Bevezető, méret, kialakítás
Elképzelésem sincs arról, hány elektromos roller tesztjét fogjuk még megírni a következő években, mire a szabályozás érdemben le tudja követni ezeknek az eszközöknek a dinamikus terjedését, az mindenesetre biztos, hogy a jelenlegi, általános káosz nem kedvez egy városi közlekedőnek sem, gyalogostól buszvezetőig. Az Amerikában hatalmasnak számító, de Budapesten csak nemrég elindult Bird nevű rollermegosztó szolgáltatás például minden rollerre hangsúlyosan kiírja: ne a járdán használd az eszközt, azt viszont már aligha írják oda óriási betűkkel, hogy hol és milyen felszereléssel kéne rollerezni, illetve mi a járdás tárolás etikettje.
Azzal kapcsolatban tehát már mindenki egyetért, hogy hol és hogyan ne rollerezzünk, de egyelőre még nem lehet tudni, hogyan kellene. Néhány tucat agresszív, minimális közlekedési kultúrával sem rendelkező felhasználó – aki öt perce letöltött egy alkalmazást és kifizetett párszáz forintot a bankkártyájával – a belvárosi éjszakában porig rombolja ezen eszközök általános megítélését, de azért ne feledjük, hogy mellettük ott van sokezer hétköznapi közlekedő, aki adott esetben a napi munkába járását oldja meg ezekkel a kütyükkel, és sokszor nem az autójával növeli a közlekedési dugót, hanem minden szempontból optimális megoldást talált magának az ingázásra: velük óriási kibabrálás lenne, ha drasztikusan nyúlnának a témához a döntéshozók.
Lime és Himo L2: a különbség jól látható méretek terén [+]
Mindenesetre nem ebben a cikkben fogjuk alaposabban boncolgatni a helyzetet és minden problémára megfejtést keresni, hiszen egy konkrét tesztrollerről fogunk beszélni, ami a Himo L2, az általunk eddig próbált rollerek legrobusztusabb, legmasszívabb szerkezetű darabja, ráadásul alig kerül többe, mint egy Xiaomi M365, vagy egy átlagos Kugoo. Mindenekelőtt kezdjünk az árazással: ezen a linken keresztül 182 ezer forintba kerül a gép, és mivel EU-s raktárból küldik, így erre nem fognak extra költségek rakódni, sőt, jelenleg a GKB741S kuponkóddal körülbelül 163 ezer forintnyi 464 euróra csökken az ár, ami már tényleg versenyképes, ha a hasonló felépítéssel, akkumulátorral, kerékmérettel és motorerővel ellátott rollerekhez hasonlítjuk az L2-t.
Van hely a biztosítást igazoló minirendszámnak is: igaz, Magyarországon egyelőre még ilyen nem létezik [+]
A Himo L2 vaskos alumíniumcsövekből összeépített vázra épül, elöl pedig extra merevítés fokozza azt a stabilitást, ami miatt abszolút nem gondoljuk túlzónak a 150 kilós maximális terhelhetőséget, és míg ennek a testsúlynak a kétharmadától is bizonytalanná tud válni egy vékonyabb és könnyebb kiépítésű roller, addig a Himo minden nyekkenés nélkül cipeli a nagyobb terhet, kategóriájában nagynak számító, 10 hüvelykes kerékátmérővel pedig át is gördül a városi akadályok többségén. A menetkomfort ettől függetlenül kompromisszumos: ha a roller 18 kilós önsúlyához hozzáadjuk saját testsúlyunkat, esetleg még egy hátizsákot is a maga tartalmával együtt, akkor nem nehéz elképzelni, hogy az elöl lévő keskeny lemezvilla, a hátul pedig teljesen merev váz bizony sokszor ijesztően el tudja pattogtatni az egész rollert, és bár a Himo szerint elég a körülbelül 2 bar guminyomás előre-hátra a ballonos abroncsoknak, ami elvileg némi rugalmasságot rakna a történetbe, a gyakorlatban ez sem jelent sokat, és ha valaki biztosra akar menni, és elkerülné a felütéses defektet annak minden hátrányával, akkor ennél a nyomásnál magasabbra fog kalibrálni.
Így aztán azt gondolom, hogy ha már ennyire robusztus, nehéz eszközzel közlekedünk, és ennyire eltávolodunk a kisebb rollerek légiességétől, akkor így már tényleg belefért volna az a súlytöbblet, amit az akár elöl-hátul aktív rugózással belevinnénk a képletbe: valószínűleg nem is a 18 és 21-22 kiló közti különbség, hanem inkább az ár, ami nem engedi meg ezt ebben a kategóriában, és ezért tulajdonképpen nem marasztalható a Himo, csak ne éljünk abban a hitben, hogy a masszív, nagykerekű roller majd kategóriákkal komfortosabb lesz, mint a kistestvérek: azt viszont minden további nélkül elhiszem róla, hogy jobban bírja a gyűrődést azoknál.
Össze lehet csukni, de közel 20 kilót cipelni sehogy kellemes [+]
Ha már szóba került a 18 kilós tömeg: a Himo L2-t lényegesen nehezebb le-vagy felcipelni egy lépcsősoron, betenni egy autó csomagtartójába, esetleg feldobni a vonatra, mint a 10 kiló körüli társait, és mivel nem csak nehezebb, de nagyobb is azoknál, így érdemes figyelembe venni azt is, hogy ez is könnyedén befér-e az autónk hátuljába, nálam például pont az a helyzet állt elő, hogy míg az M365-öt könnyedén bedobom bármilyen helyzetben az autóm csomagtartójába, itt már az ülésekkel kell logisztikázni, hogy be tudjam rakni: ha a rollert nem önálló közlekedési eszközként használnám, biztosan meggondolnám, hogy szükségem van-e nagy rollerre. 118,3 x 46 x 121,6 centiméteres dimenziók vannak megadva hozzá, tehát valamelyest hosszban és jelentős részben szélességet tekintve lehet nagynak mondani, magassága inkább átlagos.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!