Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra

Ez az ötödik Ultra a Samsung Galaxy telefonok történetében. Nem érződött még ennyire átgondoltnak a típus.

Fotózás


[+]

Összesen öt kamera között debütál az új 200 MP-es ISOCELL HP2 szenzor. A Samsung mérnökei a kétszázmillió pixelt egy 1/1,3”-es méretű szenzorra pakolták rá, így a pixelek egyenkénti mérete 0,6 μm. Automatikus beállításokkal 16:1-es pixelösszevonás után (2,4 μm ) 12,5 MP-es képeket készít a telefon, itt a nagy felbontásnak előnye, hogy több részlettel dolgozhat az algoritmus. De opció a teljes felbontás használata, vagy 16:4-es, vagyis 4:1-es pixelösszevonás is, amivel 50 MP-es képek születnek. A teszt alatt készült fotók alapján pedig ezek az 50 MP-es képek részletesebbek, mint a natív ilyen felbontással dolgozó S23 és S23+ fotói. A 200 MP-es főkamerában f/1,7-es fényerejű lencsék dolgoznak 3 fokban mozgó optikai stabilizálással, és 85 fokos látóteret befogva.

200 MP főkamera

50 MP főkamera

12,5 MP főkamera

Gyakorlatban a felbontás növelésének nem lenne haszna, ha nem társulna hozzá megfelelő képfeldolgozó algoritmus. Erről nem felejtkezett meg a Samsung sem, a Snapdragon lapka érkezésével javul az automatikus színkezelés, a dinamikatartomány, gyors és pontos az autofókusz gyenge fények között is és jóval kevesebb a képzaj. A mesterséges élesítés időnként túllép a valósághű határán és azt is érdemes megjegyezni, hogy nagy felbontással történő fotózáskor ezeket a számításon alapuló simításokat a telefon nem valós időben, hanem utólag hajtja végre, vagyis ha egyből megnyitjuk a képet a galériában, láthatjuk, amint az változik. Ugyanez szerepet játszik abban is, hogy többször az előnézeti képen eltérő fotó látszik, mint ami elkészül az exponáló gomb megnyomása után.

Szintén feltűnő lehet időnként az exponálás késése, a gomb lenyomása és a kép elkészülte között tizedmásodpercek telhetnek el, ami mozgó témák esetén okozhat elmosódást. Erre megoldás lehet, ha letöltjük a Galaxy Store-ból a Camera Assistant nevű programot, aminek beállításai között találni egy kapcsolót, amivel elérhető a gyorsabb exponálás, de a leírás szerint minőségromlás mellett.

(forrás: Mobilaréna) [+]

Ha pedig alkalmazások, akkor telepíthető az Expert RAW is, ami telepítés után beépül a normál kamera alkalmazásba és onnan is elérhető. Ebben újdonság az, hogy 50 MP-el is lehet idéntől kezdve fényképezni, másrészt van egy asztrofotó mód, mely a telefon helyadatainak elérésével megmutatja a képernyőn, merre vannak épp az egyes csillagképek, aztán 4-7-10 perces expozíciós időkkel fotót is készít róluk. Érdemes bekapcsolni a RAW + JPEG mentési opciót, valamiért alapbeállításokkal a nyersfájlt nem mentené el a telefon.

12,5 MP asztrofotó (telefon általi + kézi szerkesztés)

A maradék három hátlapi kamera változatlanul lett átemelve a tavalyi modellből, így van egy 12 MP-es autofókuszos ultraszéles (1,4 μm-es pixelekkel, 120 fokos látótérrel és f/2,2-es lencsékkel), egy 10 MP-es, tízszeres nagyításra képes periszkópos telefotó (1,12 μm-es pixelekkel, 11 fokos látótérrel és f/4,9-es apertúrával), és egy háromszoros nagyításra képes 10 MP-es zoomkamera (1,12 μm-es pixelméret, 36 fokos látótér és f/2,4-es fényerő). Maradt az optikai stabilizálás a háromszoros zoomkamera mögött is és az ötödik hátlapi gyűrűben található lézeres autofókusz garantálja a gyenge fények között is pontosan megtalált témát. A telefonnak nincs is gondja azzal, ha az ember a tízszeres nagyításig megy, ám a százszoros space zoom továbbra is csak nagyon indokolt esetben használható, főleg akkor, ha az ember kézből próbál fotózni. Legyen itt a Hold példaként, alatta pedig a készülék teljes látóterének átfogását ábrázoló képsorozat 0,6X-től az optikai és digitális nagyítást összefőző 100X-ig.

Holdfotók a 100X "Space Zoom" funkcióval

Sorrendben, első és harmadik sor: 0,6X - 1X - 2X (digitális) - 3X, második és negyedik sor: 10X - 30X - 100X

A rendszer minden kamera képét 12 MP-re skálázza automata módban, a képek jó dinamikaátfogással és expozícióval, pontos fehéregyensúllyal és korrekt részletességgel születnek meg. A fotók általánosságban meleg színárnyalatúak, részletvesztést pedig csak az ultraszéles kamera széleinél lehet felfedezni, viszont ott hibátlan fények mellett is szemmel látható az apróbb részletek összemosódása. Az algoritmikus zajszűrés és élesítés itt nem játszik, a zoomkamerák képén viszont felfedezhetjük, főként azokon a képeken, melyek gyengébb fényviszonyok között készültek. Ugyanakkor az egyértelmű, hogy a főkamera felbontásának emelése mellett vagy helyett legalább a periszkópos zoomkamera kaphatott volna nagyobb felbontást, így több részletet, vagy a háromszoros és tízszeres tartomány helyett megpróbálkozhattak volna főleg előbbi érték magasabbra tolásával. A magyarázat az lehet, hogy a 2X-es nagyítást meg tudja oldani a főkamera szenzorából származó információkkal a telefon, a 3X nagyítás lehet a legjobb portrékhoz, meg jövőre is kell valami frissítés. Mindenesetre aki nagyobb zoomot akar, annak a kínai gyártók, az akadásmentes nagyításhoz pedig a Sony felé kell nézelődnie.

12 MP ultraszéles

12 MP háromszoros nagyítás

12 MP tízszeres nagyítás

Pont az ellenkezője történt annak az előlapon, mint amit a periszkópos kamera kapcsán elvárhatnánk. Az S22 Ultra 40 MP-es előlapi kamerája helyett egy 12 MP-es egység rögzíti a szelfiket, dolgozik a videóhívások során vagy ismeri fel arcunkat a 2D-s arcazonosítással. Ez pontosan ugyanaz a kamera, mint ami az összes többi S23-ban is van idén, így adott benne a PD autofókusz, 80 fokos a látótér, f/2,2-es apertúrájú lencsékkel és 1,12 μm-es pixelmérettel. Végeredményben éles és jó részletességű fotók, jól elválasztott háttér, és meglepően világos esti felvételek készíthetők az S23 Ultrával. Az egyetlen, amivel néha meggyűlik a baja az előlapi kamerának, az a színek kezelése, a nappali fotókon jóval világosabb kékre színezte ki a kabátot, mint amilyen az valójában.

12 MP előlapi kamera

Pontos a portré mód is, örömteli, hogy két látószöggel is lehet önmagunkat fotózni az előlapi kamerával attól függően, hogy szűkebbre vagy szélesebbre vágott képet szeretnénk, de itt is fennáll az, amit korábban említettem: az előnézeti képen több esetben sem azt a képet látjuk exponálás előtt, amit a telefon elkészít majd. Összességében jó minőséget nyújt fotózásban a Galaxy S23 Ultra, javult az esti teljesítmény, javult a részletesség a közvetlen elődhöz képest, de a 200 MP itt sem mindent megváltoztató újdonság, ahogy a Xiaomi 12T Próban vagy a Motorola Ultrájában sem volt az. De legalább itt tényleg több részletet köszönhetünk neki.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés