Külső, kijelző
Jóval négyzetesebb lett a ROG Phone 8 Pro, mint elődje, első ránézésre szélesebbnek is tűnhet a képeken, de itt kicsit csalnak az arányok. Ugyanakkora a beépített Samsung gyártotta E6-os LTPO AMOLED panel képátlója a maga 6,78 hüvelykjével, viszont lecsiszolták a kávát körülötte. Alul és felül 71%-kal lett vékonyabb a kijelzőt ölelő keret, oldalt pedig 14%-kal a ROG Phone 7 Ultimate-hez képest. Ez azzal jár, hogy kisebb lett a beszédhangszóró, ami a vékony kávába költözött, a 32 megapixeles előlapi kamera a kijelzőbe lyukad, az állapotjelző LED pedig eltűnt. Helyette opció ugye a mindig éber kijelző, annak beállításai között pedig találunk a LED-et imitáló működési módot a Képernyőfény menüpont alatt. Ez a megoldás közel sem olyan jól látható távolról, mint az elődben található LED volt.
Hirdetés
LED helyett ezt lehet bekapcsolni [+]
A készülékház 163,8 x 76,8 x 8,9 milliméter és 225 gramm, ez kicsit testesebb például az iPhone 15 Pro Maxnál, de már csak tizedmilliméteres eltérések vannak. A ROG Phone 8 kerete alumínium, a kijelzőt Gorilla Glass Victus 2-es edzett üveg védi, és a hátlapon is Gorilla Glass üveg található. A telefon elsőként a szériában IP68-as víz- és porálló, így nincs rajta nyílás a hűtéshez, a hátlap alatti hexagonális bór-nitrid cellákat és egy réz hőelvezetőt vet be passzív hűtéssel a Snapdragon 8 Gen 3 hőmérsékletének kordában tartásához. A hátlap alatt a telefon alsó felén elrejtve helyet kapott 341 darab, a szoftverben személyre szabható mini LED, ezt AniMe VISION kijelzőnek nevezte el az Asus, feladata nagyjából ugyanaz, mint az eddigieké, vagyis szövegeket, animációkat futtathat rajta a felhasználó, ha a telefon kijelzővel lefelé fordítva van, értesítést jelezhet. Kialakítása szofisztikáltabb a korábbi megoldásoknál, viszont a lejátszható animációk száma kevesebb az eddigieknél, és a mini LED-ek kizárólag fehér színben világíthatnak. Egyedi szövegeket, illetve formákat ettől függetlenül készíthetünk az Armoury Crate-en belül ugyanúgy, mint eddig.
Kijelző a hátlapon és gyári védőtok a telefonon [+]
Vannak különböző betűtípusok, rajzolhatunk saját mintát, és funkciónként több előre elkészített mintából is választhatunk. A másodlagos kijelző amellett, hogy egyedi, hasznos is, ha a kijelzővel lefelé rakott telefonon például bejövő hívást, üzenetet jelez.
Az AniMe VISION kijelző beállítási lehetőségei (további képek a galériában) (forrás: Mobilaréna) [+]
A hátlap ugyan matt, mégis csúszik, ahogy a keret is kissé csúszós. A telefon jobb oldalán találjuk a bekapcsoló és a hangerőszabályzó gombokat, ezek kényelmesen elérhető magasságban vannak, akárcsak a kijelzőbe integrált optikai ujjlenyomat-leolvasó. Utóbbi gyorsan és pontosan olvas, viszont még gyorsabb a 2D-s arcfelismerés, mely az előlapi kamerát használja. A jobb oldalon felül és alul még egy-egy AirTrigger felület, ezek érintés- és nyomásérzékeny ravaszok, melyek különböző ujjmozdulatokra reagálnak — érintésre, nyomásra, simításra — két-két ponton, feladatkörük pedig egyénileg igényre szabható játékonként, illetve játékokon kívül a mindennapi használathoz is. Előbbihez az Armoury Crate alkalmazásban kell a beállításokat megadni, utóbbihoz pedig a rendszerbeállításokban. Lehet parancsunk például alkalmazásindítás, vaku be- vagy kikapcsolás, bőven van lehetőségünk választani.
AirTrigger ravaszok és hűtő a telefon hátlapján [+]
A keret bal oldalán egy USB 3.2-es USB-C csatlakozó, ez egyben DisplayPort 1.4-es kimenet is 4K felbontásig, illetve a beépített 5500 mAh-s akku töltése mellett használható átfolyó töltéssel játék közben is, ezt az előre telepített Armoury Crate applikációban és a beállítások között lehet engedélyezni. Eltűntek a Pogo pines csatlakozók, az aktív hűtő már csak az oldalsó USB-C porton keresztül lép kapcsolatba a telefonnal, viszont megmaradt rajta a Type-C és a 3,5 mm-es csatlakozó is, így vezetéken keresztül képes hangot átvinni. A mélynyomó ugyanakkor kikerült az AeroActive Cooler X-ből, csak a telefon két megmaradt hangszórójára vagy fül-/fejhallgatóra hagyatkozhatunk.
Üresen maradt a keret felül, nincs infravörös port vagy egyéb, alul viszont egymás mellett tömörül egy USB 2.0-s Type-C csatlakozó, a két nanoSIM-nek otthont adó SIM-tálca, a multimédiás hangszóró, a 3,5 mm-es fülhallgató csatlakozó és mikrofon is. Az alsó USB-C port támogatja a QC 5.0-s, PD 3.0-s és PPS töltést, a hátlap alatti Qi töltő pedig 15 wattot vesz fel, de leadni vezeték nélkül energiát nem tud a telefon, csak kábelen (10 wattot). Hiányzik a microSD bővítés lehetősége, bár tény, hogy bőséges a tárhely mennyisége mindegyik modellben, azt viszont nem nézhetjük el, hogy a két dual standby nanoSIM mellé nem jutott programozható eSIM a telefonba.
Ugyanígy problémásnak gondoljuk a hangszóró elhelyezését. Az teljesen rendben van, hogy megmaradt a sztereó hangzás, az ötmágneses hangkeltők, és a beszédhangszóró multimédiás minősége is csúcsmodellek szintjén van, viszont az eddigi ROG Phone-oknál sokkal gyengébb az új teljesítménye. Egyrészt kisebb a hangszórók fizikai mérete, így magas hangerő mellett már durva torzítást tapasztalni, kásás, fülnek kellemetlen a 70% fölé emelt, telefonból érkező hang. Érezhetően kevesebb a mély is, az alsó hangszórót pedig puszta méretéből és elhelyezéséből adódóan könnyedén letakarja az ember keze, főleg úgy, hogy a jobb sarokban van az egyik érintőravasz, amit játékhoz feltételezhetően használunk is. Vezetéken és Bluetoothon megvan a Hi-Res Audio minősítés, a telefonból érkező hang minősége ugyanakkor csalódás az eddigi ROG Phone-ok után, ebben a tekintetben mindenképpen kár volt az új dizájn.
Kijelző terén a problémás pont az előlapi kamera lehet. Erre is van szoftveres megoldás, kikapcsolható a teljes felső sora a pixeleknek, így egy fekete csíkon az állapotsor ikonjai maradnak csak ott a telefon használatakor, a játékokhoz pedig programonként beállítható, hogy milyen képarányban és hogyan szeretnénk használni a panelt. Lehet csak a felső sort eltüntetni a kameránál, illetve kikapcsolható alul is egy sornyi pixel, ezzel visszahozva az eddigi ROG Phone-ok kijelzőjének formáját, de csökkentve az effektív használható képernyőfelületet.
Kijelző-teszt (a táblázat szétnyitható) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Mérés | Asus ROG Phone 8 Pro | Nubia Red Magic 9 Pro | iPhone 15 Pro Max | Samsung Galaxy S23 Ultra | Xiaomi 13 Ultra | Honor Magic5 Pro |
Képátló | 6,78 hüvelyk | 6,8 hüvelyk | 6,7 hüvelyk | 6,8 hüvelyk | 6,73 hüvelyk | 6,81 hüvelyk |
Felbontás | 1080 x 2400 | 1116 x 2480 | 1290 x 2796 | 1440 x 3088 | 1440 x 3200 | 1312 x 2848 |
Technológia | HDR10 LTPO AMOLED | AMOLED | Super Retina XDR OLED (LTPO) | HDR10+ Dynamic AMOLED 2X | 12 bit HDR10+ / Dolby Vision LTPO AMOLED | HDR10+ LTPO OLED |
Képfrissítés | adaptív 120 Hz-ig / fix 165 Hz | adaptív 120 Hz | adaptív 120 Hz | adaptív 120 Hz | adaptív 120 Hz | adaptív 120 Hz |
100% fehér fényerő | 772 nit | 578 nit | 834 nit | 708 nit | 493 nit | 763 nit |
Pontszerű fehér fényerő | 1589 nit | 929 nit | 2256 nit | 1768 nit | 1392 nit | 1283 nit |
Fehér fényerő (minimum) | 2,2 nit | 2,7 nit | 1,9 nit | 0,8 nit | 2 nit | 1,9 nit |
Fekete fényerő | 0 nit | 0 nit | 0 nit | 0 nit | 0 nit | 0 nit |
Kontrasztarány | végtelen | végtelen | végtelen | végtelen | végtelen | végtelen |
Színhőmérséklet | 7742 K + kézi | 7207 K + kézi | 6697 K + TrueTone | 7323 K + kézi | 7144 K + kézi | 6899 K + kézi |
A kijelző 6,78 hüvelykjén 1080 x 2400 pixel (388 ppi) terül el, 1 és 120 Hz között adaptív frissít a panel, de opció a 165 Hz-es maximumra állítani is a frissítést. Ez nem csak játékok esetén aktiválódik ilyenkor, hanem a rendszer egészére érvényesül a beállítás, viszont ha olyan programba lépünk be, ami nem támogatja, ott lejjebb fog skálázni a rendszer. Az érintési mintavételezés 700 Hz, így az érintéseket azonnal észleli és reagál is rá a telefon. A kijelző HDR10-es támogatást élvez, lefedi a DCI-P3, sRGB és NTSC színtereket. A beállítások közt van lehetőség a színhőmérsékletet állítani, opció a sötét mód, az éjszakai fény és a fényességet tompító szemvédő mód, mely csökkenti a panel villódzását is.
Kültéren is tökéletesen olvasható marad a kijelző [+]
Az ígért maximális fényesség 2500 nit kültéren, az automata fényerővel pedig 1600 nit, utóbbit sikerült megközelítenünk és méréssel igazolnunk, előbbit pedig az a tapasztalatunk támaszthatja alá, hogy közvetlen napfény alatt sem volt gondunk az egyhetes tesztidőszakban a kijelzőn megjelenő tartalom olvashatóságával. Tapasztalataim szerint még a DC tompítás mellett érdemes külön bekapcsolni esténként a szemvédő módot, ha sötétben még mobiloznánk, mert így az egyébként 5,4 nites fehér fényerő a táblázatban is látható 2,2 nites értékre csökkenthető. Ez az alacsony érték megegyezik a tavalyi ROG Phone 7-es kijelzőjével, viszont a ROG Phone 8 maximális fényessége jelentősen magasabb, így a HDR tartalmak lejátszásban is jobb.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!