Adatkommunikációs alapozó

Bluetooth

Viszonylag kevés olyan adatátviteli technológia létezik, melyről megálmodták, hogy egységesíti a piacot, majd azt valóban meg is tette. Az Ericsson által 1994-ben megalkotott, az RS-232-es kommunikációs kábel leváltására létrehozott Bluetooth viszont pont ilyen. Az alsókategóriás készülékeket leszámítva gyakorlatilag nem lehet olyan mobiltelefont kapni, melynek ne lenne alapvető szolgáltatása az adatátviteli szabvány ismerete, ráadásul a modellek szinte mindegyike ismeri a 2.1-es verziót, ami bár messze nem a legújabb, már alkalmas sztereó hangátvitelre is.

A szabvány sikere

A Bluetooth sikere nem véletlen, több dolog szerencsés összejátszása kellett ahhoz, hogy eljusson oda, ahol most van. Bár alkotói munkája is mindenképp dicséretes, hiszen egy olcsón előállítható, meglehetősen alacsony fogyasztású kommunikációs csatornáról van szó, a siker nem feltétlenül ebben, hanem az autókban keresendő. Talán nem árulok el újdonságot azzal, hogy a KRESZ tiltja az autóban történő mobiltelefonhasználatot abban az esetben, ha a készüléket kézben fogjuk, megengedi viszont akkor, ha a hívást kihangosítjuk vagy headsetet használunk. Itt jönnek képbe a Bluetooth adatátvitelt használó headsetek, melyek a legpraktikusabb megoldást jelentik a problémára: jelentősen olcsóbbak a beépíthető kihangosítóknál, használatuk pedig kényelmesebb, mint a készülékekhez kapott vezetékes headseteké.

Adatátvitel

A Bluetooth jelenleg legfeljebb 8 eszköz egyidejű kommunikációját teszi lehetővé úgynevezett piconet hálózatokban; ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a három bites MAC címek használata mellett a 7 gép között van egy kiemelt (angolul master), mely bármikor bonthatja a kapcsolatot a több géppel. Elméletben akár további 255 eszköz is lehet inaktív/parkolt állapotban, melyeket a master bármikor aktívvá tehet. Piconet hálózatokat egyébként eredetileg az RN Nimbus számítógépeknél használtak.

A Bluetooth jelenleg a 4.0-s verziónál jár, a mai okostelefonokban kategóriától függően 2.0-s, 2.1-es, 3.0-s és 4.0-s chipeket lehet találni, melyek 3 és 24 Mbps-os elméleti maximális adatátviteli sebességet tesznek lehetővé (a 2.0 és a 2.1 3 Mbps-ot tud, a nagyobb verziószámok 24-et). A Bluetooth hatótávolsága viszont nem a verziószámtól, hanem az osztálytól függ, az határozza meg ugyanis a kütyük teljesítményfelvételét; 3-as osztálynál 1, 2-esnél 10, 1-esnél pedig 100 méter a maximális hatótávolság, telefonokban nyilván a 2-est használják (maximum 2,5 mW felvétel). Mobiltelefonoknál a Bluetooth kompatibilitását elősegítendő az Open Mobile Terminal Platform (OMTP) nevű szervezett kiadott egy ajánlást, melyet a legtöbben mértékadónak ítélnek meg.

Headsetek használata

A Bluetooth headseteket két dologra tudjuk használni: telefonálásra és zenehallgatásra. Előbbinél bármilyen eszköz szóba jöhet, amiben van Bluetooth, egy headsetet gond nélkül csatlakoztathatunk notebookhoz, mobiltelefonhoz vagy GSM-modullal nem rendelkező PDA-hoz is (nem mintha ezekből sok lenne), a lényeg, hogy az adott cucc ismerje a HFP-t (Hands-Free Profile). A zenehallgatáshoz viszont már szükséges az A2DP (Advanced Audio Distribution Profile) és az AVRCP (Audio/Video Remote Control Profile) profilok megléte is. Ezeket a legtöbb Bluetooth 2.0-s vagy 2.1-es készülék ismeri.

Multipoint?

A Multipoint egy viszonylag friss fejlesztés a Bluetooth technológiában. Lényege, hogy segítségével egy headsetet egyszerre két eszközhöz (telefonhoz, számítógéphez) is hozzá tudjuk kapcsolni. Az ebből adódó előnyök egyértelműek: ha bejövő hívás jön, nem számít, hogy melyik hangforrásból érkezik, könnyedén fel tudjuk venni, nem kell állandóan cserélgetnünk a headsetet.

Sajnos az egyes multipoint megoldások más-más módon működnek. Mivel az összes létező headsetet sajnos nem tudjuk letesztelni, konkrétumokat nem írnék, pár dolgot viszont kiemelnék. A Motorola HX1 (az egyik legfeljettebb headset, amelyik létezik) például bemondja, hogy melyik telefonról érkezik a hívás (phone one és phone two, értelemszerűen az az első, amelyik előbb lett csatlakoztatva), de volt olyan headset is a szerkesztőségünkben (Icon7 VOX Performa), amelyik nem igazán tudott egyszerre két headsettel működni, ha az egyiken hívás érkezett, a másik Bluetooth kapcsolatot eldobta, majd a hívás befejeztével újra felvette. A technológia persze fejlődik, mi pedig követjük, magáról a multipointról addig is lehet olvasni egy cikket, csupán kattintani kell hozzá.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés