Kia Niro EV 2022 menetpróba

Annyira alapos ráncfelvarrás a Niro friss verziója, hogy az már kvázi egy új modell. És előnyére változott.

Hirdetés

Fedélzeti rendszer

Android Auto és CarPlay — ezeket kötelezően hozza a Niro, de előbbi csak kábeles összeköttetéssel valósul meg, ami elég fura, még a kis Picanto is tudja vezeték nélkül. Pláne jól jönne, ha már van opcióként vezeték nélküli töltőpad. Zsinórból az USB-A és a Type-C végű is játszik, mert mindkét kimenet ott csücsül a középkonzol alján. Mivel a központi kijelző jó széles, ezért a telefonos interfész csak a kétharmadát foglalja el, a maradék területen, jobb oldalon pedig valami szabadon választott felületnek jut hely, mondjuk a zenének, vagy az akku állapotának, esetleg az időjárásnak. Ezek között fel-le irányú ujjmozdulattal válthatunk.


[+]


[+]

Nem csak ebben az esetben van osztott képernyő, egyébként is elfér egymás mellett két felület. A főmenü ikonos, lilás színben tündököl fekete háttér előtt, ami kellemes ugyan a szemnek, de talán nem lett volna olyan nagy programozói feladat a színsémát megváltoztathatóvá tenni. Az ikonok sorrendje állítható, elég sok rajzocska elfér a kijelzőn, de kemény négy darab átcsúszik a következő oldalra, kis odafigyeléssel be lehetett volna szórni a kézikönyv QR-kódját a beállítások közé, de egyébként is vannak menüpontok, amelyek egymásba olvaszthatók lehetnének, hogy elférjen minden egy darab képernyőn, például semmi szükség külön térkép és navigáció ikonra, ahogyan a vallet parking is elférhetett volna másutt.


[+]


[+]

Noha a rendszer általános logikája, magyar fordítása, grafikai színvonala kifejezetten korrekt, a sebességgel már nem vagyok teljesen kibékülve, van egyfajta komótossága, pörgősnek semmi esetre sem mondanám. A legkomplexebb menüpont a beállítások nevet viseli, itt tényleg minden megvan, az összes vezetéstámogató és kényelmi bigyó kapcsolgatható, magyarázó ábrákat is mellékel hozzá a rendszer, de itt lehet babrálni az előttünk levő, műszerfali kijelző témáján is, itt állítható a hangulatfény színe, a lámpák működése, az ajtózárás módja, plusz a kormányon és az alsó, klímapaneles kijelzőn levő kedvencek gombhoz is itt adhatunk funkciót. A telefonnal való összeköttetés, a töltéssel kapcsolatos funkciók (meddig töltsön fel és milyen tempóval) is itt paraméterezhetők, a navigációs útvonaltervezés módjai is itt állíthatók, szóval ebben a menüpont el fog tölteni némi időt a júzer, mire mindent a maga ízléséhez állít, hogy aztán ezeket egy vezetői profilba is menthesse.


[+]


[+]

A gyári navigáció online forgalmi adatok alapján tervez. Nem ügyesebb, mint a Waze, szerintem rondább is, illetve a térkép is lehetne frissebb, a veszprémi körgyűrű kapcsán speciel le van maradva. Viszont megy offline is, ami bizonyos helyzetekben hasznos. Ennél fontosabb, hogy ismeri a hazai töltőállomásokat, azok képességeit, némelyiknél azt is meg tudja mondani, hogy foglalt-e a töltő, de attól még messze vagyunk, hogy innen foglaljunk magunknak helyet és indítsuk a töltést. A hatótávot fűtéssel és fűtés nélkül is kiírja, valamint javasol közeli töltőállomást, ha szükséges. Mindezeket az autóba épített SIM segítségével oldja meg, ehhez kapcsolódik a Kia Live is, amely időjárási adatokat és sporthíreket is megmutat, például focicsapatok meccseinek eredményét, vagy folyamatban levő golfversenyek ütéseit.


[+]

A Kia Connect szintén egy online megoldás, de ez egy okostelefonos alkalmazásban ölt testet, amit korábban UVO Connect néven ismertünk meg. Ez a szokásos funkciókkal rendelkezik: távoli klimatizálás, töltés, ajtók állapotának ellenőrzése, autó pozíciója és persze a statisztikai adatok lekérdezése tartozik a repertoárba. A legmagasabb felszereltségű Niro Harman/kardon hangszórói remekül szólnak, a szoftverben pedig még csendes mód is van, ami a hátsó traktust megkíméli és maximum 25-ös szintre engedi felnyomni a hangerőt — aludhatnak a csemeték.


[+]

A rend kedvéért a fedélzeti rendszer is kínál klímapanelt, de a saját tapasztalatom az, hogy ezt egyszer nyitottam meg a teszt kedvéért, amúgy minden remekül állítható a lenti megoldással. A telefon kezelése akkor is korrekt, ha nem használjuk az okostelefonos platformok kivetítési megoldásait, a hangminőségre nem volt panasz. Üzeneteket viszont nem olvas fel a rendszer és a hangvezérlési opciók sem érhetők el magyar nyelven.


[+]

Összegzés. A Niro EV továbbra is egy sokoldalú elektromos autó. Nem böszme nagy, mégis messzire megy egy töltéssel, könnyen vezethető, jól manőverezhető, tele lehet extrázni, a fedélzeti rendszer pedig koherens, logikus, az alsó, kétfunkciós vezérlősáv pedig remek ötlet és jó kivitelezés. A formaterv megítélése egyéni ízlés kérdése, az infotainment sebességén is lehetne még csavarni, a menürendszer is lehetne kissé kompaktabb, a vezetést támogató segédeket pedig egy darabig állítgatni kell annak érdekében, hogy mindenki a saját stílusához szabva találja meg azokat a paramétereket, amelyek tényleg segítséget nyújtanak és nem riogatnak feleslegesen. Értékelendő, hogy a belépő modell is ugyanakkora akkuval és hatótávval jön, mint a legmagasabb felszereltség. A Niro előző generációja is méltán népszerű és közkedvelt, az alaposan átdolgozott idei kiadás is jó fogadtatásra számíthat — ha tudnak belőle eleget szállítani. Lassan ugyanis ott tartunk, hogy ha még adott is az anyagi fedezet arra, hogy egy új e-autóra költsünk, akkor nincs kizárva, hogy nem csupán az fog dönteni, hogy melyik autó mennyire illeszkedik az elvárásainkhoz, hanem az is, hogy mikor ülhetünk bele. Az pedig egyáltalán nem ritka, hogy több mint egy évet kell várni a rendelés után az autóra, érdemes a Kiánál érdeklődni, hogy a Niro EV-t mikorra tudják szállítani. Konkurens termékből ugyanakkor nincs túl sok, a Nissan Ariya még nincs itt, a BMW iX1 szintén később érkezik, a Megane E-Tech fent van viszont a listán, de az valamivel kisebb. Ha pedig csak az árat nézzük, akkor az ID.4 kapásból kiesik, a Mercedes EQB is egy ligával fentebb játszik, viszont jön a kínai vonal az MG-vel és a Seressel, rájuk a Kiának is figyelnie kell. A Niro viszont egy kiforrott alapokra épülő, rengeteg tapasztalatot felhasználó, átgondolt és második generációsként sok ponton javított modell, amely megbízhatóságával és szervizhátterével is vonzó opció.

Bog

Előzmények

Hirdetés