A Commsignia szerepe
A Commsignia 2012-ben jött létre, kifejezetten járműkommunikációval foglalkoznak. Magyar startup, most már rengeteg befektető szállt be, van központjuk Kaliforniában is és számos önvezetéssel és V2X-szel kapcsolatos projektben és fejlesztésben vesznek részt. Többek között a Las Vegasban járó önvezető busz (amit a Navya gyárt) implementációjában is dolgoztak, de természetesen rengeteg autógyártó beszállítójaként is működnek. A V2X kapcsán most azt mondják, hogy az odáig eléggé egyértelmű, hogy pár éven belül ezek a megoldások bekerülnek az új autókba, nekik viszont az is feladatuk lesz, hogy az RSU-kat és a háttérrendszereket, valamint a kapcsolódó szoftvereket leszállítsák városoknak, útkezelőknek, ezért az autóipari szerepkör mellett egyre fontosabb, hogy ne csak iparági résztvevők tudjanak arról, hogy mivel is foglalkoznak.
UWB eszköz a lámpaoszlopon [+]
A hollandiai tesztelés ugyanakkor jó alkalom volt arra is, hogy a Commsignia kipróbálja az UWB technológiával kapcsolatos megoldásait is. Ehhez nem volt semmi egyébre szükségük, csak egy olyan telefonra, amiben benne van az UWB, de egyelőre inkább egy külön UWB-s taget hurcoltak magukkal. És hát persze az is kellett, hogy a helmondi kereszteződésben a közlekedési lámpák oszlopain legyen UWB-s vevő, illetve a kereszteződés középpontjában levő oszlopra tettek egy gatewayt, ami a kommunikációt továbbította a V2X átjátszóhoz, ami pedig aztán továbbította az autóhoz az információkat.
Ezután pedig azt szimulálták, hogy egy gyalogos közeledik a zebrához, miközben pirosat mutat neki a lámpa, egy autó pedig szintén érkezik a kereszteződésbe, és annak ellenére, hogy neki zöldet mutat a lámpa, mégis kap a HMI egy figyelmeztetést, hogy óvatosak legyünk. Ezt akkor csinálja meg, ha a gyalogos mozgása azt sejteti, hogy nem figyel oda és ha továbbra is ebben az ütemben halad, akkor pont le fog lépni az autó elé, ha csak áll a zebra szélén, akkor nincs notifikáció. Ez nyilván egy elég hosszas finomhangolást igénylő trigger, hiszen nem cél az, hogy minden gyalogosnál ráijesszünk a sofőrre, viszont az UWB pont a kifejezetten pontos lokációs képességei miatt jó választás arra, hogy erre a célra használhassuk.
Természetesen nem csak az autóst, hanem a gyalogost is figyelmezteti a rendszer egy telefonos alkalmazás segítségével, ami akár arra is alkalmas lehet, hogy egy okosórát is megrezgessen, a helmondi teszt legfontosabb kérdése viszont az volt, hogy tud-e az egész megoldás annyira gyors lenni, hogy időben notifikálja az összes résztvevőt. Ez ugyanis egy nagyon fontos aspektusa az UWB-s fejlesztésnek, a Commsignia például ismer olyan esetet, amikor ugyan a figyelmeztetés megtörténik, de már csak azután, hogy jól elgázoltunk egy gyalogost. Ők inkább úgy fogalmaztak meglehetősen finoman, hogy a technológia nem bizonyult elég gyorsnak, ami annak is köszönhető, hogy itt akár hónapok alatt csiszolódik annyit a technológia, hogy már sokkal reszponzívabb legyen. Helmondban ki is derült, hogy a hazai cég megoldása képes a vektorok alapján tényleg úgy megjósolni egy potenciális balesetet, hogy még el tudja küldeni a megfelelő pillanatban a jelzést. Hogy aztán erre miképpen reagál a sofőr és az autó, az már a implementáció kérdése lesz.
Önvezető busz Las Vegasban a Commsignia közreműködésével [+]
Viszont nyilván tovább lehet folytatni az UWB-vel kapcsolatos kísérleteket. Takarásból kilépő gyalogos, kacsázva haladó biciklista kapcsán is jól jöhet, ráadásul a V2X megoldásnak többek között az is a lényege, hogy az autók is beszélgetnek egymással. Egy út szélén parkoló teherautó mögött álló gyalogosról nem riaszt minden autó, ami elhalad mellette, de tudnak egymásnak szólni, hogy ott egy potenciális veszélyforrás, és ha az a gyalogos az úttest felé indul, akkor már felkészülten várhatja nem csak az első arra haladó autó a veszélyt, hanem az utána érkező további öt is azt, hogy lehet, hogy itt lesz egy vészfékezés és nem rohannak egymásba. A V2X egyébként pont erre a “közösségi” szerepre épít leginkább, ha egy autó elüt egy vadat, akkor a következő már tudja, hogy előtte közvetlenül baleset történt és figyelmeztet, értesíti a forgalomirányítást, a rendőrséget, vagy akármilyen olyan segélyhívót, ami illetékes az adott kérdésben az adott területen, ráadásul egy másik nézőpontból is rálát az eseményekre és tudja pontosítani és kiegészíteni az adatokat, amiket majd a többi közlekedő megkap.
Nem kell nagy fantázia ahhoz, hogy lássuk, hogy a V2X mennyi helyzetben használható. A legtriviálisabb megoldástól kezdve (a busz érkezése zöldre kapcsolja a lámpát) az egészen komplex esetekig nyújt majd könnyebbséget, egy idő után feleslegesek lesznek az információs táblák az utak mellett, mert közvetlenül a fedélzeti rendszer kijelzőjén ugranak fel a tudnivalók, az autók tudni fogják, hogy mennyivel érdemes menni, hogy a következő lámpánál zöldet kapjanak, tudják, ha pár száz méterrel mögöttünk érkezik egy mentő (és ezt már a Golf VIII tudja), számítanak arra, hogy a kanyar után egy csapat kerékpáros teker, szóval végtelen azoknak az eseteknek a száma, amelyek még egy tapasztalt sofőr reflexeit is próbára teszik jelenleg, de a jövőben ezekre előre fel lehet készülni és időben tudunk majd vagy mi, vagy az autó reagálni.
Bog