Hirdetés
A horvátországi alapítású és magyaros olvasás szerint kiejtendő Rimac több prototípus után előállt a Nevera elnevezésű, 150 példányban készülő hiperjárművel, melynek a nem titkolt célja, hogy azokat is meggyőzze a villanyautók nem csak fenntarthatósági, hanem teljesítménybeli előnyéről, akinek mondjuk nem elég érv a Tesla Model S Plaid néhány gyorsulási világrekordja, vagy több százmillió forintos hiperautók helyben hagyása. Most abba belemenni, hogy 150-es gyártási darabszámban beszélhetünk-e szériaautós rekordokról, felesleges (de tény, hogy a Nevera utcán is használható jármű), annál inkább meggyőzők Mate Rimac újdonságának adatai, és annak gyorsulási eredményei.
A verda négy villanymotorral, és minden egyes kerék esetében változtatható nyomatékelosztással rendelkezik (torque vectoring), amivel például a versenypályán, kanyarokban tud javítani a szénszálas önhordó vázra épített járgány a menettulajdonságain. A Nevera 2360 Nm nyomatékot képes azonnal leadni (ezért szoktak az EV-k gyorsulási versenyt nyerni), és lóerőre számolva 1914 paripányi teljesítményt kínál, 250 m/h vagy 413 km/h-nál megálló végsebességgel, amit nyilván nem közúton illik demonstrálni.
Már az is pofon a belső égésű motornak, ha egy család szedán legyorsulja a Bugatti Chiront negyed mérföldes távon, de mégis csak egy hiperjármű teheti fel a pontot az i-re a Plaidnél nyilván előnyösebb menettulajdonságokkal, és valljunk be: vagányabb megjelenéssel. A kétüléses coupé 2150 kg-on valamivel könnyebb a hárommotoros Teslánál, és áramvonalasabb kialakítása is hozzájárul mindenféle gyorsulási rekord megdöntéséhez, beleértve a 0-100 km/h kerek két másodperces abszolválásával, míg a 0-60 m/h 1,9 másodperc alatt volt meg, ha a mérés néha egészen furfangos módon is történik.
A Nevera a minap meglátogatta az amerikai Famoso Raceway gyorsulásra előkészített aszfaltcsíkját is, és az eseményre meghívott DragTimes YouTube csatorna a negyed mérföldes távot szériaautók esetében rekorder 8,582 másodperc alatt abszolválta, a 650 km-es WLTP hatótávval rendelkező Rimacot pedig éppúgy nem hatotta meg, hogy a próbálkozások során veszített 120 kWh-s telepe a töltöttségéből, ahogyan a (korábbi) gyorsulási király Plaidet sem. Ha pedig Brooks Weisblat az iménti csatornától egészen véletlenül egy efféle Teslával érkezett a versenycsíkra, mindjárt megmérettette az amerikai csúcsautót a horváttal, és nem meglepő módon mindegyik kört szomszédunk nyerte negyedmérföldes viszonylatban.
Persze a dolog nem csoda, elvégre a Tesla csak egy jókora családi verda a maga filléres 49 milliós árcédulájával, míg a Rimac 721 millió forintért kínálja saját négykerekűjét, azaz egy kicsivel tovább kell a húszasokat és az ötveneseket a malacperselybe dobálni érte. Akinek mindenesetre a nyers teljesítmény és az előnyös számok hoznak örömöt, és nem mellesleg milliárdos, így egy Bugatti, Koenigsegg vagy egyéb hiperjárgány vásárlásán gondolkozik, megérheti az amúgy futurisztikus belsővel és egy rakás szoftveres tuninglehetőséggel felvértezett Neverára beruháznia. Mi pedig, átlagemberi fizetéssel örülünk, hogy a régiónkban készül a csúcsdöntögető járgány. Az érdeklődőknek 2021-ben tervezi a Rimac az első darabokat leszállítani, de azért a pandémia és a chiphiány ebbe még közbeszólhat – jelent pillanatban tehát a Nevera nem startolt el hivatalosan, ha valaki a rekordokat ehhez kötné