Hirdetés

Alternatív hajtás: Idén még tucatnyi új elektromos autó lép piacra

Szinte az összes gyártó úgy érzi, hogy nem maradhat ki a tisztán elektromos meghajtású autók piacáról, összeszedtük, hogy 2019-ben milyen modellek jönnek még ki.

Nincs mese, tényleg eljutottunk oda, hogy ma már szinte minden méretkategóriában van megvásárolható elektromos autó, az egészen kicsitől (Smart Fortwo) az egészen hatalmasig (Audi e-tron) a választék egyre nagyobb. És úgy néz ki, hogy még mindig csak az út elején járunk, az viszonylag köztudott, hogy szinte már minden gyártónak van valamiféle önkéntes vállalása és terve az e-autók kapcsán, általában szokták kommunikálni, hogy pár éven belül hány modellel lesznek jelen. Már az idei év is bővelkedni fog újdonságokban, nyilván vannak, akik titkolják még ezeket, más helyekről viszont már bőven szivárogtak ki információmorzsák, ezeket próbáljuk most összeszedni.

Seat Minimo koncepció
Seat Minimo koncepció [+]

Időrendben haladni nem érdemes, márkákra bontva már jobban áttekinthető a kép, de talán érdemes a kategóriákat sorra venni a legkisebb modellekkel kezdve. Itt külön entitás a SEAT Minimo, amit az MWC-n mutattak be, de egyelőre annyiban mindenképpen csak koncepció, hogy nincs hivatalos piacra kerülési dátuma, viszont a Reanult Twizy kihalása óta ebben a félig robogó, félig autó kategóriában nem nagyon van más versenyző. A Minimo elsősorban az autómegosztó szolgáltatók számára lehet izgalmas, mert teljes értékű kocsiként nem lehet rá tekinteni, de azért mégiscsak komolyabb, mint egy robogó, amire sokan nem mernek felülni. Hogy ebből lesz-e valami, az még nem eldöntött, ha igen, akkor is csak 2021-re várható a dolog.

Skoda Citigo e
Skoda Citigo e [+]

Eggyel nagyobbnak számít a Volkswagen-csoport triója, amelybe az e-Up!, a SEAT Mii és a SKODA Citigo-e tartoznak. Az e-Up! jelenleg is piacon van, a SEAT aprósága nem lesz nálunk kapható, a SKODA viszont igen, de lehet, hogy valószínűleg csak igen korlátozott mennyiségben. Mindenesetre ezt már bemutatták, nagyon vonzó áron fogják kínálni, ráadásul nem a jelenlegi e-Up! tudásával jön, hanem egy majdnem megduplázott akkumulátoros kapacitással, amivel nagyjából 250 kilométeres hatótávot lehet majd belőle kiautózni. Ezzel nagyjából egyidőben az e-Up! is kap frissítést (ez 2020-ra csúszik át), mindenesetre a SKODA Citigo-e egy olyan városi kisautó lehet, ami kedvező áron, korrekt hatótávval és rövidebb utakra bőven elegendő mérettel ideális második autónak tűnik.

Ez lesz a friss Renault Zoe
Ez lesz a friss Renault Zoe

Egy fél méretosztállyal fentebb már rengeteg újdonságra számíthatunk. Érkezik a Reanult Zoe következő generációja  amely a kiszivárgott képek alapján inkább egy alapos modellfrissítés  így valószínűleg a hajtáslánchoz nem piszkálnak hozzá, ami abból a szempontból érhető, hogy a Zoe eddig is elég jónak számított a mezőnyben. Közel 300 kilométeres hatótávja is kiemelkedőnek mondható, de az akár 43 kW-os inverter segítségével történő AC-töltés is ritkaság, ezt a megoldást csak a Kangoo és a Zoe tudják, illetve már az új Smart is kiemelkedik a mezőnyből a 22 kW-os AC-töltésével.

Elektromos Peugeot 208 e-GTi
Elektromos Peugeot e-208 GT [+]

Szintén ebben a kategóriában várható az első, tényleg mindenkinek elérhető elektromos Opel (az Ampera-e nem nagyon volt kapható sem itthon, sem sok más országban), a Corsa-e, amely már a PSA-fúzió utáni fejlesztés eredménye, 330 kilométeres hatótávval és vadonatúj formatervvel. Ugyanerre a platformra épülve jön majd a DS3 Crossback e-tense, illetve a szintén teljesen friss Peugeot 208 elektromos változata is, ez utóbbi ráadásul igen dögösen néz ki. Ebből lesz kicsit nagyobb kiadás, a napokban bemutatott 2008-as is kap elektromos hajtást.

Elektromos Mini
Elektromos Mini [+]

Még mindig ebben a kategóriában vagyunk, ha a Mini elektromos verziójáról beszélünk, ami nyilván egy magasabb árszegmenst képvisel majd. A jelenlegi Mini karosszériájába gyömöszölik bele majd a villanyhajtást, 275 kilométeres hatótváról szólnak a hírek és elég sokan úgy gondolják, hogy a BMW i3s hajtáslánca költözik át. Ez nem lenne előzmény nélküli, a Mini Countryman Plug-in Hybrid is a BMW ix225e rendszerét használja.

A Honda e hajtásláncáról még nem sokat tudni, de a formája eladja
A Honda e hajtásláncáról még nem sokat tudni, de a formája eladja [+]

A szegmens legizgalmasabbnak tűnő autóját a Honda tervezi gyártani, a simán csak Honda e néven bemutatott modell teljesen egyedi formatervvel érkezik, irgalmatlan módon retró és vagány egyszerre, 200 kilométer körüli hatótávot ígérnek hozzá, ami nem kiemelkedő, de ezt az autót a kinézete miatt fogják sokan venni, legalább annyira vonzó, mint a friss Suzuki Jimny. Bár már az idén gyártásba kerül, Magyarországra valószínűleg csak 2020 végén fog hivatalosan megérkezni.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3 [+]

Egy fél kategóriával fentebb található a Volkwagen ID.3, de ezzel kapcsolatban még kevés a konkrétum. 48, 55 és 62 kWh-s akkumulátort terveznek bele 300-500 kilométeres hatótávokkal, a kérdés természetesen az, hogy mikor és mennyiért lesz elérhető, a legutolsó hírek szerint ezekre ősszel kapunk választ Frankfurtban. Teljesen már formával, de hasonló méretben jöhet a Kia Soul átdolgozott változata 64 kWh-s akkumulátorral, a megszokott, baltával faragott designnal és vidámsággal, ez is elgurul majd 300-400 kilométert egy töltéssel. Szintén kábé ez a méret az Audi Q2 e-tron, ami értelemszerűen nem egy totál új autó, hanem a Q2 alapjaira épül majd elektromos hajtáslánccal.

Audi Q2 e-tron
Audi Q2 e-tron [+]

Az ennél nagyobb autók között elég sok luxuskategóriás gép van, kivétel lehet a Kia Niro tisztán elektromos változata, 64 kWh-s akkumulátora 400-450 kilométeres hatótávot ígér, ez is befut a hazai piacra még az idén. Az Audi Q4 e-tronra többet kell majd várni, ezt csak 2020-ra ígérik, a BMW iX3 viszont már Kínában megmutatta magát, az X3 alapjaira épülő SUV egy olyan elektromos BMW, ami nem néz ki úgy, mintha direkt futurisztikusra akarták volna rajzolni. 70 kWh-s akkupakk lapul benne, ezzel 400 kilométeres a hatótáv. A BMW az i4-gyel is piacra óhajt lépni, ez egy hagyományos szedán, de 2020 előtt nem fogjuk látni az utakon. A Tesla Y-t sem, ez lesz a kaliforniai vállalat ajánlata a Model 3 és a Model X méretkategóriája között, itt a SKODA is készül majd valamivel, legalábbis egyre több szó esik egy elektromos, kompakt SUV bemutatásáról. A Mercedesnél is van újdonság, az EQC egy közepes SUV, aminek már megkezdődött a gyártása, a 80 kWh-s telep kimondottan méretesnek számít, normál használat mellett a 350 kilométeres hatótáv simán hozható.

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron [+]

Innentől felfelé már tényleg a luxuskategóriát kapjuk, az Audi e-tron GT, a Porsche Taycan, vagy az Aston Martin Rapide E mellett ide tartozhat a Ford Mustang elektromos változata, a Lotus Type 130 és a Jaguar XJ is, ezek inkább a sportos, illetve a grand tourer jellegű autók (már ha egy elektromos gépre nem erős ezt mondani), de említhetjük a Volvó testvérmárkájának tekinthető Polestar terveit is, de a Polestar 2 vélhetően nem jön majd hozzánk. Az sem valószínű, hogy a kínai startup, a Byton futurisztikus autói eljutnak hazánkba, már amennyiben egyáltalán lesz az M-Byte nevű, elvileg teljesen önvezető, jókora SUV-ból valaha szériagyártmány.

Porsche Taycan
Porsche Taycan [+]

Ezek pedig csak azok az autók, amikről nagyjából lehet tudni ezt-azt, miközben bármikor meglepheti a világot a Toyota is egy tisztán elektromos modellel, a Mazdánál is túl nagy a csönd (mondjuk ott a hybridről már lehet tudni), a Nissannak és a Renaultnak nem lenne nagy művészet bővíteni a portfóliót, úgyhogy simán lehet, hogy a felsoroltakon túl is fogunk látni friss elektromos autókat például Frankfurtban. A Toyota és a Mazda 2020-ra ígérte a teljesen elektromos hajtásláncú autókat, a Subaru valószínűleg a Toyotához igazodik, a Suzukinál egyelőre nem lehet tudni semmit. A Fiat és az Alfa háza tájáról elég nagy a csönd, az 500e itthon nem is volt hivatalosan elérhető, ennél frissebb villanyautóról azonban nem tudunk. A Hyundai a Kona és az Ioniq révén már két ajánlattal is jelen van, idén nem számítunk újabb e-autóra tőlük, ugyanakkor úgy tudni, hogy saját platformot fejlesztenek a jövőbeli modellek számára, kifejezetten az elektromos hajtáshoz igazítva. Az mindenesetre látszik, hogy szinte minden gyártónak van, illetve hamarosan lesz ilyen modell a kínálatában, már ebből a felsorolásból is érezni lehetett, hogy a 200 kilométer alatti hatótáv már nemigen opció, az akkumulátorcsomagok mérete is egyre nagyobb (ami viszont a töltési időt is megnyújtja), már csak az a nagy kérdés, hogy árban mikor lesznek ténylegesen, az átlagember számára is versenyképesek az elektromos autók ugyanannak a modellnek a benzines verziójával. Nincs már ez olyan messze.

Azóta történt