Ford SYNC 3 infotainment rendszer teszt

Előszó, kezelhetőség, sebesség

Az elmúlt hónapokban rengeteg autógyártó infotainment rendszerét be tudtuk mutatni olvasóinknak, azonban a Ford aktuális megoldásával egészen mostanáig adósok voltunk. Pedig az amerikai vállalatnál elég egyszerű a recept, a jelenlegi modellek mindegyikében a Ford SYNC 3 névre hallgató megoldás található (sok esetben nyilván extraként), ami egy elég komoly lépés a második generációs rendszerhez képest. Épp emiatt gondoltuk, érdemes megvárnunk, hogy a rendszer elterjedjen a jelenleg kapható portfólióban, hiszen az interneten olvasható visszajelzések alapján a SYNC 2 sebességével nem voltak elégedettek a felhasználók, tehát a SYNC 3 bemutatása a jelenlegi és leendő Ford tulajdonosok közében is komoly érdeklődésre tarthat számot. A teszteléshez használt autó egy 3,2 literes, öthengeres dízelmotorral szerelt Ford Ranger volt, de ez ne tévesszen meg senkit, a Fiestákban és Focusokban is teljesen ugyanez a környezet található.


[+]

A SYNC 3 központi eleme egy 8 hüvelykes érintőkijelző, amelynek napfényben olvashatóságával szerencsére semmi gond nincs, a felület nem csillog, minden szögből jól látható és a fényereje is megfelelő. A felbontás nem kimondottan magas, de nem is alacsony, de ezt csak ránézésre lehet megállapítani, mert a többi autógyártóhoz hasonlóan a Ford sem kommunikál semmilyen konkrétumot. Az mindenesetre látszik, hogy nem tűéles a kép, pedig 2017-ben akár lehetne is az. Nagyjából ugyanez a mentalitás jellemzi a kezelőfelületet is, amely átlátható, jól használható, de alapvetően nem túl szép és egyáltalán nem személyre szabható. Hogy ez miért van így, arról viszonylag hosszasan lehetne értekezni. Az egyes vélemények szerint túlságosan is egyszerű, mások szerint letisztult felhasználói felület egy autóban nem feltétlenül rossz dolog, inkább funkcionális. Minél kevesebb szemcsalogató effekt veszi el a figyelmet az útról, annál biztonságosabban lehet utazni, és nyilván ez a legfontosabb dolog, amikor a volán mögött vagyunk. Ugyanakkor nem biztos, hogy a témázhatóság vagy a bármilyen szintű személyre szabhatóság elvenné a figyelmet, utóbbi még talán egyszerűbbé is tehetné a használatot, előbbi pedig követhetné azt, hogy a Fordok beltere évről évre szebb, a Ranger például döbbenetesen jól ki volt dolgozva, az utolsó cérnaszál is a helyén volt, pedig egy alapvetően munkára használatos pickuptól nem feltétlenül ezt vártuk. A szép kárpitok, finom formák és jó anyagminőség összképét pedig némileg rontotta, hogy az infotainment rendszer kezelőfelülete már több évvel ezelőtt sem számított volna modernnek.

Nagyon szép beltér, semmitmondó érintőkijelzővel a közepén.
Nagyon szép beltér, semmitmondó érintőkijelzővel a közepén. [+]

A rendszer sebességéve viszont nem nagyon lehet belekötni, ami főleg azért előnyös, mert az előző generációéba erősen bele lehetett. Nem csoda, hogy még a gyártó is azt mondja: az új rendszer tízszer gyorsabb elődjénél, amit nem tudtunk ugyan lemérni, az viszont biztos, hogy az egyszerűség ebben az esetben gyorsasággal jár. Akadások, lassulások nem tapasztalhatók, ha valamire rányomunk, akkor egy szempillantás alatt életbe lép a kívánt funkció. A kezelés pedig egyszerű: alul pár kivételtől eltekintve minden oldalon található hat darab méretes ikon, amelyeket vakon is könnyedén meg lehet nyomni, ezekkel juthatunk el a fő funkciókhoz, amiken belül pedig szintén gyerekjáték mozogni. Balról a második a klímavezérlés, ami elsőre ijesztőnek tűnt, hiszen nem vettük egyből észre a fizikai gombokat is, de a hőmérséklet, a ventilátor sebessége, az ablakok páramentesítése és az ülésfűtés szabályozható az érintőkijelző használata nélkül is, egyedül a zónák kiválasztásához kell feltétlenül a megjelenítőn maszatolnunk.


[+]

A SYNC 3 nem tud magyarul. Ez sok hazai felhasználónak fájó dolog lehet, és egyben érthetetlen is, lévén a márka elég jól teljesít itthon, tavaly a 15 legnagyobb példányszámban eladott modell közül 4 darab az övék, egy efféle menürendszer lefordítása pedig azért nem lenne űrtechnológia. A hangvezérlés ebből adódóan szintén nem működik magyar nyelven, de önmagában emiatt valószínűleg senki nem érezné magát rosszul annak ellenére sem, hogy amúgy nagyon kellemes funkcionalitással bír a SYNC, szinte minden fontos funkcióhoz el lehet jutni hangutasítással is.


[+]

A rendszerhez tartozik a műszercsoport két szélén található kijelzőpáros is, amelyek kezelése pofon egyszerű, a multifunkciós kormányon lévő irány- és ok-gombokkal lehet őket kezelni, külön külön, mindkét oldalhoz tartozik egy-egy gombsor. Viszont van kommunikáció a központi kijelző és a kisebbek között, a jobboldalon lévőre a navigációt, a multimédiás sort (kvázi az aktuálisan játszott zeneszám címét) és a telefonos funkciókat lehet kirakni, míg a baloldalira a klasszikus fedélzeti rendszeres funkciók tolhatók ki, fogyasztási adatok, fordulatszám és társai. Érdekes módon a különféle vezetést segítő rendszerek kizárólag itt érhetők el, a 8 hüvelykes megjelenítőn nem piszkálhatjuk őket, pedig rengeteg dolog van a sávtartástól kezdve az adaptív tempomaton át az ütküzés-figyelmeztetésig. Ebből a szempontból a Wildtrak felszereltségű Ranger kiválóan vizsgázott, illetve komoly fegyvertény a Vészhelyzeti Segélyhívó rendszer megléte is. Ha olyan baleset történne, amely a légzsák nyitásával vagy az üzemanyagellátás blokkolásával jár, a rendszer a Bluetooth segítségével kapcsolt okostelefont használva segít az utasoknak segítséget hívni az adott országban beszélt nyelven. A Vészhelyzeti Segélyhívó rendszer megadja a jármű helyzetét, hogy a mentőszolgálat operátora egyszerűbben küldhessen segítséget a helyszínre.

Hirdetés

Okostelefonos csatlakoztatás, multimédia

A képernyő tetején a legtöbb esetben ki van írva az aktuális külső hőmérséklet, a pontos idő, valamint látszik, hogy a klíma milyen hőmérsékletre van állítva, kétzónás megoldás esetén ez nyilván két külön értéket is jelenthet. Amennyiben Bluetooth segítségével okostelefon is van csatlakoztatva, a térerő is látszik a jobb felső sarokban, míg balra egy házikót lehet látni, amelyet megnyomva egy kombinált kezdőképernyőre jutunk. Itt nem fogunk túl sokat időzni, mert a fél képernyőt a navigációs ablak tölti ki, a másik fele pedig az épp játszott zeneszám címén, a csatlakoztatott készülék nevén (amit a biztonság kedvéért kétszer is kiír a rendszer), annak töltöttségén, a térerőn (ami a jobb felső sarokkal együtt szintén duplán van), valamint az ülésfűtés beállításain osztozik, teljesen feleslegesen, hiszen ezek érdektelen információk és máshonnan is leolvashatók; az ülésfűtés fizikai gombjai mellett is vannak ledek, látszik, hogy melyik oldal hányas fokozaton van.


[+]

A zenelejátszó egy sokkal izgalmasabb dolog, mert bár nem túl szép, nagyon is jól funkcionál. Az összes általunk próbált telefonról képes volt áthúzni a zenei listát, magyarul a 8 hüvelykes képernyőről tudtuk kiválasztani, hogy mit tudunk játszani; sok más rendszernél kizárólag számléptetésre van lehetőség, de a lista nem jön át. Az albumborítók is megjelennek, hiány esetén a SYNC 3 maga is tud letölteni borítót az internetről a Gracenote segítségével, ami mondjuk közel sem 100 százalékos, néha teljesen más előadók jelentek meg, de az ötlet ettől függetlenül értékelendő. A hangszínszabályzó is megfelel az átlagos elvárásoknak, a mély-, közép- és magas tartomány erősségét külön lehet álltani, illetve van adaptív hangerő is, amelynek erőssége szintén szabályozható.


[+]

A telefonos rész is szuper, minden adat átjött a tesztelt készülékekről, hívásnaplók, SMS-ek: utóbbiakat fel is tudja olvasni a rendszer, de a magyar üzenetek angol motorral történő kiejtése nem produkál értelmezhető eredményt. A navigációs rész kellemes, a címbevitelnél elég hasznos, hogy nem feltétlenül kell az ékezetekkel bajlódnunk, ugyanakkor gépelés közben nem szürkülnek ki azok a betűk, amelyek nem használhatók. Persze okostelefonos felhasználóként a beépített navigációkra mi inkább vészmegoldásként szeretünk tekinteni, az internetes adatbázisokból dolgozó szoftverek sokkal pontosabbak, de a beépített navigációs rendszerek között a Ford megoldása nem rossz; igaz, nem is kimagaslóan jó.

Az okostelefonos kommunikációs lehetőségeknek ezzel még nincs végük, a SYNC 3 kezeli az iOS-szel és Androiddal szerelt eszközöket is, előbbiekkel az Apple CarPlay, utóbbiakkal az Android Auto érhető el, MirrorLink tehát nincs. Túl sokat ezekről a megoldásokról már nem tudunk írni, hiszen korábban már alaposan bemutattuk őket, a Ford kapcsán az az egyedüli említésre méltó dolog, hogy minden kipróbált tesztkészülékkel problémamentesen, folyamatosan élt a kapcsolat. Ezek alapján pedig nagyjából valószínűleg ki is alakult az összkép az olvasókban: a SYNC 3 egy jó rendszer, korrekt iparosmunkának is lehetne nevezni. Nem túl szép, nem lehet személyre szabni, ellenben átgondolt, könnyedén kezelhető, gyors, és nem utolsó sorban minden olyan funkciót stabilan tud, amit kell is neki. Lehetne még apróságokról beszélni, mert vannak kellemes funkciók, például a WiFi-n keresztül történő rendszerfrissítés (az autó fel tud csatlakozni hotspotokra, és onnan le tudja húzni magának a frissítést), vagy a SYNC AppLink technológia, amelynek segítségével a sofőrök számos okostelefonos alkalmazást vezérelhetnek hangutasítással, például a Spotify-t. De ezeknél sokkal fontosabb, hogy ez a rendszer tényleg működik. Tetszett is nekünk.

Ford SYNC 3

Bocha

A cikk elkészítését a Telenor Hipernet Blog támogatta, ahol további mobilos érdekességekről lehet olvasni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Ford

Azóta történt

Előzmények

  • A Seat Ibiza (2017) fullos infotainment rendszere

    Az ötödik generációját élő szériáról talán senkinek sem a luxus jut eszébe, tesztautónk azonban minden földi jóval fel van szerelve. A fedélzeti rendszerét néztük meg alaposabban!

  • A Seat Ibiza (2017) fedélzeti rendszere

    A konszern első MQB-s kisautója rendkívül fejlett, közelségérzékelős kijelzővel szerelt infotainment megoldással is rendelhető, mi az olcsóbb, egyszerűbb rendszert próbáltuk ki.

  • A Suzuki Swift fedélzeti rendszere

    A friss, 2017-es modell új infotainment rendszert is kapott. Annyiban nincs meglepetés, hogy az SX4-ben is hasonlót találunk, de a funkcionalitás bővült.

  • A Volkswagen Arteon fedélzeti rendszere

    Hannoverben jártunk, ahol a hazai premier előtt próbálhattuk ki a Volkswagen legújabb limuzinjának infotainment rendszerét.

Hirdetés