A Ford bejelentette, hogy kutatásokat folytat annak érdekében, hogy a széleskörűen elterjedt BLE (Bluetooth Low Energy) szabványt arra használja, hogy az autóik akkor is észleljék a környéken mozgó gyalogosokat és kerékpárosokat, ha azokat sem a kamera, sem a radar nem jelzi például azért, mert takarásban vannak. Ez azonban csak az egyik része annak a kiterjedt kutatási projektnek, amely a gyalogosbiztonságról szól, ugyanis több cég részvételével vizsgálja a Ford a szóba jöhető megoldásokat.
Az egyik ilyen cég a hazai Commsignia, akik évek óta jelentős szereplői a V2X technológiának, amely az autók közötti, valamint az útszéli infrastruktúrával kapcsolatos kommunikáció tekintetében már számos megoldást vittek piacra, a gyalogosvédelem kapcsán például nagy jövőt jósolnak az egyelőre még viszonylag kevés telefonban elérhető UWB szabványnak. A Ford jelen kutatása azonban nem kizárólag a Bluetooth használatát vizsgálja, hanem a mobilhálózati megoldást is figyelembe veszi, ezek ugyanis akár egymást erősítve pontosabb képet adhatnak arról, hogy a bringás/gyalogos hol tartózkodik és merrefelé mozog.
A projektben részt vesz az Ohio Állami Egyetem, a T-Mobile és a Tome Software is, ez utóbbi fejlesztőcsapat foglalkozik a BLE implementációjával. A Ford szerint erre azért érdemes hangsúlyt fektetni, mert a BLE manapság már minden okostelefonban megtalálható, illetve a SYNC rendszerrel szerelt Fordokban is mind ott van, tehát nem szükséges további hardverelemekkel terhelni sem a mobil eszközöket, sem az autókat. Ugyanakkor viszont technológiai szempontból komoly kihívás, hogy egy pozicionálási szempontból nem túl hatékony szabványt arra használjunk fel, hogy pontosan meghatározzuk a kapcsolat két végpontjának helyzetet, miközben mindkét végpont mozgásban van. A Tome ugyanakkor azon dolgozik, hogy ez mégis megbízhatóan és vaklármák nélkül működhessen.
Ugyanakkor viszont van egy másik olyan kapcsolati útvonal is az autó és a gyalogos telefonja között, amihez nem kell további hardvert igénybe venni, ez pedig a mobilhálózati megoldás, aminek értelemszerűen feltétele, hogy legyen lefedettség is. 5G hálózaton a válaszidő roppant alacsony, ezért a Commsignia és a T-Mobile ezt használja arra, hogy az autót értesítse a veszélyről, ráadásul itt a felhőben levő számítási kapacitásra is támaszkodhatnak, amely pontosabb eredményt adhat, mint a sima BLE kapcsolat, ahol az autó rendszerének kéne számolgatnia. A Commsignia adja a kutatási projekthez nem csak a telefonon futó alkalmazást, hanem az operátori környezetben használt szoftvert is.
A Fordnál nagyon fontosnak tartják, hogy különféle műszaki megoldásokkal csökkentsék a személyi sérüléssel járó balesetek számát, különösen lényeges, hogy a védtelenebb szereplőkkel való ütközést el tudja kerülni az autó. Ezért mind a BLE-re, mind az 5G-re támaszkodó megoldással az a céljuk, hogy ha azok megbízhatóan működnek, akkor az autókban egyébként is egyre ügyesebb vezetéstámogató rendszereket ki tudják egészíteni olyan megoldásokkal, amelyek a technológia segítségével akkor is előre tudják jelezni a veszélyhelyzetet, ha a radarok és kamerák ezt nem észlelik.
A Ford a fenti megoldását az ITSWC-n demózta, amelyet Los Angelesben rendeznek meg a héten. Az intelligens közlekedési megoldások kongresszusán olyan cégek vesznek részt, mint a Bosch, a Cisco, a Continental, az Intel, a Michelin, a Nokia, vagy a Qualcomm, de a Commsignia is saját standdal képviselteti magát. Az Egyesült Államokban 2021-ben 13 százalékkal emelkedett a halállal végződő gyalogosokat érintő közlekedési balesetek száma — ugyanez 5 százalékos növekedést mutatott a kerékpárosoknál. Éppen a hasonló statisztikák miatt a Ford alapító tagja a Vulnerable Road User Safety Consortium™ nevű szervezetnek, amelynek pont az a célja, hogy technológia megoldásokat találjanak a közlekedés biztonságosabbá tételéhez.