Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Ear001

    addikt

    válasz schawo #40612 üzenetére

    Igen, de nem. ;]

    A Linn az egyik első cég volt, ami beszállt az SACD bizniszbe, lásd Unidisk.

    Aztán jól megsértődtek a Sonyra, hogy nem úgy és arra fejleszti a rendszert, amerre a skótok szeretnék és nem öl bele elég pénzt sem, meg úgy látták, hogy a stúdiókban nem annyira ez a szabvány terjed el, mint nagyfelbontású rögzítési rendszer, és hát a Linn ez egyik legnagyobb kiadója az ilyen zenéknek.

    Erről így ír az ifjabb Tiefenbrunn:

    Ivor's son Gilad joined Linn in 2003 with the dream of creating a digital music player which would do for digital what his father's LP12 had done for analogue: revolutionise the source by eliminating the weakest link.
    The rise and fall of disc players

    The launch of the iconic CD12 in 1999 proved that Linn could excel at both analogue and digital music players. But as good as the CD12 was, it was held back by the limitations of the compact disc format. The new CDs were easy to use and heavily marketed, but in truth there was far less information on a CD than vinyl or 8-track tape.
    Linn supported the emergence of disc formats such as Super Audio CD (SACD) and High Definition CD (HD-CD) because they offered better audio quality than the standard CD. We launched the Unidisk as an 'all-formats' disc player and began to release Linn Records music in these higher quality formats.
    SACD offered higher quality than the standard CD but it never really took off. Not much music was released and most people didn't own a SACD player. SACD was a proprietary Sony technology and their tight control and high licensing costs made it difficult for both manufacturers and customers to enjoy the benefits.
    As head of R&D at Linn, Gilad experienced first-hand the difficulties involved in supporting a 'closed' proprietary format during the Unidisk launch. Despite the massive investment made in SACD by Linn and other manufacturers and labels, they were wholly reliant on Sony to correct problems within the SACD platform itself. Gilad resolved never again to put faith in a proprietary disc-based format that required specialised hardware. Instead, he started to think about a new type of music player that wasn't tied to one particular disc or format but would fully realise the potential of digital music...a digital LP12.

    A mostani hálózati lejátszó/DA modelljeik tehát a saját nagyfelbontású anyagaikra vannak optimalizálva, de az SACD lejátszás sem gond velük, és nem igazán LE konvertálják az anyagokat, hanem ÁT, de azt megteszik minden digitális jellel. Egy angol kereskedő ismerősöm meg letette a nagyesküt, hogy csak azért írják a downsamplét a katalógusba, mert egyfelől még mindig haragszanak a Sonyra, másfelől a saját anyagaik különlegességét akarják kiemelni és a többit kicsit sározni.

    Az viszont nem kérdéses, hogy nagyjából mindegy, milyen anyaggal vannak etetve és milyen bemenetet, mindig hoznak egy rettentő magas átlagszínvonalat. Én például SACD-t még semmin sem hallottam olyan egységesnek, hosszan hallgathatónak, mint Linn-en.

Új hozzászólás Aktív témák