Mio C710 - kihangosító és GPS

Bevezető

Ez kérem egy PNA. Personal Navigation Assistant. Abban különbözik a PDA-tól, hogy elsősorban navigációs célokat szolgál, bár Windows CE fut rajta, illetve tud még egy két okosságot, de nem kéziszámítógép. A PNA születése a Mio-nál egyszerű felhasználói kutatás eredménye volt: a vásárlók nagy része azért vett PDA-t, mert navigálni óhajtott, de ezenkívül szinte egyetlen egyéb funkciót sem használ.

Sima ügy: készítsünk egy olyan PDA-t, amelyen célszoftver fut, nem kell konfigurálgatni, ROM-ot frissíteni, kalibrálni semmit, csak beteszem a kocsiba és jónapot. Úgyhogy megszületett a C310, amelynek tényleg ez volt a célja, de aztán csak belekerült egy kis MP3 lejátszó, egy csipetnyi fotónézegető, valamint néhány játék, ha már úgyis elbírta a szoftver, akkor miért ne.

Teszteltük, jó volt, de tudtuk, hogy van C710 is, és a nagyobb verziószámok törvénye alapján annak jobbnak kell lennie. Nos, jobb. A hazai forgalmazótól kapott készülék engem speciel levett a lábamról, ilyen cucc minimum kell a kocsiba, bár maga a készülék többet ér lassan a 13 éves gépsárkánynál, de annál szebb az élmény, amikor luxusverdákból kukkolnak át kopaszék, hogy mi a fene az a TV a műszerfalon.

Külső

Tényleg kicsit olyan, mint egy kisméretű televízió, erre a fekete szín is ráérősít. A dobozban autós töltőt, gégecsövet, tokot és USB kábelt találtunk. Méreteit tekintve az eszköz pont ugyanakkora, mint kisöccse, még a forma is megegyezik, gombok számában sincs különbség, úgyhogy alig vártam, hogy mit tud.

A gégecső kicsit rövidebb, mint régebben, így kevésbé ugrál a kütyü a Thököly úton, ráadásul elfért felette a kormányzár baltája is a levétel során. A képernyő jobb oldalára helyezett gombok gumírozott borítást kaptak, a használatuk egyszerű. Az eszköz tetején dudorodik a SIRF III chipsettel rendelkező GPS modul, mellette az SD és MMC kártyák fogadására szolgáló nyílás éhes szája tátong.

Hátul egy hatalmas hangszóró, valamint a külső GPS csatlkaztatására szolgáló bemenet fedezhető fel, alul pedig három fontos lukacska található. A miniUSB csatlakozót nem kunszt felismerni, a szabványos, 3,5 mm-es jack bemenet is könnyen azonosítható, jobbszélen pedig a hard-reset on/off állású, csak hegyes eszközzel kezelhető kapcsolója kapott helyet. Az optimizmus érthető: az átlagos júzer nem fogja tudni szétfagyasztani a rendszert.

Menü

A bekapcsolás után megelevenedik a 240x320 pixeles, fektetett elrendezésű érintőképernyő. Egyszer érdemes kalibrálni, hogy hatékonyan tapizhassuk, majd feltárul a menü és höööhhh... angol nyelvű. Ráadásul gyökeresen más, mint a C310 kezelőfelülete, itt ugyanis kicsi kerek gombócok jelölik a funkciókat.

Balról jobbra a névjegyzék, a számológép, a Mio Map, az alsó sorban pedig az MP3 lejátszó, a képnézegető és a beállítások ikonja látható. Ez utóbbi megnyomására először piszkálhatjuk a fényerőt, a hangerőt (ohh, ha az izomerő is így állítható lenne...), itt van a képernyőkalibrálás, az akkumulátor töltöttségi állapota, az idő és a dátum beállításának lehetősége, a nyelvválasztás, valamint a Bluetooth konfigurálásának opciója. Az utolsó menüpont a szoftververziót írja ki.

Bőszen tapadtam rá a nyelvválasztásra, de csalódnom kellett: a nyugati nyelvek mellett van görög, lengyel és török is, de a magyar hiányzik. A Bluetooth ikon mögött viszont igen szép arzenál fogadott: a párosítás mellett megtalálható a híváslista, a tárcsázó és a névjegyzék is, ezek igen hasznosnak bizonyultak, de előbb megkukkantottam a fő funkciót, azaz a navigációt.

Mio Map

A C710-ben Mio Map néven fut a már ismert, hazai fejlesztésű iGO. Miután már számolni sem tudjuk, hogy hány ilyen szoftverrel rendelkező készüléket teszteltünk, ezért előtanulmányok nélkül fogtunk a kezeléshez, így hamar kiderült, hogy a kelet-európai régió hiányzik. Sebaj, a bővítőhelyre elég csak becsúsztatni a megfeleő kártyát és a térkép kiegészül, így a teljes kontinens területén navigálhatunk, a rendszer pedig könnyedén keresztültervez egész Európán anélkül, hogy az országhatárok picit is megzavarnák.

Innentől kezdve előkerült a magyar nyelv és a magyar hangnavigáció lehetsége is, amivel azonnal éltem is, hiszen jobb szeretem Moha bá hangját, mint a lengyel fazon érthetetlen magyarázatait. Az útvonaltervezésről és a szoftverről továbra is csak jókat mondhatunk, hála a folyamatos frissítésnek már az M6-os autópálya is használható, a nyékládházi PH táborhoz pedig szinte méteres pontossággal navigált le a készülék, de ezt el is vártam tőle. Ami viszont vicces volt, hogy a Nyékládházához legközelebbi kávézó a POI adatbázis szerint Romániában volt. Oda most csak ezért nem ugrottunk át.

Eddigi GPS portyázásaim során most először merészkedtem hypermarket közelébe (muszáj volt ellátmányt szerezni a táborozóknak), itt viszont nem árt figyelni, ugyanis az autópályák melletti, parkolóval kombinált körforgalmi labirintusok kapcsán nem teljesen naprakész a szoftver. A budapesti navigáció szempontjából is csak ismételni tudjuk magunkat: első a rutin, mert ha az iGO-ra hallgatunk, akkor két percen belül valamelyik körúton találhatjuk magunkat, és talán a Hungáriával még szerencsések is lehetünk, mert a Margit híd környékén bármikor ránk dőlhet egy oszlop. Persze a szoftverben a rettegett útszakaszok már tervezés során elkerülhetőek, ez az opció a nyári felújítások miatt különösen jól jött.

A C710 már felkészült TMC információk vételére is, ez a rádióval összekötve működik sok nyugatabbra levő országban. Az FM sávon ugyanis nem csak hang, hanem az eszköz számára értélmezhető adatfolyam is érkezik, amelyből tudja a szoftver, hogy aktuálisan merre van baleset, vagy torlódás, így automatikusan úgy tervezi az útvonalakat, hogy ezeket a helyeket elkerülje. Itthon állítólag talán ősszel indulhat az első ilyen adás.

Bluetooth és egyebek

A C710 rendelkezik Bluetooth kapcsolattal és ez nagyon-nagyon hasznos. Ha sikeresen összepárosítjuk a telefonunkkal a készüléket, akkor autós kihangosítóként kezd el viselkedni. Miután a navigáció miatt a hangerő egyébként is igen izmos, ezért tökéletesen érthető a másik fél, és bár a C710 önmagában is alkalmas mikrofonnak, érdemesebb inkább rákötni a rádióra, amely jó esetben rá van kötve egy kihangosító rendszerre, amelyhez jó esetben tartozik egy jól elhelyezett mikrofon. Enélkül is működik, de a beszélgetőpartnerek nem mindig hallanak jól.

Külön öröm, hogy OBEX fájltranszferre is képes az eszköz, ezért a telefonkönív bejegyzések átküldése is gyerekjáték, így ezután már a nevét is láthatjuk a hívónak. A Mio segítségével intézett beszélgetések híváslistája bármikor lekérhető. Elvileg a névjegyzék adatai a C710-ről is szerkeszthetőek, azonban nincsen lehetőség szövegbevitelre, így egyszerűbb ezt telefonról intézni. Máshogy nem is lehet.

A számológép biztos tök hasznos, de összesen egyszer kattintottam rá, hogy le tudjam írni, hogy az alapfunkciók mellett mértékegység-átváltóként is használható. Az MP3 lejátszónak csak akkor van értelme, ha az autós fejegységgel összeköttetésben áll a Mio, mert különben igen harmatos zenei teljesítményre képes. Ja, és miután a memóriakártyán keresi a számokat, ezért (mivel ott a keleti iGO csücsül) csak Ausztriától nyugatra érdemes használni. A képnézegető segítségével nézegethetünk képeket, semmi többet nem tudok elmondani erről.

Akkumulátor, összegzés

A hátlap alatt kivehetetlen akksi lapul, amely mini USB csatlakozón keresztül töltődik. Ha nem lett volna rossz a kocsiban a szivargyújtó, akkor fel sem tűnt volna, hogy egy két-három órás utat sem bír ki, ha a Bluetooth aktiválva van, ha nincs, akkor sem növekszik meg az üzemidő fél óránál többel.

A Mio belső térképe frissíthető ActiveSync segítségével (ezt nem kapunk hozzá, de miután ingyen letölthető, ezért nem olyan nagy gond), csak le kell tölteni a gyártó oldaláról a friss adatbázist. Hacker lelkivilágú felhasználók némi trükközés után hozzá tudnak nyúlni az oprendszerhez is, de akinek több funkcióra van szüksége, és amúgy is barkácsolós szellemiséggel rendelkezik, az inkább vegyen normális PDA-t.

A C710 igazi társ az autóban. Már nem csak navigál, hanem kihangosítóként is működik. Ennél már csak az lesz az érdekesebb, ha majd a 3G-t is kihasználva a videóhívások is megjelennek a képernyőn – ez viszont vezetési szempontból káros lenne. Így jó, ahogyan van, de még tökéletesebb lenne, ha a hazai forgalomba kerülő termékekben a magyar nyelv gyárilag belekerülne – akkor már csak a TMC hiányzik, de ennek mellőzése nem a készülék hibája. Angolul tudóknak:

Mio C710

Bog

A készüléket az LCP Systems Kft. biztosította a számunkra. Köszönjük.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Mio

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés