Bevezetés, doboz, külső
Ha szóba kerülnek a Sony Bluetooth fejhallgatói, általában egyetértő bólogatással nyugtázza mindenki, hogy igen, a WH-1000XM4 évekig a legjobb ajánlat volt, az 1000XM5 pedig még rá tudott tenni egy lapáttal. Csak kár, hogy nem lehet összecsukni. De vannak a japán gyártónak a százezres kategóriánál olcsóbb ajánlatai is vezetékmentes fejhallgatók terén, például a WH-CH720N a legolcsóbb aktív zajszűréssel, most pedig az egykori XB (Extra Bass) vonal újraélesztéseként itt az ULT WEAR. Könnyebben megjegyezhető névvel (van azért modellszám is: WH-ULT900N), és könnyebben megfizethető árcédulával. A teszt írásakor a Sony Magyarország hivatalos ajánlott fogyasztói ára 76 000 forint, de az Auchan, a Media Markt vagy az Euronics kapásból 65 ezerért adja, a Sony Központi Szalon pedig 60 ezerért két év garival újonnan.
Az ULT WEAR kábellel egy Xperia 10 VI-ra kötve [+]
Oké, hatvanezer forint sem kevés egy fejhallgatóért, de ez pont fele annyi, mint az aktuális csúcsmodell és 35 ezerrel kevesebb, mint a pár évvel ezelőtti. Anyagminőségben, kényelemben és funkciókban pedig a WH-CH720N felett áll az ULT WEAR plusz 25 ezerért. A dobozban a fejhallgató mellett lesz egy zipzáras, kemény fedelű és aljú szövet hordozó, amibe bele lehet hajtogatni az eszközt. Lesz egy egyik végén USB-A, másikon USB-C töltőkábel és egy 1,2 méteres aranyozott 3,5 mm-es csatlakozókkal szerelt kábel. A repülőgépes adapter kimaradt.
Ennek lehet az az oka, hogy az új fedélzeti szórakoztatórendszerek egy része már képes Bluetooth-kapcsolatra, és egy porton át is megszólaltatja könnyedén sztereóban a csatlakoztatott kiegészítőt. De köze lehet ahhoz is, hogy a Sony nem feltétlenül az üzleti utakra járkáló korosztályt célozza az ULT WEAR-rel, inkább a városi Y és Z-generációs fiatalokat. A marketinganyagok és az eszköz hangzása, egyedi funkciói alapján egyértelműnek tűnik, hogy arra a célcsoportra lő a Sony, akik mindennapjaik filmzenéjének inkább választanának már Sabrina Carpentert, Travis Scottot, Chappell Roant, Olivia Rodrigót, bbno$-t, Oliver Tree-t vagy valamelyik K-pop bandát, mint mondjuk Joni Mitchellt, Carol Kinget vagy Bob Dylant. Mielőtt valaki félreértené, ez nem ilyen “régen minden jobb volt” vagy “a mai fiatalok már nem tudják, mi az igazi zene” öregember felhőkkel kiabál pillanat akar lenni részemről, tisztában vagyok azzal is, hogy a TikTok egyik legfelkapottabb dala hosszabb ideig a Dreams volt a Fleetwood Mactől. Egyszerűen csak az van, hogy a jelenleg a fiatal nagyközönség által hallgatott legnépszerűbb előadók inkább használnak dobgépet, visszhangolt és loopolt effekteket a három perc hosszúság alatti számaikban, mint énekelnek legalább hat percig egy akusztikus gitár fölött a 61-es autópályáról.
Egy a hivatalos reklámanyagok közül (forrás: Sony) [+]
Megjelenésében az ULT WEAR megmaradt egész visszafogottnak leszámítva az ipari zajszűrő fejhallgatókat idéző méretét. Fekete, fehér vagy zöld műanyagból van, a fejpántot és a fülkagylókat puha memóriahabbal töltött műbőr borítás fedi. A fejhallgató 255 grammot nyom, amivel nehéznek nem nevezném, kényelmes volt viselése, se a fejtetőn, se a szemüvegem száránál nem nyomott. Viszont mint céloztam rá, az ULT WEAR nagyon nagy: a fülkagyló kb. 52 milliméterre áll el a fejtől mindkét oldalon. A fülkagylók szélessége kb. 80 milliméter, a párna belsejének átmérője pedig 40 mm. A Sony szerint ez így on-ear, de gyakorlatilag over-ear, tehát ha kisebb fülünk van, azt körülöleli. Az eszköz magassága kb. 210 milliméter, és a kagylók behajthatók a pánt alá. A hordozó tokba viszont nem így lehet berakni, csak féloldalra hajtva, úgyhogy az több helyet foglal így a lehetséges minimumnál. Viszont örömteli, hogy megmaradt a dedikált hely a kábeleknek a hordozóban.
A fülpárnák úgy tűnnek, hogy ragasztva vannak [+]
Felépítése az 1000XM4-hez és az XB900N-hez hasonlít, a két fejhallgató szerelemgyerekeként is hivatkozhatnánk az ULT WEAR-re. A jobb oldali kagyló látszatra üres, de ebbe van beépítve az irányításra szolgáló érintőfelület. A bal kagylón van a bekapcsoló gomb, állapotjelző LED, az ANC kapcsoló gomb, az USB-C töltéshez és a 3,5 mm-es csatlakozó analóg hangátvitelhez. Ezen felül ide került két mikrofon a hívások lebonyolításához, valamint van egy csillogó ULT feliratú fizikai gomb, mellyel kapcsolható az ULT1 (mély, alacsony frekvenciájú basszust kiemelő) és az ULT2 (erőteljes) mód, ezekről később.
A fejhallgató kialakításával kapcsolatban a legnagyobb problémánk szélessége volt [+]
Kapcsolat, alkalmazás, funkciók
Az ULT WEAR alapértelmezetten Bluetooth 5.2-n keresztül kapcsolódik (van Google gyors párosítás és Windows Swift Pair is), SBC és AAC mellett pedig támogatja a Sony saját fejlesztésű LDAC hangkodekjét. A nagy felbontású vezetékmentes átvitelhez viszont le kell mondani a kettős kapcsolatról (multipont) és a késleltetési idő is jelentőset zuhan (350-400 ms körüli értékeket mértünk). Ha a fejhallgatót bekapcsoljuk, majd 3,5 mm-es kábeles csatlakozásra váltunk, a Bluetooth-kapcsolatot bontja, de az ANC működőképes marad és a fizikai gombbal lépkedhetünk a különböző módok között. Viszont le kell mondanunk az egyéni EQ-ról, az olyan extrákról, mint a Spotify Tap, a Google Asszisztens vagy az ULT gombbal váltható módok. Ha kábelen csatlakozunk, akkor a telefonos Headphones Connect alkalmazás sem ismeri fel az ULT WEAR-t. Ami számomra furcsa, hogy az irányítófelület ilyenkor is érzékeli az érintést, mert lejátssza a jelzőhangot a fejhallgató, de se hangerőt állítani, se a lejátszást vezérelni nem engedi.
EQ a Headphones Connectben [+]
Hirdetés
A Headphones Connect alkalmazás évek óta jelen van a Sony audio kiegészítőinek vezérlőjeként, elérhető ingyen Androidra és iOS-re is. Felépítése nem változott az évek során, a főoldalon láthatjuk az aktuálisan lejátszott tartalmat és vezérlőgombokat hozzá. Itt van még az adaptív hangvezérlés beállítására is lehetőség, ez a funkció felismeri a fejhallgató érzékelőivel és a telefon hálózati- és helyadataival, hogy mit csinálunk vagy hol vagyunk, ha engedélyt adunk erre. Ezek alapján pedig különböző szcenárióknak megfelelően beállított módon vált a fejhallgató az aktív zajszűrés, a hangátengedő mód és az ANC kikapcsolása között. Tapasztalataink szerint megbízhatóan működik a dolog, ahogy a közelségérzékelőkkel az ULT WEAR a viselést és a levételt is pontosan regisztrálta. Ez a funkció alapból aktív, de kikapcsolható az alkalmazásban.
A második oldalon találjuk a hangra vonatkozó beállításokat. Itt manuálisan felülírhatjuk az adaptív ANC-t addig, amíg a fejhallgató úgy nem érzékeli, hogy egy beállított helyzet van éppen. Alatta ötsávos EQ, a Sony által programozott módokkal — például tiszta, vokál, relaxált, magaskiemelt, basszus kiemelt —, és saját egyéni módok elmentésének lehetőségével. Van arra is lehetőségünk az eggyel lejjebb található menüponton, hogy zenehallgatás közben az alkalmazás felajánl kétszer öt hangolást, a számunkra leginkább tetszőket leokézva pedig generál egy egyéni EQ módot. Itt, a hangszínszabályzónál van egy fogaskerék ikon is, e mögött elrejtve az ULT módok. Egy csúszkán állíthatjuk az alapértelmezett és a két mód mély hangjainak erejét úgy, hogy az ULT1-hez képest az ULT2 beállítás mindig fix +10 értékkel lesz beállítva.
Ez a fejhallgató is képes a 360 Reality Audio térhangzásra, ha van hozzá megfelelő forrásunk és előfizetésünk (pl. Tidal), de tudja az ULT WEAR a fejkövető Dolby Atmos térhangzást is, szintén megfelelő forrásból, megfelelő tartalommal és előfizetéssel (pl. Netflix). Véleményem szerint telefonon nézve inkább zavaró ez volt a fejkövetés a kis képernyővel, a térhangzás viszont van azon a szinten, amin az 1000XM4-es fejhallgató. Ez nem meglepő mondjuk, ugyanazt a V1-es Sony chipet használja mindkét eszköz az adatfeldolgozáshoz. A Dolby Atmos térélményt pedig egy WLA-NS7 adapterrel tévén fogyasztott filmmel vagy koncertfelvétellel inkább el tudom képzelni kényelmesként, az említett tévés jeladóval az ULT WEAR együttműködik.
Lejjebb görgetve az appban választhatunk, hogy a stabil kapcsolatot vagy a hangminőséget részesítjük inkább előnyben, és kapcsolhatjuk a DSEE felskálázást. Ez a funkció is egy ideje jelen van a magasabb kategóriás Sony eszközökben, lényege az, hogy elemzi a tömörített hangfájlokat, és megpróbálja visszaállítani a tömörítés során elvesző részleteket és magas frekvenciákat.
A fejhallgató képes a telefonon a Google Asszisztenst vagy Amazon Alexát hangparancsra ébreszteni és irányítani. Az érintőfelület kikapcsolható, de funkcióit nem állíthatjuk (fel-le simítás a hangerő, érintés a lejátszás/szünet, előre-hátra simítás a léptetés). Az ANC gombra viszont igényünk szerint be tudjuk állítani, hogy mely módok között váltson nyomásra és dupla vagy tripla nyomásra beprogramozható a Spotify Tap vagy az Endel indítása. Mindkét funkció előfizetést igényel az adott szolgáltatónál, a Spotify Tap gyorsan indít nekünk valami személyre szabott zenét, az Endel pedig relaxációs hangokat játszik le.
Be tudjuk állítani, hogy a füles automatikusan kikapcsoljon-e amikor azt érzékeli, levettük. Letiltható a viselés érzékelése, illetve állítható a hang, mely bemondja a különböző módok közti váltást, a párosítást. Magyar nyelv az alkalmazásban, se az ULT WEAR-ben nincs, alapvetően angolt használ a Sony applikációja és fejhallgatója is. Az utolsó menüpontban be lehet állítani, hogy a fejhallgató firmware-e frissüljön-e automatikusan, és ha igen, akkor milyen hálózaton keresztül töltse le a telefon.
A jobb oldalon található az érintőfelület, amivel a fejhallgatót vezérelhetjük [+]
Amennyiben regisztrálunk Sony-fiókot, kaphatunk statisztikákat arról, hogy milyen típusú tartalmat fogyasztunk a telefonon keresztül a fejhallgatóval, milyen hangerőn tesszük ezt és általában mennyi ideig. Gamifikációs módszerrel pedig különböző kitüntetéseket nyithatunk meg azzal, hogy zenét hallgatunk és kipróbáljuk a fejhallgató különböző funkcióit. Bár alapvetően a játékosítással történő motiválást jónak tartom például fitnesz célú eszközöknél, itt azért vannak vele szemben kétségeim. Miért kellene a Sony-nak tudnia, hogy mikor és mennyit használom a fejhallgatót, amit már megvettem? Mert még ha anonim módon is, ezeket az adatokat összegyűjti a rendszer. De persze nem kötelező használni, a funkcionalitást nem csorbítja.
Hangzás, üzemidő, verdikt
Az ULT WEAR hangprofilját erős basszus jellemzi leginkább, melyen tovább erősíthetünk az ULT gomb megnyomásával két gombbal. Természetesen az is opció, hogy egyik erősített verziót hagyjuk beállítva és mindig azzal használjuk a fejhallgatót. Az ULT1-es a mélytartomány alacsony frekvenciáinak felerősítésével számomra kellemes adalék volt élő rockzenéhez vagy élőben felvett DJ szettekhez, az ULT2-t viszont az én füleim már túlzottan erőteljesnek érezték, olyan érzésem volt tőle, mint amikor az Akváriumban vagy a hajón túlhúzzák a basszust minden más kárára. Az ULT2 egyébként tényleg olyan erővel dolgoztatja meg a 40 mm-es, neodímium mágneses dinamikus hangsugárzókat (zárt, 314 Ohm impedancia, 5 Hz és 20 kHz közötti frekvenciaválasz, akár 110 dB/mW érzékenység), hogy az egész fejhallgatótest képes beleremegni. A gyári beállítások mellett is meglepően tiszta és részletes a középtartomány, így kellemesen szólalnak meg az énekhangok. A magas hangok reprodukciójára viszont ez nem jellemző, a szibiláló hangok, például az S és T, vagy időnként a cintányérok, magas hangú vonósok fátyolosan, zavarosan jönnek elő az ULT WEAR-ből, de helyenként az elektromos gitárok hangját is kásásan adja vissza. Ezen valamennyit segíthetünk az EQ-n való állítgatással, de még úgy is sokkal jobban áll a fejhallgatónak az elektronika, a hip-hop és a modern pop, mint mondjuk a billentyűs-vonós komolyzene vagy az akusztikus gitáros énekes-dalszerzők.
Ha kábelen keresztül fogad hangot az ULT WEAR, érezhetően laposabb lesz profilja [+]
Van passzív működésre lehetőség, tehát kábelen keresztül hallgathatunk zenét úgy, hogy nincs bekapcsolva a fejhallgató, de jóval laposabb hangzást tapasztaltunk ilyenkor, a passzív hangtér pedig a vártnál szűkösebbnek érződött. Ezen ugye segít, ha bekapcsoljuk és beállítjuk a 360 Reality Audiót, de a csúcsmodellnél tapasztalt tágas színpadképet nem tudja az ULT WEAR reprodukálni, közepesre értékelnénk végeredményben ilyen téren. Hangerőből nincs hiány, a passzív izoláció is jó, az aktív zajszűrés pedig ügyesen bánik el a monoton zajokkal, úgyhogy akár vonatra, buszra, de irodába is kellemes társ lehet. A magas frekvenciájú hangok elfojtásában kevésbé ügyes mondjuk, és a mikrofonokon keresztül a szél is időnként sistergő hangon behallatszik a kagylókba. Viszont a bekapcsolt ANC nem változtat az ULT WEAR hangprofilján, akár Bluetooth, akár vezetékes hangátvitelt használjunk, és fehér zaj sem észlelhető az ANC használatakor.
Hordozóban összehajtva, mellette tartozékai [+]
A két nyalábformáló mikrofon a fülhallgatóknál bevett módszerrel veszi fel hangunkat telefonbeszélgetések során, minősége véleményünk szerint jónak mondható. A háttérzajokról ügyesen választja le a beszélő hangját, tisztán és érthetően szólal meg a vonal másik végén a hangunk.
Üzemidő terén a Sony azt ígéri, hogy 30 órányi lejátszást vagy beszélgetést kapunk ANC-vel és 50 órányi zenelejátszást nélküle. A beszélgetési idő 40 órára nő ANC nélkül, az USB-C csatlakozón keresztül tölteni pedig 3,5 órán keresztül kell a fejhallgatót, ha teljesen lemerült. Tapasztalataink szerint ez kicsit túlzásnak tűnik, két óra vegyes használat merített 14%-ot az eszközből nálunk.
Összességében az ULT WEAR egy kellemesen furcsa termék. Több szempontból a Sony csúcskategóriás modelljeit idézi (funkciók, kialakítás, összeszerelési minőség), de nem olyan finom és tiszta hangzása, mint azoknak, itt a mélyeken van a hangsúly, semmi máson. Ami azért érdekes, mert az olcsóbb WH-CH720N ilyen téren jobban teljesít, visszafogottabb és kiegyensúlyozottabb. A kényelmes viselet, az erős ANC, a jó mikrofonos beszélgetési hangminőség, az LDAC viszont mind-mind jó pontok az ULT WEAR mellett, mely jó mindennapi ingázáshoz és hosszabb utakra egyaránt, de akár otthonra is, ha a basszus-orientált hangzást részesítjük előnyben.
Az ULT WEAR-t a Sony Magyarország adta kölcsön tesztre, ezúton is köszönjük!
viragdani01