Ha a chiphiány nem tett volna be eléggé az autópiacnak, a szomszédban folyó, súlyos áldozatokkal járó háború beletenyerelt a komponensgyártásba. Mindeközben a szállítási nehézségek és a megugró nyersanyagárak a kapacitás mellett a végfelhasználói árakra is komolyan rányomta a bélyegét, és különösen fontossá vált a több ezer komponensből álló járművek alkatrészeinek helyi beszerzése. A Tesla a kaliforniai és sanghaji gigagyáraival ért el tavaly villanyautó rekordnak számító, 936 ezer darabos értékesítést, de a kínai geopolitikai helyzet sem egyszerű, ezért kulcsfontosságú volt, hogy az EV-k egyik legfontosabb felvevőpiacán, Európában is meginduljon a gyártás, és ennek az előkészületei három éve, a brandenburgi Giga Berlin építése pedig mintegy két éve indult meg.
A Giga Berlin madártávlatból (forrás: Tobias Lindh) [+]
A gyár első fázisának felhúzását folyamatos zöld párti és környezetvédelmi demonstrációk övezték, és az egyik kulcskérdés a gyár tiszta vízzel való ellátása volt. Bár Brandenburg európai szinten is a csapadékosabb területek közé tartozik, a német szövetségi államban nem fejlesztették kellő mértékben az ivóvízellátást az elmúlt évtizedekben, és bár a gigagyár vízfogyasztása töredéke a környéken működő bányákhoz képest, ettől még komoly vitakörök után tudta csak a régió garantálni az ellátást. Emellett a végső környezetvédelmi engedélyek átadását a szövevényes német bürokrácia, a koronavírus és a Tesla több építés közbeni változtatása is hátráltatta, bekerült ugyanis a képbe az elektromos motor, az ülések, a karosszéria és a gigaöntvények mellett a 4680 formátumú akkumulátorcellák helyi gyártása is, és a kapcsoló épület munkálatai még zajlanak.
Az első átadott Model Y Giga Berlin gyártósorairól (forrás: Tobias Lindh) [+]
Éppen ezért a Giga Berlin március 22-ei megnyitóján Elon Musk vezérigazgató alighanem még Kínából érkező, 2170 formátumú akkumulátorcellákkal ellátott Model Y crossovereket adott át a szerencsés első pár tucat tulajdonosnak. Egyelőre Brandenburg ezt a modellt gyártja, ám az évi félmillió járműre gyarapodó kapacitás egy részét várhatóan majd a Model 3 szedán köti le. Giga Berlin eredeti tervei egyébként négy fázist és kétmilliós kapacitást vetítettek előre, ám a további bővítés legalább kétéves procedúrája és a régió rendezetlen vízügyi kérdése miatt nem világos, hogy a Tesla európai gyártásának következő fázisa ugyanitt lesz-e, vagy új helyszín után néz Elon Musk, aki mostanság amúgy Oroszországnak üzenget és Ukrajnának szállít Starlink műholdas vevőket szabad internetelérésre. Az új gyár megnyitóján Olaf Scholz, a Német Szövetségi Köztársaság kancellárja is megjelent.
Giga Texas is nyitásra kész (forrás: Jeff Roberts) [+]
Nem dőlhet hátra a Tesla: küszöbön a még nagyobb, austini Giga Texas megnyitója, ahol a próbagyártás már megindult, a zöld utat az értékesítésre azonban még nem kapta meg a márka. Ott április 7-ére tervezik a nyitóeseményt gyárbejárással, az viszont még nem biztos, hogy aznap megindul az első helyben készült crossoverek átadása. Giga Texas egyébként már a Tesla saját tervezésű, 4680-as akkumulátorcelláit tervezi használni, és ha ennek a gyártása az év végére kellően kiforr, átállhat a góliátelemekre Berlin is. Ez az év mindenképpen a Model Y-ról fog szólni a márkánál, kisebb hangsúllyal a Model 3-on, X-en és S-en, míg a Semi kamion és a Cybertruck pickup premierje 2023-ra csúszott. Ez aligha fogja a befektetőket eltántorítani: napokon belül vége a 2022 első három hónapjának, és elemzők szerint ez lesz sorozatban a Tesla hatodik rekord negyedéve, komolyabb beszállítói problémák nélkül akár másfél millió darabra tornázva a teljes idei leszállításokat.