Bevezető, jogi környezet
Egyre több helyen futhatunk bele a KUGOO márkanévbe, ha elektromos rollerekről olvasgatunk az interneten, vagy akár vásárláson törjük a fejünket. És úgy tűnik, hogy mostanában elég sokan törik, hiszen az általunk is kipróbált Xiaomi M365 bebizonyította, hogy a még finoman szólva is lüktető minőségű budapesti úthálózaton is életképes, valós közlekedési alternatívát jelentenek az elektromos rollerek. Ezzel együtt úgy látjuk, hogy más hazai nagyvárosokban is egyre többen használják a Xiaomi megoldását, amely jelenleg a rollerek etalonjának tekinthető, ár/érték arányban legalábbis. Az persze egy másik kérdés, hogy mi fog történni akkor, ha a jelenleginél láthatóan több ember kezd el elektromos rollert használni, miközben az eszközök érdemi szabályozása egyelőre várat magára – épp ezért még július közepén érdeklődtünk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál arról, hogy az elektromos rollerekre milyen szabályok vonatkoznak, a biciklikhez hasonlóan itt is 300 wattnál van-e meghúzva a teljesítménylimit, kötelező-e bukósisakot viselni rajtuk, szükséges-e két darab egymástól függetlenül üzemelő fékrendszerek megléte, illetve eleve: hogy hol lehet rollerezni. Azt a választ kaptuk, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium sajtóosztályánál kell érdeklődnünk, amit meg is tettünk, de sajnos válasz nélkül hagytak minket.
Xiaomi M365 vs. Kugoo S1 Pro [+]
Pedig ezek nagyon fontos kérdések. A Lime példáján is látszik, hogy az állampolgárok nem feltétlenül rajonganak azért, ha mellettük a járdán rolleresek száguldoznak, illetve valószínűleg a rollertulajdonosok is örülnének, ha tudnák, hogy hol lehet használni az eszközüket. Aki pedig vásárlás előtt áll, még nagyobb gondban van: a KUGOO S1 Pro és a Xiaomi M365 között vacilálva felmerülhet a kérdés, hogy ha egyszer végre lesz szabályozás, vajon melyik felel majd meg az előírásoknak. A KUGOO ugyanis 350 wattos teljesítményű motorral van szerelve, a Xiaomiban pedig 250 watt a motor névleges teljesítménye, bár elvileg maximum 500 wattot is tudna. A KRESZ ugyanakkor jelenleg még nem ír az elektromos rollerekről, amelyek így valószínűleg kerékpárnak minősíthetők, hiszen a szabályozás szerint a kerékpár egy olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. Pedálokról tehát nincs szó, emberi erővel a roller is hajtható, kerékből is kettő van, ugyanakkor teljesen nyilvánvaló, hogy a roller az nem kerékpár, és valahogy ki kéne majd találni, hogy hol is szabad ezekkel a kütyükkel közlekedni. De ami a tesztünk szempontjából még nagyobb kérdés: vajon a Xiaomi M365 kerékpárnak számít, míg a KUGOO S1 Pro a teljesítménye miatt már nem? Egyelőre erre a szabályozás hiánya miatt még nem lehet válaszolni.
Németországban amúgy már szabályozva vannak a rollerek, ami közel sem jelenti azt, hogy nálunk is hasonló keretek közé szorítják majd be őket, de érdekesség gyanánt nem árt tudni: tőlünk nyugatra az e-rollerek maximum 70 centi széles, 1,4 méter magas és 2 méter hosszú eszközök lehetnek legfeljebb 55 kilogrammos tömeggel, ez utóbbi nyilván vezető nélkül értendő. A motor maximális teljesítménye 500 watt lehet, az eszköznek pedig képesnek kell lennie a 6 kilométer/órás sebességre, míg a maximum 20 kilométer/óra. A németeknél elektromos rollereket csak 14 éves kor fölött lehet használni, kötelező a biztosítás rájuk, valamint sok apró szabály van, amelyekért ha alacsonyabb összegekkel is, de büntetnek.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!