Hirdetés

KUGOO S1 Pro elektromos roller teszt

Bevezető, jogi környezet

Egyre több helyen futhatunk bele a KUGOO márkanévbe, ha elektromos rollerekről olvasgatunk az interneten, vagy akár vásárláson törjük a fejünket. És úgy tűnik, hogy mostanában elég sokan törik, hiszen az általunk is kipróbált Xiaomi M365 bebizonyította, hogy a még finoman szólva is lüktető minőségű budapesti úthálózaton is életképes, valós közlekedési alternatívát jelentenek az elektromos rollerek. Ezzel együtt úgy látjuk, hogy más hazai nagyvárosokban is egyre többen használják a Xiaomi megoldását, amely jelenleg a rollerek etalonjának tekinthető, ár/érték arányban legalábbis. Az persze egy másik kérdés, hogy mi fog történni akkor, ha a jelenleginél láthatóan több ember kezd el elektromos rollert használni, miközben az eszközök érdemi szabályozása egyelőre várat magára – épp ezért még július közepén érdeklődtünk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál arról, hogy az elektromos rollerekre milyen szabályok vonatkoznak, a biciklikhez hasonlóan itt is 300 wattnál van-e meghúzva a teljesítménylimit, kötelező-e bukósisakot viselni rajtuk, szükséges-e két darab egymástól függetlenül üzemelő fékrendszerek megléte, illetve eleve: hogy hol lehet rollerezni. Azt a választ kaptuk, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium sajtóosztályánál kell érdeklődnünk, amit meg is tettünk, de sajnos válasz nélkül hagytak minket.

Xiaomi M365 vs. Kugoo S1 Pro
Xiaomi M365 vs. Kugoo S1 Pro [+]

Pedig ezek nagyon fontos kérdések. A Lime példáján is látszik, hogy az állampolgárok nem feltétlenül rajonganak azért, ha mellettük a járdán rolleresek száguldoznak, illetve valószínűleg a rollertulajdonosok is örülnének, ha tudnák, hogy hol lehet használni az eszközüket. Aki pedig vásárlás előtt áll, még nagyobb gondban van: a KUGOO S1 Pro és a Xiaomi M365 között vacilálva felmerülhet a kérdés, hogy ha egyszer végre lesz szabályozás, vajon melyik felel majd meg az előírásoknak. A KUGOO ugyanis 350 wattos teljesítményű motorral van szerelve, a Xiaomiban pedig 250 watt a motor névleges teljesítménye, bár elvileg maximum 500 wattot is tudna. A KRESZ ugyanakkor jelenleg még nem ír az elektromos rollerekről, amelyek így valószínűleg kerékpárnak minősíthetők, hiszen a szabályozás szerint a kerékpár egy olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. Pedálokról tehát nincs szó, emberi erővel a roller is hajtható, kerékből is kettő van, ugyanakkor teljesen nyilvánvaló, hogy a roller az nem kerékpár, és valahogy ki kéne majd találni, hogy hol is szabad ezekkel a kütyükkel közlekedni. De ami a tesztünk szempontjából még nagyobb kérdés: vajon a Xiaomi M365 kerékpárnak számít, míg a KUGOO S1 Pro a teljesítménye miatt már nem? Egyelőre erre a szabályozás hiánya miatt még nem lehet válaszolni.


[+]

Németországban amúgy már szabályozva vannak a rollerek, ami közel sem jelenti azt, hogy nálunk is hasonló keretek közé szorítják majd be őket, de érdekesség gyanánt nem árt tudni: tőlünk nyugatra az e-rollerek maximum 70 centi széles, 1,4 méter magas és 2 méter hosszú eszközök lehetnek legfeljebb 55 kilogrammos tömeggel, ez utóbbi nyilván vezető nélkül értendő. A motor maximális teljesítménye 500 watt lehet, az eszköznek pedig képesnek kell lennie a 6 kilométer/órás sebességre, míg a maximum 20 kilométer/óra. A németeknél elektromos rollereket csak 14 éves kor fölött lehet használni, kötelező a biztosítás rájuk, valamint sok apró szabály van, amelyekért ha alacsonyabb összegekkel is, de büntetnek.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények