Rekordévet zárt a Tesla, AI és robotika az új csapásirány

Optimus Subprime elvenné a gyári dolgozók, az FSD pedig a taxisok munkáját.

Nem feltétlenül az jöhetett le annak, aki Elon Musk évértékelő konferenciájába tegnap belehallgatott, hogy a Tesla a világ legnagyobb piaci kapitalizációjával rendelkező autómárkája (záráskor 941 milliárd dollár), mert lényegében több szó esett akkumulátorokról, gyártástechnológiákról, önvezetésről, általános mesterséges intelligenciáról és Optimus Subprime-ról, mint mondjuk az új modellek jövőjéről. Így le is tudták az utóbbi témakört azzal, hogy a Cybertruck pickup, a Semi kamion és a Roadster sportautó 2023-ban érkezik leghamarabb.

Elkészült a Tesla austini Gigagyára, ahol Elon Musk az évértékelőt tartotta
Elkészült a Tesla austini Gigagyára, ahol Elon Musk az évértékelőt tartotta [+]

2022 fókusza ugyanis a gyártás és legalább 50%-os előrelépés leszállításokban, melynek java részéért a szokásos fremonti és sanghaji gigagyár felel majd, de limitált kapacitással rövidesen bekapcsolódik a texasi és berlini üzem is. Az előbbi rajtra kész a Tesla saját formátumú, 4680-as celláival és strukturális akkumulátorcsomagjával, amely a Model Y-ban debütál hivatalosan (a Pepsi állítólag kap pár kamiont ugyanezzel a teleppel, egyelőre tesztjelleggel), míg Berlin – ha Brandenburg végre megadja a felhúzott Gigafactory építési és gyártási engedélyét – a régebbi, 2170 formátumú cellákat pakolja az európai gyártású crossover SUV-ba.

Engedély még nincs, tesztgyártás viszont már van a Berlin melletti Gigagyárban
Minőségellenőrzés a Tesla engedélyre váró, berlini Gigagyárában. Szükség is van rá [+]

Ez a két gyár idén tehát még nem vállal tekintélyes részt a szállítási mutatókból, ám így is meglehet 1,4 millió villanyautó kézbesítése, ha az 50% gyarapodást a Tesla kereken hozza, bár tavaly ez a mutató 87%-on állt meg, az értékesített darabszám pedig 930 422-n. Ez 53,8 milliárd dollár éves árbevételt hozott, 6,53 milliárd dollár rekordnyereséggel, úgy tűnik tehát, hogy a brand túl van az ínséges esztendőkön. Az utolsó két negyedévében húzott bele igazán, járművenként több mint 30%-os, vállalati szinten pedig 27,4%-os GAAP nyereséggel, és sikerült szinte teljen letudni minden hiteltartozást, miközben 17,5 milliárd dollár készpénz (és Bitcoin) tartalék maradt a konyhán.

Négy frissen gyártott Tesla Semi Nevadában – a kamionok egyelőre tesztjelleggel üzemelnek
Négy frissen gyártott Tesla Semi Nevadában – a kamionok egyelőre tesztjelleggel üzemelnek [+]

Az eladási növekedés bár garantáltnak tűnik, a vezérigazgató elmondta: 2022-ben is a chiphiány lesz a legfőbb visszatartó erő a járműpiacon, és ez nem csak modern lapkákra, hanem egészen primitív mikrokontrollerekre és egyéb komponensekre is vonatkozik, melyekből az egész piac túlrendelt tavaly, tovább mélyítve a készlethiányt. Egyszer-egyszer a Tesla gyártósorai is leálltak, de olyan eset is akadt, hogy egy modellt USB port nélkül szállítottak le, amit később szereltek be.

Ez és az új gyárak, illetve gyártástechnológiák optimalizálása az oka, hogy új modell idén nem kerül piacra, sőt: a 25 ezer dolláros, olcsóbb Tesla EV tervezése is parkolópályára került. Ehelyett két főcsapásra kíván a gyártó a kapacitásnövelés mellett fókuszálni: a mesterséges intelligenciára és a robotikára. Mindkettő kulcsszerepet játszik persze az autós törekvésekben és a szolgáltatásban, és a városi önvezetésre bevethető (de télen eléggé bukdácsoló) Full Self-Driving önvezető szoftvercsomag béta változatát az Egyesült Államokban már 60 ezren használják – mindenféle és sokak szerint jogos biztonsági kritika ellenére egyelőre tömeges balesetek nélkül.

Az új Cybertruck prototípus is megjelent az évértékelő helyszínén, idén azonban még nem indul meg a gyártás
Az új Cybertruck prototípus is ellátogatott az évértékelőre, ám idén sem indul meg a tömeggyártása (forrás: Tesmanian) [+]

Jelenleg egyébként a Tesla figyeli az FSD csomag vásárlóinak és előfizetőinek vezetésstílusát, és csak a legbiztonságosabbnak ítélt sofőrök vehetnek részt a béta tesztelésben, hiszen az ő feladatuk az irányítás átvétele, ha a szoftver bakizik – és valljuk be: ingyen és kockázatos munkát végeznek a rajongók a gyártó megsegítésére, de hát ez az ő döntésük. Musk jelenleg 2022 végére ígéri a négyes szintű, teljes önvezetés elérését felügyelet nélkül, persze ez a dátum is pont olyan optimistának tűnik, mint a korábbi tippek.


[+]

A Tesla szándékai mindenesetre egyértelműek: egy önvezető villanyautó, amely kevesebb szervizszükséglettel és kibocsátással operál egy belső égésű motorossal összevetve, a sofőr és biztosítása kispórolásával, az általános taxi, Uber stb. kilométerdíjak alá licitálva, folyamatos használattal komoly bevételt hozhat egyéni vagy flottatulajdonosa számára. Ha például az ember elgurult a munkába, elküldheti a a máskülönben a parkolóban pihető kocsiját pénzt keresni, és a Hertz megegyezése sem véletlen az Uber bekapcsolódásával, mert minden piaci szereplő látja az önvezetésben a dollárjeleket. Persze gyelőre mindez szép jövőkép, miközben a dologgal még az erősen lokalizált Waymo és a többi szereplő is megszenved, az FSD csomag díja mindenesetre vásárlói oldalról nemrég 12 ezer dollárra nőtt. A Tesla egyébként neurális hálókra és gépi tanulásra bízza az FSD kód fejlesztését, egyelőre leginkább Nvidia GPU-park segítségével, ám idén állhat munkába a Dojo szuperszámítógép, amely már a Tesla D1 neural net chipjét használja, több száz lapka összefűzésével.

A Teslabot renderképe
A Teslabot renderképe [+]

Azért a Dojo leginkább 2023-tól kapcsolódhat be a gépi tanulási folyamatokba, és talán inkább az általános mesterséges intelligencia kifejlesztésében lesz nagyobb szerepe – addig a márka igyekszik elkészülni első Tesla Bot prototípusával, amely egy humanoid robot az FSD chip, kamerák és kód használatával, és amivel nem kisebb célja van Musknak az emberi társ és segítés mellett, mint a fejlett, nyugati társadalmakat és gazdaságokat sújtó, szakképzett munkaerőhiány leküzdése. A Tesla reményei szerint Optimus Subprime, ahogy cégen belül becézgetik, már idén elmehet valamelyik gigagyárba pakolni, persze ez is elég hurrá optimista forgatókönyvnek tűnik.

Az viszont egyértelmű, hogy az autógyártó elkötelezte magát az AI és a robotika mellett, és mivel komponenshiány miatt úgyse pálya új négykerekűek piacra dobása, az erőforrásokat ezekre a technológiákra fordíthatja. Emellett tovább folytatódik a 6 és 8 ezer tonnás giga öntőmasinák fejlesztése, a 4680-as cella gyártósorainak optimalizálása és a vas-foszfát alapú katód térnyerése.  Épül a kaliforniai Megapack gyár, hogy idén 2-3x annyi ipari és lakosságú energiatárolásra használatos akkumulátort passzoljanak el, emellett lassan és egyelőre veszteséggel terjeszkedik a napelemes üzletág is, komolyabb politikai ellenszélben. Idén is kevés az esély, hogy Musk nagy tervei az előrevetített időpontokban megvalósuljanak, ám 2022 is szórakoztatónak a Tesla furcsa világában.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés