Hirdetés

Így beszélgetnek (majd) az autók

V2X-nek hívják azt a kommunikációs megoldást, aminek segítségével az autók információt cserélnek nem csak egymással, hanem az út szélén levő berendezésekkel is. EU-s biztonsági tesztelésen jártunk.

Az összetevők

Egy ilyen V2X rendszer számos elemből állhat. Egyrészt nyilván kell az autóban legyen megfelelő hardver, ennek OBU a rövidítése (onboard unit). Ezek célhardverek, amik az autóba vannak építve, a Qualcomm és az NXP chipjei köré épített dobozok a megfelelő antennás csatlakozással és egyéb interfészekkel, amelyek a fedélzeti rendszer és az autó vezérlése közötti kapcsolatot is megteremtik. Az OBU nem egy kiemelkedően drága cucc, egy középkategóriás okostelefon képességeit sem kell tudnia, a lényeg pedig amúgy is a szoftver lesz.

Kissé túlzás az, ami a Scenic hátuljában helyet kapott, de ha tesztelés van, akkor nem egy hardvert próbálnak ki csupán
Kissé túlzás az, ami a Scenic hátuljában helyet kapott, de ha tesztelés van, akkor nem egy hardvert próbálnak ki csupán [+]

Az út mentén levő eszközök lehetnek szenzorok, kamerák, átjátszók, rádiós egységek, közlekedési lámpák, vagy éppen információt közlő táblák. És mindezek az úgynevezett RSU-n (roadside unit) keresztül kommunikálnak, ami lényegében egy router, ez biztosítja az összeköttetést a fixen telepített berendezések és a járművek között. Az RSU-k és a többi útmenti kütyü is számos különböző cég termékei, a hollandiai tesztelésnél például a Canon kameráját használta a rendszer. Az út mentén elhelyezett szenzorok lehetnek egészen egyszerűek, amik csak az autók áthaladását rögzítik egy adott pontnál, de lehet egy összetett megoldás is egy-egy kereszteződésnél, ahol kamera, UWB, WiFi, 5G berendezések vannak mindenféle oszlopok tetején, vagy éppen a jelzőlámpák alatti szekrényekbe építve.


[+]

Ezeken kívül van a HMI (human-machine interfész), ami gyakorlatilag a felhasználó által látott kezelőfelület, ide tartozik az autóban levő kijelzőn megjelenő grafikus interfész, vagy éppen a gyalogosok telefonjára érkező figyelmeztetés. És persze mindezen elemek kommunikálnak egymással ezen az 5,8-5,9 GHz-es frekvencián. Maga a V2X kommunikáció teljesen remekül elvan lokálisan, tehát nem szükséges, hogy állandó netkapcsolatot is biztosítsunk az összes alkatrésznek, nyilván feltételezhetjük, hogy az autókban van internet, ahogyan a komplexebb kereszteződések is összeköttetésben állnak a forgalomirányítási központtal, de például két autó kommunikációja direktben valósul meg, ami így sokkal gyorsabb és azonnalibb.


[+]

Jelenleg azonban az autógyártók még csak készülnek arra, hogy a V2X kommunikáció majd egyszer működni fog, ráadásul van is némi háttérpofozkodás azügyben, hogy melyik gyártó milyen módon óhajt beszélgetni, mit oszt meg magáról és mennyire veszi figyelembe az összes, ezen a platformon adatot cserélő szereplőt. Bár nyilván nem elsősorban ezzel hirdeti (mert egyelőre ez a vásárló számára lényegtelen), de a VW Golf legfrissebb generációja már tartalmazza a V2X OBU-t, csak éppen még korlátozottan működik, amíg le nem zárul az összes tesztelés és azt nem mondja az EU, hogy innentől biztonságos és bekapcsolható a V2X kommunikáció az útmenti eszközökkel is, mert speciel két Golf már tud társalkodni. Ráadásul volt némi töketlenkedés bizonyos szabványok kialakításában, amit a VW meg is unt és inkább kidolgozták a specifikációt maguk, aztán korrektül átnyújtották a többi szereplőnek, hogy akkor ezzel talán haladhatnánk is akár.

Az új Golf már hirdeti a V2X képességeit
Az új Golf már hirdeti a V2X képességeit [+]

A V2X viszont nem egy kőbe vésett eszközrendszerű megoldás, ha van értelme bizonyos elemekkel bővíteni a repertoárt, akkor az megtehető. A különböző szereplők pedig keresik azokat a lehetőségeket, amivel tovább növelhető az implementáció hatékonysága, a Commsignia például úgy véli, hogy az Apple és a Samsung által már végfelhasználók számára is biztosított UWB (ultrawide band) modulok bevonása kifejezetten komoly előnyökkel jár, hiszen ha a gyalogos, vagy a biciklista telefonjában ott van az UWB chip, akkor a megfelelő RSU-k telepítése után a közeledő autós is pontosan látja, hogy valaki a zebra felé közeledik sétatempóban és tudja figyelmeztetni nem csak a sofőrt, hanem magát a gyalogost is.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények