Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán

A Samsung az S22 összes hibáját orvosolta, majd benyújtotta a számlát.

Fotók

A tollatlan S23 legfőbb kritikája 410 ezerért az, hogy mit sem változott a kameraszett, de az S23+ sem kapta meg az Ultra 200 megapixeles főszenzorát és második zoomkameráját 525 ezerért, ami roppant kellemetlen. Közben egy Oppo óriásszenzorral és pixel binninggel szállítja a remek ultraszéles képeket, a Mate 50 Pro pedig egy zoomkamerával kétféle veszteséges nagyítást, hogy bátran megszólhassam a Samsungot és 10 megapixeles, felskálázós zoommegoldását. Az előlapon legalább 12 megapixelre javult a felbontás, és a dual pixel autofókuszt megtartva kitűnőek a szelfik normál és portrémódban, akárcsak a 4K-ban 60 fps videók, amit a kínai riválisok megirigyelhetnek. A szoftver agyon lett pakolva minden földi jóval, kétféle kézi móddal, egy- és többelemes nyers fájl mentésével az előlapi kamerát is beleértve, a hátlapi szett pedig ilyen jó 1x-es és 3x-os portrét ment.

Ilyen árak mellett legalább az S23+ megkaphatta volna az Ultra hátlapi kameranégyesét
Ilyen árak mellett legalább az S23+ megkaphatta volna az Ultra hátlapi kameranégyesét [+]

Főkamera, 50 megapixel (23 mm, f/1,8, 1/1,56”, dual pixel autofókusz, optikai képstabilizálás)

Az S23 és S23+ maradt tehát kisebb felbontáson és szenzorméreten, ami persze idézőjeles, mert 50 megapixeles módban irtó sok részlet rögzül nappal, egyértelmű előnyben az automatika 12-jéhez képest. Ehhez jó dinamika, pontos expozíció és valósághű színek tartoznak, hogy a pixelfüggők ne tudjanak a dologba belekötni (de ha szeretnének: valójában nem jár 50 megapixelnyi tűéles részlet, de 25-nyi igen), estére viszont elfogy a lendület. Túl erős ilyenkor a zajszűrés, így sok a homályos rész és az égen furcsa foltok vehetők észre. Az utolsó két példát én dolgoztam fel a mobilon Lightroomban RAW-ból, és mindjárt jobb a helyzet, ám az iPhone 14 Pro minőségibb képet ment este 48 megapixelen.

Főkamera, 12 megapixel

Valójában viszont nincs szükség se 200, se 50, se 48 megapixelre, a főkamera 12 megapixeles példái ugyanis ejjel-nappal kitűnőek. Helyén van a dinamika, az expozíció, a fehéregyensúly és a textúraminőség, plusz némi zajt megtartva este is pazar a részletesség. Nagyítóval persze találni hibát: egy kis túlélesítés itt, egy kis extra kontraszt ott, egy komolyabb fényképezőgép tehát még mindig természetesebben rajzol, de legalább a Samsung nem világosít túlságosan rá a sötét részletekre, és nem botladozik a fókusz vagy az automatika. Éjjeli módra pedig nincs szükség, hacsak nem közel koromsötétben fotózunk, olyankor ugyanis az S23 jócskán előrelépett (katt) az S22-höz képest (katt) , plusz még asztrófotós mód is akad, amit Dani fog demonstrálni az Ultrával. Az utóbbi azért egy picivel jobb naplemente után, viszont 2x-es szenzorzoomban egyik S23 sem villog (katt), úgyhogy jöhet a 3x-os optikai nagyítás.

3x-os zoomkamera, 12 megapixel (70 mm, f/2,4 1/3,94”, PD-autofókusz, optikai képstabilizálás)

A 10 megapixeles szenzor használata azt eredményezi 12-re nagyítva, hogy nappal bár a részletesség meglepően jó, messze nem olyan kitűnő, mint a P50 Pro 16 megapixelén (katt), amely 64-ről skáláz le. Vele ilyen jó a további szenzorzoom (katt) az S23-mal pedig ennyire homályos ugyanaz (katt). Nappal mindazonáltal bőven használható a Samsung zoom, előnyös a dinamika néha kis túlexponálással, megfelelőek a színek és este sincsenek fókuszgondok. Részlethiány már annál inkább: elkelhet a túl sok színt használó éjjeli mód, de akkor is legfeljebb átlag feletti a zoomminőség.

Ultraszéles kamera, 12 megapixel (13 mm, f/2,2, 1/2,55”, fixfókusz)

120 fokon kellemesen széles a harmadik kamera látószöge, és hozza a főegység előnyös színeit, dinamikáját, illetve expozícióját. A felhők környékén viszont hamar tetten érhető az intenzív algoritmusos szűrés és élesítés, amiből este a sarkoknál impresszionista festmény kerekedik tiszta rajzolat helyett. A dolgon némileg javít az éjjeli mód, de élesebbek a képek nem lesznek, túl színesek néha viszont igen (katt). A segédkamerák esti fotóit nézve tehát mindenkinek világos lehet, miért várok el félmillió forintért nagyobb, fejlettebb szenzorokat, amit nem egy rivális felkínál olcsóbban, ergo a Samsung (és az Apple) költségsapkájába is beleférhetett volna. A teljes igazsághoz viszont hozzátartozik, hogy ez a két gyártó oktatja a mezőnyt, ha lencséken és fotó-videón átívelő, kiszámítható minőségről van szó, hasznosabb ugyanis egy megbízható, korrekt kamerarendszer, mint egy néha sokkal jobb, máskor viszont látványosan rosszabb.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés