Asus ROG Phone 5 - a köztársaság elnöke

Az Asus nem tud hibázni. A ROG Phone negyedik generációja is kimagasló, talán csak a kamerarendszeren lenne mit csiszolni. De idén az audióra és a töltésre mentek rá.

Bevezető, tartozékok

Az Asus ROG széria sosem okozott csalódást. Ugyan rétegtermék, de a koncepció kifogástalan, a kivitelezés professzionális, a kialakítás lenyűgöző, a mindenkori hardver technikailag nem is lehetne erősebb és frissebb, a szoftver pedig hihetetlenül stílusos és sokrétű. Na, ez idén sem változott, csak lett néhány jelentős apróság, minden memóriakiosztás mellé Snapdragon 888 jár, az árak viszont összességében nem igazán emelkedtek.


[+]

Több lett a RAM, a tárhely viszont kevesebb, de ennek megfelelően kevesebbet is kell otthagyni értük a kasszánál. A ROG Phone 5 Pro 16/512 GB-tal és az Ultimate 18 GB rendszermemóriával egyelőre nem lesz elérhető itthon, az alapmodell viszont három kiszerelésben is, aminek idén része a 16 GB RAM-mal szerelt verzió is. Nálunk egyébként ez utóbbi járt, amihez már nem csomagolnak Aero Active Coolert, csak a szokásos Aero Case tokot és a 65 wattos HyperCharge töltőfejet Type-C - Type-C kábellel. A légkondit külön kell megvásárolni, cserébe a támasztékkal felszerelt hűtőegységet megtoldották két fizikai ravasszal.

A ROG Phone 5 széria kompatibilis egyébként a ROG Clippel, amivel Xbox, PS4 és Stadia kontrollert lehet „szerelni” a készülékre akár vezetékesen is (van hozzá microUSB - Type-C kábel) és a ROG Kunai 3 kontrollerrel, csak nyilván a vezérlőket fogadó tokot kell kicserélni a ROG Phone 5-höz gyártott verzióra. A gombkiosztás és a kialakítás ugyanolyan, mint eddig, használhatjuk kompakt formában Bluetooth csatlakozással, a töltőkiegészítővel normál méretű kontrollerré alakítva, ilyenkor működik Type-C kábellel is és nyilván kompatibilis az Aero Active Cooler 5-tel, ha a speciális tokkal a készülék két oldalához csatlakoztatjuk a vezérlőket. (Ilyenkor szintén a Type-C jelenti a kapcsolatot).


[+]

A TwinView duplaképernyős kiegészítő és Mobile Desktop Dock sajna nem fog menni, de az extra csatlakozókat (HDMI, 2x USB 2.0, USB Type-C és Ethetnet) biztosító Professional Dock természetesen működik és támogatja a Game Genie Keymapping funkcióját is, ami a dokkolt készülék képernyőjén megjelenő érintés és mozgás gesztusokat a csatlakoztatott kontroller vagy az egér és a billentyűzet fizikai gombjaira igazítja. Vagy a AirTriggerekre ugye.


[+]

Az új Aero Active Cooler 5 további beviteli lehetőséget is jelent, mivel a hűtőegységre került két fizikai ravasz is. Mondanom sem kell, módfelett kényelmes és praktikus megoldás, a hűtő csatlakoztatása viszont kicsit durvább, mint a korábbi, széthúzható kivitel. Most az 5-pines csatlakozóhoz kell ügyeskedni a holmit és némi erővel rápattintani a másik oldalon. Engem a hideg ráz tőle, de a készülék kerete nem sérül, ki van találva, csak kevéssé tűnik szofisztikáltnak.


[+]

A hűtőegység 15 °C-ot vesz le a felületi hőmérsékletből és 10 °C-ot a processzorhőmérsékletből, maximális fordulatszámon (5220 rpm) pedig csak 32 dB-t generál a ventilátor, ami egyébként is alig hallható, de a szimmetrikus sztereó hangszórók brutális(an jó) hangzása mellett konkrétan érzékelhetetlen. Visszaköltözött a készülékházra a 3,5 milliméteres jack csatlakozó, szabadon elérhető a másodlagos, 3.1-es Type-C csatlakozó, ami támogatja az NTFS fájlrendszert, így merevlemezt is felismer, másrészt adott a Display Port támogatás 4K 30 fps átvitellel. A támaszték továbbra is praktikus és nyilván van tetszés szerinti színben és mintázattal világító RGB LED ROG logó.


[+]

Az alapmodellek doboza szerényebb(nek tűnik), mint a Pro és az Ultimate csomagolása, tulajdonképpen egy hagyományos, mágnesesen záródó telefondoboz, belül viszont képregényszerű grafikát találunk, ami amúgy már önmagában is iszonyú jól néz ki, de kiterjesztett valóságban megelevenedve egészen bámulatos. A pakkban egyébként találunk brandelt SIM-tűt, az aránylag szerény élvédelmet biztosító, de nagyon mutatós Aero védőtokot, pár matricát és ugye a töltéshez szükséges, megfelelő teljesítményű felszerelést, 3A szabványú, harisnyázott Type-C - Type-C kábellel.

Kialakítás, kijelző

A ROG Phone 3 a viszonylag termetes mérete ellenére is kitűnő ergonómiával rendelkezett, ami a terjedelemben nem sokban különböző ROG Phone 5-öt is jellemzi. A készülék nagyobb kijelzőt kapott, maradt a 6000 mAh-s akkumulátor (két részletben a gyorstöltés miatt), a dimenziók mégsem változtak jelentősen (172,8 x 77,2 x 10,29 milliméter), keskenyebb lett és 2 grammot fogyott is (238 gramm). A Gorilla Glass Victus borítás továbbra is csúszós, de ezen segít ugye a tok, másrészt a készülék statikailag kifogástalan, két kézzel vertikális nézetben is stabilan tartható.


[+]

És akkor a meglepetés. 3,5 milliméteres jack csatlakozó már nem csak a hűtőegységen van, hanem az alsó élen a 2.0-s Type-C csatlakozó mellett is, az új ROG Cetra II Core ANC fülhallgató pedig szintén derékszögű csatlakozófejjel rendelkezik, így kevésbé zavaró játék közben. Nekem mindig útban van a jack, ha fektetve használom a telefont, főleg, ha el óhajtom érni az ultrahangos AirTriggereket. A vezérlők és hardveres kezelőgombok ismét kifogástalan helyre kerültek, még az én pici kezemnek is kényelmes az amúgy termetes eszköz. A pirossal szegélyezett bekapcsológomb is tökéletesen kézre esik, de még a fölötte lévő hangerőszabályzókat is könnyedén elérem.


[+]

A két nanoSIM-et a bal oldalon lehet a készülékbe pakolni, a SIM-tálca pedig vagány, piros záróelemet kapott GLHF! (Good luck, have fun!) felirattal. Továbbra is tetszik. Ahogy az egész dizájnkoncepció. A kialakítás teljesen konvencionális, az apró részletek pedig karaktert és stílust adnak. Az alapmodellek hátlapján a ROG logó dot mátrix stílusú, tetsreszabható Aura RGB világítás jelzi a é-műfajt, a Pro ugyanitt színes PMOLED megjelenítővel rendelkezik, míg a limitált, matt fehér Ultimate kiadás monokróm PMOLED panellel lett felszerelve, plusz két érintésérzékeny terület is elérhető; a mini kijelzők hívás és értesítéskijelzésre is fel lettek készítve. Ha az RGB fények nem aktívak, csak a merészebb vonalvezetésű kamerapanel és a piros részletek árulkodnak a készülék fő profiljáról, egyébként öltönyzsebből előhúzva sem tájidegen.


[+]

A kijelzőt értelemszerűen semmi nem zavarja, be is tenne, ha azért nem látnánk valamit a pálya szélén, mert ott alkalmatlankodik legjobb esetben egy kameralyuk. A 6,78 hüvelykes panelt körülölelő, szimmetrikus kávák 25%-kal visszafogottabbak, viszont még mindig rendesen meg lehet fogni az eszközt, elfért az RGB értesítő LED, a 24 megapixeles előlapi kamera és két, nagy méretű, szimmetrikus, előre néző hangszóró. Ezekről majd később. Mikrofonból négy áll rendelkezésre, képtelenség mindet lefogni, de még árnyékolni is.

Kijelző-teszt (a táblázat szétnyitható)
Mérés Ausus ROG Phone 5 Asus ROG Phone 3 Xiaomi Mi 11 Apple iPhone 12 Pro Samsung Galaxy S21+ Hiawei Mate 40 Pro
Képátló 6,78 hüvelyk 6,59 hüvelyk 6,81 hüvelyk 6,10 hüvelyk 6,70 hüvelyk 6,76 hüvelyk
Felbontás 1080 x 2448 1080 x 2340 1440 x 3200 1170 x 2532 1080 x 2400 1344 x 2770
Technológia HDR10+ AMOLED HDR10+ AMOLED HDR10+ AMOLED Super Retina XDR OLED HDR10+ Dynamic AMOLED HDR10 OLED
Képfrissítés 60 / 90 / 120 / 144 Hz 60 / 90 / 120 / 144 Hz adaptív 120 Hz 60 Hz adaptív 120 Hz adaptív 90 Hz
Fehér fényerő 536 / 1001 nit 479 / 851 nit 470 / 1285 nit 528 / 825 nit 415 / 560 / 980 nit 446 / 905 nit
Fehér fényerő (min.) 4,4 nit 8,7 nit 1,9 nit 2,8 nit 1,3 nit 1,1 nit
Fekete fényerő 0 nit 0 nit 0 nit 0 nit 0 nit 0 nit
Kontrasztarány végtelen végtelen végtelen végtelen végtelen végtelen
Színhőmérséklet 8067 / 6489 K + kézi 7935 K + kézi 7257 / 6372 K + kézi 6755 K + TrueTone 6975 K + kézi 7626 / 6582 K + kézi

Hogyan mérjük a kijelzőt?

A megjelenítés minősége minden tekintetben kitűnő, a felbontást viszont továbbra sem erőltették FHD+ (1080 x 2448 pixel) fölé. Cserébe nőtt az érintési mintavételezés (270 Hz-ről 300 Hz-re), ami 24,3 milliszekundumos érintési késleltetést és 18 milliszekundumos simítási késleltetést jelent. Az egyedi E4 (Samsung) AMOLED panel maximum képfrissítési sűrűsége 144 Hz (pedig már tavaly is ment a 160 Hz), van HDR10+ támogatás, 111% DCI-P3 és 150% sRGB színtérmegjelenítés, az 1001 nites fényerőt pedig nem pontszerű, hanem részleges fehér képernyőn mértük. Pontszerűen elvileg ki kell jönnie az 1200 nitnek, a napfény alatti átlag pedig 800 nit körül volt.


[+]

Sikerült lefaragni a minimum fényerőt, konkrétan a felére, a színhőmérséklet pedig tetszés szerint módosítható, a képfrissítést pedig automatikusan is hajlandó igazítani a rendszer 60, 120 és 144 Hz között. Ha nem éreznénk elég gyorsnak a készüléket, az animációk csökkentése is opció, de úgy már közel követhetetlen, hogy mi történik a kijelzőn. Van ütemezhető rendszerszintű sötét téma, szintén ütemezhető olvasó mód, az alacsony fényerő melletti villódzáscsökkentéshez pedig a DC tompítást kell engedélyezni, ha valaki érzékeny az impulzusszélesség-modulációra.


[+]

Kamera(sziget) nem, de ujjlenyomat-olvasó került a panelbe, szerintem tökéletes magasságba. Sok készülék esetében a beviteli felület túlzottan lent van, statikailag elég kockázatos vállalkozás elérni őket. Ekkora készülékek esetében szerencsésebb, ha a harmadvonal körül helyezik el az interfészt, így pont kézre esik. Az ultrahangos technológiával dolgozó szenzor precíz, gyors és megbízható, a felhasználói élmény kivételesen megegyezik a jobbfajta hagyományos szkennerek által nyújtott teljesítménnyel, a dizájn pedig össze-vissza variálható az animációtól kezdve az ujjlenyomat-olvasó helyének grafikus megjelenéséig. Egyébként van 2D arcazonosítás is, hibátlanul teszi a dolgát.

Hardver, hűtés

Evidens, hogy az Asus az elérhető legerősebb platformot választotta, ami jelen időpillanatban a Qualcomm 5 nanométeres Snapdragon 888-as szettje. A 2,84 GHz Cortex-X1-es mag, kiegészítve három 2,42 GHz Cortex-A78-cal és négy 1,8 GHz Cortex-A55-tel önmagában is kellő erőt képvisel, a komponensek egyedi elrendezésével és a külső hűtővel jelentősen meg tudták növelni a teljesítményt. Nyilván ehhez hozzátesz az UFS 3.1-es szabványú belső tárhely (128 vagy 256 GB) és az LPDDR5-ös memóriamodulok (8, 12 vagy 16 GB). A limitált Ultimate esetében pedig 18 GB, ami őrületesen sok.

Teljesítmény-teszt (a táblázat szétnyitható)
Benchmark Asus ROG Phone 5 Asus ROG Phone 3 Xiaomi Mi 11 Apple iPhone 12 Pro Samsung Galaxy S21+ Huawei Mate 40 Pro perf.
Rendszerchip Snapdragon 888 Snapdragon 865+ Snapdragon 888 Apple A14 Bionic Exynos 2100 Kirin 9000
AnTuTu Bench. 8.x 665746 / 722195 pont 625117 / 642812 pont 693269 pont 580202 pont 678341 pont 708364 pont
Geekbench 5 (single/multi) 1111 / 3662 pont 968 / 3332 pont 1137 / 3713 pont 1582 / 3876 pont 1082 / 3581 pont 1010 / 3741 pont
GFXBench Car Chase onscreen 57 fps 48 fps 34 fps 55 fps 52 fps 48 fps
GFXBench Car Chase offscreen 71 fps 56 fps 71 fps 74 fps 66 fps 68 fps
GFXBench Man. onscreen 136 fps 117 fps 94 fps 60 fps 119 fps 90 fps
GFXBench Man. offscreen 169 fps 132 fps 172 fps 185 fps 178 fps 169 fps
AndroBench Sequential Read 1848,59 MB/s 1630,78 MB/s 1539,28 MB/s - 1633,02 MB/s 2007,27 MB/s
AndroBench Sequential Write 794,19 MB/s 747,24 MB/s 729,91 MB/s - 1021,78 MB/s 1255,25 MB/s
AndroBench Random Read 291,96 MB/s 248,89 MB/s 246,41 MB/s - 308,45 MB/s 388,62 MB/s
AndroBench Random Write 271,73 MB/s 249,18 MB/s 249,23 MB/s - 277,65 MB/s 523,34 MB/s

Egyértelmű, hogy semmi nem akad fenn vagy meg a 144 Hz-es, FHD+ kijelzővel kombinálva, az animációkat felezve pedig a felhasználói felület szinte követhetetlen sebességet produkál, most kivételesen jól vannak azok az animációk, ahogy vannak. A beviteli precizitás bámulatos, számszakilag meg 300 Hz, a melegedést pedig sikerült anélkül is mérsékelten zavaróvá tenni, hogy külön megvásárolnánk a külső aktív hűtőt. Bár az eredményeket elnézve szemmel láthatóan jót tesz a rendszernek.


[+]

A komolyabb mérnöki munka a belső elrendezés átstrukturálása volt, ami a nagyobb hőt termelő komponenseket a készülék közepére pozicionálja, egyrészt távolabb az ember kezétől, másrészt pont a külső ventilátor alá (ha vettünk). A két 3000 mAh-s akku az alaplap két végére került, a gőzkamrát újratervezték és ezúttal két terebélyes grafitlap került a burkolat alá. A centrális elrendezés pedig hatékonyabb hőelosztást tesz lehetővé a fém keret és szélek felé, amelyek szintén csökkentik a hőmérsékletet.

[+]

Persze nem kell állandóan ezerrel pörögni, úgyhogy van egy rakás előrekonfigurált teljesítmény-mód, ami a felhasználás természetének megfelelően határozza meg a rendszer működését. Értelemszerűen az X-mód hozza a legnagyobb teljesítményt, amit az Aero Active Cooler 5-tel lehet fokozni. Az X-Mode és X-Mode+ magasabb lefojtási küszöbbel rendelkezik, egyszerre használja a WiFi 2,4 és 5 GHz-es csatornáját, integrálja a mobil adatkapcsolatot a WiFi-vel, igény szerint korlátozza az alkalmazások háttérben való szinkronizálását, illetve maximumra húzza a képfrissítést és az érintés érzékenységét. A profi finomhangolás pedig játékonként (Forgatókönyvprofilok) teszi lehetővé a kívánt értékek egyéni beállítását (grafika, teljesítmény, hálózat, vezérlőgombok, makrók, megjelenítés etc.).

Szoftver, ROG UI, Armory Crate

Az Asus mindig meghagyta a lehetőséget, hogy a karakteresebb dizájnnal rendelkező ROG UI helyett a letisztultabb Zen UI mellett döntsünk, a funkciók és lehetőségek ugyanazok. A ROG Phone 5 rendszere Android 11-re épül, a bemutató napján januári biztonsági csomaggal. Minden létező kényelmi és testreszabási lehetőség rendelkezésre áll, de még a mappák is témázhatóak az ikoncímkék színével együtt. Alapvetően viszont egy praktikus extrákkal kiegészített, gyári Androidot kapunk.

[+]

Az alkalmazásmenüt kiiktathatjuk, ha minden alkalmazást a főképernyőkön szeretünk tudni, a meglehetősen magasan lévő gyorskapcsolópanelt és értesítősávot elérhetjük a kijelzőt lefelé simítva is. Választhatunk navigációs gombokat tetszőleges sorrendben vagy gesztusvezérlést, az RGB értesítő LED és a hátlapi logó mellett pedig opció a teljesen testreszabható mindig aktív kijelző és a kijelzőbe integrált ujjlenyomat-olvasó megjelenése és animációja is rajtunk múlik.

[+]

Rengeteg gyorselérés és mozdulatvezérlés érhető el, alapból aktív a dupla koppos és emelésre történő ébresztés, de kérhetjük, hogy dupla érintésre zároljon a rendszer. Az érintésérzékeny ravaszok játékon kívül reagálnak nyomásra is (hosszú és rövidebb szorításra), a bejövő hívást felvehetjük úgy, hogy a készüléket a fülünkhöz emeljük, és egy rakás alkalmazást indíthatunk különböző betűk zárolt kijelzőre való rajzolásával. Még mindig a kedvenc funkcióm az értesítések tartalmának megjelenítése kizárólag akkor, ha a rendszer a mi arcunkat azonosítja és a környezeti hangokhoz igazodó hangerőszint. Ezt iszonyú könnyű megszokni, nem kell babrálni a hangerővel, a készülék észreveszi, ha zajos vagy csendes helyen vagyunk és intézkedik.

[+]

Az AirTrigger vezérlőrendszer jelentősen fejlődött. Első körben hét helyett kilenc érzékelővel dolgozik, így kisebb kézméret esetén, a szélekhez közelebb is pontos. Megmaradt a kettéoszthatóság, így élből négy beviteli felületet kapunk. Az érintés és nyomva tartás mellett tetszőlegesen reagál a simításra és a csúsztatásra is, a készülék pedig már öt új mozdulatot is megért. Nem csak megrázni lehet, hanem össze-vissza döntögetni és mozgatni a tengelye mentén. Ha minden előre-hátra és fel-le irányú mozgást, az összes gesztust és az új ventilátoron levő gombokat is használjuk, akkor 18 különböző parancsot tudunk aktiválni anélkül, hogy egyáltalán megérintenénk a kijelzőt.


[+]

A szoftver lelke továbbra is az Armory Crate és a Game Genie, ami egyrészt összegyűjti a játékokat, másrészt lehetővé teszi az egyedi profilok címenkénti megalkotását, a profi finomhangolás pedig rendszergazdai jogosultság nélkül is enged olyan paramétereket piszkálni, amiket egyébként némi hozzáértés hiányában nagyon nem feltétlenül kéne. A Game Genie a bal élről előhúzható kvázi gyorskapcsolópanel, ahol igény szerint valós idejű információkat kapunk a rendszer teljesítményéről és kezelhetünk egy csomó beállítást, például az átfolyó töltést és az értesítések blokkolását, illetve konfigurálhatjuk a virtuális gombkiosztást bármilyen kompatibilis fizikai vezérlőre, beleértve az AirTriggereket és a hűtőn lévő ravaszokat.

[+]

Itt érhetők el a makrók, átrendezhető az Air Trigger funkcionalitása és a live stream minőségét és a hangforrást is itt paraméterezhetjük. A fényérzékelő deaktiválása is praktikus funkció, újdonságként pedig ott a Scout (felderítő) mód, ami invertálja a színeket a jobb láthatóság érdekében. És furcsának tűnhet, de van egy e-sport mód is, ami a fair play érdekében letiltja az összes ilyen előnyfokozó funkciót, például az AirTriggereket, a gyorskapcsolókat, a célkeresztet és makrókat. Pedig az egész rendszer arra lett optimalizálva, hogy megkönnyítse az ügymenetet, pont ezekkel a készségekkel. De ez így fair.


[+]

A ROG Phone 5 felhasználói és energiahatékonysági megoldásai kétségtelenül ideálissá teszik a hétköznapi felhasználásra, amit a diszkrétebb megjelenés és az opcionálisan visszafogottabb UI is támogat. Mindamellett minden létező szoftveres eszköz rendelkezésre áll a csúcshardveren felül a játékélmény maximalizálására. Ismét nem csalódtunk az Asus szakértelmében és jártasságában, ami főleg szoftveres és mérnöki oldalon domborodik ki. Mármint nyilván nem az a was ist das, hogy valaki fémkeretbe és grafitlapokba foglalja a Snapdragon 888-at.

Képalkotás

A képalkotás hardveresen tulajdonképpen nem változott, maradt a Sony IMX686 (1/1,7”, 0,8 µm pixelméret, f/1,8) főkamera gyanánt. A 13 megapixeles ultraszéles szenzort az Omnivision szállította 125 fokos látószöggel, az 5 megapixelen rögzítő, fix fókuszos makró pedig technikailag még mindig egy 8 megapixeles szenzor (OmniVision OV8856). Nem is olyan rosszak a szuperközeliek, mint a sokéves átlag, szöveget például hatékonyan lehet vele nagyítani.

Szelfizni szintén quad-Bayer technikával lehet 6 megapixellel, illetve maximális felbontás mellett 24 megapixellel. Az előlapi portré értelemszerűen szoftveres, egyébként nem rossz, az önarcképek pedig mindenféle beaty hókuszpókusz nélkül egész természetesek, és még HDR is rendelkezésre áll.

Önvideót maximum 1080p 60 fps-sel rögzíthetünk, megfelelő dinamikával és részletességgel, egészen korrekt stabilizálás mellett, tiszta, természetes hanggal. Este azért jóval gyengébb a dinamika alkalmazkodóképessége, de ha nem mocorgunk sokat azért rendben van, a képzajon viszont nem segít, ha fixáljuk magunkat egy, a napszakhoz képest kedvezőbb beállításban. A stabin viszont szerencsére nem fog ki a sötét.

A kamerarendszer teljesítménye nagyjából ugyanaz, mint a tavalyi modell esetében és a szoftver sem változott sokat. A Pro mód továbbra sem csak az állóképek esetében opció, videózáskor is elérünk egy csomó beállítást. Kézi módban van manuális fókusz, meghatározhatjuk a záridőt 1/60 és 32 másodperc között, az érzékenységet 25 és 3200 tartományban, az expozíció korrekciót +/- 2 skálán, illetve a fehéregyensúlyt 2750 és 7500 Kelvin között. Manuális módban két egyéni konfigurációt is elmenthetünk (C1 és C2), így hasonló körülmények között nem kell mindig újra szöszmötölni.

64 MP

A fotómódok az élőképet lapozgatva váltogathatók, az automatikusan is működő segédfény és HDR pedig a felső sorban kapcsolható, a 64 megapixeles teljes felbontás viszont csak a beállításokban érhető el. Ebben a méretben nem igazán érdemes alkotni, noha a részletesség és vonalélesség igen jó, ezzel együtt zajból is aránylag sok marad. Kényelmetlenebb, hogy esetenként rengeteg a kromatikus aberráció, nincs HDR (pedig nagyon kéne), a fókusz pedig hajlamos eltévedni. Nem véletlen, hogy alapértelmezetten a képek quad-Bayer szűrővel, 16 megapixelen rögzülnek.

16 MP

A dinamika normál módban azért javul, de bőven lehetne lendületesebb, bár a kedvezőtlen fényviszonyoknál egész ügyesen kompenzál, összességében még mindig szerény. A fehéregyensúlyt viszont stabilizálták tavaly óta, este is meglepően precíz, a színek pedig a természetesebb tartományba esnek, úgyhogy nincs túlszaturálva a végeredmény.

13 MP

Az ultraszéles szokás szerint gyenge, a szélek az automatikus kompenzáció ellenére is torzulnak és roppant puhák, este pedig nagyon definiálatlan képek születnek, kevésbé stabil fehéregyensúly mellett. Viszont megfelelő körülmények között a képek kontrasztosabbak, élénkebbek, csak az élesítés sok picit.

Mozgókép, hang

Videózni akár 8K-ban is lehet 30 fps képkockaszám mellett, ilyenkor értelemszerűen nem lehet váltogatni a látószögek között, viszont ekkora felbontásban is elérhető elektronikus stabilizálás (alapértelmezetten aktív, ha nem kérjük, ki kell kapcsolni), ami látványosan működik is.

Van professzionális mód is, ahol piszkálhatjuk a fókuszt, a záridőt 1/1000 és 1/30 másodperc között, az érzékenységet 25 és 3200 tartományban, az expozíciókorrekció +/- 2 lehet, a fehéregyensúly pedig 2750 és 7500 Kelvin között módosítható. A professzionális mód minden felbontáson és képkockasebesség mellett opció, választhatunk a mikrofonok közül (a hátsó vagy a felénk eső egység dolgozzon), fókuszálhatjuk a hangrögzítést és kérhetünk szélzaj-szűrést.

A legjobb minőséget 4K 60 fps-ben kapjuk, még itt sem lehet váltani a látószögek között, de még éjszaka is értelmezhető az elektronikus stabilizálás, úgyhogy nyugodtan mellőzhetjük a szupertsabil módot, ami 1080p 30 fps-re korlátozza a lehetőségeket. A felvételek hangja kiegyensúlyozott, a dinamika pedig messze jobb, mint az állóképek esetében.

Az FHD 60 fps esti videóban érdemes megfigyelni a digitális zoomot, ami minőségben nem egy lenyűgöző valami, de kitűnően illusztrálja a hang-zoomot, ami a követi a képet. Ez természetesen nappal is működik. A ROG Phone 5 négy mikrofonja közül valószínűleg a kamerarendszer melletti egységet használja.

Én speciel nem láttam olyan nagy különbséget az EIS és a Hyper Steady között, hogy megérje lemondani a magasabb felbontásról és képkockaszámról, este pedig teljesen használhatatlan. Olyan a felvétel, mintha vízfüggöny mögül videóznánk, rengeteg a zaj és nincs fókusz. Az élőképen ez valószínűleg nem nézett ki ennyire szörnyen, de ez így nyilvánvalóan nem működik. FHD 60 fps-sel viszont nyerhetünk egy kis dinamikát éjjel.

Az állóképek minősége nem különösebben kiemelkedő vagy izgalmas, az EIS viszont elég jól sikerült a mozgóképek esetében. De, ami tényleg hihetetlenül jó lett, az a hangzás. Már az is segít az ügymeneten, hogy a két, előre néző hangszóró egyrészt igen termetes (12 x 16 milliméter), másrészt mindkettő kapott egy korábbinál erősebb Cirrus Logic CS35L45 erősítőt.


[+]

A ROG Phone 5 nem csak 3,5 mm-es audio csatlakozóval rendelkezik, hanem egy ESS SABRE ES9280AC Pro DAC-val is, HyperStream II QUAD DAC technológiával és beépített G osztályú ESS Saber fejhallgató-erősítővel. A jel-zaj arány 130 dB. A beépített G osztályú fejhallgató-erősítő pedig automatikusan érzékeli a terhelés impedanciáját 8 és 1000 Ohm között. Az 50 Ohmnál nagyobb impedanciájú fejhallgatókhoz elérhető alacsonyabb THD (teljes harmonikus torzítás) és 2 Vrms kimeneti teljesítmény.

A ROG Phone 3 is jól szólt, volt is mindenféle varázsszó, meg csodatechnika, de a ROG Phone 5 simán felülmúlja. Vitán felül a legjobb hangzással rendelkező készülék, amit hallottunk. Tulajdonképpen egy halom középkategóriás, de célhardvernek számító BT hangszórót is simán ver. Ha van kéznél Hi-Res Audio tanúsítvánnyal rendelkező kimeneti eszköz, 24 bit/96 kHz vagy 24 bit/192 kH felbontású fájlokat is hallgathatunk. Újdonság a MIMO, ami ez esetben a sztereó hangszórórendszert egyetlen egységként kezeli, és együtt optimalizálja az összesített impulzus- és frekvenciaválaszt ahelyett, hogy az egyes hangszórókat külön paraméterezné.

[+]

A vezetékmenetesen csatlakoztatott eszközökkel sem lesz probléma, tekintve, hogy a készülék támogatja az aptX HD, aptX Adaptive, LDAC és AAC audiokodekeket. FM-rádió ugyanakkor nincs. Hát, ez legyen a legnagyobb bajunk. A svéd Dirac biztosítja az impulzus- és frekvenciaválasz korrekciót, mélyhang kiemelést, hangerő növelését az, áthallás-szűrést a csatornák között, plusz az Audiovarázslót is ők hangolták. Az Audivarázsló természetesen működik intelligens felismeréssel, de fej- vagy fülhallgatókhoz is igazíthatjuk a hangzást. A lejátszót pedig a Google biztosítja a YouTube Music formájában, amit továbbra is szívből utálok. Szerencsére bármikor lecserélhetem tetszőleges lejátszóra.

Adatkommunikáció, üzemidő, összegzés

Az adatkommunikáció is fejlődött. Az 5G nem újdonság (dual SIM, dual standby), de a ROG Phone 5 a 802.11a/b/g/n/ac/ax WiFi mellett már a WiFi 6E szabványt is ismeri, ami egyelőre még nem sok helyen érhető el és megfelelő hálózati eszköz is szükséges hozzá. A WiFi 6E már a 6 GHz-es, pontosabban 5,9 - 7,1 GHz sávot használja, ami szignifikánsan szélesebb frekvenciatartományt jelent, akár 1 Gbps vezetékmentes átvitel és alacsonyabb késleltetést (kevesebb, mint 1 ms) mellett. A WiFi 6E akár 16 MU-MIMO streamet képes kezelni, az egyetlen hátrány a kisebb hatótáv, de ezt áthidalja a 802.11ax és ax(E) együttes használata, mivel az új szabvány visszafelé kompatibilis és képes együttműködni.


[+]

A WiFi modemeket is úgy szórták szét a készülékben, hogy fizikailag lehetetlen legyen mindegyiket olyan mértékben árnyékolni, hogy akadályozza az adatátvitelt, gyenge vagy instabil jel esetén pedig opció az automatikus váltás mobil adatkapcsolatra vagy a két hálózat dinamikus egyesítése. Ehhez a Hyper Fusiont kell engedélyezni a WiFi kapcsolatoknál.

Az oldalsó Type-C port 3.1-es szabványú, 1.4-es DisplayPort (4K 60 fps) és NTFS (külső merevlemez) támogatással, az alsó viszont még mindig csak 2.0-s, de OTG képes. Adatmozgatásnál érdemes nem elfelejteni, hogy kábelen az oldalsó lesz a gyorsabb, de a külső tárolót nem fogja felismerni. A navigációt a GNSS, GPS (L1/L5), Glonass (L1), Galileo (E1/E5a), BeiDou (B1/B2a), QZSS (L1/L5) és NavIC (L5) intézi, szenzorok közül pedig csak a nyomás és a hőmérsékletérzékelő hiányzik, cserébe van ultrahangos érintés- és nyomásérzékelő az AirTriggerhez.


[+]

Természetesen van NFC, visszatért a 3,5 milliméteres jack, a Bluetooth pedig 5.2-es verziószámra váltott a széleskörű kodektámogatás megtartásával (AAC, aptX Adaptive, aptX HD és LDAC). A HDR10+ kijelzőt a streaming szolgáltatók is kihasználhatják, adott a Widevine L1-es biztonsági szint, amit csak fokoz a notch- és lyukmentes AMOLED kijelző, amiben az ultrahangos ujjlenyomat-olvasó is helyet kapott.

A töltésteljesítmény jelentősen megugrott, a korábbi 30 watt helyett idén már 65 wattos HyperCharge töltőfej jár a készülék mellé, de a telefon támogatja a Quick Charge 5.0-s szabványt és a Power Delivery 3.0-t is. A teljesítmény növeléséhez a 6000 mAh-s akkumulátort két, kisebb kapacitású egységre kellett cserélni, ezek a lehető legtávolabb helyezkednek el egymástól a készülékházban, a töltés pedig szimultán történik (MMT), ami jelentősen meggyorsítja a folyamatot. A középről kifelé töltés növeli az akkumulátor energiasűrűségét, ami csökkenti az impedanciát és a hőmérsékletet. A 65 wattos töltés számszerűleg 7%-kal alacsonyabb akkumulátorhőmérsékletet és 3 °C-kal alacsonyabb felületi hőt generál, mint a 30 wattos, végponttól végpontig töltő megoldás.

[+]

Az Asus a csepegtető töltést is igyekezett kiiktatni, egyrészt az ütemezhető töltéssel (mondjuk éjszakára), másrészt a töltöttség maximálásával, ami így lehetővé teszi a magasabb feszültségértékek hosszabb ideig való fenntartását alacsony hőmérséklet mellett. Lehet csökkenteni a töltésteljesítményt 45, 30 és 18 wattra, az időzített töltés vége pedig képes alkalmazkodni a beállított ébresztő időpontjához vagy a ne zavarjanak üzemmód/repülő üzemmód kikapcsolásához vagy a értesítő LED aktiválódásához.

Automatikus képfrissítés mellett a szokásos, helyben tárolt videóval, normál WiFi szinkronizálás és nagyjából közepes fényerő mellett a ROG Phone 5 egy óra alatt nem merült értelmezhető mennyiséget, két óra alatt viszont sikerült 7%-os mínuszt felmutatni, ami átlagosan 28 óra tartalomfogyasztást jelent, böngészésből pedig közel húsz óra jött ki, ami kivételesen jó eredmény. A töltés összesen 1 órát vesz igénybe, játék közben pedig lehetőség szerint csatlakoztassuk a telefont a töltőhöz, mert továbbra is támogatott az átfolyó töltés.

Asus ROG Phone 5
Pro
Kimagasló teljesítmény, csúcshardver, kitűnő UI
Kifogástalan megjelenítés
Kiváló üzemidő, 65W gyorstöltés, átfolyó töltés
Kimagasló játékélmény; továbbfejlesztett vezérlők
Kiváló hangzás, Quad-DAC, széleskörű BT kodektámogatás
3,5 milliméteres jack csatlakozó
4/8K videó hatékony elektronikus stabilizálással
Kontra
Az alapmodellekhez nem jár Aero Active Cooler 5 külső ventilátor
Nincs IP védelem és Qi töltés
Pontozás
Kialakítás, védelem 9 pont
Kijelző 9 pont
Sebesség 10 pont
Szoftverfelület 9 pont
Fotózás, videózás 7 pont
Hangminőség 10 pont
Adatkommunikáció 9 pont
Üzemidő 8 pont
Ár/érték arány 8 pont
Indulóár (8/128 GB, HUF) 289 900

Az Asus idén is nagyon odatette a ROG Phone 5-öt, ami a fejlesztések ellenére arányaiban nem lett drágább. Tény, hogy az alapmodellek esetében 256 GB UFS 3.1-es belső tárhely a maximum, de a rendszermemória nőtt (maximum 16 GB), mindegyik memóriavariánshoz Snapdragon 888 jár, az árak viszont technikailag nem emelkedtek. Visszatért viszont a 3,5 milliméteres jack csatlakozó, a hangrendszert iszonyúan feltuningolták, a hangzás tulajdonképpen a legjobb, amit hallottunk, a multimédia pedig maradt olyan, amilyen, mert a hardveren nem változtattak. Az elektronikus stabilizálás még mindig figyelemreméltó akár 8K felbontásban is, a mozgóképalkotás pedig összességében még mindig jobb, mint a fotós képességek. A kamerák nem rosszak, de messze nem csúcskategória. Ellentétben a teljesítménnyel, az üzemidővel, a gyorstöltés teljesítményével, a megjelenítés minőségével és a felhasználói élménnyel, amiben vastagon benne van a ROG UI/Zen UI is. A készülék és a szoftver akkor is kiemelkedő felhasználói élményt nyújt, ha egy darab játékot nem indítunk el rajta, a dizájn visszafogott, de stílusos, a kialakítás a tekintélyes méretek és tömeg ellenére ergonomikus, gamer szempontból pedig továbbra is a legkomplexebb, legkiforrottabb és legtöbb lehetőséget kínáló alternatíva. És egy sor korábbi kiegészítővel kompatibilis, például a Kunai 3 kontrollerrel, mindössze a vezérlőket fogadó tokot kell cserélni. Már ha olyan formában is szeretnénk használni, egyébként nem muszáj. A ROG Phone 5 8/128 GB pontosan ugyanazt tudja, mint a nagyobb memóriakiosztással rendelkező variánsok, viszont 289 ezer forintért gondolkodás nélkül olyan ajánlott, hogy majdnem különösen. A konkurenciához képest kizárólag a kameraképességekben marad el, cserébe egy halom olyan extra van benne, ami bőven kompenzál. Akkor is, ha soha nem használjuk ki a gamer funkciókat. A 12/256 GB-os kiszerelés sem veszett drága (mármint manapság), pontosan 339 ezer pénz, 16 GB rendszer memóriáért pedig 359 ezer forintot kell fizetni, ami még mindig bőven alatta van az aktuális csúcskategóriás árszintnek. Az egész ROG Phone 5 széria úgy, ahogy van ajánlott.

Asus Rog Phone 5

AliceWake

Specifikáció

Asus Rog Phone 5 specifikáció
Asus ROG Phone 5 Külső
Méretek 172,8 x 77,2 x 10,29 milliméter
Tömeg 238 gramm
Készülékvédelem nincs
Színvariációk fekete, fehér
Kijelző képátlója 6,78 hüvelyk
Képaránya 20,4:9
Felbontása 1080 x 2448 pixel (395 ppi)
Típusa, frekvenciája AMOLED (HDR10+) / 144 Hz
Értesítő LED van (RGB)
Biometrikus védelem ultrahangos ujjlenyomat-olvasó, 2D arcazonosítás
Hardver
SoC típusa, csíkszélessége Snapdragon 888, 5 nm
Processzor 1 x 2,84 GHz Cortex-X1 & 3 x 2,42 GHz Cortex-A78 & 4 x 1,8 GHz Cortex-A55
Grafikus chip Adreno 660
RAM, tárhely 8 / 12 / 16 / 18 GB (LPDDR5); 128 / 256 / 512 GB (UFS 3.1)
Memória bővítése NTFS támogatás: külső merevlemez csatlakoztatható)
Adatátvitel
Technológiák 2G / 3G / 4G / 5G
Frekvenciasávok GSM 850/900/1800/1900 MHz
UMTS 850/900/1900/2100 MHz
LTE B1/B2/B3/B4/B5/B6/B7/B8/B9/B12
B17/B18/B19/B20/B26/B28/B32
5G N1, N2, N3, N5, N28, N41, N66, N71, N77, N78, N79
SIM-foglalat 2x nanoSIM (dual standby)
eSIM támogatás nincs
Bluetooth 5.2 (HFP + A2DP + AVRCP + HID + PAN + OPP)
Audio: LDAC + aptX + aptX HD + aptX Adaptive
WiFi 802.11a/b/g/n/ac/ax/WiFi 6E (HotSpot, Direct, 2x2 MIMO)
USB Type-C USB 2.0 + Type-C USB 3.1 (Display Port 1.4)
Navigáció GNSS GPS(L1/L5), Glonass(L1), Galileo(E1/E5a), BeiDou(B1/B2a), QZSS(L1/L5), NavIC(L5)
NFC van
Infra nincs
Szoftver
Rendszer, felület Android 11 + ROG UI/Zen UI
Multimédia
Hátlapi kamerarendszer 64 MP Sony IMX686 quad-Bayer (f/1,8, PDAF)
13 MP ultraszéles (125˚, f/2,4)
5 MP makró (f/2)
Előlapi kamerarendszer 24 MP quad-Bayer (f/2,4, fix fókusz)
Videófelvétel 8K 30 fps, 4K 30/60 fps, 1080p 30/60 fps, 720p 30 fps; EIS
Jack kimenet van
FM-rádió nincs
Üzemidő
Akkumulátor 2x 3000 mAh lítium-ion
Vezetékes töltés 65 watt (QC 3.0, QC 5.0. PD 3.0); átfolyó töltés
Vezetékmentes töltés nincs
Egyebek
Hi-Res Audio output, szimmetrikus sztereó hangszórók, Sabre erősítő, ESS Sabre Hyperstream II Quad DAC, négy mikrofon, Aura LED logo, AirTrigger ultrahangos játékvezérlő, gyorsulásmérő, fényérzékelő, közelségérzékelő, tájoló, giroszenzor, hangszenzor, mágneses érzékelő, Hall-érzékelő, 5 pines csatlakozó

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • ASUS

Azóta történt

Előzmények

  • ASUS ROG Phone II - túlnövi a feladatot

    Reneszánszukat élik a játékra kihegyezett mobilok, a ROG márkanevet működtető ASUS-tól pedig el is várjuk, hogy komolyan vegyék a műfajt: de vajon tényleg ez ma a legjobb gamer mobil?

Hirdetés