Eleglide D1 - roller vagy robogó?

Zseniális ár/érték aránya miatt választottuk ki ezt a terméket: 200 ezer forintért már stabil kialakítású, akár 45 km/h-val menni képes rollerhez jutathatunk hozzá, viszont az érkező szabályozás még keresztbe tehet neki.

Mi ez és mire jó?

Ez a gép egy igazi öszvér, aminek még a kategóriáját is nagyon nehéz meghatározni. Biztos, hogy a fejlesztés egy rollerből indult, a váz és a kormánymű alapvető kialakítása, az összecsukhatóság és a kerékméret mindenképpen erre utal, viszont ha a motor teljesítményét, a fékrendszert, a beépített ülést, az oldalsó irányjelzőket és az első-hátsó aktív rugózást figyelembe veszem, akkor sok szempontból inkább egy elektromos robogóra emlékeztet. Alapvetően nem szoktam nagy híve lenni ezeknek a köztes megoldásoknak, mert ezek sokszor többet vesznek át a kategóriák hátrányaiból, mint az előnyeiből, viszont a 200 ezer forint körüli ár láttán egyértelmű volt, hogy ezt ki kell próbálnunk, hiszen ez nem csak az elektromos robogókhoz képest számít nagyon olcsónak, de még a rollerek között sem extrém drága, és ha egy ilyen, komolyabb eszköz már tényleg alkalmas arra, hogy éveken át megoldja a napi ingázást, akkor még buszbérlet helyett is jó választás lehet azoknak, akik megfelelő útvonalakon tudják használni.


[+]

500 W teljesítménnyel, 29 Nm nyomatékkal és 45 km/h-s végsebességgel teljesen egyértelmű, hogy ez a jármű már sehogy nem fog beleférni abba a keretbe, amit vélhetően az elektromos rollereknek szánnak EU-s mintára itthon is, viszont mivel ezekkel kapcsolatban továbbra sincs konkrét törvény, így még mindig csak találgatni lehet, hova sorolhatjuk be az Eleglide D1-et. Mai értelmezésünk szerint leginkább a segédmotoros kerékpárok, gyakorlati értelemben a legkisebb teljesítményű robogók közé lehetne besorolni ezt az eszközt, amire értelemszerűen nem lehetne megfelelő jogosítvány vagy bukósisak nélkül felpattanni, a kerékpárutakat csak lakott területen kívül vehetnénk vele igénybe, egyébként az úttesten kellene vele közlekednünk. Azt pedig, hogy maga a jármű mennyire alkalmas a gyakorlatban erre a közlekedésre, azt cikkünk későbbi részében taglaljuk.


[+]

A Geekbuying a lengyelországi raktárából, tehát viszonylag gyorsan és fájó extra adóterhek nélkül küldi a kétkerekűt, a 36 kilós doboz pedig egyértelműsíti, hogy ez nem az a gép lesz, amit a mindennapokban könnyedén feldobunk majd a villamosra, vagy lendületből bepattintunk a kisebb méretű autónk csomagtartójába: ez bizony egy teljes értékű közlekedési eszköz, elméletileg akár 70 kilométer hatótávolsággal. A dobozban összecsukva, lefóliázva, de alapvetően egyben érkezik meg a termék, a sok csomagolás eltávolítása után az ülést kell felszerelnünk, a gumikat felfújnunk, illetve a műszerfal elemeit kell pozícionálnunk. Nyilván nem árt egy fékbeállítás sem az első próbálkozások előtt, viszont a mi példányunk esetén csak a fékkarnál lévő állítócsavaron kellett egy minimálisat tekerni, egyébként ezzel sem volt teendő. A D1-hez küldenek többféle szerszámot, imbuszkulcsokat, lapos villáskulcsot, viszont a teljes értékű összeszereléshez saját autószelepes pumpa és egy dugókulcs-készlet semmiképpen nem árt, ez utóbbi az ülés és a váz közötti rögzítési pont állítócsavarjához elengedhetetlen.

Hirdetés

Használat, működés, motorfokozatok

Körülbelül fél óra könnyed munka után eljutunk a bekapcsolásig, és kezdetét veheti az az élmény. A kormányon lévő kulcsos zár a feszültségmentesítőhöz tartozik, tehát ha nincs benne a kulcs, biztosan nem fogunk vele elindulni, ebben a formában talán ott is lehet hagyni 10 percre a bolt előtt, fizikai védelem viszont nincs, tehát sem csipogni, sem fékezni nem kezd el, ha valaki kulcs nélkül el akarna vele – hagyományos hajtós módon – rollerezni. Kicsit szerencsétlen módon nem lehet túl jól leláncolni sem, a váznyaknál esetleg egy merev U-lakatot át lehet dugni rajta úgy, hogy valamelyest védve legyen fizikailag, illetve a hátsó villánál egy vastagabb sodronyzárat be lehet fűzni, de ettől függetlenül egy vázra hegesztett szem jól jött volna valamelyik oldalára, hogy még egyszerűbb legyen zárni, és bármilyen típusú lakattal hatékony védelmet nyújtson, ha épp magára hagytuk.


[+]

Az Eleglide D1 hátsó kerekére ható teljesítmény három fokozatra oszlik el. Első és második fokozatban 15, illetve 25 km/h-s végsebességről beszélünk, és akár állunk, akár ülünk rajta, kifejezetten stabilnak érezzük a gépet, az élmény pedig aligha tér el attól, amit bármilyen elektromos rollertől megszoktunk, csak az első-hátsó rugózás és az ülés miatt képbe kerül a komfort kifejezés. A gázkar, pontosabban menetkar elhelyezése kissé szerencsétlen, mert az első fékkar síkjában van, így az egyikkel el tudunk akadni a másikban, mikor gyorsítani vagy visszavenni szeretnénk, ezen kívül azonban kezelni is pofonegyszerű a rollert, bal oldalt, külön gombot kapott a világítások vezérlése (világítás ki-be, illetve irányjelzők balra-jobbra), illetve a korrekt hangon megszólaló duda is, jobb oldalon pedig a motor üzemmódjait tudjuk váltogatni, illetve ki-be kapcsolhatjuk a motort. Elindulni minden esetben úgy lehet, hogy ellökjük magunkat, de ha már nem konkrétan állnak a kerekek, akkor csak a menetkart kell húzni és haladunk is.


[+]

A harmadik fokozatban történik meg az, ami elég izgalmas és kissé ijesztő, ilyenkor ugyanis az elérhető maximális teljesítmény a rendelkezésünkre áll, és kiderül, mennyire stabil a D1 nagyobb sebességeknél. A 0-20 km/h közötti gyorsulás ebben az esetben sem lesz döbbenetes, egy átlagos elektromos roller teljesítményét hozza, viszont utána ezt az iramot egészen 40 km/h-ig képes tartani, és teljes töltöttség mellett még szépen felkúszik stabil 45-ig, ha már kicsit le van merülve a telep, akkor 35 km/h körül visszaveszi a teljesítményt: ez pontosan az a tempó, ami egy nagyvárosi forgalomban, az autók között már bárkit feltart, ha éppen nincs dugó, a bicikliúton viszont jellemzően már túlzónak érezni, a járdán pedig konkrétan életveszélyes szituációk kialakulásához is vezethet. Amíg nem megyünk vele autók közé, tényleg száguldásnak érezzük azt, amit átélünk vele, de a fokozott óvatosságot mindenféleképpen megköveteli, gyalogosok közelében pedig be sem nagyon érdemes kapcsolni ezt a módot, mert egyszerűen sok. A 45 km/h-s végsebesség elektronikusan korlátozott, erős lejtőn beleszaladhatunk kicsit nagyobb sebességbe, de nem jelentősen fogjuk meghaladni a 45-öt, ami egyébként nem is baj ezen a szerkezeten.

Fentről lefelé: világítás, index, duda
Fentről lefelé: világítás, index, duda [+]

A 10 hüvelykes, ballonos gumik önmagukban stabilitást és komfortot adnak, robogósan használva, tehát ülő testhelyzettel és 40 km/h környéki sebességnél azonban előjön, hogy a D1 valójában miért nem motornak született. Egyrészt, míg az ülés elég alacsony, 65 és 78 centiméter közötti magasságban tud lenni a földtől mérve, addig az egyenes kormány kifejezetten fenn van, 96 és 119 centiméter között állítható a helyzete. Ehhez tartozik, hogy míg a motoroknál nem csak a vezető felé hajlított kormányrudat, de a kormányzás precizitása és stabilitása miatt viszonylag lapos fejcsőszöget is alkalmaznak, addig itt meredek fejcsővel kifejezetten nehézzé válik az ülő manőverezés, főleg kis tempónál, nagyobb sebességnél pedig a kisebb-nagyobb úthibákon elpattogást lehet érezni, a bőséges rugóutak mellé ugyanis kevés visszaút-csillapítás járul.


[+]

Néhány szóban a méretekről, csak hogy könnyebb legyen elképzelni: 120 x 57 x 119 centiméter a kinyitott magassága a kütyünek, becsukva 115 x 21 x 38 centiméteres területre van szüksége. Alumínium vázas kialakításával együtt összesen 27,5 kilót nyom menetkészen, terhelhetősége 120 kiló. Hasmagassága 13 centiméter, a trepni szélessége pedig 21 centiméter.

Fékek, világítás, hatótáv, töltés, összegzés

A fékek nagyon erősek, elöl 145, hátul 120 milliméter átmérőjű tárcsákra harap rá a mechanikus fékrendszer, mindezt pedig a hátsó motorfék is segíti, ami együtt nagyon gyors megálláshoz segíthet minket extrém esetben, és ily módon dicséretet is érdemel a D1, viszont míg 100-ból 99 fékezés jó esetben inkább tervezett lassítás lesz, mintsem pánikreakció, tehát a gyakorlatban nem a teljes megállásig fogunk intenzíven fékezni, a sima lassításban viszont nem remekel a D1 motorvezérlése, sokszor a fékkarok elengedése után még másodpercekig darál a motorfékkel, mindezt nagyon darabosan és idegesítően teszi, ráadásul, mivel a menetkar elengedése után még legalább egy másodpercig gyorsul, mielőtt tényleg elveszi a teljesítményt, így sokszor már a gázelvétel után nyúlnánk a fékkarra, ami ismét a motorfékes darálást idézheti elő, ha épp olyan hangulatban van a vezérlő. Ezt sokkal okosabban is kitalálhatták volna.


[+]

A hosszú rugóutak nagy előnye, hogy az Eleglide nem jön zavarba, ha lemegyünk vele az épített útról és a buckás földutakon találjuk magunkat, a gumik profilja valamelyest alkalmas a laza talajon való közlekedésre és akár az esőben való haladásra is, gördülési zaja mégis viszonylag alacsony, a magas oldalfal pedig némi passzív komfortot kölcsönöz neki, ilyen téren tehát abszolút korrekt a szett. Ami a zörgéseket-lötyögéseket illeti, az ülésrúd az egyik gócpont, ami jól beállítva viszonylag jól kiiktatható, bár mivel maga a nyereg az olcsóbb bicikliket idéző, patkós szorítós technikával rögzül, és még rugós is, így igazán merev soha nem lesz, ennél még nagyobb góc viszont a kormány, aminek két vége a szállításhoz lebillenthető, de felcsukva mégis van egy lötyögése-zörgése. Ha lehetett volna választani, én inkább lemondtam volna arról a pár centi nyereségről, ami az összecsukásnál extraként jelentkezik, de a kormány fogásának stabilitását nem áldoztam volna fel.


[+]

Rendben vannak a világítóberendezések: az első, ledes fényszóró magasságát jól beállítva egészen messzire, 10-15 méterre még vállalhatóan elvilágít a D1, hátsó féklámpája jól látható, a trepni oldalán lévő oldaljelzők és indexek pedig szintén hasznos feladatot látnak el az esti használatban.


[+]

Az elméleti hatótáv 70 kilométer, ami persze nem a 45 km/h-s végsebességgel és a 25%-os emelkedők folyamatos megmászásával értendő, hanem egy erősen optimista becslés arra a legjobb esetre, amikor takarékosan beosztva, megfelelő körülmények között cammogtunk végig az úton, maximum 15 km/h-val, maximum 75 kilós teherrel, sík úton. Dinamikusan használva, 100 kilós terheléssel ez is egy 30 kilométer alatt simán lemeríthető gép, aminek hatótávját kis odafigyeléssel 40-50 km körül lehet tartani, viszont ha ez megvan, akkor 10 órányi töltés fog következni a gyári körcsatlakozós adapterrel, mire feltöltjük a 18 Ah-s, 865 Wh-s, 48 V-os, egyébként a padlóban helyet foglaló akksipakkot.


[+]

Alkalmas-e segédmotoros kerékpárnak, tehát egyfajta robogó-pótléknak az Eleglide D1 nagyvárosi környezetben? Határozottan nem. 40 km/h-s utazósebessége eleve tud karcsú lenni, viszont félig töltött akkumulátornál már csak 30-35 km/h az a sebesség, amire számíthatunk, ráadásul, hiába az irányjelző, hiába a CE-s típusbizonyítvány a vázon, hiába a jó világítóberendezések és a hosszú rugóutak, a pici kerekek a nagyobb kátyúkat már biztosan nem viselik el, és bizony a tükrök is hiányoznak ahhoz, hogy legálisan használható, jogosítványköteles, közúti forgalomra alkalmas eszköz váljon a D1-ből. A bukósisak persze mindentől függetlenül erősen ajánlott kiegészítő hozzá, és ha úgy tekintünk rá, mint egy túlméretezett rollerre, akkor jó társunk lehet a mindennapokban, 2-es motorfokozatban, 25 km/h-s maximummal még nagyon stabil és biztonságos, remek az elérhető hatótávja, és ha állunk rajta, akkor az irányíthatóság is jóval pazarabb, mint a legtöbb kategóriatárson. Kérdés, hogy mennyire lehet majd legálisan használni azokon a helyeken, ahol jellemzően a kisebb elektromos rollerekkel közlekednek a felhasználók. Ajánlani már csak a kacifántos jogi környezet miatt sem tudjuk, viszont egy nagyon erős Tetszett plecsni megy rá, ami többek a kedvező árának és az élményfaktornak is szól.

Eleglide D1

szentkuti11

Az Eleglide egy viszonylag friss márka az európai piacon, viszont a Geekbuying oldalán már egy teljesnek nevezhető rolleres palettával érkeznek.

Bog beszámolója

Eddig kizárólag csak alapszintű rollerekkel gurulgattam. Xiaomi M365, Kugoo S1 Pro, Himo L2… meg persze a rollermegosztós bigyók. Ezekhez képest az Eleglide egy hipertérugrás. Egyrészt megy. Másrészt rugózik. Harmadrészt van neki ülése. Úgyhogy egy Budagyöngye-Oktogon oda-vissza úton gyűjtöttem a tapasztalatokat.


[+]

Szögezzük le, hogy ez a teljesítmény és sebesség mindenképpen túlzás. Hülyegyerek kezébe nem való. A közlekedés nem arról szól, hogy motorerőből lenyomom a No Fear matricás haverom, hanem arról, hogy eljutok A-ból B-be hatékonyan és biztonsággal. Tény, hogy ezen a biztonságérzeten sokat dob, hogy érezni, hogy van tartalék a rollerben, meg hogy nem szenved felfelé a budai hegyek oldalában, de simán megértem, elfogadom, mi több: támogatom, hogy ezek az izék ne mehessenek gyorsabban, mint 25 km/h. Az 500 wattos teljesítmény ugyanakkor tényleg jól jön az emelkedőkön, de ha a tervezett szabály 350 watt, akkor azzal is ki tudok békülni.


[+]

Egyszóval: ez a roller sok. Kerékpárútra túlzás, közútra viszont kevés. Nem csak azért kevés, mert a segédmotoros kerékpár szabályrendszerébe nem fér bele (például nincsen rajta tükör), hanem azért is, mert 10 inches kerekekkel veretni a kátyúk és a villamossínek között simán életveszélyes. Azt mondja a forgalmazó Geekbuying, hogy offroad roller. És azt adom, hogy két falu között a földúton átcsapatni egy kiváló termék, mert a gidres-gödrös, buckás út és a kisebb-nagyobb emelkedők nem fognak ki rajta, de azért azt szoktuk meg, hogy a rollereket alapvetően városi használathoz tervezik. Valószínűleg azért lett offroad, mert nem fér bele egyetlen ország szabályozási keretei közé sem.


[+]

De tegyük fel, hogy megszületik a várva-várt módosítás és tényleg 350 watt, valamint 25 km/h-s végsebesség lesz benne, oké. Utána jön az a kérdés, hogy a rendőrbácsi vajon miképp fogja kiszedni az ennél erősebb/gyorsabb rollereket a forgalomból? Lesz nála egy műszer, amivel a teljesítményt méri? Vagy megy vele egy gyors kört egyenes úton, hogy haha, ez 26-tal is tud ám menni! Ez nyilván nem túl életszerű, de azért a szabályokat nem véletlenül húzzák meg ott, ahol. A 350 watt és a 25 km/h-s maximális sebesség jóval kontrollálhatóbb, mint mindkét érték majdnem duplája. Pláne úgy, hogy ezekre az izékre jogsi sem kell, miközben a belvárosban simán tartja egy autó tempóját. Mi itt nem tehetünk mást, mint hogy azt mondjuk, hogy nem gyakorlott rollerező inkább ne próbálja ezt ki. Függetlenül attól, hogy egyébként egy erős, jól kezelhető, gyors, meglepően kényelmes és sok funkcióval felszerelt rollerről van szó, amely elég jó áron is van. De ha balesetet okozol vele, akkor nem csak azért fog fájni, mert összetöröd magad, hanem azért is, mert ha kiderül, hogy egy nem bekategorizálható, a tervezett szabályozási kereteken markánsan túllépő erővel rendelkező eszközzel követted ezt el, akkor annak már következményei is lehetnek.

Azóta történt

Előzmények