Így beszélgetnek (majd) az autók

V2X-nek hívják azt a kommunikációs megoldást, aminek segítségével az autók információt cserélnek nem csak egymással, hanem az út szélén levő berendezésekkel is. EU-s biztonsági tesztelésen jártunk.

Hirdetés

Már az út is okos

A V2X tipikusan egy olyan terület, amiről roppant keveset tud nem csak az átlagember, de sokszor még a technológia iránt érdeklődő felhasználó is. Amikor a Commsignia azzal keresett meg, hogy a Secredas projekt lezáró tesztelésére el tudnék menni velük, akkor nekem is utána kellett olvasnom, hogy nagyjából miről is van szó, mert a járműkommunikáció egyrészt egy roppant tág fogalom, másrészt pedig rengeteg olyan megoldásról, fejlesztésről és szabványról beszélhetünk a témakörben, amit leginkább csak azok értenek, akik benne vannak a sűrűjében, miközben alapvetően határozza meg a közeljövő autós és forgalomszervezési megoldásait.


[+]

Az egész V2X alapja az az elképzelés, hogy az autók egymással és az út mentén elhelyezett szenzorokkal, kamerákkal, átjátszókkal, táblákkal és lámpákkal folyamatos kapcsolatban vannak. És nem csak az autók lehetnek részei ennek az egésznek, hanem a gyalogosok, a biciklisták és persze a forgalomirányítási központok, a segélyhívók, a mentők, a rendőrök, a tűzoltók és az útkarbantartók is, tehát minden és mindenki, aki az úton előfordulhat gyakran, vagy éppen meglehetősen ritkán, de akkor fontos tudnunk, hogy hol van pontosan és mit csinál. Éppen ezért az 5,8-5,9 GHz-es frekvenciatartomány kifejezetten erre a célra van elkülönítve az EU-ban éppúgy, mint az USA-ban (noha az FCC most pont elkezdett ebből a sávból is kereskedelmi célra értékesíteni frekvenciákat, ami miatt most épp van is egy kis iparági balhé), a szabvány támogatói között pedig ugyanúgy megvannak az autógyártók (Toyota, Tesla, VW-csoport, Stellantis, Ford, BMW, Daimler), mint a mobilszolgáltatók (Orange, China Mobile, DT), vagy a hardver és szoftver beszállítók (Qualcomm, NXP, Huawei). És persze a fent felsoroltak mellett számos kisebb, a végfelhasználó számára kevésbé ismert cég is dolgozik a V2X kapcsán különböző fejlesztéseken, ilyen a hazai Commsignia is.


[+]

A V2X alapesetben teljesen független a különböző mobilhálózatoktól, külön frekvencián, külön szabványokkal működik. Noha már 2016-ban lefektették a rendszer elméleti alapjait, a megvalósítás sokkal lassabban zajlik, mert egyrészt az autógyártóknak, másrészt a beszállítóknak, harmadrészt pedig az egyes országok útkezelőinek is fel kell készülniük, az EU-ban ezt összehangoltan végzik, de az egyes országokban az állami hivatalok és szabályozó testületek más-más szintű lelkesedéssel állnak a dologhoz. Az a jó hír, hogy a Magyar Közút kifejezetten progresszív és együttműködő, jóval több infrastrukturális fejlesztéssel rendelkezik, mint az átlag, itt pedig arra érdemes gondolni, hogy az újonnan átadott útszakaszok már fel vannak készítve arra, hogy a V2X megoldásokat később tudják használni, ráadásul közreműködnek a tesztelési folyamatban is. Talán elcsépelt lenne a V2X infrastruktúrával ellátott útszakaszokat okosútnak, vagy a csomópontokat okos kereszteződésnek nevezni, de tartok tőle, hogy előbb-utóbb ilyen neveken fognak majd akkor bekerülni a köztudatba, amikor majd ténylegesen tapasztalhatják is az autóvezetők, hogy mire is jó ez az egész.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Előzmények

Hirdetés