Exynos 2200 és One UI 4.1
Idén a 4 nm-es chipeké a főszerep, és amíg a világ legtöbb részén az S22-ben a Snapdragon 8 Gen 1 ketyeg, Európában az Exynos 2200 bújik meg a házban. Közös persze az ARM Cortex-X2 teljesítménymag az Exynos esetében 2,8 GHz-re skálázva, a három Cortex-A710 egység 2,52 GHz-en, valamint a négy Cortex-A510 mag 1,8 GHz-en. A különbséget az AMD RDNA 2 architektúrára épülő Xclipse 920 GPU jelenti a Qualcomm Adreno 730-mal ellenében. A tavalyi, 12/128 GB-on nyitó Ultra után az idei sajnos 8/128 GB-on indít, a One UI virtuális memóriájával megspékelve – 12 GB RAM-ért a 256, 512 vagy 1024 GB-os kiszerelést kell választani. Ami a virtuális RAM-ot illeti, bár nem helyettesíti az igazit, alapból 4 GB-tal segít be a tároló, amit a fejlesztői beállítások között 2 vagy 8 GB-ra állíthatunk.
Saját kútfőből a friss pontszámokat tavalyi hardverrel tudjuk a táblázatban összevetni, és elsőre sem a 4 nm-es csíkszélesség, sem az új GPU nem tűnik szignifikáns fejlődésnek. Következzen azért némi pluszadat külső segítséggel: az Exynos 2200 nálunk AnTuTu 9-ben 837589, Geekbench 5-ben pedig 1145/3414 pontot gurított, az iQOO 9 a GizmoChina birtokában, Snapdragon 8 Gen 1-gyel pedig 1020542 és 1225/3842 pontot, szóval úgy tűnik: van előny Qualcomm oldalon.
Teljesítmény-teszt (a táblázat szétnyitható) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Benchmark | Samsung Galaxy S22 Ultra | Samsung Galaxy S21 Ultra | Asus ROG Phone 5s X-mód | Apple iPhone 13 Pro Max | Xiaomi 11T Pro | Huawei P50 Pro |
Rendszerchip | Exynos 2200 | Exynos 2100 | Snapdragon 888+ | Apple A15 Bionic | Snapdragon 888 | Snapdragon 888 4G |
Geekbench 5 (single/multi) | 1145 / 3414 pont | 1092 / 3585 pont | 1141 / 3353 pont | 1737 / 4734 pont | 1108 / 3511 pont | 1091 / 3407 pont |
GFXBench Car Chase onscreen | 33 fps | 31 fps | 59 fps | 60 fps | 58 fps | 47 fps |
GFXBench Car Chase offscreen | 68 fps | 63 fps | 71 fps | 101 fps | 71 fps | 69 fps |
GFXBench Man. onscreen | 96 fps | 92 fps | 118 fps | 60 fps | 120 fps | 111 fps |
GFXBench Man. offscreen | 179 fps | 161 fps | 168 fps | 222 fps | 171 fps | 160 fps |
AndroBench Sequential Read | 1617,93 MB/s | 1906,03 MB/s | 1740,02 MB/s | - | 1822,89 MB/s | 1894,82 MB/s |
AndroBench Sequential Write | 9810,61 MB/s | 1225,37 MB/s | 757,24 MB/s | - | 772,57 MB/s | 752,93 MB/s |
AndroBench Random Read | 306,92 MB/s | 312,22 MB/s | 279,59 MB/s | - | 227,88 MB/s | 262,01 MB/s |
AndroBench Random Write | 271,08 MB/s | 295,77 MB/s | 284,33 MB/s | - | 221,59 MB/s | 311,16 MB/s |
A száraz eredményeknél mégis fontosabb a villámgyors alkalmazáskezelés, a hibátlan multitasking és a tökéletes DeX kivetítés, akárcsak az esetek többségében gördülékeny 3D játék. A telót legjobban a Shadowgun: Legends izzasztotta meg (1080p felbontás, stabil 60 fps) fél óra után is hibátlan teljesítménnyel – a ház érezhetően felmelegedett, de kevésbé lett forró, mint elődje, vagy a legtöbb Snapdragon 888-as mobil. A hőmérsékletek pedig kellemesen alacsonyak maradtak a Real Racing 3 (1080p, 120 fps max, 80-as átlag) és az Ark: Survival Evolved esetében is (1080p, stabil 30 fps). Más kérdés, hogy friss készülék és új GPU miatt a Call of Duty egyelőre alacsony grafikai minőségben futott (720p, stabil 60 fps), a PUBG és a GRID Autosport esetében pedig 720p / 30 fps volt a plafon, az Infinity Ops végül el sem indult.
Az operálás a felületen javarészt makulátlan, a hírolvasón, a Play Áruházban vagy honlapunkon görgetve viszont már előfordul apró akadás, ami érezhetőbb Twitteren vagy akció közben a Genshin Impact (720p, 25-40 fps átlag) és az Asphalt 9 esetében (720p, 28-30 fps). Fontos kiemelni: polcra kerülés előtt teszteltük az Ultrán, és utána gyorsan szoktak a teljesítményen reszelni, új GPU-val pedig illik adni a Samsungnak pár hét finomítást, mielőtt a teljesítményre olvasóink tájékoztatásával visszatértünk. Viszont több százmillió Apple, Qualcomm és ARM Mali GPU-val a piacon a játékfejlesztők prioritása várhatóan a jövőben is a népszerű hardver marad, így kérdéses, hogy pár hónap múlva, pármillió Xclipse GPU elég érv lesz-e, hogy erre is optimalizáljanak, illetve az AMD közreműködésével biztosított ray tracing és variable ray shading ígéretes extra funkciókat kihasználják.
Sokak szerint megoldaná a kétlaki hardver felhasználói súrlódásait a Qualcomm chip használata mindenütt (Dél-Koreában már elérték), ám nem tisztünk ebben állást foglalni, mert az is világos az iPhone-ra nézve, milyen jó tud lenni, ha együtt tervezik a hardvert, a szoftvert és a telefont. Annyit tudunk mondani: jelen pillanatban a snapdragonos Z Fold3 kiegyensúlyozottabban fut, és van olyan app is, például a Google Camera, aminek szintén efféle hardverre jobb az átirata, ami nyilván szűk réteget érint. Fontosabb a színvonalas hazai terméktámogatás és az Android 12-n, illetve One UI 4.1-en induló szoftvercsomag négy évre vállalt frissítése, amit nagyon kevés zöld robotos rivális biztosít. Akad mondjuk pár elnagyolt rendszerelem és felesleges rövidítés, nincs opció a hálózati sebesség kijelzésére és lehetne megbízhatóbb a képernyő felébresztése felemelésre, a 2D arcazonosítás, illetve az automatikus fényerő állítás.
Ám kritikából ennyi: a One UI méltán népszerű egységes és átlátható megjelenésével, gyakori biztonsági frissítéseivel és majd’ minden eleme testreszabásával. Mostantól például a rendszerszintű, minden elemre és ikonra vonatkozó tónust az aktuális háttérkép színeihez igazíthatjuk, és számos másik vizuális elemen is reszeltek a jobb megjelenés érdekében. Ráadásul nemcsak a Google vagy a Samsung szolgáltatásai kerültek fel, több Microsoft kulcsalkalmazás is, korrekt PC-s összhanggal. Ott van aztán az edge panel osztott képernyős alkalmazáspárok indításával, a lebegőablakos és buborékos megjelenítés, az egyszerű- és játékmód, a Knox védelem és számos hasznos kellék, gyors átköltözést beleértve. A Play Áruház mellett pedig a Galaxy Store kínálatába is betekinthetünk, és nem szabad megfeletkezni a DeX asztali elrendezésről vagy az S Penről, ám ezek saját oldalt érdemelnek.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!