Hirdetés

Firefox OS bemutató

Hirdetés

Hardveres szükségletek, felépítés, fejlesztés

Anno 2010-ben a Windows Phone 7 megjelenésekor a szaksajtót kisebbfajta sokként érte, hogy a Microsoft az akkori csúcsnak megfelelően lőtte be a hardveres alsó korlátot. A Firefox OS esetében szó sincs ilyesmiről, a Mozilla olyan alacsony követelményeket írt elő, hogy a rendszer szinte egy szelet kenyéren is boldogan elszaladgál. Persze ez nyilván túlzás, de ha egy gyártó pusztán a minimum szintet szeretné megütni, mindössze egy ARMv6 utasításkészletű processzort kell beszerelnie, grafikus egység, adatkommunikációs modulok és szenzorok nélkül. Érdekesség egyébként, hogy a RAM méretére nincs semmilyen megkötés; az Alcatel készüléke 256 MB kapacitású, a Geeksphone-ok ennek duplájával vannak felszerelve. A részletes szükségletek az alábbi táblázatban láthatóak.

Hardveres szükségletek
Komponens Minimum Ajánlott
Processzor ARMv6 utasításkészlet ARMv7A utasításkészlet NEON-nal, ARM Cortex-A5 család
GPU - Adreno 200 vagy jobb
Adatkommunikáció - 3G és WiFi
Szenzorok - Gyorsulásmérő, közelségérzékelő, fényérzékelő, a-GPS

A Firefox OS az Androidhoz hasonlóan egy monolitikus Linux kernelre épül, a rendszer (mint az összes Mozilla megoldás) nyílt forráskódú, azaz az OS-t alkotó kódsorok szabadon letölthetők és módosíthatók. A rendszer felépítése három nagy rétegre bontható. Legalul az úgynevezett Gonk található, mely a kernelt és a HAL-t (azaz a hardver absztrakciós réteget) tartalmazza, felette a Gecko terül el, mely többek között az alkalmazások futtatási környezetét foglalja magában. Legfelül a Gaia helyezkedik el, mely a felhasználói felület megjelenítésért és az egyéb rajzolási műveletekért felel. A multitasking modellről nincs információnk, az biztos, hogy bizonyos szolgáltatások (például a zenelejátszás) futhatnak a háttérben, de a fejlesztők számára mindez még nem érhető el. Jó hír viszont, hogy már tervben van a dolog, a háttérszolgáltatásokhoz tartozó bejegyzés már fel van véve a jövőbeli tervek közé.

A Firefox OS alkalmazások nyílt webes technológiákra épülnek, mint például a JavaScript, a HTML és a CSS. A készülékspecifikus funkciókat különféle API-kon (Application Programming Interface, azaz alkalmazásfejlesztési felület) keresztül érhetjük el, a jelenleg már aktív és a tervezett szolgáltatások listája itt található. Fontos kiemelni, hogy az Apple és a Google példáját követve a Mozilla is kiadott egy dokumentumot, mely a felhasználói felületek tervezésére vonatkozó irányelveket írja le. A programok disztribúciója a Marketplace nevű alkalmazásbolton és az interneten, az apphoz tartozó weboldalon egyaránt lehetséges; az előbbibe történő feltöltés nem szükséges feltétele az alkalmazások terjesztésének. További információért a hivatalos fejlesztői oldalt ajánljuk, melyen néhány útmutató is helyet kapott.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés