Fotós képességek
Ha már egy brutálisan vastag kamerapúp fekszik a mobil hátán, reálisan várjuk, hogy az elkészült képek és videók ennek megfelelően zseniálisak legyenek, és bizony a OnePlus ezen a téren is kitett magáért. Négyre nőtt a hátlapi kamerák száma, ami három különálló látószöget és egy 5 megapixeles mélységszenzort jelent a gyakorlatban. Nincs 64 vagy 108 megapixeles maximális felbontás, viszont 48 megapixeles érzékelőből rögtön kettő is jut hátra, az egyik a növelt, 1/1,43"-es fizikai méretű, IMX689 szenzorra épülő elsődleges kamera, amihez f/1,8-as apertúrájú, optikai stabilizálással ellátott lencse jutott, a szokásos PD mellett lézeres autofókusszal, 1,12 mikronos natív szenzorpixellel. Mellette szintén 48 megapixeles, szintén autofókuszos, de már az eggyel gyengébb, 1/2"-os IMX586 szenzorral dolgozó széleslátó jutott, f/2,2-es optikával, és a jól ismert, 0,8 mikronos szenzorpixellel. 8 megapixeles, f/2,4-es, szintén autofókuszos a telefotó, ami 3x-os natív nagyítást ad a főkamerához képest, és tartozik hozzá optikai képstabilizálás is. A negyedik kamera egy fotokróm egység, ami különálló fotókat most épp nem csinál, ugyanis kiderült róla, hogy kissé több dologra alkalmas, mint amire a gyártó szánta. Egyébként, ha eltekintünk attól, hogy bizonyos műanyagokon átlát, túl sok egyéb haszna nincs. Természetesen van vaku is, ami egy dupla ledből áll.
A kameraszoftver nem a legjobb feldolgozási algoritmussal bíró, legtöbb funkciót kínáló vagy épp a legfelhasználóbarátabb, amit valaha láttunk, de azért a legtöbb hasznos extra benne van, és a megbízhatóság/sebesség párosával sincs baj. Az alapvető állóképmódok közt van hagyományos fotó, portré (amit továbbra is, tévesen állónak fordítanak), éjszakai látkép, panoráma és szupermakró, variálni pedig az időzítőt, a vakut, a színszűrőt, a felbontást (alapértelmezett a 12 megapixeles, 4-1-es pixelegyesítéssel), az automatikus (UltraShot) HDR-t és az intelligens tartalomészlelést lehet.
Egyre nagyobb divattá válik a Huawei és a Xiaomi által felkapott vízjel (ki ne látott volna már teljesen irreleváns Shot on... feliratokat itt-ott megosztott képeken), szerencsére a OnePlus esetén ez nem alapértelmezett, csak bekapcsolható funkció. A profik bekapcsolhatnak vízszintes referenciavonalat, hisztogramot, lőhetnek állványról 8-30 másodperces fényfestős záridőkkel, és persze variálhatják az ISO-t, a fehéregyensúlyt, a fókuszt és az expozíció-korrekciót.
Hirdetés
Főkamera (12 megapixel)
Főkamera (48 megapixel)
Nem okozott csalódást a méretes főszenzor és a hozzá tartozó optika párosítása. Éles, részletes, mégsem túlzó zajszintű képek készülnek 12 megapixelen, tehát az alapértelmezett 4-1-es képpontegyesítéssel, a körülbelül 5 megabájtos képek még abszolút kezelhetők is. Az automatikus HDR jókor és jól dolgozik, kellemes a dinamika, a távoli részletek is jól kivehetők, megnyerő a fotók mélysége, nem utolsó sorban pedig a homogén felületek is szépen mutatnak. Ha extrém erős fény érkezik koncentráltan, a rendszer kissé kevésbé kezeli jól a helyzetet, mint egy-két konkurense, van, ahol masszívan feltűnik a kromatikus aberráció, de olyan is van, hogy gyakorlatilag a kép negyede kiég, és a másik negyeden is szinte minden részlet elveszik. A kettős rendszerű fókuszálás is tud téveszteni, főleg a fél-egyméteres tárgytávolság esetén, 12 megapixelen a tűzcsap esete pont ilyen, de többször találkoztunk ezzel, tanulság: érintőfókusz mellett is érdemes több expozíciót újra- és újrafókuszálva lőni, ha biztosak szeretnénk lenni a végeredményben. 48 megapixeles módban kevésbé megnyerően simák a homogén felületek, kicsit lecsökken a dinamikatartomány, és érezhetően a mobilnak is kell 1-2 másodperc a kattintás után a feldolgozáshoz. Nem mellesleg a képfájlok mérete is brutálissá válik.
Fontos tudni, hogy Pro mód csak a főkamerával érhető el, így feldolgozásra váró DNG-RAW fotókat is csak ettől a kamerától tudunk letöltésre kínálni: 1, 2, 3 és 4.
Nagylátó (12 megapixel)
Nagylátó (48 megapixel)
A nagylátós kamera esetén a szélek lencsetorzítása kissé feltűnővé válik, illetve az általános dinamika is csökken, az autofókusz mindenesetre nagyon jól jön, ha makrót szeretnénk lőni. A kromatikus aberráció itt már jóval inkább jelen lesz, és bár a fehéregyensúly alapvetően megbízható, itt előfordulnak kékes torzítások. Vannak olyan kompozíciók, ahol tényleg nagyon kijönnek az imént említett hibák, ideális fényviszonyok esetén azonban kimondottan minőségi fotókat lehet készíteni a nagylátóval is, de ha biztosra akarunk menni, lövünk mellé egy biztonságit a főkamerával is. Szerencsére az esti, mesterséges fényviszonyokkal teli körülmények nem zavarják meg a kamerát, ezek között is akadnak egész gusztusosak a nagylátós fotók között. 48 megapixelen itt is előkerülnek a homogén felületekkel, illetve a dinamikával kapcsolatos hiátusok, de ezek sokkal inkább felerősítik az amúgy is látható hibákat, nem újakat hoznak elő.
Zoom (8 és 12 megapixel)
Hardveresen valószínűleg a 7 Pro óta aligha változtattak a zoomkamera hardverén, ugyanaz a szenzor, ugyanolyan apertúrájú optikával dolgozik. De nem mindig. A nagyítás esetén nem tudjuk a gyári szoftvert arra kényszeríteni, hogy csak a dedikált kamerát használja, ha nagyon kevés a fény, esetleg nem fér bele a fókusztartományba az alany vagy a tárgy, a rendszer automatikusan a főkamera képeit vágva fog 12 megapixeles nagyított képeket adni. A végeredmények tudnak itt-ott fátyolosak és dinamikahiányosak lenni, rengeteget kompenzál az algoritmus, van, hogy ez a színhűség rovására is megy. A mélységélesség lehetne látványosabb.
Portrék
Nincs nagy meglepetés a portrék terén, a felhasználó beállíthat időzítőt és némi plusz mélység-effektust, meg persze kiválaszthatja, hogy normál vagy nagyított fotót szeretne. A fentiekhez hasonló végeredményekkel lehet számolni, továbbá azzal, hogy a rendszer néha téveszt az elmosással, ha a háttérben valami a fókuszterülethez közel belóg. Ha már emberfotó, nem maradtak ki a szelfik sem, noha a teljesen hagyományos, fixfókuszos, 16 megapixeles egység a maga opcionális képernyővakujával semmi meglepővel nem szolgált, íme egy nappali és egy esti példa.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!