Audio
Az audio kapcsán, ha valamin gyorsan túl lehet esni, akkor az a mobil aljára költözött hangszóró, ami kellően hangosan szól, tehát a fő funkcióját ellátja, ugyanakkor a hangminősége hagy maga után kívánnivalót. A mély hangokat erőteljesen eltorzítja/levágja, de a többi tartományban sem ad vissza maradandót, az elvárt átlagos szintet hozza, viszont a HTC One M9-ben rejlő előlapi BoomSound hangszórókkal értelemszerűen nem tud versenyre kelni. A fülhallgatóba jutó hangminőség ellenben remek, a Samsung az esetek többségében jó minőségű DAC-kal szerelte fel mobiljait, a Galaxy S i9000 és Galaxy SIII készülékek legendásan jól szóltak a maguk idejében. A gyári fülhallgató kialakítása és minősége a Note5 esetén nagyon hasonlít a Level U -ra, természetesen vezetékes kiadásban. Néhány komolyabb fül,- és fejhallgatóval is próbára tettük a mobilt, az eredmény pedig megdöbbentően jó lett.
A mobilok közül igen jó erősítéssel bír a készülék, a 80 Ohm fölötti otthoni fejhallgatók nagy részével természetesen nem sokat tud kezdeni, viszont egy mobilnak nem is az a feladata, hogy ilyen eszközöket meghajtson, egy jobb in-ear fülhallgatót vagy egy utcai fejhallgatót nagyon jó minőségben képes megszólaltatni a Note5, aki pedig kötöttségek nélkül szeretne zenét hallgatni, annak jó hír, hogy a Bluetooth az aptX szabványt is támogatja. A zenelejátszó szoftver meglehetősen egyszerű, képes albumok, számok, előadók és műfajok alapján szűrni a zenefájlokat, természetesen beállíthatunk különböző keverési és ismétlési módokat, adott esetben pedig két érintéssel rákereshetünk az aktuálisan játszott számra a Google-ban vagy a YouTube-on.
Ha mindent kikapcsolunk a hangszínszabályzóban, akkor egy kicsit visszafogott, de alapvetően kristálytiszta hangképet kapunk, egy Sony Xperia Z3+ például sokkal változatosabb hangon szól hozzánk, de a Samsungot sem kell félteni, a SoundAlive névre hallgató hangszínszabályzó ugyanis nem csak az előre beállított, műfajokhoz kötődő sémákkal operál, hanem külön állítható benne a mély és magas hangok egyensúlya, személyre szabható, hogy hangszerekből vagy énekből szeretnénk többet hallani, ráadásul többféle egyéb módja is van.
Az Adapt Sound bekapcsolásával a fülünket és a fülhallgatónkat próbálja összehangolni a rendszer, csendes helyen érdemes végezni a beállításokat, aki volt már fülészeti vizsgálaton, az rutinos lesz a beállításon, nagyon halkan szóló, különböző frekvenciájú hangokat szór a fülünkbe, majd megkérdezi, hogy halljuk-e az adott hangokat. Ha mindenre igent mondunk, akkor bekapcsolt állapotban sem csinál semmit, egyébként viszont jelzi, hogy mit módosít a frekvenciaátvitelben, ennek utánamértünk: elég pontosan teszi.
Teszt | Samsung Galaxy Note5 | Samsung Galaxy E5 | HTC Desire 820 | Sony Xperia M4 Aqua | Lenovo K3 Note |
Frekvenciaátvitel (40 Hz-től 15 kHz-ig), dB: | +0,04, -0,05 | +0,02, -0,05 | +0,03, -0,20 | +0,02, -0,05 | +1,51, -1,93 |
Zajszint, dB (A): | -93,5 | -91,3 | -91,2 | -87,7 | -84,8 |
Dinamikatartomány, dB (A): | 93,4 | 91,1 | 91,2 | 88,1 | 85,3 |
THD, %: | 0,0076 | 0,0083 | 0,0510 | 0,0075 | 0,0086 |
IMD + Zaj, %: | 0,013 | 0,012 | 0,054 | 0,021 | 0,019 |
Sztereó áthallás, dB: | -90,9 | -89,6 | -73,4 | -87,3 | -83,1 |
Az UHQ Upscaler a gyengébb felbontású zenéken próbál segíteni, jellemzően melegebb, több basszussal és magassal operáló hangképet csinál a gyári sterilségből, ezt bizonyára sokan fogják kedvelni. Az utolsó beállítási lehetőség, a csöves erősítő pro, ami értelemszerűen a jó öreg csöves erősítők részletes, telt, de ugyanakkor lassú karakterét próbálja utánozni, mellesleg nem túl sok sikerrel, de ennek inkább az ellenkezőjén lepődtünk volna meg. FM-rádió nincs, ez sokaknak hiányozhat majd, de a koreai gyártó látszólag úgy gondolta, hogy az internetrádiók és a stream-alkalmazások korában nincs helye olyan elavult sztenderdeknek, mint a hagyományos rádió.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!