Hirdetés

Alternatív Hajtás: Elektromos robogó a SEAT-tól

A Volkswagen konszernen belül a spanyolokhoz kerültek a mikromobilitással kapcsolatos fejlesztések. A robogó mellett egy új rollert is bemutattak.

A SEAT igen erőteljesen képviseltette magát a 2019-es barcelonai Smart City Expo World Congressen, mert mint az idén számunkra is kiderült, 2010 óta ilyen kiállítás is van a Mobile World Congress helyszínén, csak jelentősen kisebb méretben. A spanyol vállalat sajtótájékoztatóját a szokásos módon Luca de Meo elnök nyitotta meg, aki a nagyvárosokban tapasztalható egyre nagyobb dugókról beszélt. A felméréseik szerint egy átlagos barcelonai autós az év 365 napjából 6 teljes napot, tehát 144 órát ül dugóban, ami a vállalat vezetője szerint nagyon sok idő, a választ pedig a mikromobilitás jelenti. Hogy pontosan milyen közlekedési eszközök és rendszer kell a dugók megszüntetéséhez és a városok élhetőbbé tételéhez, azt egyelőre a SEAT sem tudja, de úgy vélik, hogy a kisebb járművek, tehát a mikromobilitás fogja a megoldást jelenteni, ezeknél pedig a hajtás típusa is csak elektromos lehet.


[+]

Ez vezetett a SEAT Urban Mobility részleg létrejöttéhez, amely az egész Volkswagen konszern számára tervez majd különféle mikromobilitásban használható közlekedési eszközöket, amelyekből rögtön két darabot is bemutattak. Egyelőre csak koncepció formájában, de a jelenlegi tervek szerint már nem sok változtatás lesz a végleges termékekben. A reflektorfény elsősorban a most még név nélküli elektromos robogón volt, ami az EXS KickScooter után a cég második olyan járműve, amely nem autó. És igazából nem is a SEAT tervezte, hanem a 2011-ben alapított Silence nevű cég, akik egy S01 névre hallgató robogóval már jelen vannak a piacon, a SEAT koncepciója pedig gyakorlatilag ugyanaz, csak szexibb köntösben. Nem is igazán érthető, hogy miért hívják koncepciónak, hiszen megvettek egy már létező és kapható robogót, terveztek rá egy másik borítást, szóval nyilvánvalóan készen van.


[+]

A nyers technikai adatok megegyeznek az S01-ével, az eszközt egy 11 kW teljesítményű elekromotor hajtja a hátsó kerékben, végsebessége 100 km/h, 50-re pedig 3,8 másodperc alatt gyorsul. Az akkumulátor 5,5 kWh-s kapacitású és cserélhető, tömege nagyjából 35 kilogramm, de kivétel után kvázi gurulós bőrönddé alakul, ki- és bepattanó kerekeinek köszönhetően emelgetni sem nagyon kell, ez amúgy a Silence egyik nagy büszkesége. A 115 kilométeres elméleti hatótávolság elég meggyőző, ismeretében már indokolt is a viszonylag nehéz akkucsomag és a bőrönd-kialakítás. Ha valaki esetleg a Gogoro kézzel is simán kivehető, tejesdoboznál nem sokkal nagyobb akkumulátoraira gondol, azt ki kell, hogy ábrándítsuk: azok is 9 kilogrammot nyomnak, viszont a Gogoro hatótávban és végsebességben is elmarad a Silence, illetve a SEAT megoldásától.

Kivehető akkumulátor, balra a SEAT, jobbra a Silence standján.Kivehető akkumulátor, balra a SEAT, jobbra a Silence standján. Kivehető akkumulátor, balra a SEAT, jobbra a Silence standján. [+]

Az ugyanis egy városi robogó, ez viszont nem az. Minderről a cég képviselője úgy beszélt, mintha a termék saját fejlesztés lenne: a SEAT DNS-ében benne van a Cupra és az FR-sorozat, szóval gyors eszközt akartak, nem csak egy sima városi robogót. Mindez azt is jelenti, hogy ha jövőre megérkezik Magyarországra a végleges eszköz (ez egyáltalán nem biztos), teljesítménye miatt a 125 köbcentis robogók kategóriájában lesz, szoftveresen korlátozott változat pedig nem várható csak azért, hogy B-s jogosítvánnyal is lehessen vezetni. Furcsaság, hogy a csinos kis gépben nem lesz hanggenerátor, mert az autókkal ellentétben az e-robogókra nincs olyan jogszabály, ami előírná a szükségességét. Erre külön rá is kérdeztünk, amire a közlekedésbiztonsággal kapcsolatos fejlesztések kapcsán eltökélt SEAT meglepő választ adott: halkabb városokat szeretnének, ezért maradt ki a funkció. Szerintünk meg opcionálisan azért be kellett volna építeniük, egy 100 kilométer/órás végsebességű, hang nélküli robogó nem tűnik egy életbiztosításnak sem a gyalogosok, sem a sofőr oldaláról nézve. Az élettartam kapcsán érkeztek újságírói kérdések, a SEAT legalább 8 évvel és 75 000 kilométerrel számol. A pontos megjelenés és az ár egyelőre nem ismert, de a Silence S01 jelenleg is megvásárolható bő 6000 euróért (2 millió forint), szóval ennél valószínűleg drágább lesz a képeken is szereplő gép.


[+]

Emellett egy új elektromos rollert is bemutattak, amelynek 551 Wh-s akkumulátora 65 kilométeres hatótávot ígér, a motor pedig elég erős lesz ahhoz, hogy akár 20 fokos emelkedőket is meg tudjon mászni a gép. Az előző generációs roller amúgy jelenleg is piacon van, már magyar aloldalt is kapott, az ára pedig nagyjából a duplája lesz a belépő szintű kínai rollerekének. Ha az időjárás engedi, hamarosan elhozzuk majd tesztre, mert nagyon érdekel minket, hogy egy komoly autógyártó emblémája egyben azt is jelenti-e, hogy a minőség végre megugorja azt a szintet, amit már mi is biztonságosnak nevezhetünk.


[+]

A rollerek kapcsán beszélgettünk a cég egyik szakértőjével, akit többek között rollerek szabályozásáról és ezek következményeiről faggattunk. Diana Mesa is a szabályozás létrejöttét sürgette, ugyanis közel sem a magyar az egyetlen európai piac, ahol az e-rollerek szürke zónában vannak. Ugyanakkor azt is elmondta, hogy a SEAT felelősséget vállal a vásárlói felé, tehát ha egy olyan országban kezdik árulni a rollereiket, ahol még nincs szabályozás, akkor fel vannak készülve arra, hogy egy esetleges jövőbeli szabályozás kizárhatja majd a rollereiket a piacról, ebben az esetben pedig segíteni fognak a korábbi vásárlóiknak. Az új e-roller koncepciójuk viszont valószínűleg nem véletlenül kapott két egymástól függetlenül üzemelő féket.

  • Kapcsolódó cégek:
  • SEAT

Azóta történt

Előzmények