Hirdetés

Alternatív Hajtás blog: Mennyire veszélyes egy elektromos autó?

Hatótávokról, töltési időkről, méretekről és árakról nagyon gyakran esik szó, most viszont a mögöttes technológiába engedett mélyebb betekintést a Volkswagen.

Törött e-up!, termit-kísérlet, összegzés

Ezek után megtekintettünk egy törött e-up! példányt, ami az európai sztenderdek szerinti, 64 km/h-s, 40%-os átfedésben történő baleseti szimuláció áldozata lett az ADAC-nál. A kisautók között már az eredeti, 2011-ben bemutatott eredeti Up is rendkívül jó, 5 csillagos összegző eredménnyel hagyta el az NCAP laborját, így bíztak benne, hogy a körülbelül 200 kilónyi plusz tömeg, illetve a nagyfeszültségű rendszer sem változtatja meg a baleseti eredményt, és szerencsére így is lett. Az autó lényegében totálkárosnak nevezhető, hiszen az ütközést elnyelő hossznyúlvány szinte láthatatlan méretűre zsugorodott, a futómű teljesen kiszakadt, a zárhíd pedig markánsan beékelődött a hűtőradiátorba, viszont az utascella teljesen ép maradt, és bent ülőknek sem lett komoly bajuk. Nagyjából ugyanez történt a benzines változat esetén is, és mivel ilyen esetekben már nem a gazdaságos javíthatóság, hanem az utasok védelme a cél, ez egy sikeres teszt.

A nagyfeszültségű rendszer a baleset utáni 5 másodpercen belül szükségszerűen áramtalanítja magát, de a biztonság kedvéért természetesen megannyi biztosíték eltávolításával, és egy motortéri főkapcsolóval is lehet erről gondoskodni. Az összes csatlakozó és kábel ép maradt, és az akkumulátor is sértetlenül fejezte be pályafutását. A tesztek része, hogy a telepet próbálják 10 tonna tömeggel is összenyomni, nem keletkezhet a burkolaton repedés, ezen kívül éles tárgyakkal is próbálják feltörni az páncélt, de az e-up! esetében így sem érhető el szivárgás.

Ez így nem túl bizalomgerjesztő, de már csak akkor veszélyes, ha elvágjuk a törött üveggel az ujjunkat
Ez így nem túl bizalomgerjesztő, de már csak akkor veszélyes, ha elvágjuk a törött üveggel az ujjunkat [+]

A fejtágítást egy kísérlet zárta le, ami az elektromosságtól kicsit eltávolodva mutatja be, hogy miért különösen fontos a karosszériával kapcsolatos hibákat is márkaszervizben végeztetni. A kísérlet a termit néven ismerhető elegy különösen exoterm reakcióját mutatja be, aminek alapanyagai most már bármelyik karosszériajavító műhelyben megtalálhatók, hiszen az alumínium karosszériaelemek már korántsem annyira ritkák, mint voltak mondjuk 20 évvel ezelőtt. Hagyományos vas-oxid és alumínium por keverékének sokszor elég egy szikra, hogy beinduljon a vízzel olthatatlan reakció, ami nagy lánggal és 2400 Celsius fokos hőmérséklettel jár. Rendkívül érdekes volt látni az izzó fémrészek kilövellését és szétterülését, ám sajnos volt rá való életben is megtörtént példa egy kevésbé professzionális karosszériaműhelyben, ahol állítólag egy egyszerű porszívózás okozta a keveréket és a bajt.

Ekkora cellákból épül fel a csomag, de egyesével nem cserélhető a Volkswagennél
Ekkora cellákból épül fel a csomag [+]

Záróakkordként természetesen pozitív gondolat jött, ami szerint összességében a mai elektromos autók egyáltalán nem veszélyesebbek belsőégésű társaiknál, amikkel szintén rendkívül gyúlékony és veszélyes anyagokat szállítunk, az viszont biztos, hogy karbantartásuknál különösen oda kell figyelni az elektromos rendszer állapotára, és egy esetleges baleset esetén is rendkívül jó körültekintés és szakértelem szükséges, mielőtt kijelentjük, hogy ártalmatlan az autó. Észak-Európában – ahol a villanyautózás jóval előrébb jár hazánknál – már releváns felmérések születtek a baleseti adatokról, de a Volkswagenek esetén szerencsére nem fordult elő probléma az akkumulátorral.

szentkuti11

Azóta történt

Előzmények