Hirdetés
Az első naptári negyedév tradicionálisan a leggyengébb az autóiparban, hiszen kevesebben vásárolnak télen gépjárművet, mint a barátságosabb hónapokban. Épp ezért okozott meglepetést a Tesla abszolút negyedéves rekordja, 2021 első három hónapjában 184 877 jármű leszállításával – leginkább a Model 3-ból és Y-ból, mivel a Model S és X luxusjárgányok gyártósorait épp ezekben a hónapokban igazítják a 2021-es kiadásokhoz.
A Tesla szerint a Model 3 volt az első negyedév legkelendőbb prémium szedánja – elektromos vagy egyéb hajtástól függetlenül [+]
Az utóbbiak viszont csak készletkisöpréssel járultak hozzá a Tesla autós szektorának 9 milliárd dolláros összesített árbevételéhez – az energiaszektorral együtt 10,4 milliárd dolláron állt meg ez a metrika, ami nem jelent céges rekordot. A non-GAAP nyereségesség viszont igen: először végzett a Tesla 1 milliárd dollár felet (52 millió dollárral egész pontosan), bár ebből 518 millió dollár környezetvédelmi kredit is kivette a részét, amit a belső égésű járművekre fókuszáló riválisok vásároltak a Teslától, hogy ne büntessék meg őket. Ez az összeg egyébként szintén rekord magas, és nem zárható ki, hogy a Volkswagen Kínában vásárolt kreditjei is kivették belőle a részüket. A GAAP-nyereségesség 438 millió dolláron végzett.
Model X-ből nem sok fogyott az első negyedévben, és új kiadásra pedig még hónapokat kell várni [+]
További érdekesség, hogy a Tesla néhány hónapja másfél milliárd dollár értékben vásárolt Bitcoint, melynek értéke azóta az amerikai fizetőeszközhöz viszonyítva megduplázódott. A villanyautós márka ezalatt eladta Bitcoin készletének 10%-át, 101 millió dolláros profittal. Sokan kritizálják Elon Musk cégét amúgy azért, hogy a megújuló energiaszektorban vitézkető Tesla tekintélyes karbonlábnyomot hagyó kriptovalutát vásárol – csak a Bitcoin nettó energiaigénye a méretesebb országokéval vetekszik. A márka válasza egyfelől az, hogy a készpénztartalék dollárformában gyorsabban értéktelenedik (úgy is mondhatjuk: nem duplázódik), másfelől pedig Musk a valuták terén is éppúgy hisz a decentralizált, közösségi kontroll kulcsszerepében, mint a lokálisan megosztott energiakereskedésben, ahol egy háztömb vagy városka megújuló és megosztott energiaforrásai és akkumulátorai szolgáltatják a környék áramigényének nagy részét, a felgyülemlett maradékkal kereskedve.
A Tesla letette a voksát a Bitcoin mellett – de jó-e a dolog a környezetnek? (forrás: BBC)
Aki pedig saját energiája mellett kriptovalutába fektetett vagyonának is az ura, csökkentheti a centralizált pénz- energiaszektortól való függőségét, melyeknek természetesen szintén hatalmas a nettó karbonlábnyoma. Ez persze nem menti fel a Bitcoin és társai vitatott környezetterhelését (már azt nem lehet vitatni, hogy szubsztanciális), ha ez éppen a megújuló energia térnyerésével és a blokkláncok, illetve a kapcsolódó hardverek egyre jobb hatékonyságával javul is a nagyon rossztól a kevésbé rossz felé.
Hagyományos 2170-es cella (jobbra) a kövérebb 4680 ellenében (forrás: The Limiting Factor) [+]
Kiadásoldalon a Teslánál rengeteg pénz fordult a brandenburgi és a texasi gyárak építése, illetve a fremonti és sanghaji üzemek bővítése mellett kutatás-fejlesztésre, beleértve a részletesen itt elemzett Tesla 4680 akkumulátorcellák véglegesítését és a kísérleti gyártósorok kiépítését. Bár gőzerővel készül a végleges építési engedélyre váró berlini üzem, amely elvileg már ezeket a cellákat tervezi az európai Model Y-ba építeni, a nagy volumenű gyártást Elon Musk 2022 elejére ígéri, akárcsak az austini Gigafactory esetében. Maguk a 4680-as cellák pedig első körben limitált darabszámban gördülhetnek le a sorokról, mivel 12-18 hónap lehet, mire a kihozatal kiforr annyira, hogy meginduljon a nagy volumenű tömeggyártás.
Mint kiderült, nem is olyan egyszerű konzolszintű hardverrel szerelt luxusverdát építeni [+]
Így aztán maradtak kérdőjelek, hogy az európai Model Y azonnal strukturális akkupakkra vált-e, esetleg a Tesla partnereinek bekapcsolódásával, avagy egyelőre marad a 2170-es celláknál. Mindez a 2021-es Model S és X alap és Plaid kiadásait biztosan nem érinti, ezek minden bizonnyal a Panasonic celláira hagyatkoznak, viszont tovább késnek az eredeti, első negyedévre ígért amerikai leszállításhoz képest. Meggyűlt ugyanis a Tesla baja a gyártósorok átalakításával, plusz a villanyautógyártó is belefutott chipes és egyéb beszállítói komplikációkba. Márpedig a 0-ról 100 km/h-ra 2,1 másodperc alatt gyorsuló Model S modern konzolnak megfelelő hardvert is kap erős Navi GPU-val, és manapság ilyen alkatrészt is nehéz beszerezni, legyen az ember ipari szereplő vagy szimpla gamer.
Várni kell még, hogy kiderüljön, jó ötlet-e a szarvkormány egy személyautóban [+]
Így aztán a Model S amerikai leszállítása várhatóan csak ebben a negyedévben indul, limitált darabszámban és nem pontosított dátummal, a Model X pedig csak később, a világ többi részén pedig még tovább kell várni a luxusjárgányok új kiadására. Ennek ellenére a Tesla legalább 50%-s éves növekedéssel számol a leszállítások tekintetében, és a 750 ezres adat a rekord első negyedév figyelembevételével meglehetősen visszafogott jóslatnak tűnik. A pénzügyi jelentés közzététele után 2%-ot esett a Tesla részvényárfolyama.