2018. november 17., szombat

Gyorskeresés

Szponzorunk

Alternatív Hajtás blog: méretes haszonjármű, kizárólag elektromotorral

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: Mobilarena

Mostantól nem csak dízellel, hanem tisztán villanymotorral is megvehető a Volkswagen legnagyobb dobozos teherautója, de a szokásos kompromisszumok ennél is adottak.

Hamburg az egyik első német város, ahol a jogi háttér megteremtése után ténylegesen kijelöltek néhány utcát, ahova Euro 5-ös, vagy annál régebbi dízel járművel nem lehet behajtani, ráadásul már olyan területek is vannak, ahol a korlátozás csak a teherautókra érvényes. Éppen ezért adta magát a döntés, hogy a Volkswagen e-Crafter, azaz egy haszonjármű teljesen elektromos változatát ezen a településen mutassák be. Így kerültünk az északi kikötővárosba, ahol szinte elsőként próbálhattuk ki a méretes, de igencsak csendes járművet.


[+]

A reptérről már ezekkel az áruszállítókkal indultunk el a sajtótájékoztató felé, így rögtön volán mögé kerültem. Voltak elképzeléseim arról, milyen érzés lesz egy elektromos teherautót vezetni, ám a valóság még a vártnál is jobb tapasztalatokkal töltött el. Aligha kell babrálni a mélyen elhelyezkedő kézifékkarral, és természetesen nincs motorkerregés sem. A városi elektromos kisautók élményét és nyugalmát kapjuk meg, csak a méretek nem egyeznek.


[+]

Egy délelőtti csúcsforgalom mindig remek lehetőséget ad a beltér áttekintésére, amiben ezúttal olyan felszereltséget láttam, mint a hasonló méretű furgonok kategóriájában még soha: kétzónás digitklíma, ülésfűtés, szélvédőfűtés, sávtartó elektronika, vészfék-berendezés, fáradtságérzékelés, LED-fényszórók automatikusan kapcsoló reflektorral. Illetve ami mobilos szemmel legfontosabb: méretes infotainment-rendszert, amin az Android Auto, Apple CarPlay és MirrorLink funkciók egyaránt használhatók. A bőven átlagon felüli felszerelés alapból jár az elektromos Crafterekhez, ám az öröm csak addig fog tartani, amíg az árcédulát meg nem látjuk. De ne szaladjunk ennyire előre!


[+]

A Volkswagen hosszasan kutatta a Crafter méretű haszonjárművek felhasználói profilját, állításuk szerint mindössze 30%-ot tesz ki az a réteg, aki nap mint nap 175 kilometernél nagyobb távot tesz meg ilyen kocsival, az 55%-os többség napi 70-175 kilometerre használja az autót, a maradék 15% pedig 70 km-t sem tesz meg a munkanap során.


[+]

Az e-Crafter értelemszerűen last mile delivery-módban, városi használatra, rövid megtett távokkal, sok megállással érzi jól magát, teljesen feltöltve sem ír 160 kilometeres hatótávnál többet, maximális sebessége pedig 90 km/h.


[+]

Külsőre semmi meglepőt nem tapasztalunk egy hagyományos dízel változathoz képest, hacsak épp nem egy töltőkábel lóg ki belőle, az ugyanis merőben szokatlan egy efféle járműnél. Egyelőre egyféle méretben lehet majd kapni, ez a B-kategóriás jogosítvánnyal vezethető legnagyobb, dobozos kivitel: közel 6 méter hosszú, 2 méter széles, 2,6 méter magas és 10,7 köbméteres raktere van, amibe akár négy EUR raklapot is be lehet logisztikázni. A több száz kilós akkumulátorpakk nálunk, össztömeg szempontjából inkább hátrány lesz, mint előny, de több európai országban engednek meg valamennyivel 3,5 tonna feletti össztömeget kategóriaugrás nélkül, így akár 1720 kilóval is pakolható lehet a kocsi.


[+]

Rengeteg fejlesztői munkaóra pihenhet az e-Crafter mögött, de a hajtáslánccal biztosan nem babráltak sokat, egy az egyben a tavalyi e-Golf technológiáját emelték át ugyanazzal a 100 kW-os, 290 Nm-t leadó villanymotorral és 35,8 kWh-s akkumulátorpakkal, aminek még a formáját sem változtatták meg a raktérhez igazodóan.


[+]

Töltési lehetőségek terén sincs nagy változás, otthoni, normál fali AC-töltővel 17 óráig tart eljutni 100%-ra, AC-s gyorstöltővel 7,2 kW-on ugyanez 5 órát és 20 percet vesz igénybe, míg a DC CCS villámtöltővel akár 40 perc alatt feltölt 80%-ra a jármű. Optimistán számolva 21,5 kWh/100km-es fogyasztással lehet számolni, de ez inkább több lesz, mint kevesebb. Sajnos a visszatöltés mérete sem állítható a váltókaron, egy erősebb, hagyományos motorféknyi termeléssel számolhatunk, amit a menetpedállal redukálhatunk, mikor épp a piros lámpához szeretnénk kigurulni.


[+]

Az infotainment rendszer a konszerntársakhoz képest nem butább, viszont az érintőkijelző felbontása és minősége több kívánnivalót hagy maga után – sajnos konkrét adatokat nem kaptunk ezzel kapcsolatban – egy hevesebb érintésre elszíneződő panelt látunk magunk előtt, és a funkciók betöltésére is sokat kell várni olykor. Az Android Auto makulátlanul működött és az App Connect is a szokásos funkciókkal képviselteti magát. A két fő műszer közti apró kijelző továbbra is remekül használható, a navigáció utasításait, az autó legfontosabb adatait és az aktuálisan játszott zenéket jeleníti meg a lehető legegyszerűbben, a zene persze elég „teherautósan" szól benne, különleges Hi-Fi márkaneveket se keressünk.


[+]

Az e-Crafter egy nagyon kellemes munkaterület lehet a városi szállítmányozáshoz, és ebben a méretben egy kivétellel egyedülálló is a piacon a Volkswagen terméke. Az árazás ugyanakkor nem lett barátságos: noha a cég szerint mindössze 30-40% közt van a villanyhajtás felára, ezt a legjobban felszerelt, automata, minden biztonsági és komfortelektronikával felszerelt dízelhez képest kell érteni, egy alapfelszereltségű Crafterhez képest inkább 2,5-szeres árral kell számolni, és a járművek telephelyére sem apró befektetés egy gyors-, vagy villámtöltő. Futurisztikus élmény volt kipróbálni, de a tömeges elterjedéshez nagyobb hatótávra és kedvezőbb árra lesz szükség.

szentkuti11

Azóta történt

Copyright © 2000-2018 PROHARDVER Informatikai Kft.