Fairphone 4 5G - fenntarthatóság fenntartások nélkül

A moduláris, otthon is javítható, fair trade, fenntartható és környezettudatos készüléket egy olvasó ajánlotta fel tesztre, mi pedig boldogan éltünk a lehetőséggel.

Multimédia

A készülék kamerarendszere papíron meglehetősen ígéretes. A hátlapon három egységet találunk, ebből az egyik egy 3D ToF mélység- és színszenzor, a másik kettővel viszont fényképezni is lehet. A főkamera 48 megapixeles (IMX582, f/1,6), rendelkezik optikai stabilizálással és alapértelmezett módon 12 megapixeles képeket készít quad-Bayer szűrővel, igény szerint automatikus HDR bevetésével.

A szenzor teljes felbontását is kihasználhatjuk, de nem véletlenül nincs különösebben szem előtt ez az opció, az ultraszéles estében meg nincs is egyáltalán. Normál esetben is felesleges erőltetni a maximum képméretet, de a Fairphone esetében teljesen elszáll az algoritmus, a képek pedig használhatatlanok, pedig a fényviszonyok éppen ideálisak voltak.

Hirdetés

12 MP főkamera

A főkamera érdekes, mert nem minden esetben hibázik nagyot, de a fókusz megbízhatatlan, az exponálás a vártnál lassabb, a zajmentesítés pedig erőteljes, noha a vonalélesség általában rendben van, csak a textúrák valószerűtlenek esetenként. Már amikor van fókusz. Ha nem ragyogó napsütésben próbálkozunk, jellemzően alulexponált képeket kapunk, zaj még az erőlködés ellenére is bőven marad, mesterséges (bár bőséges) fényben pedig nagyon sok képet kell lőni, hogy egy-két használható is legyen.

12 MP ultraszéles

A(z egyébként nem is kifejezetten izgága) macskáról készült konkrétan 30, ennek töredéke értelmezhető, főleg a lassú fókusz és a rossz feldolgozás miatt. Példa. Este meglehetősen szűk a dinamika, minden esetben rá kellett segíteni manuális expozíciókorrekcióval, de a részletek még a szélek felé is meglepően definiáltak, értelmes a zajkezelés és nagyon pontos a fehéregyensúly. Ilyenkor azért jól jön az OIS.

A szintén 48 megapixeles, autofókuszos, 120 fokos ultraszéles kamerával kizárólag 12 megapixelen lehet rögzíteni, makróban egész jó, az AF-nek köszönhetően rugalmasabb és könnyebb kezelni, mint a dedikált szenzorokat, de az ultraszéles képek rendkívül gyengék. Egy-két, abszolút ideális fényviszonyok mellett készült képet leszámítva nehéz vele dolgozni, a fókusz itt is bizonytalan, a széleken puha a rajzolat, az algoritmus nagyon küzd a zajjal és a dinamika is gyengébb, mint a főkamera esetében. Némi kromatikus aberráció még úgy is előfordul, hogy a témák nem kifejezetten vonzották a jelenséget.

A szoftver rendkívül egyszerű, a Fairphone itt sem nyúlt bele a felületbe. Pedig kellett volna. Videónál sok felbontás mellett elérhetőnek mutatja az ultraszéles szenzort, pedig nem opció. A felső sorban tudjuk állítani a kéttónusú LED segédfényt, a HDR-t, vannak filterek és jelenetkategóriák, a módokat pedig az exponáló fölötti Továbbiak címszó alatt találjuk. Egyébként pedig választhatunk az automatikus és a videó közül. A Pro mód mindkét szenzorhoz elérhető, lehet állítani az érzékenységet (100-6300), a záridőt (1/8000-1/2), az expozíciókorrekciót (+/-2), a fehéregyensúlyt (2000-8600K), illetve kapunk manuális fókuszt.

Videózni maximum 4K felbontásban lehet 30 fps képkockaszámmal, ilyenkor nem opció a Super anti-shake rázkódáscsökkentés, csak a sima elektronikus. Ha a Super anti-shake rázkódáscsökkentést szeretnénk igénybe venni, be kell érnünk 1080p 30 fps felvételekkel a főkamerával, cserébe ilyenkor lehet váltani menet közben a két látószög között.

Az ultraszéleshez még az EIS-t is ki kell kapcsolni, különben fel sem kínálja a szenzort, mint lehetséges alternatíva, de stabilizálás nélkül is csak 1080p 30 fps-ben ultraszélesezhetünk. Az előlapi 25 megapixeles szenzor FHD 30 fps mozgóképet állít elő, a dinamika nagyon jó, a részletesség is meggyőző, tiszta a hang, maximum a látószög lehetne picit szélesebb, degoed gedaan (ez a szép munka hollandul). Csak az EIS-t kapcsoljuk ki, mert intenzív mozgásnál leesik a képkockaszám.

A 4K felvételek a főkamerával rendben vannak, de az elektronikus stabilizálás nem a leghatékonyabb, a szuperstabinál pedig nem csak a képminőség esetén kell kompromisszumot kötni, de a fókusz sem stabil. Az FHD 60 fps videónál szintén bizonytalan a fókusz, de még mintha valami feldolgozási hiba is lenne, esetleg interpolált lenne a felvétel. Este jobban kijön az élek mentén látható pixelesedés.

A színek egyébként majdnem realisztikusak, nagyon szép, melegebb fények voltak a felvételek pillanatában, de azért nem ennyire és a dinamika is hagy kívánnivalót maga után. Ragyogó napsütésben viszont minden rendben, jól teljesítenek a kamerák, de a főkameránál érdemes 4K felbontásnál maradni.

Este alkalmatlan az eszköz mozgókép rögzítésére. Sem a 4K felvételek, sem a 1080p 30 fps nem használható, az ultraszéles pedig egyenesen borzasztó. Dinamika nincs, fókusz nincs, de zaj és lencsehibák vannak.

A videólejátszó sem meglepetés, az van, amit a Google ad. A galériából vagy a fájlkezelőből érjük el a videókat, egyik megoldás sem eredményezi a hangsávok kezelését, az AC3 hang dekódolását, a feliratok megjelenítését vagy bármilyen opciót a szimpla megjelenítésen kívül. A készülék viszont rendelkezik Widevine L1-es biztonsági minősítéssel, így megfelelő előfizetés esetén egyes szolgáltatók tartalmai magas felbontásban is élvezhetők, egyébként pedig töltsünk le egy dedikált videólejátszó appot.

A Fairphone 4 sajnos elhagyta a 3,5 milliméteres jack csatlakozót, úgyhogy zenehallgatáshoz marad a kihangosított a mód, a Bluetooth, vagy egy Type-C headset. Gyári rendszer lévén a YouTube Music áll rendelkezésre, ahol szokás szerint ki kell könyörögni az apptól, hogy ugyan legyen már kedves és egyáltalán jelenítse meg a helyben tárolt tartalmakat. Ha ez megvan, semmi egyéb lehetőségünk nincs, mint hallgatni az olyan erős közepes hangszórót. Rossznak egyáltalán nem mondanám, de nem a hangminősg lesz az első dolog, ami eszembe jut majd a telefonról. Hangszínszabályzó nincs, maximum hangerőn már konkrétan kellemetlen az audiomegjelenítés, valamivel alatta viszont hallgatható szintet mutat. Kábelen Type-C headsettel vagy átalakítóval, illetve Bluetooth fülessel 5.1-es szabványon csatlakozhatunk AAC vagy SBC kodektámogatással. Egy jobb holmival azért így is nagyon kellemes zenei élményt kapunk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények