Elindult a Model Y európai kézbesítése

Még nem a berlini gigagyár látja el a helyi piacot, de már közel a befejezése. Itthon heteken belül hozzá lehet jutni a népszerű crossoverhez.

Kettős éve van a Teslának: sorra dönti a bevételi és leszállítási rekordokat, ám soha nem futott ennyi beszállítói problémába, amiért a chiphiány és főleg a mikrokontrollerek visszafogott piacszintű elérhetősége hibáztatható. A márkának kritikus minden naptári hét, lévén egyelőre csak az Egyesült Államokban (Fremont) és Kínában (Sanghaj) gyárt, így a negyedév első felében általában nemzetközi szállításra gördülnek le a villanyautók a sorokról (hogy aztán több hét alatt hajózzanak el a világ másik felére), majd jöhet a helyi igények kielégítése. Így fordulhat elő, hogy a kézbesítés zöme lényegében a negyedév utolsó három hetére sűrűsödik össze.


[+]

Ha viszont chiphiány miatt nem lehet befejezni egy modell legyártását, vagy arra vár adott esetben több ezer darab, hogy majd valahol, valamikor belepakolják a hiányzó komponenseket, az jócskán keresztbe tehet a robotikába is belekóstoló márka szoros menetrendjébe. Ennek ellenére elérte a sanghaji gigagyár a napi ezer Model Y crossover előállítását, meghaladva a Model 3 szedán napi 800-as helyi mutatóját, és ez bőven elegendő többletet jelent a pillanatnyilag visszafogottabb kínai eladások mellett, hogy a népszerű CUV/SUV kategóriára a Teslának Európában is legyen válasza.

Tíz napja, a piaci trendtől kicsit eltérő álcázással meg is jelentek az első "Nem Model Y" feliratú járművek az európai utakon (a SpaceX "Nem Lángszóró" nevű termékre után szabadon), majd a hétvégén, Norvégiában mintegy 1300 landolt ebből a járműből, illetve Németországban megindult az első darabok átadása. Ez a magyar piacot is érinti most, hogy a Tesla hivatalosan is jelen van: a hazai konfigurátorban 24,5 millió forinton nyitó Model Y 507 km WLTP hatótávval rendelkező, Long Range variációjához már szeptemberben hozzájuthat, aki a járművet a méretes virtuális kosárba helyezi. Minden bizonnyal ez is sanghaji gyártást jelent.

A Tesla végcélja persze legalább egy gyár működtetése minden kontinensen, ahol hivatalosan értékesít, és az utolsó simításokat végzik a texasi, illetve a berlini gigagyáron, amelyek egyaránt a legnépszerűbb modell, az Y előállításával kezdik. Az itt részletezett 4680 formátumú akkumulátorcellák ugyanakkor még nem állnak készen a tömegtermelésre, így esélyes, hogy az év vége felé induló, limitált gyártás még a megszokott, 2170 formátumú cellákkal történik. Kapcsolódó információ, miszerint a kínai CATL a sanghaji gyár mellett Fremontot is elláthatja vasfoszfát alapú (LFP) prizmatikus celláival, hogy a sorokról még több jármű legördülhessen. Magyarán, ha a Teslán múlik, megközelíthetik az idei leszállítások a 900 ezres határt a tavalyi félmillióra jócskán rálicitálva. Az iparági gondokat figyelembe véve azonban úgy tűnik, hogy ez mégse Elon Musk törekvésein fog múlni.

Hirdetés

Azóta történt

  • Elkelt az egymilliomodik Model 3

    Lélektani határt lépett át a legnépszerűbb villanyautó – körbejárjuk, hogy jöhetett össze ez a szám, amit a Model Y várhatón sokkal hamarabb összehoz.

  • Rendelt százezer Teslát a Hertz

    A 4,2 milliárd dollárra becsült üzlet a villanyautós márka legjobb negyedéves eredménye után lett bejelentve, a részvényárfolyam kilőtt.

Előzmények

Hirdetés