Infotainment, hatótáv, összegzés
A Peugeot infotainment rendszere a hasonló Opelhez képest jobban elrejti a klímakávát, hangulatban sokkal modernebb és előremutatóbb, viszont ugyanazokat a béna hibákat mutatja fel, jóval több logikátlansággal. Funkciók terén nagy döbbenet sehol sem lesz, a rádió FM és DAB sávokon, megbízhatóan működik, jobb alul a forrásokra klikkelve pedig a rádió mellett Bluetooth, USB vagy épp iPod menüpontokat is választhatnánk, ha ezek nem lennének inaktívak. Optimális esetben a felhasználót itt átirányíthatná a rendszer a párosítási felületre, de nem ez történik: vagy a mobilunkon rákeresünk az autóra és párosítjuk, vagy elmegyünk egy másik almenübe, az általános beállítások közé, és onnan indítunk párosítást. Logikus? Ha tisztában vagyunk vele, akkor igen, de sokak életét megkönnyíthetné, ha az inaktív menüpontokhoz is adna valami támpontot vagy segítséget a rendszer, és nem kiszürkítve, mindenféle információ nélkül hagyná a kevésbé képzett felhasználókat.
A TomTom-alapú navigáció tesztidőszakunk alatt jól navigált, frissek voltak az útlezárásokkal információi, viszont élő forgalmi adatokat nem tudott közölni, és ha egy Android Auto vagy Apple CarPlay rendszeren keresztül indított Google Maps vagy Waze az ellenfele, akkor mind navigálási beállításokban (autópálya-matricák, köztes pontok, érdekes helyek), mind bevitelben (diktálás sajnos nem jár hozzá magyar nyelven), mind sebességben nagyon alulmarad, egyetlen igazi előnye, hogy a 3D Cockpiten is látjuk vele a navigációt. Természetesen, ha elkezd merülni az autó, automatikusan felvillan, és jelzi, hol vannak a közelünkben lévő töltési lehetőségek.
A gépjármű beállításai között találjuk meg a világítási opciókat (belső hangulatfény, ködlápmákat villantó kanyarfényszóró, távolsági fényszóró automatikus fel és lekapcsolása), továbbá kikapcsolhatjuk a parkolássegítőt, kipörgésgátlót, kalibrálhatjuk a keréknyomást, és babrálhatjuk az ajtózárakkal kapcsolatos opciókat is. Érdekes módon olyan dolgokat, mint a kijelző fényereje innen nem állíthatunk, ehhez az igen gyakran használt funkcióhoz el kell mennünk a fő beállításokba, onnan a képernyő konfigurálásába, majd ott lenn, az animációk mellett a fényerőt kell nyomni a szabályzáshoz. A biztonsági menüpontban kapcsolgathatjuk a táblafelismerőt, a holttérfigyelőt, a fáradtságfigyelőt, megjeleníthetünk javasolt sebességet, és kikapcsolható az active safety brake (ezt le sem fordították), ami bizonyos szituációkban helyettünk fogja működtetni a féket.
Ezen a felületen az az 5 darab menüpont van, ami látszik. Teljesen értelmetlenül és megtévesztően van mellette nyíl meg csúszka [+]
A telefonhívási és a klímavezérlési menüpont értelemszerűen működik, ahogy az alkalmazásvezérlő főmenü sincs túlbonyolítva, a MyPeugeot alkalmazás elérhető iOS-re és Androidra, segítségével a szokásos utazási adatokat, várható karbantartásokat láthatunk, illetve indíthatunk hűtést-fűtést előre, vagy még a beülés előtt adhatunk célpontot a gyári navigációnak. Az Android Auto és az Apple CarPlay rendszer nálunk tökéletesen működött, az összes általunk próbált belső alkalmazás hibátlanul futott, nem volt gond a diktálással, stabil volt a kapcsolat és nagyon könnyű az első csatlakoztatás.
Aggasztó mennyiségű félrefordítás van a rendszerben - persze, érthető a gyakran előkerülő magyarázat, hogy a fordító adott esetben csak szövegfájlokból dolgozik, és gyakran fogalma sincs, milyen menüpontot hova fordít, itt azért számos olyan szókapcsolat került elő, aminek kontextustól függetlenül sincs semmi értelme, plusz, a fordítás után azért nyilván nem ártana belsős körben lefuttatni egy tesztet, ami után még korrigálni lehetne - ehelyett modelleken átívelően sikerül néha elrontani és érthetetlenné tenni a rendszert, mondok néhány példát. Tippeljen valaki, mit jelent a visszahajtás zár, ami egy ki-be kapcsoló: lelövöm a poént, a kulcsos bezárásra nem hajtja be a külső tükröket az autó, ha bekapcsoljuk. Következő a kireteszelés: csak vezető, ki vagy be, első tippnek talán a gyerekzár sem lehet rossz, de igazából arról van szó, hogy ha ezt bekapcsoljuk, akkor a kulcson egy nyitásra csak a vezetőoldali ajtót nyitja ki, mást nem.
Sajnos majdnem minden menüpontra jut egy félrefordítás [+]
Aki mindenféle fogyasztási statisztikát vetne papírra, annak valószínűleg kissé kellemetlen lesz, hogy a Peugeot kizárólag percalapon, és csak nagyoló oszlopdiagramokkal mutat fogyasztási értékeket, illetve ezen kívül kapunk egy nagy átlagot, amivel kapcsolatban szintén nem tudjuk meg, hogy mekkora távra vonatkozik, illetve nullázni sem tudunk. Nálunk egyébként a 18-19 kWh/100 km körüli átlagfogyasztások voltak reálisak, ami egy határozott fokkal rosszabb a hasonló méretosztályú koreai konkurensekénél, de még így is elegendő arra, hogy városi körülmények közt, klímával is teljesítse a teljes töltéskor prognosztizált hatótávját, ami lábfüggően 250 és 300 km körül lesz valahol.
Bruttó 50 kWh-s akkumulátorról beszélünk, hasznos kapacitásban ez nyilván valamivel kevesebb, viszont folyadékhűtésű, és az első 8 évben (vagy 160 000 km alatt) garantáltan nem eshet 70% alá a teljes kapacitása. Otthoni, normál 220 voltos csatlakozóról 16 óra fölötti teljes töltésekkel számolhatunk, de egy háromfázisú kábellel, fali box megvásárlásával 5-8 órára redukálhatjuk a töltési időt, 100 kW-os utcai villámtöltőn pedig 30 perc alatt 80%-ot lehet beletölteni, itthon persze inkább az 50 kW-osok jellemzőek, amiken inkább egy órát fogunk állni.
A Peugeot e-2008 egy stílusos, fiatalosra hangolt, kissé futurisztikus belsejű kis crossover, ami bizonyos felszereltségekkel belefér abba a 11 milliós teljes árba, amiből a gyors és szerencsés vevők állami támogatással 2,5 millió árengedményt kapnak. Ennyi pénzért a koreai konkurensek (e-Niro vagy Kona) sem tudnak nagyobb akkumulátort, jobb töltést, vagy egyéb, döntő erejű érvet felmutatni, így aztán mindenki magának tudja eldönteni, hogy a koreai egyszerűség, az opelesen hagyományos stílus (Crossland X), vagy a francia játékosság a legszimpatikusabb, objektíven nézve durva különbség ugyanis nincs közöttük.
szentkuti11