Hirdetés

Tűzveszély miatt az összes Opel Ampera-e és Chevy Bolt modellt visszahívják

Eddig csak azt tanácsolta a GM, hogy inkább parkoljanak az utcán, most viszont az összes eddig gyártott gépkocsit visszahívják.

A Chevy Bolt tűzveszélyes akkumulátorai nem először okoznak fejfájást a GM-nek (és annak az Opelnek, amely azóta már a Stellantis csoporthoz tartozik). A gyártó gyártási hibára hivatkozik az LG által beszállított akkumulátorok kapcsán, ami miatt eddig is azt javasolták a tulajdonosoknak, hogy az utcán parkoljanak, éjszaka ne töltsenek és a 90%-nál magasabb töltöttséget kerüljék. Ez azonban láthatóan csak olaj volt a tűzre, a GM úgy döntött, hogy az összes eddig gyártott Boltot visszahívja.


[+]

Becslések szerint ez 1,8 milliárd dollárjába kerül a GM-nek, több mint 140 ezer autóról van szó. A visszahívott autókban cserélik az akkumulátort, amely bizonyos ritka, egyszerre két gyártási hiba fennállása esetén kigyulladhat. Az LG szóvivője szerint megtalálták a probléma forrását, amely csak akkor veszélyes, ha ugyanabban az akkumulátorcellában jelentkezik egyszerre a két gyártási hiba, illetve leszögezte, hogy az LG által kiszolgált más elektromos autóknál ez a probléma nem áll fent. Az LG részvényei mintegy 10%-ot zuhantak a visszahívás hírére. A visszahívott autókban öt akkumulátormodult (a teljes akkut) kell cserélni, ezekre 8 év és 100 ezer mérföld garanciát vállal a gyártó, az újabbaknál csak két modult érint a probléma.

Egy kiégett Chevy Bolt
Egy kiégett Chevy Bolt [+]

A Chevy Bolt testvérmodellje Európában az Opel Ampera-e, amely főleg Hollandiában volt kifejezetten népszerű. Nem sokkal a GM bejelentése után a holland Opel is értesítette a tulajdonosokat az Ampera-e visszahívásáról, amely csak Hollandiában mintegy 3400 autót érint. A helyzetet bonyolítja, hogy az Opel Ampera-e fejlesztését még akkor kezdte meg az Opel, amikor a GM konszern része volt, azóta azonban a német márka már a Stellantis csoporthoz tartozik a Fiattal, a Peugeot-val, a Jeeppel és számos más márkával együtt. Korábban ugyanezzel a problémával már Európában is visszahívtak 10 ezer Ampera-e modellt, egyelőre a mi kontinensünkön csak a holland visszahívás ténye ismert, de vélhetően a többi olyan országban is elindul a folyamat, ahol az Ampera-e értékesítése zajlott. Magyarországon az Opel elektromos autóját azonban nem lehetett kapni.

Opel Ampera-e
Opel Ampera-e [+]

Az LG akkumulátorai nem először okoznak problémát, korábban a Hyundai Kona és Ioniq EV-k esetén volt szükség visszahívásra, amelynek költségét 70%-ban az LG fedezte, valószínűleg most sem ússza meg a dél-koreai vállalat, hogy a GM-et kompenzálja, ráadásul az LG el is ismerte, hogy a hiba a gyártásban történt, tehát kvázi vállalták a felelősséget. Iparági szakértők ugyanakkor attól tartanak, hogy az ehhez hasonló visszahívások és problémák aláássák az elektromos autókba vetett bizalmat és lassíthatják az alternatív hajtásra való áttérést, noha az eddig ismert tűzesetek száma ezzel a konkrét esettel összefüggésben összesen tíz. Ennél azonban jóval kisebb arányban előforduló akkumulátorprobléma okozta annak idején a Samsung Galaxy Note7 bukását (bár ott nem évekig használt termékekről volt szó), ami azt is mutatja, hogy az elektromos hibákból fakadó kigyulladások sokkal inkább aggasztják a közvéleményt, mint mondjuk a dízel BMW-k lángra kapása.


[+]

Az elektromos hajtásra való áttérés azonban sokkal inkább foglalkoztatja és megosztja a közvéleményt mind használhatóság, mind környezettudatosság, mind pedig a biztonságosság szempontjából, ezért az iparági szereplők (és a politika) is azon dolgozik, hogy a felmerülő, adott esetben balesetveszélyes problémákat még komoly költségek bevállalása árán is orvosolják. A mostani Chevy/Opel visszahívás így is a legnagyobb és legköltségesebb ilyen eset az elektromos autózás eddigi történetében.

Azóta történt