Samsung Galaxy S22 Ultra - na, kinél van toll?

Álnéven tért vissza a Note, és szögletes külsővel teszi kerekké a csúcsmobilos történetet.

Hirdetés

Exynos 2200 és One UI 4.1

Idén a 4 nm-es chipeké a főszerep, és amíg a világ legtöbb részén az S22-ben a Snapdragon 8 Gen 1 ketyeg, Európában az Exynos 2200 bújik meg a házban. Közös persze az ARM Cortex-X2 teljesítménymag az Exynos esetében 2,8 GHz-re skálázva, a három Cortex-A710 egység 2,52 GHz-en, valamint a négy Cortex-A510 mag 1,8 GHz-en. A különbséget az AMD RDNA 2 architektúrára épülő Xclipse 920 GPU jelenti a Qualcomm Adreno 730-mal ellenében. A tavalyi, 12/128 GB-on nyitó Ultra után az idei sajnos 8/128 GB-on indít, a One UI virtuális memóriájával megspékelve – 12 GB RAM-ért a 256, 512 vagy 1024 GB-os kiszerelést kell választani. Ami a virtuális RAM-ot illeti, bár nem helyettesíti az igazit, alapból 4 GB-tal segít be a tároló, amit a fejlesztői beállítások között 2 vagy 8 GB-ra állíthatunk.


[+]

Saját kútfőből a friss pontszámokat tavalyi hardverrel tudjuk a táblázatban összevetni, és elsőre sem a 4 nm-es csíkszélesség, sem az új GPU nem tűnik szignifikáns fejlődésnek. Következzen azért némi pluszadat külső segítséggel: az Exynos 2200 nálunk AnTuTu 9-ben 837589, Geekbench 5-ben pedig 1145/3414 pontot gurított, az iQOO 9 a GizmoChina birtokában, Snapdragon 8 Gen 1-gyel pedig 1020542 és 1225/3842 pontot, szóval úgy tűnik: van előny Qualcomm oldalon.

Teljesítmény-teszt (a táblázat szétnyitható)
Benchmark Samsung Galaxy S22 Ultra Samsung Galaxy S21 Ultra Asus ROG Phone 5s X-mód Apple iPhone 13 Pro Max Xiaomi 11T Pro Huawei P50 Pro
Rendszerchip Exynos 2200 Exynos 2100 Snapdragon 888+ Apple A15 Bionic Snapdragon 888 Snapdragon 888 4G
Geekbench 5 (single/multi) 1145 / 3414 pont 1092 / 3585 pont 1141 / 3353 pont 1737 / 4734 pont 1108 / 3511 pont 1091 / 3407 pont
GFXBench Car Chase onscreen 33 fps 31 fps 59 fps 60 fps 58 fps 47 fps
GFXBench Car Chase offscreen 68 fps 63 fps 71 fps 101 fps 71 fps 69 fps
GFXBench Man. onscreen 96 fps 92 fps 118 fps 60 fps 120 fps 111 fps
GFXBench Man. offscreen 179 fps 161 fps 168 fps 222 fps 171 fps 160 fps
AndroBench Sequential Read 1617,93 MB/s 1906,03 MB/s 1740,02 MB/s - 1822,89 MB/s 1894,82 MB/s
AndroBench Sequential Write 9810,61 MB/s 1225,37 MB/s 757,24 MB/s - 772,57 MB/s 752,93 MB/s
AndroBench Random Read 306,92 MB/s 312,22 MB/s 279,59 MB/s - 227,88 MB/s 262,01 MB/s
AndroBench Random Write 271,08 MB/s 295,77 MB/s 284,33 MB/s - 221,59 MB/s 311,16 MB/s

A száraz eredményeknél mégis fontosabb a villámgyors alkalmazáskezelés, a hibátlan multitasking és a tökéletes DeX kivetítés, akárcsak az esetek többségében gördülékeny 3D játék. A telót legjobban a Shadowgun: Legends izzasztotta meg (1080p felbontás, stabil 60 fps) fél óra után is hibátlan teljesítménnyel – a ház érezhetően felmelegedett, de kevésbé lett forró, mint elődje, vagy a legtöbb Snapdragon 888-as mobil. A hőmérsékletek pedig kellemesen alacsonyak maradtak a Real Racing 3 (1080p, 120 fps max, 80-as átlag) és az Ark: Survival Evolved esetében is (1080p, stabil 30 fps). Más kérdés, hogy friss készülék és új GPU miatt a Call of Duty egyelőre alacsony grafikai minőségben futott (720p, stabil 60 fps), a PUBG és a GRID Autosport esetében pedig 720p / 30 fps volt a plafon, az Infinity Ops végül el sem indult.

[+]

Az operálás a felületen javarészt makulátlan, a hírolvasón, a Play Áruházban vagy honlapunkon görgetve viszont már előfordul apró akadás, ami érezhetőbb Twitteren vagy akció közben a Genshin Impact (720p, 25-40 fps átlag) és az Asphalt 9 esetében (720p, 28-30 fps). Fontos kiemelni: polcra kerülés előtt teszteltük az Ultrán, és utána gyorsan szoktak a teljesítményen reszelni, új GPU-val pedig illik adni a Samsungnak pár hét finomítást, mielőtt a teljesítményre olvasóink tájékoztatásával visszatértünk. Viszont több százmillió Apple, Qualcomm és ARM Mali GPU-val a piacon a játékfejlesztők prioritása várhatóan a jövőben is a népszerű hardver marad, így kérdéses, hogy pár hónap múlva, pármillió Xclipse GPU elég érv lesz-e, hogy erre is optimalizáljanak, illetve az AMD közreműködésével biztosított ray tracing és variable ray shading ígéretes extra funkciókat kihasználják.

[+]

Sokak szerint megoldaná a kétlaki hardver felhasználói súrlódásait a Qualcomm chip használata mindenütt (Dél-Koreában már elérték), ám nem tisztünk ebben állást foglalni, mert az is világos az iPhone-ra nézve, milyen jó tud lenni, ha együtt tervezik a hardvert, a szoftvert és a telefont. Annyit tudunk mondani: jelen pillanatban a snapdragonos Z Fold3 kiegyensúlyozottabban fut, és van olyan app is, például a Google Camera, aminek szintén efféle hardverre jobb az átirata, ami nyilván szűk réteget érint. Fontosabb a színvonalas hazai terméktámogatás és az Android 12-n, illetve One UI 4.1-en induló szoftvercsomag négy évre vállalt frissítése, amit nagyon kevés zöld robotos rivális biztosít. Akad mondjuk pár elnagyolt rendszerelem és felesleges rövidítés, nincs opció a hálózati sebesség kijelzésére és lehetne megbízhatóbb a képernyő felébresztése felemelésre, a 2D arcazonosítás, illetve az automatikus fényerő állítás.

[+]

Ám kritikából ennyi: a One UI méltán népszerű egységes és átlátható megjelenésével, gyakori biztonsági frissítéseivel és majd’ minden eleme testreszabásával. Mostantól például a rendszerszintű, minden elemre és ikonra vonatkozó tónust az aktuális háttérkép színeihez igazíthatjuk, és számos másik vizuális elemen is reszeltek a jobb megjelenés érdekében. Ráadásul nemcsak a Google vagy a Samsung szolgáltatásai kerültek fel, több Microsoft kulcsalkalmazás is, korrekt PC-s összhanggal. Ott van aztán az edge panel osztott képernyős alkalmazáspárok indításával, a lebegőablakos és buborékos megjelenítés, az egyszerű- és játékmód, a Knox védelem és számos hasznos kellék, gyors átköltözést beleértve. A Play Áruház mellett pedig a Galaxy Store kínálatába is betekinthetünk, és nem szabad megfeletkezni a DeX asztali elrendezésről vagy az S Penről, ám ezek saját oldalt érdemelnek.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés