere nem hibázhat, mert sok mobil lő jó fotót, méretbeli kompromisszum nélkül. A tradicionális Kodak sárga doboz a határozottan kameraformájú telefon mellett egy USB-C kábelt, egy SIM-tűt, egy adag leírást és egy 5V / 2A feliratú töltőt rejtett egy készülékre aggatható csuklópánttal egyetemben, a külön megvásárolható bőrtok vagy az ilyen csomagokban megszokott füles nélkül.
Külső és kijelző
A 21. századi Ektra megalkotásakor két szempontot látszott érvényesülni: nézzen ki úgy, mint egy kompakt digitális fényképezőgép, és ne legyen nagyobb, mint egy kissé molett, mégsem kényelmetlenre méretezett okostelefon. A Bullitt mérnökei egy 147,8 x 73,35 x 9,69 milliméteres és mindössze 163,8 grammos masinát álmodtak meg, amely meglepően könnyűnek hat a jókora fényképezőgépekhez szokott kézben. Az acélgyűrűvel körbevett lencse viszont 14,02 milliméterre hizlalja a derékbőséget, amit már érezni a zsebben, ahogy a kidomborodó markolatot is. A bőrszerű (bár hivatalosan annak nem nevezett) textúra és a szálcsiszolt mintázatú, de műanyag oldalélek is a fotós mivoltot erősítik, a képernyő oldaláról viszont egyértelműen okostelefonnak lehet az Ektrát hinni, teljesen jogosan.
Sajnos a konstrukció és a kivitel a csúcskategóriás árképzés ellenére plasztik dominanciájú, és nem a legjobb fajtából: erősebben szorongatva valahol a markolat környékén kis kattanás jelzi, hogy szó nincs T-800-féle, masszívan egybeöntött fémvázról, és ha már a fogantyúnál tartunk, azt megragadva rutinszerűen hozzáér a tenyér az előlapi, halovány háttérvilágítású kezelőgombokhoz, de még a mikrofont is letakarja. Ez az a ritka eset, amikor az ésszerűség szélesebb kávát (hiszen ez a támaszték) és virtuális gombokat kívánt volna meg, mert ha inkább visszavált az ember a hagyományos mobilos fogáshoz, a markolat funkcióját vesztette, és akkor tök feleslegesen van ott, ellehetetlenítve az egykezes telefonos használatot.
A műanyag oldalak gomb felőli részén lehet csatlakoztatni a csuklópántot, attól balra haladva pedig a kétlépcsős exponálót, a bekapcsolót majd a két hangerő billentyűt lehet megpillantani vagy könnyed mozdulattal lenyomni. Telefonos szemszögből alulra, vagyis a markolat felőli oldalra megy a Type-C USB kábel, felülre pedig a 3,5 milliméteres füles, mindkettőnek egy-egy mikrofon a társasága. Bal oldalról lehet kibányázni a nanoSIM és microSD tálcát – bosszantó, hogy az adathordozó cseréjéhez (ami egy fényképező esetében ugye gyakori) a tű is kéznél kell legyen, plusz a SIM-et is mindig el kell távolítani. Egy kihajtható fül megoldotta volna a dolgot, de egy állványfurat is el kellett volna, ha már kompakt fényképezőgépet imitál az Ektra.
A műbőr érzésű textúra valamennyire segít a fogás stabilitásában, bár a ketyere kissé így is csúszós. A Kodak logó roppant elegánsan lett a hátlapba süllyesztve, nála sokkal határozottabban mutogatja magát a méretes kameragyűrű. A közepén hatelemes, f/2-es rekeszértékű lencse figyel, hattengelyes optikai képstabilizátorral – a Sony szenzor felbontását és a videorögzítési plafont felirat jelöli, nehogy elfelejtsük. Az Ektra PD-autofókusszal élesít, a villanó kéttónusú LED, azaz nem Xenon. Bár a Kodak és Mihályi is számos tekerőgyűrűjéről ismert, a jókora fémgyűrű nem csavargatható, és persze optikai zoomfunkciók sincsenek, a Gorilla Glass üveggel védett lencse fix gyújtótávolságú (26,5 mm, 35 mm ekv.).
Kijelző-teszt | ||||
---|---|---|---|---|
Mérés | Kodak Ektra | Honor 8 | Samsung Galaxy S7 | Huawei P9 |
Képátló | 5,0 hüvelyk | 5,2 hüvelyk | 5,1 hüvelyk | 5,2 hüvelyk |
Felbontás | 1080 x 1920 | 1080 x 1920 | 1440 x 2560 | 1080 x 1920 |
Technológia | IPS-LCD | IPS-LCD | Super AMOLED | IPS-LCD |
Fehér fényerő | 385 nit | 495 nit | 563 / 777 nit | 648 nit |
Fehér fényerő (min.) | 4,4 nit | 2,2 nit | 1,85 nit | 8,4 nit |
Fekete fényerő | 0,46 nit | 0,36 nit | 0 nit | 0,38 nit |
Kontrasztarány | 929:1 | 1375:1 | végtelen | 1704:1 |
Színhőmérséklet | 8239 K + kézi | 8432 K + kézi | 7722 / 6611 K | 7440 K + kézi |
Hirdetés
Kijelző oldalon sajnos nem minden fenékig tejfel: a telítettségben túltolt, kissé hideg kalibrációjú IPS panel maximális fényereje kevés a téli halovány napfényben is, úgyhogy a fénysűrűség biztos elvérzik a többi évszakban. Meg elvérzett alul is: a töltőcsatlakozó oldalán kis kékes elszíneződést és fényszivárgást fedeztem fel – talán egyedi hiba, de határozottan ott van. Oldalról tekintve a kontrasztok hamar csökkennek, máskülönben a betekintési szögek rendben vannak.
Ha a hüvelykujjat a kijelző oldalán megtámasztja az ember, hozzáér a kezelőgombokhoz és letakarja a mikrofont [+]
A kalibráción csak némileg segít a Miravision-féle képernyőszínezés, így sem állíthatók ipari standardra a színek, ami alapelvárás volna egy fotózásra szakosodott masinánál. Az érintési érzékenység rendben van, a rezgőmotor lehetne határozottabb. A Gorilla Glass védőüveg felül 13 megapixeles, f/2,2-es rekeszértékű szelfikamerát véd, szokatlan módon ugyancsak fáziskülönbség érzékelésen alapuló (PD-) autofókusszal.
A Hasselblad modullal felvértezett Moto Z Play (hátul) sokkal tekintélyparancsolóbb, mint az Ektra [+]
Villanó LED itt nincs, értesítési lámpa viszont van, amint a szem átnyargal az aprócska beszélgetési hangszóró felett. Ugyanitt fénymérő és közelségérzékelő is dolgozik. A multimédiás hangszóró hova lett? A markolat lencse felőli részén, a kis hajlatban rejtőzködik, az apró lukaknak is a tetején, monó megoldással. Elvitathatatlanul elegáns lett az új Ektra küllemre, azonban sem az anyaghasználat, sem a kényelem oldaláról nem az igaz a helyzet, a markolat és a méretes lencse inkább látványelem, az alapvetően meghízott házba pedig csak 3000 milliamperórás, elzárt telep fért. Pár gramm plusz és egy 4000-es akkumulátor biztosan jobb lett volna a dupla energiaigény (telefon és fényképezőgép) kielégítésére
Hardver, szoftverek
Az árszabás tekintetében talán beleférhetett volna a 14 nanométeren gyártott Snapdragon 820, az Ektra mindenesetre az egész fürge, bár 20 nanométeren kevésbé takarékos, MediaTek Helio X20-at kapta meg. Az MT6797 kódnéven futó SoC három klaszteres rendszere két Cortex-A73-as (2,3 GHz), négy Cortex-A53-as (2 GHz) és négy Cortex A53-as magot tartalmaz (1,4 Ghz). A grafikus feladatokat a Mali-T880MP4 látja el, memóriából 3 gigabájt jár, amit a rendszer rendben ki is használ. A tároló 32 gigabájtos, amiből 22,5 gigabájt érhető el, a microSD kártyára telepíteni is lehet (adoptive storage), legfeljebb 128 gigabájtos pakolható be.
Teljesítmény-teszt | ||||
---|---|---|---|---|
Benchmark | Kodak Ektra | Samsung Galaxy S7 | Huawei P9 | LG G5 |
Rendszerchip | MediaTek Helio X20 | Exynos 8890 | HiSilicon Kirin 955 | Snapdragon 820 |
AnTuTu Benchmark 6.x | 92617 pont | 133027 pont | 98904 pont | 137651 pont |
Vellamo Browser | 5072 pont | 6686 pont | 6711 pont | 4484 pont |
Vellamo Metal | 2086 pont | 3383 pont | 2885 pont | 3459 pont |
Geekbench 4 (single/multi) | 1680 / 4732 pont | 1838 / 5343 pont | 1742 / 5207 pont | n/a |
GFXBench Man. onscreen | 17 fps | 27 fps | 19 fps | 30 fps |
GFXBench Man. offscreen | 17 fps | 40 fps | 18 fps | 47 fps |
GFXBench T-Rex onscreen | 35 fps | 53 fps | 42 fps | 55 fps |
GFXBench T-Rex offscreen | 37 fps | 87 fps | 40 fps | 88 fps |
A sebessége különösebb panasz nem lehet: a felület és a honlapok görgetése fluid, az animációk és az alkalmazások kezelése ugyanakkor ráérős, főleg egy OnePlus 3T-vel összevetve. Vállalható a játékoknál a képfrissítés, és bár egy Asphalt 8-nál marad kívánnivaló, a címek többsége kevésbé rendszerigényes, így nem akad. A készülékház átlag feletti mértékben melegszik, ha igazán alágyújt az ember a processzornak és a GPU-nak.
Szoftveroldalról az Ektra megálmodói a szükséges minimum mellett döntöttek, a multimédiás részről a következő oldalakon esik majd szó. A telefon 2015-ös Androidot futtat (más szóval 6.0 Marshmallow-t), a Nougat frissítésre vonatkozóan egyelőre nem kaptunk támpontot. A Material Deisign alapfelületet az Ektra saját háttereivel és egy hasznos, informatív kis widgettel dobta meg. Itt a telefonra és a kamerára is akadnak tippek. A felülről lehúzható értesítési- és kapcsolópanel, az elválasztók nélküli billentyűzet és telefonkönyv, valamint a beállítások stílusa olyan, mintha egy Nexust használna az ember, és igaz ez a gesztusvezérlési extrákra is – magyarán nincsenek.
A tárcsázóban működik a gyorskeresés, a névjegyzék pedig számos fiókból, a SIM-ről és a telefonról is behívja a partnereket, többféle szűrési és csoportosítási lehetőséggel. A Gboard a billentyűzetek ezermestere átméretezéssel, témaválasztással, ujjhúzós bevitellel, bővíthető magyar szótárral és ékezetekkel, automatikus korrektúra is van. A Chrome sem lesz ismeretlen eme hasábokon: a gyári böngésző fürgén tölt be és jelenít meg több lapot, szinkronizálható gyakorlatilag minden a Google-fiókból, gyors a váltás asztali nézetre (zoomalapú sortörés nincs), plusz menteni, nyomtani és megosztani is könnyen lehet.
A nem kamerás extrák közé az AVG AntiVirus Pro víruskereső és rendszerfelügyelő, illetve az Office Suite irodai csomag tartozik. Van még fájlkezelő is, ám a File Commander nem teljes változat, azért fizetni kell, ami kabaré egy 180 ezer forintos készülék esetében. Kamerás oldalról a SnapSeed, a SnapGaléria, a Super8 és a Prints jár. A Kodak feliratú app igazából a böngészővel megnyitott, idegen nyelvű online kézikönyvet takarja. Ezeken túl csak a szokásos Google-szoftverek kaptak helyet.
Kamera, első rész
És akkor kamera. Az előlapon 13 megapixeles modul várja a mosolyt f/2,2-es rekeszértékű lencsével és fürge PDAF élesítéssel. A képek részletessége közepes, arcszépítés jelszó alatt szereti az algoritmus pirossal elszínezni a bőrszínt, mint itt látszik. A vonalélességről ez a Bone-mentes tájkép árulkodik. A főkamera a lényeg persze: egy nem pontosított típusú, 21 megapixeles Sony szenzorról van szó PDAF élesítéssel, f/2-es, fix gyújtótávolságú lencsével, azaz optikai zoom nélkül, viszont optikai stabilizálással. A lencse 26,5 milliméteres (35 mm ekv.). A villanó kéttónusú LED, azaz nem erősebb, Xenon fajta. A szoftverért a Kodak felel, és a kamerabillentyű dupla lenyomásával 2-4 másodperc alatt elinduló felület a fényképezőket megidéző stílust kapott, jobb oldali tárcsával. Ez annyira apró, hogy nehéz félkörös ujjmozdulattal a kívánt módot eltalálni (van automata, kézi, HDR, tájkép, portré, makró, sport, éjjeli, bokeh, panoráma és videó), ellenben könnyű a vissza gombot véletlenül megérinteni. Jobb ezért rábökni a tárcsára, amely nagyobb méretűre ugrik.
A keresőről elérhető még a kameraváltó, a beállítások, a vaku, az önkioldó, a tárgykövetés és a felbontás ikonja, plusz az exponálóé, mert nem csak a kétlépcsős kamerabillentyűvel lehet kattintani. Kár, hogy nincs gyorsgomb a videózáshoz és a HDR-hez, a kézi módot sem lehet alapvetővé tenni. Ott a záridő (1 - 1/4000s), az érzékenység (ISO100 - 6400), a fókusz (csúszkával), a fehéregyensúly (5 séma) és az expozíció állítható (+-2 Fé). A fehéregyensúly nem programozható, nincs fénnyel festésre alkalmas, hosszabb záridő, sem mérési- és fókuszmód választás. A DNG RAW mentés is lemaradt gyárilag, és a csokornyi camera2 API-ra épülő szoftverből csak az AZ Camerával sikerült nyersformátumban rögzíteni, erről később. A beállítások között a villódzásmentesítés, a helyszín, az exponálóhang és a rács állítható.
A Kodak Ektra sajnos ott hasal el, ahol a legkevésbé kellene: képminőségben. 21 megapixelen bőven rögzül részlet és a széleket leszámítva rendben van a lencserajzolat. Észrevehető ugyanakkor jókora zajmentesítés és némi élesítés, de még ezek is elfogadhatók volnának, hiszen rengeteg pixel áll nyomtatásra készen. A dinamikatartomány átlag feletti, a fókusz inkább fürge, bár nem villámgyors. A csődeljárásért a fehéregyensúly folyamodik: a színvilág előszeretettel torzul már nappal zöldes-sárgás irányba, de előfordul lilás eltévelyedés is a Kelvin-rengetegben. A színek egyébként sem „harapnak”, a rögzítettnél sokkal kontrasztosabb és élénkebb színek tárultak a szemeim elé. Az Ektra néha alulexponál, hogy elkerülje a kiégéseket, a HDR ezen segít, viszont jó három másodperc, mire egy ellövése után készíteni lehet a következőt. A szoftver tempója egyébként is kényelmes, automata módban is pártized másodperc eltelik érintés és exponálás előtt.
Makrót nagyjából 8-10 centiről lehet lőni, és gyakran hiába az érintőfókusz segítsége, ha nem sikerül odaélesíteni. Részletekből többet megtűrtem volna. A vakut bevetve előfordul, hogy sárgásra változik az egész színegyensúly. Este nyilván besegít a dupla villanó, akárcsak az optikai képstabilizátor a hosszabb záridőkhöz. Lehet próbálkozni automata módban, éjjeliben (több rövid képet gyúr össze, jókora képzajjal és túlélesítéssel), HDR-ben (egész jó, bár lassú opció) és persze kézi módban. Az utóbbi esetében, alacsonyabb érzékenységen jócskán belassul a fókuszálás, ami egyébként is téved néha, mint az óra a Széll Kálmán téren. Este sem hibátlan a fehéregyensúly, csak ilyenkor kevésbé tűnik fel, és azért bőven lehet vállalható képeket lőni, a stabilizátorral 1/4 másodperces záridőt is simán megtartottam.
A színhibák a videofelvételek esetében is előjönnek. Egyébként átlagos a képélesség (1080p @ 30 FPS, 17 Mbps, H.264), és viszonylag tiszta, dinamikus a sztereó hang (128 kbps AAC LC). Besegít a kézremegés kiküszöbölésében az optikai stabilizálás, bár néha túlkompenzál (példa itt). Opció a 4K-s, azaz 3840 x 2160 pixeles felvétel, bár semmivel sem rögzít több részletet 43 Mbps-on, mint 1080p-n, plusz a friss HEVC kodek miatt a visszajátszás problémás lehet régebbi számítógépeken és lejátszókon, példa erre. Eddig az Ektra saját szoftvere, következzen az, ami a lencse mögött lakozik, nyers valójában.
Kamera, második forduló
Mindig árulkodóak a DNG RAW fájlból feldolgozott képek (a lentiek az AZ Camerával készültek), mert palástolás nélkül megmutatják, mit juttat a szenzor a rendszer felé, utófeldolgozás előtt – 21 megapixelen az Ektra elképesztően részletgazdag, de színhibás képeket. A vonalélesség tényleg parádés, csak a széleknél elmosottabb a helyzet, ott viszont határozottan hűvösebb a színegyensúly, kromatikus aberráció nyomaival, míg középen sárgásabb a helyzet, mint azt ez az érintetlen DNG fájl is mutatja. Nem tudom, hogy a szenzor oldalán van-e a baki, mindenesetre nem kis munka volt a részemről legalább megközelíteni a természetes színeket, és tulajdonképpen mindennek forrása okozhatja az automatika és a JPG fotók fehéregyensúly gondjait. A harmadik féltől származó szoftverek egyébként hajlamosak a leállásra, plusz egyik sem használja kétlépcsős exponáló billentyűt fókuszálásra, a képet ellőni sem mindegyikkel lehet.
A kamerás konklúzió az, hogy hiába nagy név a Kodak, mobilfotózásban sok év keserves munkája áll egy Huawei, LG, Samsung, HTC, Apple vagy Sony mögött, és sok esetben még náluk is zavaros a képlet, csak nem annyira, mint Kodakéknál elsőre. Nem arról van szó, hogy ne lehetne galériákat megtölteni az elkészült képekkel, ám soktucatnyi közül kellett az előző oldalon szereplő, legjobban sikerülteket kiválasztani, és azokra is ráférne még a színkorrekció. Pont ebben, azaz hatékonyságban nem hibázhatott volna az Ektra, ha már kameramobilként hirdeti magát. Így viszont, jelen gondokkal és szoftversebességgel, plusz egy baromi erős piaccal óva intenék bárkit, hogy ezt a ketyerét válassza a következő évek momentumainak megörökítésére.
Nem része a főkamerának, hanem külön ikon indítja a Super 8 nevű videofelvételi és mindenféle filmes effektekkel operáló szoftvert. A retró kinézetű felületen apró kereső, vakubillenő, videó/fényképváltó, exponáló, sötétkamra (stúdió) és képminőség váltó gombok vannak. Nyolc séma szimulál klasszikus filmtekercses tónusokat: Ektachrome 100D, Plus X B&W reversal film, Tri X B&W reversal film, Daylight 30, Kodachrome 40, Ektachrome 160 type A, Kodachrome II type A és Ektachrome 64T közül lehet válogatni.
Működik a fényképezés és a fotózás a Super 8-ból, de lehet importálni is a galériából. A fenti filmes tónusok csak sémák, további finomhangolásra is van lehetőség: állítható a karcok és a szemcsék mértéke, a tompítás, a vibrálás és hasonló apróságok. Ha a felhasználó végzett az effektek hozzáadásával, már csak a renderelés van hátra, ami egy 10 másodperces, 1080p-s klip esetében is egy percet igényelt, úgyhogy az útifilmet nem feltétlenül a telefonon érdemes megvágni. Íme, egy példa, Clearchrome 30 tekercs és pár látványelem bevetésével.
A Snap galéria a hagyományos, alapvető képszerkesztési módok mellett a Snapseed teljes palettáját és széles effektlistáját felkínálja. Van egy pofás nyomtatószolgáltatás: a Printsbe tetszőleges számú, helyi vagy online fiókban tárolt képet be lehet hívni, majd a nyomtatási méretet és egyebeket kiválasztani. Az alapadatok megadása és fizetés után pedig útnak indul a Kodak és partnerei által kinyomtatott album. A gond az imént ecsetelt alkalmazásokkal szintén a sebesség: a Super 8 és a Prints is lassan tölt be, lomhán vált menüpontok között és csigatempóval importál a galériából.
A Play Zene a WMA formátumon kívül minden általam próbált kódolást meghajtott, a számokat listák, előadók, albumok vagy dalok szerint rendezte. Alapvető hangszínszabályzó jár, FM-rádió viszont nincs. Videolejátszóként a galéria funkcionál, megbirkózva a 4K felbontással, a HEVC, a DivX és az Xvid codekekkel – a feliratok és az AC3 hang lejátszásához alternatív szoftver kell.
A fülesre tiszta hang megy sztereó áthallás vagy komolyabb háttérzaj nélkül, a csúcskategóriához viszonyítva térben és részletességben említhető némi hiány. A monó hangszóró a markolat hátlap felőli hajlatában, az apró lukak tetejéről szól, méghozzá elég erélyesen, ellenben tompán, visszhangosan és a maximum felé zörejesen, érdemes mindjárt lejjebb szabályozni. A bejövő hívásokat mindenképpen meghallani, a minőség viszont semmiképpen sem lépi át a középszerűség nagy, sárga elválasztósávját.
Adatkommunikáció, üzemidő, végszó
Az Ektra egy nanoSIM-et fogad be 150/50 Mbps-es 4G adatátvitellel (800/1800/2100/2600 MHz), 3G-n 42/5,76 Mbps a ráta. A beszélgetési hangminőség kifejezetten jó, mindkét oldalon tisztán értettük a másikat, a hangerő inkább átlag feletti. A kétcsatornás WiFi modem 802.11a/b/g/n/ac szabványú közepes érzékenységgel, hotspottal és Directtel. A Bluetooth 4.1-es A2DP-vel és LE-vel, az USB 3.0-s MTP-vel, OTG-vel és Type-C csatlakozással. A navigáláshoz a földi antennák és routerek mellett a GPS és a Glonass műholdak bevethetők, a Beidou és a Galileo viszont nem, a pozíciószerzés gyors. Van iránytű, NFC, gyorsulásmérő és giroszkóp, nincs viszont infra.
A 3000 milliamperórás telep kerek egy napot biztosít intenzív mobilhasználattal, ám ha mindennapos fényképezőgépként is beveti az ember, vinni kell a hordozható töltőt. Átlagos napon 4-5 órás képernyőidőket hozott össze az Ektra, ebben bőven volt fotózás és videózás, este pedig töltés. Netezni mindössze hét órán át lehet egy ciklusról (ennek nem egy mobilt tudja a dupláját), videózni pedig 12 órán át. Az 5V / 2A teljesítményű adapter két óra alatt végez a teljes etetéssel. Az egyetlen akkumulátorkímélési mód az intelligens energiatakarékosság, ez alapból aktív, akárcsak a háttérben a Doze, a készenléti fogyasztás így alacsony.
Különleges hibrid lett a legendás nevet megöröklő, 21. századi Ektra, amely speciális értékelést érdemel, hiszen egy digitális fényképezőgép köré épített okostelefonról van szó, ám sajnos pont kamerafronton billen rossz irányba a mérleg nyelve. Ártól függetlenül sem férnek bele a fehéregyensúly problémák, 180 ezer forintért meg pláne nem. Ennyiért a nyári kamerateszt két győztese is beszerezhető, de olcsóbban is különb, megbízhatóbb ketyerék vannak a polcon (OnePlus 3T, Honor 8). A puszta minőség még csak az érem egyik oldala: a lomha működés sem az igazi, az pedig egyenesen tervezési hiba, hogy a vékony markolatot megragadva hozzáér a tenyér az androidos kezelőgombokhoz és kitakarja az egyik mikrofont. A markolat ráadásul ellehetetleníti az egykezes telefonhasználatot, de a fix gyújtótávolságú objektív méretes domborulata sem indokolt, hiszen sem zoomlencsét, sem méretes szenzort nem rejt. Magyarán az Ektra úgy lett túlméretezve, középszerű konstrukcióval és műanyag kivitellel, hogy ennek gyakorlati előnye nincsen, csak esztétikai.
Külső | |
---|---|
Ergonómia | 7 pont |
Anyaghasználat | 8 pont |
Összeszerelés minősége | 8 pont |
Kijelző mérete, minősége | 7 pont |
Belső | |
Kezelhetőség | 7 pont |
Sebesség | 8 pont |
Szoftver rugalmassága, bővíthetősége | 10 pont |
Felhasználói felület élménye | 8 pont |
Alapfunkciók | |
Hangminőség, vételi stabilitás | 8 pont |
PIM funkciók | 10 pont |
Adatkommunikációs képességek | 8 pont |
Multimédia | |
Vizuális | 7 pont |
Audio | 8 pont |
Egyebek | |
Üzemidő | 7 pont |
Ár/érték aránya | 6 pont |
Hogyan értékelünk? |
Kár érte, mert egyébként az Ektra pofásan néz ki, jó a szoftverfelület sebessége (bár a Helio X20 nem rúg labdába a csúcskategóriában, plusz nem is túl takarékos), előnyére válik a letisztult alkalmazásfelhozatal és jár néhány ügyes Kodak extra. Egy éjszakás kaland helyett éppen ezért remélem, hogy az Ektra tanulópénz lesz a folytatáshoz, mert a Bullitt Company és az Eastman Kodak is tud ennél jobbat, ezért igyekszem konstruktív javaslatokkal előállni. A prémium árazásért masszív, erős szorításra is szisszenésmentes, atombiztos fémkonstrukciót illik biztosítani, a sok fotózás pedig megkívánná a vízlepergető kivitelt. Ha marad a kamerakoncepció külsőleg, akkor a lencse oldaláról a méretesebb szenzor vagy az optikai zoom nyerne értelmet, a markolat oldaláról pedig a gomb- és mikrofonelrendezés frontján kellene picit brainstormingolni. Ha már az Ektra hangsúlyozottan egy kamera, akkor a microSD kártya igazán kipattintható fül mögé kerülhetne, hogy ne tűvel meg a SIM-mel együtt kelljen előcsalni, és akkor már egy állványfurat is odaférhetne mellé.
Emellett jócskán rá kellene nézni a szoftverre: egyfelől finomítani a feldolgozó algoritmust és gyorsítani a működést, másfelől pedig, normális 4K minőséget kihozni, DNG RAW mentést biztosítani (csak külső szoftverrel megy, színhibákkal), egy másodpercnél hosszabb záridőket kínálni és egyéb olyan nyalánkságokat, amit a konkurencia speciel tud (programozható fehéregyensúly, mérési- és fókuszmódok, 1080p @ 60 fps, 120 fps-es lassított felvétel). Nem a lehetetlent kérem, a piac kínál erős alternatívákat, de nem miattuk nem fér bele a plecsni. Annak viszont határozottan örülnék, ha a fennmaradásért küzdő, fotós legendák haladnának a korral és szakértelmüket adnák a mobilszektornak. Elsőre a Leica és a Huawei házassága sem volt hibátlan, másodjára a Mate 9-cel azonban fejlődött a helyzet, és pozitív előjellel várom a P10-et, tehát többet ki lehet hozni a Bullitt - Kodak kooperációból is. Remélhetőleg lesz második nekifutás.
Bone123
A cikk elkészítésében a Telekom 4G/LTE mobilinternet volt segítségünkre.
Specifikáció
![]() |
Általános | |
---|---|---|
Technológia | GSM/UMTS/LTE | |
Méret | 147,8 x 73,35 x 9,69 - 14,02 milliméter (lencsénél) | |
Tömeg | 163,8 gramm | |
Színvariációk | fekete | |
SIM-foglalat | 1 x nanoSIM | |
Kijelző | ||
Kijelző átlója | 5 hüvelyk | |
Kijelző felbontása | 1080 x 1920 pixel (441 ppi) | |
Kijelző típusa | IPS-LCD kapacitív érintőkijelző | |
Színárnyalatok száma | 16 millió | |
Hardver | ||
SoC típusa | MediaTek Helio X20 (MT6797) | |
Processzor típusa | tízmagos, 2 x 2,3 GHz Cortex-A72, 4 x 2 GHz Cortex-A53, 4 x 1,4 GHz Cortex-A53 | |
Processzor csíkszélessége | 20 nm | |
Processzor utasításkészlete | ARMv8 | |
Grafikus chip | Mali-T880MP4 | |
RAM mérete | 3 GB | |
Memória | ||
Telefonkönyv kapacitása | dinamikus | |
SMS memória | dinamikus | |
Belső tárhely | 32 GB (kb. 22,5 GB szabadon felhasználható) | |
Memória bővíthetősége | microSD (max. 128 GB) | |
Adatátvitel | ||
Frekvenciasávok | GSM 900/1800/850/1900 MHz UMTS 850/900/1900/2100 MHz LTE 800/1800/2100/2600 MHz |
|
GPRS / EDGE | van / van | |
UMTS / HSDPA / HSUPA / LTE | van / 42 Mbps / 5,76 Mbps / 150 Mbps | |
IrDA / Bluetooth | nincs / 4.1 (A2DP) | |
WiFi | 802.11a/b/g/n/ac, dual band, hotspot, Direct | |
USB | USB 3.0 (Type-C, MTP, OTG) | |
Push-to-talk / RSS | nincs / van | |
GPS vevő | van | |
GLONASS | van | |
NFC | van | |
Alapfunkciók | ||
Profilok | néma/rezgés | |
Vibra funkció | van | |
Kihangosítás | van | |
Hangtárcsázás / hangvezérlés | van / van | |
Hangrögzítés | van | |
Ébresztés | van | |
Prediktív szövegbevitel | van | |
Szoftverek | ||
Platform | Android 6.0 (Marshmallow) | |
WAP / HTML böngésző | nincs / van | |
E-mail kliens | van | |
Játékok | telepíthetők | |
Valutakonverter | telepíthető | |
Extra szoftverek | Snap Galéria, Snapchat, Prints, Super 8, AVG AntiVirus Pro, File Commander | |
Multimédia | ||
Fő kamera | 21 megapixel, f/2-es rekeszértékű lencse, kéttónusú led segédfény, PD-autofókusz | |
Másodlagos kamera | 13 megapixel, PA-autofókusz LED fény | |
Videófelvétel | 4K @ 30 FPS (HEVC), 1080p @ 30 FPS (H.264) | |
Zenelejátszó szoftver | van, háttérben is fut | |
Hangszínszabályzó | van | |
FM-rádió | nincs | |
Üzemidő | ||
Alap akkumulátor | 3000 mAh-s | |
Készenléti idő | ismeretlen | |
Beszélgetési idő | ismeretlen | |
Zenelejátszási idő | ismeretlen | |
Egyebek | ||
3,5 mm-es jack kimenet, gyorsulásmérő, giroszkóp, iránytű, fényérzékelő, közelségérzékelő, értesítési LED, kamera markolat, kétlépcsős exponálógomb |