Kia Niro EV 2022 menetpróba

Annyira alapos ráncfelvarrás a Niro friss verziója, hogy az már kvázi egy új modell. És előnyére változott.

Menettulajdonságok, hatótáv

A friss Niro EV nyomaték szempontjából ugyan gyengébb, mint az előd, de ebből vajmi keveset érzékel majd a vezető, mert ugyanúgy 7,8 másodperc alatt van 100-on, mint a korábbi modell. Vagyis igen, eléggé tud haladni, még ha ez nem is okvetlenül passzol a karakteréhez. Ezt egyébként sport módban fogja leginkább előadni, mert ott a pedál reakciója direktebb. Comfort módban ugyanis ha padlót nyomunk, akkor néhány másodpercig nem teljes erőbedobással gyorsul a gép (de azért így is elég vehemens), aztán rákapcsol, mintha nyílna a szelepvezérlés, haha. A rugózással nagyon elégedett voltam, nem ráz szét, de nem is imbolyog, az alacsony súlypont miatt a kanyarsebesség is bőven felette van annak, amit ép ésszel csinálna az ember, de egy ponton elkezdi tolni az elejét a kanyarívről kifelé. Elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztés van az autóban.


[+]

Viszont masszívan meg vagyunk áldva vezetéstámogató extrákkal. A sávtartó a városi közlekedésben inkább átok, mint áldás, pláne, hogy kedélyesen bele is nyúl kicsit a kormányzásba. Városon kívül viszont ügyes, nem táncol ide-oda a felfestések közötti területen, hanem középen tartja az autót. Az adaptív tempomat finoman gyorsít és lassít, viszont pont ezért kissé komótos. Állóra is fékezi az autót, ha kell, de nem indul el újra magától, ha meglódul a forgalom, ahhoz meg kell pöccenteni a pedált. A vészfékasszisztens szintén kissé túlmozgásos, városban kapásból érdemes levenni az érzékenységet közelire, mert különben sokszor csörömpöl-villog (és néha bele is áll a fékbe páros lábbal helyettünk), volt ennél pánikolósabb autó már nálunk, de azért a Niro is elég ijedős. Ezeket mind ki lehet amúgy kapcsolni, ha valakinek az agyára megy, hogy a parkoló előtti sávelhúzás miatt riadót fúj dinamikusabb stílus mellett az elektronika.


[+]

Viszont! Iszonyú kellemes apróságokkal dobja fel a mindennapokat a rendszer. Kiparkolásnál kukorékol, ha nem szabad a pálya. Ha megálltunk és nyitnánk az ajtót, de jönnek hátulról, akkor szintén segít. Ha érzi, hogy a hátsó ülésen van valami (kabát, táska, kutya, fahasáb, betonkeverő), akkor kiszállás előtt ugyanúgy figyelmeztet erre, mint a Qi töltőben hagyott telefonra. Kitolatásnál figyeli a hátsó keresztforgalmat is, szóval ezekben az apró kedvességekben nagyon jó a Niro.


[+]

Ám minden e-autó legfontosabb kérdése, hogy mennyit megy el egy töltéssel. Tényleg ez az összes ismerősöm első mondata, ha pont úgy találkozunk, hogy elektromos jószággal érkezem, erre pedig sosem lehet egyszavas választ adni, a gyártók is kétszavas válaszokat kreaálnak. Az első szó mindig az, hogy “akár”. A Niro EV “akár” 463 kilométert is megtehet egy töltéssel. Amúgy akár többet is, ha nagyon jó az idő, semmilyen elektronikus fogyasztót nem használunk, tojáshéjon lépkedünk és a visszatáplálást maximumra rakjuk. Ilyenkor i-pedal felirat a jutalmunk a kijelzőn, jelentősen lassul az autó, ha lelépünk a menetpedálról, alig-alig kell a fékhez érni. Van, aki ezt szereti (magam is), van aki inkább azt, hogy kiguruljon az autó, mintha üresben lenne, ez választás kérdése, de sajnos ezt a választást nem jegyzi meg a rendszer, szóval minden indulás azzal kezdődött, hogy magam felé húztam a bal oldali flepnit.


[+]

A tesztfogyasztásom magas volt, pedig nem állatkodtam, viszont fűtöttem. 23 kWh-t használtam el 100 kilométer alatt, ami főleg városi környezetben elég sok. Viszont visszanéztem az előző júzerek adatait, ők elvoltak 17-tel is, hiszen még melegebb volt az idő. Szóval az én tapasztalataim 300 kilométerre elég hatótávot adtak ki, de sokat mentem rövid távot, ami miatt mindig fel kellett fűteni az utaskabint. Hosszabb úton tényleg beesik a fogyasztás télen is 20 kWh alá, szóval átlagosan 400 kilométeres képességekkel lehet számolni, autópályás tempó mellett ez inkább 300 kilométer, óvatos városi közlekedéssel pedig elérhető az 500 kilométer körüli érték is.


[+]

A töltési sebesség viszont nem annyira acélos, mint a konkurensek ajánlatai, 80 kW-tal lehet etetni DC-n az autót maximum és azt sem folyamatosan. Olyan 50%-ig tud enni ilyen sebességgel, aztán ez folyamatosan csökken, a végét már 25 kW-tal fejezi be, a teljes folyamat 45-50 percig tart megfelelő töltőnél. AC-n 11 kW a maximális töltési sebesség, ez kvázi az átlagot hozza, pedig de jó lett volna ezt duplázni… Itt érezni leginkább, hogy a Niro egy korábbi modell alapos átdolgozása és nem egy teljesen új autó. Viszont lehet hozzá venni egy visszafelé töltő átalakítót, amit be lehet dugni az autó orrába a Tpye-2 töltő helyére, hogy az akkumulátorból akár 3,6 kW-nyi áramot is kinyerhessünk egy tök szokványos konnektort képezve. Simán leállok a kertbe vele, mehet róla a fűnyíró, de ez akár arra is elég, hogy egy kézi körfűrészt és egy betonkeverőt is elhajtson, máris lehet építeni a fészert ott, ahol nincs áram. Nem is beszélve az esetleges kempingezési hasznosságáról. És ha már kempingezés: 750 kilogrammos fékezett és 300 kilogrammnyi fékezetlen utánfutó vontatható vele. Ezen a videón látszik még egy extra: megfelelő pénzmennyiség kifizetése után a kocsikulcsunk extra gombokkal gazdagodik, amelyek arra jók, hogy az autó mellett állva tudjuk a kocsit előre-hátra gurítgatni. Nyilván lassan, nyilván csak egyenesen, de ha szűk a garázs, vagy a parkolóhely, akkor itt a megoldás.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés