Hirdetés
Az autóbérlés folyamata
A legérdekesebb az egész történetben maga a bérlés, nyilván ezt kellett tökéletesre csiszolni ahhoz, hogy a rendszer működjön. Ha megvolt az egyszeri látogatás az ügyfélszolgálaton, elvileg már semmilyen személyes kontaktusra nincs szükség, hiszen mindent lehet intézni a már említett, Androidra és iOS-re egyaránt elérhető alkalmazáson keresztül, amelyet elindítva a felhasználók Budapest térképét láthatják a GreenGo szolgáltatási területével és a szabad autókkal. Jelenleg 45 jármű áll rendelkezésre, ennél sokkal többet egyelőre nem bír el a főváros, ugyanis nem tudnák tölteni őket. A felhasználási terület ennek megfelelően nem Budapestet, hanem csak a bővebb belvárost fedi le, szerkesztőségünk például már bőven kiesik ebből, a lakhelyem viszont a szélén van, úgyhogy tudtam használni a rendszert úgy, ahogyan azt bárki más is megteheti, aki a szolgáltatási zónán belül él.
A nagy kérdés mindig az, hogy van-e autó, és nálam Budán, a második kerületben általában volt, de rendszeresen nézegettem a térképet és úgy láttam, hogy pont a szűk belvárosban elég ritkán volt szabad jármű, inkább a szolgáltatási terület szélén tobzódtak az e-Upok, mintha kvázi P+R rendszerben használnák őket. A kedves olvasókban felmerülhet, hogy meddig kényelmes a dolog, tehát mi az a távolság, amit az ember még hajlandó lesétálni egy autóért. Persze itt nem is elsősorban lustaságról, kényelmességről van szó, hanem a közlekedésről, ha ugyanis a metrómegálló közelebb van, mint a legközelebbi elektromos autó, akkor sok esetben gyorsabb és olcsóbb is a tömegközlekedést választani. Az én személyes véleményem az, hogy körülbelül dupla ennyi autóra lenne szükség ahhoz, hogy kvázi tényleg minden sarkon legyen szabad préda, voltak olyan helyzetek, amikor normális esetben egyszerűen nem érte volna meg elsétálnom a GreenGóért, de a teszt miatt nyilván megtettem. Amúgy az autók eloszlatása némileg szabályozott, a cég munkatársai folyamatosan mozgatják a gépeket, hogy ne legyen tobzódás és egyenletes legyen az elosztás, de ezt vélhetően leginkább akkor teszik meg, amikor töltésre is van szükség, szabad töltőállomások pedig éjjelente vannak, magyarán reggelre általában jelentősen átrendeződik a térkép. Ebből jön a következő kérdés is: tölteni nem lehet az autókat, mert nincsenek bennük a kábelek, magyarán csak az Alkotmány utcában lévő villámtöltő jöhet szóba, de mivel a parkoltatás is pénzbe kerül, nem valószínű, hogy bárki is nekiállna etetni az épp bérelt Volkswagent, de erről majd később.
Szabad autó este a belvárosban, sajnos nem mindig találni. [+]
A bérlés folyamata nagy élmény. Mielőtt útnak indulunk, érdemes lefoglalnunk az autót, ami ingyenes, ilyenkor fél óráig csak mi vihetjük el, a szélvédő mögött lévő kijelzőn meg is jelenik, hogy foglalt, a térképről pedig eltűnik. Ha mégsem visszük el fél órán belül, nem kell fizetnünk, csak egy ideig nem foglalhatunk, más retorzió nincs. Kipróbáltam, a rendszert nem igazán lehet átverni, amikor egy percem volt hátra a foglalásból, de vagy három percnyire voltam, rányomtam, hogy megérkeztem, vinném az autót: ilyenkor a felhasználóknak az alkalmazásban meg kell adniuk a PIN-kódjukat, majd be kell írniuk a már említett kijelzőn megjelenő kódot, ezzel garantálva, hogy tényleg az autó mellett állnak. Ilyen lassan még sosem gépeltem be PIN-kódot, de hiába, nem értem oda időben; az autót még el tudtam vinni, mert senki más nem tette rá a kezét, de egy ideig nem foglalhattam megint.
Ebben az autóban pont van Bluetooth is. [+]
Normális esetben a felhasználó foglal, odaér fél órán belül, beírja a kódokat, aminek hatására kinyílnak az ajtók. Bent a kesztyűtartóban egy egyedi tartóban pihen a kulcs, amelyet kivéve és gyújtást adva (ami egy elektromos autónál nyilván nem gyújtás) jön a következő lépés, a PIN-kód bepötyögése a kéziféknél lévő numerikus billentyűzet segítségével. Ebből az eszközből több típussal is találkoztam, némelyik nem volt kimondottan kényelmes, mert túl érzékenyek voltak, de lehet próbálkozni bőven. Ha sikeres a bevitel, egyet kell fordítani a kulcson és lehet is indulni. Persze a széket és a tükröket érdemes beállítani, ez már nyilván a bérlési időből megy, tehát pénzbe kerül, de a huszadik bérlés után rutinszerűen ment, maximum fél percet vett igénybe. A töltöttségi állapot az alkalmazásból megnézhető, a nap végére azért sok 20-30 százalékos autó lesz a térképen, de pár kilométerre ezek is elegendők, bár a 120-160 kilométeres gyári hatótávolságot télen, fűtéssel lehetetlen hozni, inkább azt lehet mondani, hogy egy százalék egy kilométert jelent.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!