Kettős éve van a Teslának: sorra dönti a bevételi és leszállítási rekordokat, ám soha nem futott ennyi beszállítói problémába, amiért a chiphiány és főleg a mikrokontrollerek visszafogott piacszintű elérhetősége hibáztatható. A márkának kritikus minden naptári hét, lévén egyelőre csak az Egyesült Államokban (Fremont) és Kínában (Sanghaj) gyárt, így a negyedév első felében általában nemzetközi szállításra gördülnek le a villanyautók a sorokról (hogy aztán több hét alatt hajózzanak el a világ másik felére), majd jöhet a helyi igények kielégítése. Így fordulhat elő, hogy a kézbesítés zöme lényegében a negyedév utolsó három hetére sűrűsödik össze.
Ha viszont chiphiány miatt nem lehet befejezni egy modell legyártását, vagy arra vár adott esetben több ezer darab, hogy majd valahol, valamikor belepakolják a hiányzó komponenseket, az jócskán keresztbe tehet a robotikába is belekóstoló márka szoros menetrendjébe. Ennek ellenére elérte a sanghaji gigagyár a napi ezer Model Y crossover előállítását, meghaladva a Model 3 szedán napi 800-as helyi mutatóját, és ez bőven elegendő többletet jelent a pillanatnyilag visszafogottabb kínai eladások mellett, hogy a népszerű CUV/SUV kategóriára a Teslának Európában is legyen válasza.
After "Not a flamethrower" the "not model y" has landed in Europe.
— Tesla_Adri (@tesla_adri) August 13, 2021
Picture credit @flcnhvy
Can't wait for our "Not Model Y" to arrive in not 11 days@elonmusk pic.twitter.com/VNPkNRegt6
Tíz napja, a piaci trendtől kicsit eltérő álcázással meg is jelentek az első "Nem Model Y" feliratú járművek az európai utakon (a SpaceX "Nem Lángszóró" nevű termékre után szabadon), majd a hétvégén, Norvégiában mintegy 1300 landolt ebből a járműből, illetve Németországban megindult az első darabok átadása. Ez a magyar piacot is érinti most, hogy a Tesla hivatalosan is jelen van: a hazai konfigurátorban 24,5 millió forinton nyitó Model Y 507 km WLTP hatótávval rendelkező, Long Range variációjához már szeptemberben hozzájuthat, aki a járművet a méretes virtuális kosárba helyezi. Minden bizonnyal ez is sanghaji gyártást jelent.
First Model Ys are being delivered in Germany! pic.twitter.com/wQPcZFzWQ8
— Viv ✶ (@flcnhvy) August 22, 2021
A Tesla végcélja persze legalább egy gyár működtetése minden kontinensen, ahol hivatalosan értékesít, és az utolsó simításokat végzik a texasi, illetve a berlini gigagyáron, amelyek egyaránt a legnépszerűbb modell, az Y előállításával kezdik. Az itt részletezett 4680 formátumú akkumulátorcellák ugyanakkor még nem állnak készen a tömegtermelésre, így esélyes, hogy az év vége felé induló, limitált gyártás még a megszokott, 2170 formátumú cellákkal történik. Kapcsolódó információ, miszerint a kínai CATL a sanghaji gyár mellett Fremontot is elláthatja vasfoszfát alapú (LFP) prizmatikus celláival, hogy a sorokról még több jármű legördülhessen. Magyarán, ha a Teslán múlik, megközelíthetik az idei leszállítások a 900 ezres határt a tavalyi félmillióra jócskán rálicitálva. Az iparági gondokat figyelembe véve azonban úgy tűnik, hogy ez mégse Elon Musk törekvésein fog múlni.