- Lesifotón és renderképen a Huawei Mate 70 Pro
- iPhone topik
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Xiaomi 14T - nem baj, hogy nem Pro
- OnePlus 7T - távolról pont tökéletes
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Redmi Note 13 Pro+ - a fejlődés íve
- Redmi Note 8 Pro - Redmi, a profi
- Vodafone mobilszolgáltatások
-
Mobilarena
Szeretettel köszöntünk a sztereó otthoni/szobai Hi-Fi világában !
Új hozzászólás Aktív témák
-
PuMbA
titán
válasz fererencz89 #122800 üzenetére
"A brutális tér úgy tudom, leginkább valami hiba / torzítás eredménye."
Amit én vártam volna az szerintem csak a felvételen lévő természetes tér Értsd úgy, hogy egy AKG K1000 fejhallgató terét se hozta egyik sem. Mélység nem volt, tehát a vokál középen hátrébb szól, oldalt egyes hangszerek a hangfal előtt.
[ Szerkesztve ]
-
VoidXs
Topikgazda
válasz fererencz89 #122800 üzenetére
Ha zeng a szoba, mint az állat, tényleg mindenhonnan jön hang. Az audiofileknek ez kell.
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
PuMbA
titán
válasz VoidXs #122802 üzenetére
Egyébként amikor nálam nem voltak akusztikai panelek a szobában, akkor csak lapos, egy síkból jövő hangzást kaptam. Ahogy bekerültek a hangfal mögé, mellé az panelek, egyből 3 dinemziós lett és a hangok helyei sokkal beazonosíthatóbbak és elkülönültebbek A reflekciók már nem vágták szét a hangzást.
[ Szerkesztve ]
-
VoidXs
Topikgazda
válasz PuMbA #122803 üzenetére
Az még mindig nem "mindenhonnan". Illetve van a jó akusztikának egy nagy hátránya, amikor elkezded hallani sok rosszabb keverésű zenénél, hogy csak a zengések töltötték ki a hangok közti űrt. Ezt is "orvosolja" a rossz akusztika.
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
fererencz89
őstag
válasz PuMbA #122801 üzenetére
Értem. Csak én, ha valaki "brutális teret" emleget, akkor nem a viszonylag pontos térábrázolásra gondolok, hanem a "mű terességre".
Pedig biztos el voltak húzva 1+m-re a hátsó falaktól a dobozok a són, most ez a vesszőparipa.VoidXs:
A zengés is ide tartozik, de elsősorban azokra a készülékekre gondoltam, amik valami hibájuknál fogva fokozzák a "térhatást". Ide tartozik még a kókány doboz is.Nem szotkam hibázni.
-
PuMbA
titán
válasz fererencz89 #122805 üzenetére
Ja, értelek. Akkor majd következőnek pontosabban fogalmazok Egyébként egy JBL LSR305 stúdió monitor hangfalam van. Ezeknél épp nagy baj lenne, ha fokoznák a térhatást, mert a hiteles reprodukció a cél.
VoidXs: Nekem eddig nem okozott csalódást a jó akusztika, legalábbis amiket én hallgatok. Nem gondoltam semelyik számnál se, hogy jobb volt anno. Elmegyek más helyekre, viszont már jobban kiszúrom az akusztikát.
[ Szerkesztve ]
-
Dißnäëß
nagyúr
Kígyó vére, béka hája, pók levedlett ruhája.. kondéromban lepke sül, kívánságom teljesül !
-
senior tag
válasz PuMbA #122801 üzenetére
Ugyanazzal a zenei anyaggal mondjuk problémás összehasonlítani a térérzetet stereo VS fejhallgató esetén. Elvileg a fejhallgató alkalmatlan a sztereó felvételek térérzetének közvetlen visszaadására*, ehhez binaurális mix szükséges. Olyanokkal viszont nagyon durva teret lehet "megjeleníteni" (ld. pl. barbershop). Sztereó anyag fejhallgatós fogyasztásához crossfeed megoldásokkal (van hw és sw alapú is) érdemes próbálkozni.
* Az elérhető zenék közel 100%-a sztereó mix, ami olyan felállást feltételez, ahol mindkét csatorna hangja eljut mindkét fülbe - természetesen a bal csatorna a bal fülbe, a jobb csatorna a jobb fülbe jóval előbb jut el (direktben VS visszaverődés(ek) után). A hallásunk elsősorban ezekből az időkülönbségekből "számítja ki" a hangok forrásának irányát, vagyis ebből képezi le a teret. Fejhallgatóban viszont a bal csatorna csak a bal, a jobb csatorna csak a jobb fülbe jut el, ezzel lényegében "becsapja" a hallásunk természetes algoritmusát, és hamis "extra" térérzetet teremt. Ez profin is kezelhető (adott szoba-fül kombinációval felvett binaurális IR-rel kell konvolválni a sztereó anyagot, de ez nagyon körülményes).
-
VoidXs
Topikgazda
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
avl
senior tag
válasz PuMbA #122799 üzenetére
"Ezek szerintem nagyon rossz demó felvételek" ->
ugye ez - persze minden másnál is - a megítélés nézöpont kérdése
nekik jó demóanyag, mert nem nagy kihívás (általában)
aki a képességeket szeretné megtudni, az meg sok szereplös (hangban kórus, hangszerben nagyzenekar, sok hangszer), ezért is még nagyobb dinamikájú, tér szempontjából is nagyobb (50 zenész vs. 1 helye, helyméretigénye), no meg általa (pl. saját cuccán sokszor hallott) ismert, stb. zenékkel szeretné
-
PuMbA
titán
válasz nagyatt #122812 üzenetére
Amikor én voltam, akkor férfi volt ott A 2 milliós polc Dynaudio-ról beszélsz, ugye? Én is berakattam ott egy számomra untig ismert zenét, de annyira bongott az egész szoba az akusztika hiánya miatt, hogy a tér kibogozhatatlan volt. A huszad árú JBL-em itthon nagyobb, pontosabb teret pakol le a jó akusztika miatt.
[ Szerkesztve ]
-
PuMbA
titán
válasz kutyek #122809 üzenetére
Ez igaz, bár én úgy tudom, hogy a hangfalak előnye a fejhallgatóhoz képest a jobb térábrázolás - sima felvételekkel, nem binaurálissal. Például mérföldekkel jobb teret tud a hangfalam a Shure SRH440 fejhallgatómhoz képest, aminél gyakorlatilag nincs tér, pár irány van és ennyi. Na de a K1000 az abban másabb, hogy az igazából egy fejhangszóró, hiszen teljesen nyitott. Amikor meghallottam, összeszűkült az arcom.
[ Szerkesztve ]
-
momcrew
tag
Számomra nagyon sok király meztelen volt. Valóban nagyon dübögött az a kis Dyn, kérdeztem is, hogy sub is van mellette?, mert ez egyenletesen döngött, nem voltak lyukak benne, nem gondoltam a szobára. Egyedül ezt vittem volna el a sok közül.Engem zavart, hogy minden hibára azt mondták, hogy az akusztika miatt. Ezek a cégek nem pont akusztikával foglalkoznak? Mi van, ha megveszem és nálam NAGYON nem úgy szól, mint a bemutató teremben. Mert nyilván nem úgy fog, de ez most nagyon nem. Egy kicsit olyan, mintha a piacon kérsz Mari nénitől 2 kiló almát és látod, hogy 3 darab után a mérleg nyelvét a szél 2 kilóra fújja és ő odaadja a három darab almát 2 kiló áráért. Megkérdezed, hogy mért 3 darab a 2 kiló. Ő azt válaszolja, hogy a huzat miatt, nem tehet róla, ilyen szeles a piac. Mi teszel?
A, Azt mondod, hogy Mari az almatermelő, ő tudja és valóban szeles a piac. (így jártam...)
B, Mari néni ne szórakozz!
Persze két kiló almát nem lehet egy pár hangfalhoz hasonlítani, de a 20 ezreseimet ő 20 ezernek számolta be, és nem 68-nak az én akusztikám miatt.ZX Spectrum+ készülékről küldve
-
Joe123
senior tag
válasz PuMbA #122813 üzenetére
Bár én olyan mélységben nem értek hozzá, csak tippelek, hogy az aktív váltás miatt a JBL-jeidnél eleve jóval kevesebb a fázishiba, mint sok nevetségesen túlárazott passzív hifi motyónál. Az akusztika mellett emiatt is jobb lehet a térábrázolása. Plusz a mérései alapján eléggé kiegyenlítetten szól - szemben sok hifis cuccal.
-
denesdr
addikt
válasz momcrew #122815 üzenetére
Az akusztika mindig benne van a képletben, bármit is csinálunk.
Viszont pl a kis aktív Dynaudio azért is tud méginkább döngeni, mert az aktív váltást/szűrést kihasználva a gyártó úgy döntött, hogy nagyon alacsonyra teszi a mélyátvitel -3 dB pontját (sokan így tesznek), azaz a hangsugárzó süketszobai átvitele nagyon mélyre leér, mielőtt elkezdeni esni a hangnyomás. Ez tök jól néz ki közeltéri vagy süketszobai méréseken, de egy szobába (főleg ha nem túl nagy) berakva, a roomgain-től egyből elkezd burjánzani a mélytartomány. Erre még rátesz egy lapáttal, hogy mindössze egy 5" mélyközép van a dobozokban minderre, ami csak úgy ontja magából a torzítást (mégha nem is hallatszik torznak a hang), amikor igazi mélyhangokat kell lesugároznia. Csodák továbbra sincsenek és a fizika elég sokmindent behatárol.
Egy kis DSP korrekcióval elég sokat lehetne rajta javítani szvsz.[ Szerkesztve ]
-
Dönc
tag
válasz Dißnäëß #122779 üzenetére
No, bevártam a hivatalos választ Tidal részéről, amit ma meg is kaptam végre.
Tulajdonképpen elrontották a számlázást, ezért tapasztalhattam azt, hogy 4 hónap alatt 4 különböző összegű számlát kaptam (2 egyéni és 2 családi előfizut vontak ezidő alatt.)
Csak arra hivatkoztak, hogy sikerült ezt elrontani és adtak +7 napot az előfizuhoz.
A panaszos levelemben mondjuk írtam nekik, hogy pont emiatt módosítottam PayPal-re, hogy ne legyen semmi fennakadás. -
ktommy91
addikt
Sziasztok!
Hallotta már valaki az Onkyo TX-SR608-at sztereóban? Mérve elég frankónak tűnik, komolyabb hangot nézek ki belőle, mint amit az Arcam A65 produkál.Nincs kerítés.
-
Mathiask
senior tag
válasz VoidXs #122763 üzenetére
Én ezt megcsináltam. Betöltöttem egy dalt az Audacity-be, adtam rá +12dB-t. A LPF után -2,8dB RMS, HPF után -13.2dB.(2kHz volt a keresztváltási frekvencia) Szóval ebből én nem látom hogy a clippelés miatt a magasfrekvenciákon lenne az energia nagy része.
De igazából ez a teszt amúgy is irreleváns szerintem.Így a következőt csináltam:
Betöltöttem egy dalt, ami 0dB csúcson volt, adtam rá +12dB-t. Elmentettem, betöltöttem. Beállítottam -12dB-t. Így lett egy clippelt dalom, ami reprezentálja a kis teljesítményű erősítőt amikor megpróbáljuk 12dB-vel hangosabban hallgatni, azaz 12dB-s clippelésnél. (minden -12dB-nél halkabb hang pont ugyanolyan hangos így mint az eredeti felvételen, ami hangosabb meg clippelve lett)Az eredeti hangfile meg reprezentál egy erősítőt, ami képes 12dB-vel hangosabb lenni a kisteljesítményű erősítőnél, úgy, hogy még nem clippel. (Azaz ha tetszik, akkor a kisteljesítményű erősítő mondjuk 20W-os, de úgy fel van tekerve, hogy 320W-osnak(a 12dB miatt) kéne lennie, ha szeretné clippelés nélkül megszólaltatni a dalt.)
Ugye az az elmélet, hogy így a kisteljesítményű erősítő hajlamosabb kinyírni a magassugárzót, mert a clippelés miatt a keletkező felharmónikusok energiája már a magassugárzót terhelik.
Így mind a kettőnél megnéztem HPF(2kHz 12dB meredekség) után mennyi az RMS. A clippelt jelnél -25dB az eredetinél -22.3dB. Ha "csak" 6dB a clippelés akkor a clippelt jel HPF után -22.9dB RMS-ű. (az az érdekes, hogy a clippelt jelnél kisebb az RMS, valószínűleg azért mert a clippelés a magas frekvenciákból is elvesz, többet, mint amit a clippelés miatti felharmónikusok hozzáadnak)Szóval én még nem látom, hogy lesz a tweeter túlterhelve.
[ Szerkesztve ]
-
nLali
őstag
Fejhallgatóerősítős dacos topikban megpróbáltam picit népszerűsíteni a Cavern+EQ APO progikat és a [link] fejhallgatókhoz is előrhető korrekciózást, de sajna előítéletekbe ütköztem. Én nagyon örültem, amikor kipróbáltam és jöttek a jó eredmények, de kevesen hiszik el. Ha tippelnem kéne, szerintem a többség megpróbálni sem hajlandó.
Valaki hozzáértőnek nincs kedve érvelni? Vagy felesleges?
Véletlenül sem szeretnék csatát a "2 tábor" között.Bérelhető reklámfelület
-
denesdr
addikt
válasz nLali #122822 üzenetére
Ja, látom az EQ ellenzők puffogtatják ott is a buzzwordöket mint fázishelyesség, időbeli egységesség és tsai (amit szerintük hazavág az EQ). Nehéz menet az ilyeneket meggyőzni, főleg, hogy lehet pont az ellenkezője igaz annak, amit állítanak vagy ahogy gondolják.
[ Szerkesztve ]
-
zoltanz
nagyúr
válasz Dißnäëß #121169 üzenetére
"Szerintem nagyon fehér holló lehet, aki mikrofontól kezdve azonnal digiben dolgozik, de ki tudja. Ez még kint az usákoknál is csak most kezd (lassan) terjedni."
Tilos ràdió kis lemez készítő stúdiónak számít kelet Europa
itt is már 24bit 96KHz es wav formátumba felveni képes zenekari recorder van. Van két magas dinamikájú, magas imedanciás gitár és mikrofonbemenete. Külön is rögzíti az egyes hangszereket[ Szerkesztve ]
-
Digitalis
senior tag
válasz nLali #122822 üzenetére
Vagy felesleges?
Audiophil-ek általában úgy gondolják, hogy a DSP vagy az EQ rossz, pedig a kedvenc zenéikben már jelentős DSP-t , EQ-t alkalmaztak. Ha szeretnénk megváltoztatni a hangot, sokkal jobb módszer ez, mint egy eleve nem transzparens, ilyen-olyan színezett erősítőt vagy a DAC-ot keresni, mert ez kb. olyan mint ha a fejhallgató hibáinak kompenzálására csak egy zenelejátszót vásárolnánk, amely csak egy dalt tud lejátszani.
Másik az, hogy még a hozzáértőket is "átlehet verni" ha látják a keverőn való matatást, hallani vélik a különbségeket, holott az nincs is bekötve. EQ_félművelt audiophoolok hozzáállása meg tudjuk milyen. Szóval, ott, igen, felesleges.[ Szerkesztve ]
Akahito gonosz mestere ismét figyelmeztetőn felemelte ujját, nem csak az a fontos, hogy mi mindent érint meg a fény és miként teszi, ordította, hanem talán még ennél is fontosabb, hogy mi minden van még a világon, ami nem fért rá a képre, habár ugyanabban a fényben áll.
-
nagyúr
válasz nLali #122822 üzenetére
Szerintem senki sem szeretne "csatát", de az ésszerű meggyőzés lehetőségében a mai napig hiszek. Annak ellenére, hogy tényleg reménytelen sokszor. Van akinek lövése sincs arról, hogy mivel és miért helyezkedik szembe kapásból. Dolgoznak bennük az előítéletek, már rég meghaladott hifis dogmák. Van aki eq alatt teljesen mást ért, mint amit manapság érteni kell. Kis túlzással úgy képzelik egyesek, hogy az eq az a két poti az erősítő elején, amire rá van írva, hogy Treble meg Bass. Ugyanazt a helyzetet láttam ott tegnap kirajzolódni, mint ami nemrég a vakteszttel kapcsolatban kialakult. Heves tiltakozás, határozott elutasítás, de úgy, hogy rövid időn belül kiderül, fogalma sincs, mi a vita témája. És a "vita" közben kell alapvető dolgokat tisztázni, mert valójában nem ismeri a fogalmakat, és a mögötte rejlő célokat. Ugyanez játszódik le most eq kapcsán is.[ Szerkesztve ]
-
Sur1G
aktív tag
Sziaszokt!
Tanácsot szeretnék kérni tőletek otthoni sztereo rendszerem kialakításával kapcsolatosan.
Előzmények:
Jelenleg egy Dynaudio EMIT 20 + Arcam SA10 erősítővel rendelkezek. Volt előtte több hangfalam (Klipsch, Revel), de valahogy mindig hiányérzetem volt a hangzással kapcsolatosan. Nem vagyok túlontúl igényes a hangzára, csak egy korrekt rendszert szerettem volna mindennapi használatra. Jellemzően pop, rock, elektornikus zenéket hallgatok, szeretem a mélyerősebb hangzást. Egyik ismerősöm tanácsolta, hogy próbáljuk ki az ő Marantz PM6007 erősíőtjével a hangfalat és arculcsapáson ért, mennyire tévúton járok az Arcam vonallal, pedig elvileg egy miőségibb valami. Így most egy streamer + erősítő párost keresnék, keretem bruttó 400e Ft, csak új, számlás termék jöhet szóba.Amikre így hirtelen gondoltam:
Wiim Pro + Marantz PM6007 ~270e
Marantz NR1200 ~280e
Bluesound Powernode ~360e
Audiolab 6000A play ~ 365e
Marantz Stereo 70S ~400e (erről semmi tesztet nem találtam)Ezek közül a Powernode tetszene a legjobban, tetszenek a szolgáltatások, HDMI a tv-hez, és nem mellékesen a nappali bútorba max 10 cm magasságig fér el erősítő (a többi felsorolt 10,5-11 cm magas). Olvasgattam róla teszteket mindenhol nagyon dícsérik, aztán belefutottam audiosciencereview.com oldalon található tesztbe, ahol nagyon nem ajánlják. Próbáltam véleményeket olvasni és azt tapasztaltam, hogy jó néhány felhasználónál tönkrement a készülék, csatlakozási probélmák stb..., akinél működik szereti.
Van esetleg tapasztatotok a Powernode kapcsolatosan?
Tipp más erősítő streamer párossal?Köszönöm
Üdv -
VoidXs
Topikgazda
válasz denesdr #122823 üzenetére
Nem olyan nehéz megmérni a fázist, és látják, hogy hülyeséget mondanak... Benéztem elolvasni, és vicces látni, hogy még mindig nem estek túl a PEQ-kon, FIR-ről sosem hallottak. Azon már csak röhögök, hogy az baj, hogy a visszhang megszűnését problémának veszik.
[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
-
Joe123
senior tag
válasz Dißnäëß #122830 üzenetére
Én totál hálás vagyok ezért, komolyan. Régen vertem el én is pénzt hülyeségekre hifis vonalon (kábelekre), úgyis hogy nem hallottam semmi különbséget. Csak hát jó hifis szokás szerint meggyőztem magam, gondolván hogy biztos az én fülem nem elég képzett még ehhez, de nem baj az, tuti jobb az úgy, úgyhogy jöjjön csak az a kábel. Aztán amikor itt olvasgattam, hogy hülyeség az egész, az egyfajta pozitív visszacsatolás volt, hogy csak nem voltam annak idején teljesen fogalmatlan. Attól eltekintve, hogy a felesleges költés azért megesett. Akkor is ment már egy csomó hifis baromság, de mostanában mintha még vadabb dolgok lennének (kábelek ugyanúgy, de most már USB meg SATA is néha, biztosíték, audiofil switch, stb stb).
-
Dißnäëß
nagyúr
válasz Joe123 #122832 üzenetére
Grat
A többi a fogyasztói társadalom bûne. A fogyasztóké inkább, mint a gyártóké, ôk csak igényt elégítenek ki, persze ha kell, tolják a termék alá a bullshitet, ezt hívják úgy, hogy "csináljunk piacot", a gyengeelméjûek (pénztôl, státusztól függetlenül) pedig belecsúsznak ebbe ahelyett, hogy egy pszichoakusztika könyvet kézbe vennének. De amúgy a szitu szvsz még ennél is összetettebb, státusszimbólum, kivagyiság, belsô félelmek elfedése-"gyógyítása", ... mély a nyúl ürege.
Egy erôs, stabil racionálisabb pont felett én is a lelki békére szavazok. A többi már önámítás. Abban viszont hiszek, hogy már ide is el kell tudni jutni, nem megy csettintésre, de erre valók az ilyen topic-ok, annak segítô közössége, külföldi fórumok, stb. (Mármint a kísérletezôknek, hobbistáknak. Aki csettintésre akar jó eredményt, hívjon ki egy szakembert, meglesz pár nap alatt).
[ Szerkesztve ]
Kígyó vére, béka hája, pók levedlett ruhája.. kondéromban lepke sül, kívánságom teljesül !
-
senior tag
válasz VoidXs #122831 üzenetére
Az a baj, hogy PEQ-ról sem hallottak sokan. A többségnek tényleg a treble/bass poti, meg 10 sávos graphic EQ van meg.
Cserébe tetszőlegesen drága streamer / receiver etc. "szintet lép", ha telenyomunk minden alkatrészt a PCB-n bluetack ragaccsal, vagy ferritgyűrűket aggatunk a tápkábeltől az USB-n át a fülhallgató-kábelig - ez persze evidencia...
[ Szerkesztve ]
-
rukh
senior tag
Egy vélemény (filozófia?):
[link]Üdv mindenkinek, Rukh
-
nagyúr
válasz kutyek #122838 üzenetére
"drága streamer / receiver etc. "szintet lép", ha telenyomunk minden alkatrészt a PCB-n bluetack ragaccsal, vagy ferritgyűrűket aggatunk a tápkábeltől az USB-n át a fülhallgató-kábelig"
Látom, pontosan képben vagy az "odaát" történő eseményekkel. Írni is akartam neki, hogy milyen jó egyeseknek, hogy ilyen könnyen tudnak "szintet lépni", ráadásul ilyen gyakran. -
válasz fererencz89 #122842 üzenetére
A vallás mondjuk abszolút meg tud férni a tudomány mellett, mert két teljesen különböző terület. A probléma az, amikor a kettőt egymással helyettesíthetőnek vagy kizárónak tartják. Vagy épp perverz módon keverik, az ezotéria az pedig pontosan ez. Vallási és tudományos szemszögból is ugyanolyan gagyi.
[ Szerkesztve ]
Make Asia Great Again!
-
senior tag
válasz lezso6 #122841 üzenetére
Mert hobbiként szeretik a hifiskedést, ami viszont szigorúan műszaki alapon túl gyorsan kifutja magát, más szóval unalmas lesz. Én úgy vélem, bár sok audiophool azt vallja, hogy "csak a zene számít", igazából nem a zenehallgatás okoz nekik valódi örömet, hanem a cuccaikkal való bíbelődés. Hasonlóak mennek még digi fotó témában is (bár ott elvileg alkotó, nem befogadó típusú a tevékenység). Szerintem a többség egész egyszerűen inkább cuccbuzi, semmint zenebolond.
-
Dißnäëß
nagyúr
Szerintem erre historikusan kell tekinteni.
Ugye a cső született előbb.
Utána jött a félvezető.
A félvezetőnek sok-sok jó tulajdonsága volt a cső mellett: alacsony fesz, stabilitás, kicsi méret, kisebb zaj, stb.De ők is kezdték valahol.. és érkeztek valahova végül.
Amikor berobbantak, a kezdeti "hű ez igen" után jött a "listening fatigue" és társai, amit a csövik nem hoztak valahogy (azaz többnyire nem). De a tranyó hódított, a cső meg eltolódott a kuriózum kategóriába az évtizedek múlásával..A cső maradt az, ami.. van aki NOS-t szeret, pedig vannak modern születésű csövek is, újragyártások, szidják őket, mert divat szidni, pedig vannak pokoli jól sikerültek is és nagyon merészek is (KT150), szóval már kategórián belül is lehetne sokat értekezni a csőről, nemhogy tranyóval összevetve.
Meg ugye, milyen tranyó ? Volt a sima BJT, aztán FET-ek, JFET inputon, MC/MM stage-ben, MOSFET-ek output stage-ben és az osztályokat még nem is említettük, bejött a D osztály is, ami eleinte szélessávra brrr, ma meg nyamnyam.
Szóval elmondható, hogy ma már önmagához képest (!) mindkét (tranyó és cső) technológia elérte a maximum közeli fejlettségi szintet, a tranyó megy még de már csak marginálisat, lásd csíkszélesség, de amúgy ökör nagy megváltás nincs és nem is kell, a Hypex-Purifi letudta a dolgot kb. de AB osztályban is gyakorlatilag ami műszakilag (frekimenet stb) olyan, bőven meghaladja észlelésünk képességeit, különben nem mondanánk egy 0.05% THD-s tranyósra, hogy "de szépen szól".
Cső dettó, új, régi, tökmindegy, leméred, kapsz valamit, ejj, nem túl szép. Beteszed a szobába, megszólal - wow, mi történik ? Ez állat.
Most mindkét ligában a top-of-the-line közelieket nézzük, ne az alját.. mindkettőben van alja is a ligának nyilván..
És akkor az osztályról nem is beszéltünk, a körülötte lévő alkatrészekről, áramköri megoldásokról, satöbbi, ami oly nagyon ki tud hatni a hangra...
BJT - MOSFET ? Kb. trióda - pentóda ügy.
Feedback vagy anélkül ? Van mindkettőre példa, mindkét ligában.Szóval, elérkeztünk ma oda, hogy csúcson a csöves tech fejlettsége is, a félvezetősé is (hívjuk így őket inkább és akkor az IC-seket is belevettük, ami lényegében sok pici tranyó összetokozva).
Hogy melyik a jobb ?
Se ma, se tegnap, se holnap nem fogjuk tudni eldönteni egyértelműen, mert a piros vonalat, azaz hallásunk-ítélőképességünk határát mindegyikkel meg tudjuk haladni.
Ha ez nem így lenne, menne az öldöklés a 120dB-s DAC-ok irányába, de nem megy, csak a számháború.
Persze, csodás dolog nézni, mikkel rukkolnak elő sokan mostanság, meg tök jó a poti nélküli, max teljesítményre állított végfok, ami a preampból érkező input jeltől függ, hogy mit kezd a hangfalaiddal, de amíg nem kezd semmit, síri csendben tud lenni. De ez sem a mindennapi rendszereken jön ki, hanem nagy hatékonyságú tölcséres megoldásoknál, vagy amikor a füled rátapasztod a dómra, ami nem életszerű.
Egyszóval, nappaliba, "kommersz" (beleértve milliós modelleket is) hangfalakon úgy gondolom, nincs új a nap alatt, nem fog az ember egy 85dB dinamikatartományú csöves és egy 120dB dinamikatartományú Hypex között olyan téren különbséget hallani, hogy most akkor a 85-ös csövi "údeszar", mert konkrétan az ember nyála el tud csöppenni egy kis extra felharmonikustól , ha meg nincs, ugyanúgy csöppen, mint a Hypex hangjára. Szóval, hogy a fülnek már teljesen mindegy, 85 vagy 120, nem oszt nem szoroz...
Olyan ez a számháború ma hifiben, hogy vagy Te, aki lemész az uszodába és 1.20 az úszóvíz. Ha lassan mellúszol, vagy már vénember vagy, akinek "lóg" a lába és törzse 45 fokban a vízben a padló fele, gond lehet még, ha be-be vered a lábujjad az aljába a csempébe egy mellúszó lábtempónál.
1.50-es vízben már ez nem történik meg.
2 méteres medencében már pláne nem, abban fordulhatsz is függőlegesen, mint a versenyúszók.
És ezután ha valaki odajön Hozzád, hogy a kertedben lévő medencét 4 méteresre vette, mert az még mélyebb, mint a 2 méteres, és milyen jó Neked az úszáshoz, mit mondanál rá ? Hogy aha, igazad van, tényleg jobb ? -> Mélyebb, igen. Több, számokban. De ÉRTÉKET képvisel Neked, bármi plussz ? Érdekel, hogy ha tudsz úszni, mennyi van alattad, 1.5m, 2m vagy 4m, míg csak úszni szeretnél benne és a végén kimászni a korlátnál ?
Perszehogynem. A medencék így versenyezhetnek egymással, ki megy mélyebbre a másiknál, miközben Neked a lábad nem fog nőni, a törzsed átlagos vízbemerülési mélysége sem változik, semmi sem változik, képességeid maximumán vagy, úszol a felszínen-alatta pár centivel és tök8 Neked, hogy milyen mély a medence.
Na, ilyen a 120dB SINAD is.
Normál felhasználásban.
Aztán van a nemnormál, amikor tölcsér és társai jönnek. De itt is az van, hogy hiába hajol oda az ember egyhez, és jön a "ffffffffff" a magasnál, ha eltávolodik 1 méterre, már alig, ha meg leül tőle 2 méterre, nulla, teljes csend. Akkor most szidjuk le azt az erősítőt, ami pici kis alapzajt termel (vagy az előtte lévő DAC, akármi), egy olyan felhasználás mellett, amiben irreleváns, hogy most milyen a SINAD-ja ?
Én mérnök apától fogantam, tőle örököltem a precíziós szemléletet. Szeretem, ha a világ alkot valami újat, jobbat, nagyobb képességűt. De azért van fülem és van annyi szubjektivitásom, hogy meghallgassam ezeket az eszközöket is.
Nincs az az audiofil, aki egy ASR DAC- és erősítő méréseinek listáját végighallgatta volna és egyenként tudná, melyik eszköz mit tud önmagában, pláne nem együtt, ahol egy logikai ÉS van köztük. Ez iszonyú sok hangzásbeliségi kombináció, erre egy ember élet sem elég + nonstop mennek ki és jönnek be új eszközök, tehát ez ha nem is fél év alatt, de amúgy 1-2 évre nézve már mozgó ablak.
Szóval eljutunk oda, hogy a műszaki megoldást megnéztük, aha, klassz számok, na akkor hogy szól ? Nyilván ezt megtehetnénk fordítva is, fogni a piros mezőnyből kütyüket és behozni a szobába a PS Audio-t meg a mittoménmit, amik viszonylag leszerepeltek mérve, és hallgatni. Tuti lenne olyan, amitől olvadnánk, hogy milyen klassz, milyen jó, ott ülnénk lefőve, hogy "baszki". Ami miatt én a méréseket IS nézem, hogy bárhogy is nézzük, azért
1. a technológia az alapja mindennek, ezt remélem a hívők sem kérdőjelezik meg, szóval ha nem lenne Volta Ohm Kirchhoff és a többiek, gondban lennénk, de nagyon.
2. a bosszantó a piros eszközökben nem a hangjuk, hanem az árcédulájuk, az ár/érték arányuk. Persze, a hangjuk is az lehet, de feketén-fehéren nem megítélhető, még review-k által sem, mert érted, milyen szoba, milyen fül, milyen hangfalak, hopp azonnal 3 paraméter, ami vagy kicsit, vagy durván elüthet a Tiedtől otthon, akkor meg hol a közös alap, amihez mérten ki lehetne mondani valamiről, hogy na ez a nulla pont és akkor az A eszköz 10, a B eszköz meg 12-t ment, köszönjük, klassz összehasonlítás volt.Semmi, de semmi, ez ugyanúgy, mint a fotózás, egy iszonyú szubjektív világ. Most vettem májusban egy 61 megapixeles gépet és megint locsolok vagy 2M-et a cuccba, aztán mikor otthon megnyitom és megnézem a világ egyik legdurvaélesebb legbrutálabb Zeiss-gyalázó üvegével, hogy mit produkáltunk ennyi megapixelre a világ legfejlettebb autofókusz rendszerével, először leülök, hogy "attyaég", utána meg ki-zoom-olok, mert nem a csaj pupillájában tükröződő saját magam akarom a 27" kicsinek épp nem mondható 4K monitoromon nézni, hanem őt magát egészében, hiszen ezért fotózok vagy mi.. és produkálok fogyasztható anyagot a szememnek. Nos, elmondom, hogy a 4K is sok, nüansznyi részlet és hajszál látszik egy profi, levilágításos technológiás A4-es fotókidolgozás után a papíron egy fullhd kép után is, ami 2.07 megapixel, a 4K pedig 8.29 megapixel, tehát falra posztert tudnék 4K-s képből nyomtattatni iszonyú részletességgel, és én 61 megapixelen lőttem meg a kiscsajt.
Értitek ?
ÉRTÉK = valós felhasználási körülmények, satöbbi.
Persze, amikor editálni kell, marha jól jön, hogy brutálul bele tudok zoom-olni, nüansznyi retust csinálni rajta, két összeakadt szempilláját kiegyenesíteni egymás mellé úgy, hogy az az 1-2 pixelnyi gépi hiba, amit otthagyok esetleg (de már ez sem) .. az egyszerűen észrevehetetlen lesz mire fogyasztható állapotba (monitorra) kerül az anyag.
Ugyanúgy, ahogy stúdióban is felkonvertálják 32-64 bitre a cumót, mókolnak rajta, majd a végén amit fogyasztasz, vakteszt-bukós általában, hogy most 16/44.1 vagy 24/96 lett belőle.
Tehát, a nagy filóban eljutottunk oda, hogy fülünk képességeit úgy általában meghaladtuk mindegyik technikával. Ez nem jelenti azt, hogy nem hallunk különbséget köztük, ugyanúgy, ahogy objektívnél sem jelenti egy profi üveg azt, hogy nem vennénk észre színi hibát vagy ilyesmit a leképezésében, de amikor a Gellérten letámasztja az ember a 600 milit este és átnéz szembe a Marriott egyik random ablakán, konkrétan mindent lát ott, mi történik, tv-t nézni lehet élesen, kivehetően, jól, miközben szabad szemmel átnézve csak egy barna épület derengene a sötétben, rajta egy rakás sárga kocka ablakkal és viszlát.
Szóval: a technológia meghaladott minket, úgy gondolom. Ettől még észlelünk köztük különbséget, nüansznyit, vagy technológiából adódót, és/vagy direkt létrehozottat, aztán választhat mindenki, milyen árnyalatú és árnyékoló-képességű szemüvegen szeretné szemlélni a világot, amit magába fogad, de ettől még meghaladtuk azt, amire szerveink képesek.
Ha pedig meghaladtuk, miért megyünk ölre azon, és jön fel újra és újra, hogy cső vagy tranyó ? Nem teeeeeljesen mindegy, 2 méter vagy 4 méter a víz alattam ?
Vannak speciális igények mindig, igen. Mindig lesz, amikor egyik már nem elég, zajos, akármi. Mint nekem gyerekkoromban a debreceni úszómedence, a 4 méteres. Annak az aljára le tudtam úgy menni, hogy mire felértem vissza, azt hittem, meghalok + fájt a fülem, úgy nyomott, de mégis lementem, mert buli volt, hogy felnéztem és mindenki felettem úszik, de úgy felettem, hogy 2-3 méterre volt a lábtempóinak az alja. Jó távol.
Vagy ugrott egy gyerek egy bombát a vízbe felettem, én lent gubbasztottam és egy jó merülős ugrás esetén is bőven felettem 2 méterre ért véget a dolog és tök fura volt mindent és mindenkit így majdnem 90 fokból lentről egy sarokból nézni. Na, ez speciális felhasználás. Ezért nem a 2 méteresben lubickoltam, ahol nem tudtam volna ilyet eljátszani, ott még az indián fejessel is vigyázni kellett, ha valaki nagyon nagy szögben tartotta magát a becsapódás után, a 4-esben ilyentől nem kellett félni A 2-esben rendszeresen ugrottam olyanokat, hogy kezemmel a padlót már simítottam, 4-esnél soha. No, ez spéci. Az átlag ember úszik, élvezi, akár lassan, akár gyorsan, nem hülyegyereket játszik vagy extrém búvárkodik és merülget.
A hifi valami ilyesmi számomra. Teljesen mindegy, mi a kütyü, mi a közepe (cső, félvezető, DAC chip), ami köré épül egy áramköri megoldás, ami a végén szól valahogy, aztán vagy jó vagy nemjó.
Amíg a lánc egészét tekintve (hangmérnök <-> szoba) megvan az a szintű koherencia, "egyben vannak a dolgok" élmény, amire vágyom, amit várok tőle szubjektíven jómagam is, addig én boldog vagyok és élvezem az eszközt.
Amiben eltérünk, az az, hogy van, aki kizárólag ezen szubjektivitás mentén ítél, és nem háborítja az fel, hogy egy 85dB SINAD-os piros zónás torzítós tranyós megoldásért elkérnek 4-ezer dodót és hozzá olyan maszlagot adnak a honlapon, meg mindenhol a neten, hogy bokalefos, ha én főzni tudnék így, az 10 Michelin csillag lenne.
Szóval számomra először a műszaki paraméterek. Tudja a mérnök, mit csinált, vagy csak bemákolgatott ezt-azt ? Magas, nagyon szép értékekhez a buták már nem érnek fel, és a mákolók se nagyon, oda kőkemény szakértelem kell. Ez engem megnyugtat. Apám is precízen forrasztott és tanított engem is erre, precízen mért, állított be munkapontot, magyarázta a hiszterézist, a hipersilt, a légrést, a feedback-et, a triódát-pentódát, a harmonikusokat, a minden atyaistent is és kis zöldfülű tök voltam.
Nekem ez értéket képvisel, nem tudom és nem is akarom elengedni és erre rájön a Toppingok optikája, ami szerintem tök jó, pláne az új modelleké, szóval ott vagyunk, hogy Toppingot szajkózok, hogy az milyen jó, és az is. Mert az SMSL meg még 1-2 ott van, de ők már csinálnak glitch-eket, a Topping meg nem, ott 10-ből 10 találat nagyjából. Ha ezt a színvonalat tudná egy PS Audio hozni, adnám érte a fél vesét, de amikor megmérődnek 1-1 padon és TUDOM, hogy tudnának jobbat is, csak ne maszlagoljanak már köré annyit, amennyit... nem kell a porhintés.. szóval akkor azt is látom azért, hogy ők megálltak ott szakértelemben. Mert egy PS Audio iszonyú presztízsű cég bármikor reagálhatna egy olyat a mai ChiFi Toppingra, hogy oké, kiadunk mi is egy DURVÁN JÓ DAC-ot, ami 130 SINAD meg minden kutyafüle - teszi ? Próbálkozik ? Közelében sincs. -> Ebből nekem a logika kiadja, hogy nem tudnának. Ha pedig nem tudnak, hanem csak annyit tudnak, aminél már lassan én is jobbra mérődőt forrasztgatok össze itthon, pedig ők FPGA-znak meg minden trükközés már, és ezért a tudásért kérnek el súlyos ezreket, tízezreket, akkor valahogy nincs szívem odaadni nekik. Odaadom a Topping kínainak, hogy "köszi Urak, eeeez igen, zseniális, szuper". Mert nem buták ülnek a tervezőasztal előtt és CAD-eznek meg szimulálnak észnélkül, hogy milyen a legjobb áramkör, nyák, elhelyezés, alkatrészek, stb, hanem okos emberek.
Az apám okos ember. Így én az okos emberek kezei közül kikerülő okos cuccokat szeretem. Nekem kell, hogy látszódjon valamiről, hogy okos emberek készítették, nem pedig sales-esek és marketingesek, akik már fogtak életükben ugyan pákát, meg tudják, merre megy az áram, de azért valahogy mégsem ugyanazt futják.
Hangra szubjektíven futhatnak köröket a Topping körül (ez sem igaz de tekintsük annak), de ha nem látom a munkájuk gyümölcsén azt, hogy mérnöki szemmel is egy remekmű az adott dolog azért a többezer dodoóért, engem hagyjanak békén a bullshittel.
És a Jadis DA-88S teljesen más, ő azért olyan, mert kézműves az utolsó csavarig és azért mérődik úgy, mert csöves.
Szóval nem kell ölre menni, akinek van kicsengetnivaló sokezre mindenféle misztikus kütyüre, mert a pszichéjét az nyugtatja, éljen vele és legyen boldog, az én pszichémet egy ASR review nyugtatja, ha jóra jön ki, de ettől még van fülem és a végítélet nála van.
Uff, amúgy nem ezért néztem be, csak szeretek filózni
Hoztam Nektek négyet, hátha tetszik.
francia barokk (ahh .. ezek a dobok, és az egész...)
Caro (magáért beszél)
francia pop
ez meg nemtom.. (a címe egy japán művészfilmé is egyben, ajánlom, de csak erős idegzetűeknek)[ Szerkesztve ]
Kígyó vére, béka hája, pók levedlett ruhája.. kondéromban lepke sül, kívánságom teljesül !
-
Mathiask
senior tag
Az volt az érzésem a végére, ami sokszor elő szokott fordulni máshol is, hogy az "objektíven jó" van szembe állítva a "szubjektíven jó"-val. Most hagyjuk is azt a paradoxont, hogy ráadásul objektív magyarázatok* segítségével jön ki végül a "szubjektíven jó" győztesen, mert végül is ez az eredmény a papírforma, "az tetszik, ami tetszik", nincs ezzel baj.
Nekem az a gondom, hogy míg az "objektíven jó" az vagy az, vagy nem, tehát két lehetséges válasz van rá és ez egyetemes, mindenki számára ugyanazt jelenti, hisz ezért objektív. Addig a "szubjektíven jó" nem ilyen, mégis így van kezelve. Van egy ilyen gondolat a fejekben hogy, bár objektív en(mérve) nem jó, de "szubjektíven jó" nekem, az "szubjektíven jó" neked is, meg mindenkinek. (objektív módszerekkel itt meg is van magyarázva)
De szerintem ez nem így működik, erre nem lehet így tekinteni. A "szubjektíven jó" az annyi különböző hang, ahányan vagyunk.(jó persze vannak egybeesések, mint ahogy pl egy adott étel is több mindenkinek ízlik egyszerre, míg másoknak nem)*:
Az a két visszacsatolásos ábra elég érdekes. A visszacsatolás torzítást kéne csökkentsen, de ott csak plusz torzítást hozott be, így persze, hogy nincs értelme, de valós termékeknél szerintem nem ez a helyzet.
Új hozzászólás Aktív témák
- Tudástár Parazitaeffektusok az áramkörben 1.
- Tudástár Melyik áram merre folyik a NYÁK földhálózatán?
- Tudástár Erősítők tápellátása
- Bemutató DSD: divatőrület vagy a zene új dimenziója?
- Bemutató Audio-gd Precision 2 erősítő teszt
- Autós topik
- Lesifotón és renderképen a Huawei Mate 70 Pro
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Politika
- Horgász topik
- Asszociációs játék. :)
- Összefog az x86-ért az AMD és az Intel
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- Külföldi rendelések: boltok, fizetés, postázás
- Spórolós topik
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: HC Pointer Kft.
Város: Pécs