Kamera, multimédia
Maradt az iPhone 15-ön a kamerák száma kettő hátul, egy elöl, de változott a hátlapi főkamera felbontása, 48 megapixelre nőtt. A szenzort idén is a Sony szállítja be, de az f/1,6-os fényértékű, 26 mm-es ekvivalens főkamera nem azt az IMX803-as képszenzort használja, melyet a tavalyi és idei Pro modellek, hanem valami mást. Valószínűleg halmozott kialakítású, ez segítheti a gyors kiolvasási sebességet, a gyenge fényviszonyok közti fotózást, illetve a szenzoros nagyítást. A főkamera 1 mikronos pixelméretet és Quad-Bayer szűrőt használ, gyárilag mégis 24 megapixeles képeket dob ki magából a telefon, a beállítások között lehet 12 MP-re is váltani. RAW mentés viszont nincsen, és a kamerára vonatkozó opciókért továbbra is a rendszerbeállítások között kell turkálni.
A főkamera mögött szenzorszintű optikai stabilizálás és elektronikus stabilizálás is van, a második, 12 megapixeles (f/2,4) ultraszéles kamerát viszont csak elektronikus stabilizálás segíti. Utóbbiból hiányzik az autofókusz is, így makrók fotózására nem alkalmas, az előlapi 12 megapixeles (f/1,9) kamera viszont kapott mozgáskövető autofókuszt. Aki közeli témát szeretne fotózni, annak a főkamera kétszeres nagyítását érdemes használnia, a 12 megapixeles képek és a széles apertúra együtt korrekt mélységet és képminőséget ad, de a Huawei P60 Pro telemakrójának azért egyelőre nincs félnivalója.
12 MP, 2x nagyítás, közeli témák
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Változatlan a kezelőfelület, a képalkotási folyamat valamennyit módosult a motorháztető alatt, adottak a fotós stílusok, az éjszakai mód, az okos HDR és állítólag a rendszer több adatot ment, így utólag is állítható a képeken mélység, a háttér elmosottsága. A bal alsó sarokban megjelenő F ikon jelzi egyébként, amikor a telefon extra adatokat ment egy képhez, amiből később a galériában portrét szerkeszthetünk két gombnyomással. Ha pedig portrék, legyen itt kettő a hátlapi kamerával és kettő az előlapival példaként.
12 MP portré, hátlapi kamera (1x és 2x), 7 MP portré előlapi kamera
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A főkamerával rögzíthetünk ugye 48, 24 és 12 MP-es képeket, az előlapi kamera és az ultraszéles viszont csak 12 MP-ben képes fotózni. A kamera rendkívül konzisztens, ugyanazt a témát több látószöggel, egymás után lefotózva szinte észrevehetetlen különbségekkel örökíti meg a telefon, jó fények között remek a HDR, gyengébb fények mellett pedig észrevehető az új szenzor, mert kevesebb alkalommal találja fontosnak bekapcsolni az éjszakai módot a rendszer. Az éjszakai módot egyébként felajánlja teljes felbontású rögzítés során is, ám egyrészt ilyenkor 12 MP-es képek születnek (amiről egy szót nem szól a szoftver, utólag derült ki, ezért vannak kevesebben a nagy felbontású képek) és az egyébként remek élességet, dinamikát és kontrasztot hajlamos eltolni mesterséges irányban, főleg a túlélesítéssel lehetnek gondok, egyből alább két példa.
Éjszakai móddal készült az első kép, nélküle a második
![]() |
![]() |
48 MP, hátlapi kamera
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
12 MP, hátlapi kamera
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
24 MP, hátlapi kamera
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Meglepően jó minőségű képeket csinál 24 megapixelen is az iPhone, élesebb és kevésbé zajosabb a végeredmény, mint a 12 megapixeles képek esetén, de nagyobb a fájlméret, így ha helytakarékosan fotózunk a 128 GB-os tárolóra, utóbbit érdemes választani. A színek visszaadása felbontástól függetlenül természetes, ha valaki vibrálóbb, élénkebb árnyalatokat szeretne, annak a fotografikus stílusok között kell választania megfelelőt. A legjobb részletességet a 48 megapixeles mód biztosítja, ehhez kirakható egy gyorskapcsoló a kamera keresőjének jobb felső sarkába, de a három felbontás között nem lehet egyszerűen váltani. Az egyetlen negatívum, hogy a kevésbé fényes pontokon feltűnik némi képzaj, amit belenagyítva azért észrevesz az ember.
2x nagyítás, 12 MP, hátlapi kamera
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Új, hogy megjelent az alap iPhone-ok kamerájának kezelőfelületén a nagyításra lehetőséget adó extra gomb, ez esetünkben kétszeres szenzorzoomot rejt. A szenzoros nagyítással készülő képek 12 megapixeles felbontásban születnek meg, ezt nem lehet átállítani, személy szerint ezért választottam a 12 MP-es felbontást a hátlapi kamera alapbeállításának is. Már a tavalyi iPhone 14 Pro szenzoros nagyítása is remek volt, ezen sikerült csiszolni, sok részlet megmarad a felbontástól és a minimális zajtól függetlenül, itt is ugyanúgy működik az éjszakai mód és videórögzítés során is használható remek minőségben a szenzoros nagyítás.
12 MP, ultraszéles
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A főkamerához képest komolyabb visszalépés az ultraszéles teljesítménye. Lágy rajzolattal és sokkal kevesebb részlettel dolgozik ez a szenzor, gyenge fények mellett az éjszakai módra van utalva. Nappali eredményei felületes szemlélőnek jónak tűnhetnek, de amint kicsit tüzetesebben megnézzük a képet, láthatóvá válik, hogy nincsenek valódi részletek rajta, a képzaj erős nappali fények mellett is feltűnik, a vonalélesség pedig inkább közepes. Az iPhone 11-es széria óta használja az Apple ezeket a 12 megapixeles ultraszéles szenzorokat 120 fokos, 13 mm ekvivalens, f/2,4-es lencsékkel, ideje lenne ezen a hardveren is frissíteni, a színkezelés és a sima kamerák közti váltás már megvan, a kontraszt és a dinamika sem rossz az ultraszéles kamerán, de a részletességbeli különbségek durván kiütköznek a normál kamera mellé téve egy, az ultraszélessel lőtt képet. Ezen az áron az alapmodelltől is többet várhatunk.
12 MP előlapi kamera
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Remek és gyors autofókusz, korrekt színek és dinamika, részletesen visszaadott bőrtónusok. Két látószögben fotózhatunk az előlapi kamerával, a teljes 12 MP-ben, vagy 7 MP-re vágottan. Ugyanígy a portrékat is 7 megapixeles felbontásban rögzíti a telefon beállítási lehetőségek nélkül. Nincs szépítő mód, természetesen adja vissza az ember arcát a kamera akkor is, ha ez nem feltétlenül tetszik a kép alanyának. Portré készíthető az előlapi kamerával és ez is elmenti az utólagos mélységállításhoz szükséges adatokat. Elmosott háttérrel készíthető videó is, ezt filmszerű néven találjuk a szoftverben, 4K-ban és 30 képkockás másodpercenkénti sebességgel rögzíthetünk. A szemüvegeket nem kedveli ez a mód, rendszerint összemossa a háttérrel a széleket, illetve a HDR is képes túldolgozni a képet a kellőnél jobban, de egyébként jó a minőség.
4K-ban áll meg a felvehető videók felbontása, 60 képkockás sebességgel. Felvétel közben válthatunk a látószögek között, a rendszer simán kezeli ezt, de nem csak este tűnik fel, hogy gyengébb az ultraszéles minősége. A lencséken az Apple új tükröződésmentes bevonatot használ, ez a gyakorlatban kevesebb becsillanó fényforrást eredményez az esti fotókon és videókon. Remek dinamikával, színekkel, sztereó hanggal és részletességgel dolgozik az iPhone 15, az autofókusz gyors, a stabilizálás pedig mozgás közben is sima felvételeket eredményez.
Tartalomfogyasztáshoz megvan a HDR és a nagy felbontású streamek támogatása, előre telepített Apple TV alkalmazással. Az App Store-ból beszerezhető más lejátszóprogram is (pl. VLC), ami gond nélkül kezeli a belső tárolóra másolt anyagokat. Zenék lejátszásához ott az Apple Music ingyenes rádióadásokkal és előfizetés után elérhető streaming opcióval, podcastek hallgatásához pedig egy külön alkalmazás. 3,5 mm-es fülhallgató csatlakozó évek óta nincsen, az USB-C viszont támogatja a hangkimenetelként való működést. Emellett adott a Bluetooth hangátvitel (AAC kodeken) Apple gyártotta kiegészítőkhöz térbeli hangzással és fejkövetéssel, illetve remek beépített sztereó hangszórópárral is rendelkezik az iPhone, a beszédhangszóró és a multimédiás hangszóró egységes minőségben szólal meg. FM-rádió idén sincs, de ezt csak egy nagyon régi Tumblr poszt miatt írom ide, valószínűleg senki nem számított arra, hogy van a készülékben.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!