Hirdetés

Elkelt az egymilliomodik Model 3

Lélektani határt lépett át a legnépszerűbb villanyautó – körbejárjuk, hogy jöhetett össze ez a szám, amit a Model Y várhatón sokkal hamarabb összehoz.

Kulcsfontosságú jármű a Tesla Model 3 az autópiacon, lévén a teljesítményben és hatótávban ugyan meggyőző, de a legtöbbeknek megfizethetetlen Roadster és Model S / X után sokkal kedvezőbb áron, és a városi használatra redukált, olcsó villanyautók hatótávjánál jóval többet kínálva a módosabb mindennapi embernek kínál fenntarthatóság és technológia szempontjából előremutató családi szedánt. Oké: a Model 3 indulóára sosem volt olcsó lokális/állami támogatások nélkül, itthon a Standard Rage Plus variáció például 15 millió forinton nyit. A matek EV vonalon pár év távlatából azonban kijön: jóval előnyösebb fenntartással (kevesebb kopó és mozgó alkatrész, sokkal olcsóbb energiaár 100 km-en, illetve itt-ott ingyenes töltéslehetőség) kifejezetten javul az árhelyzet, amit persze több nagy gyártó is felismert, és bejelentette saját ellenlábasát, amit előszeretettel aposztrofált a média „Tesla gyilkosként".


[+]

Itt vagyunk ugyanakkor 2021-ben, és sok ezek közül befuccsolt vagy elfüstölt, és nem is a szedánok a Model 3-mal, inkább az VW ID.4, Mustang Mach-E vagy Hyundai Ioniq 5-féle crossover/SUV-k vehetik fel a versenyt a Model Y-nal, hiszen ez manapság a legnépszerűbb méretkategória. Az utóbbi persze elég friss jármű: tavaly indult az Y értékesítése, és majd csak a berlini és texasi Gigagyár indulása rúgja be az eladásait a világpiacon, amely ma sokkal befogadóbb villanyautó vonalon, mint 2017-ben volt, amikor a Model 3 kézbesítése megindult. Tulajdonképpen a Teslára hárult a feladat, hogy a népszerű villanyautók járatlan ösvényét kitapossa a belső égésű motoros dominanciában, és persze ez a piaci elsőség is jól jött, ám semmi nem garantálta a hosszútávú sikert.

A Model 3 eladásai a 2017-es start óta
A Model 3 eladásai a 2017-es start óta [+]

A CleanTechnica számolgatása szerint azonban a Model 3 átlépte az egymilliós kézbesítési számot, a villanyautók között elsőként, és ez fontos lélektani határ, erre ugyanis az átlagember már felkapja a fejét, szemben egy 150 darabban készülő Rimac Neverával amit úgysem kaparinthat meg. A második millió, illetve a Model Y első egymilliója várhatóan sokkal hamarabb meglesz, és nem csak a Tesla, hanem más márkák EV eladásai is exponenciálisan növekednek, úgyhogy 2021-ben rálépett az autópiac az S-görbe meredeken emelkedő szakaszára, amikor a korai, környezettudatos/techie/jómódú vásárlók után hirtelen tömegek harapnak rá az új technológiára, jelen esetben a tisztán elektromos hajtásra.


[+]

A Model 3 sikere mellett szól, hogy előre felszerelték a később érkező, teljes önvezetéshez szükséges kamerákkal és hardverrel, ahogy egyszerű, nagy képernyős fedélzeti rendszere és a kapcsolódó mobilapp is rendszeresen bővül új funkciókkal ingyen, vezetékmentesen, évekkel a vásárlás után. A felügyelet mellett történő, autópályás vezetéssegítés például roppant népszerű, és az ígéretekkel gyakran megcsúszó Elon Musk a városi önvezetés publikus bétáját (FSD 10 Beta) most éppen szeptember végére ígéri. A cégvezér persze vitatható figura, azt viszont korán felismerte, hogy bár a hosszú hatótáv kulcsfontosságú a benzines és dízeles tulajok meggyőzésére, hogy a villanyautó nem csak városi, rövid használatra jó, éjjeli, lassú töltéssel – hosszabb út, vidéki élet vagy körtúra során szükség van a gyorstöltés elehetőségére


[+]

Ezért építették ki és bővítik a Supercharger hálózatot, mellyel egy kávé és mosdószünet alatt elég energia vándorolhat a telepbe, hogy több óra és több száz kilométeres autópályás vezetés kövesse a legközelebbi szünetig.  Mindehhez instant gyorsulás és jó teljesítmény, széleskörű, óriáskijelzős multimédiás csomag, statisztikailag egy átlagos járműnél tízszer kisebb kigyulladásveszély, aktív vezetéssegítő szolgáltatásokkal kisebb balesetveszély, az amerikai autópálya ügynökség töréstesztjei szerint pedig ötcsillagos biztonság tartozik. Magyarán a luxuskiadásoknál olcsóbb Model 3 is hoz annyi kényelmi, biztonsági és tech funkciót, ami a drágább járműveket jellemzi, és ehhez zéró benzingőz tartozik, így nem meglepő hogy a családi szedán a legnépszerűbb villanyautó – a Model Y már a legkapósabb személyautó kíván lenni, elektromos hajtásű vagy belső égésű motoros.

Előzmények