A VW Golf VII fedélzeti rendszere

Egy eGolfban és egy GTE-ben is tesztelhettük a megújult, akár érintés nélkül is működő fedélzeti rendszert, amely sok szempontból szinte közel hibátlan, de itt-ott még csiszolni kéne.

Menü, funkciók

Ha elkezdünk egy új Golfban körülnézni, akkor függetlenül a kijelző nagyságától pár dolog mindenképpen közös és új. Egyrészt a kesztyűtartóba kukkantva a hátfal felső részén találunk egy CD-olvasót, két SD-kártyának is helyet (egyikre például mehet a navigáció térképe), illetve egy SIM-fiókot is, az új Golfok fedélzeti rendszeréhez ugyanis hozzátartozhat egy adatkártya, ami értelemszerűen az autózásnál hasznos, friss, online információk beszerzésében működik közre. Ide tartoznak a forgalmi adatok, az időjárás előrejelzések, de még híreket is olvashatunk (???) az AFP jóvoltából, bár ennek hasznossága minimum véleményes. És persze csinál egy WiFi-hálózatot is az autó, hogy az utasok netezgessenek útközben, ám itt nyilván kérdés, hogy a betett SIM-en levő adatforgalom mennyire korlátos, egyelőre erről a hazai képviselet még nem közöl információkat. Mindenesetre rendszerszinten nyilván nem túl nagy probléma megoldani, hogy ezt az internetkapcsolatot csak az autós funkciók használják, úgy azért sokkal tervezhetőbb az adatforgalom mennyisége.

Műszerek helyett kijelző
Műszerek helyett kijelző [+]

A másik közös pont, hogy a középkonzolra tett kijelzőnek csak a bal felén vannak vezérlőgombok. A gyártó szerint így a vezető könnyebben eléri a fontos funkciókat, ami ötletnek nem rossz és akár hihető is lenne, ugyanakkor viszont ezzel a filozófiával gyökeresen szembemegy, hogy a felületen rendre megjelenő “vissza” ikont sikerült a jobb felső sarokba tolni, tehát mindenképp nyújtózkodni kell egy kicsit. Eltűnt a potméter is, helyette érintőgombokkal (illetve a kormányról) állíthatjuk a hangerőt, az viszont új, hogy a kijelző körül egy szenzor a kézmozdulatokat is figyeli. Egyrészt ha közelítünk felé, akkor megjeleníti az opciókat, navigációnál ez roppant látványos, mert a teljesen kitöltött képernyő alsó sorában hirtelen ott vannak a gombok, másrészt ha vízszintesen legyezgetünk előtte, akkor a rádió csatornái között tudunk ugrálni. Amit amúgy pont meg lehet tenni a kormányra rakott gombokkal is. És egyébként (szerencsére utasként) egy komplett eposzt előadtam teátrális jelbeszéddel, hogy hátha találok még valami olyan funkciót, amire rákötötték a mozgásérzékeléses navigálás, de azon túl, hogy nyilvánvalóan idétlenül nézett ki ez a mindennemű koreográfiát nélkülöző performansz, más eredményt nem értem el vele, aztán kiderült később, hogy például a képek között is lehet így lapozni, de őszintén még sosem éreztem arra késztetést utasként sem, hogy családi fotókat böngészgessek az autóban.


[+]

A menü meglepően egyszerű, van egy kezdőképernyő, amelynek a bal felé a navigációs térképet látjuk, a jobb fele pedig ketté van osztva, ide kedvünk szerint dobhatunk be funkciókat, mehet ide a telefonálás, a zenelejátszó, a rádió, vagy az eGolf esetén az energiahatékonysági mutatónk, mert persze mint minden elektromos autó, ez a kocsi is pszichés terror alatt tart, hogy érd el a 100 pontot a Blue-skálán, mert akkor megmentesz egy fél esőerdőt és mégsem hal ki a dodó. Erre egyébként akkor van az átlagosnál nagyobb esélyünk (mármint a 100 pontra, mert a dodót már nem hozza vissza semmi), ha a váltót a “B” fokozatba toljuk, ilyenkor ugyanis elég erőteljesen lassít a motorfék, az autó pedig visszatáplál némi elektromosságot az akkuba.


[+]

A menübe lépve van egy csomó, logikusan szétrámolt ikon, rádió, média, telefon, autóbeállítások, navigáció, forgalmi infók és csatlakoztatás címmel, amelyek között azért nehéz eltévedni. A rádiónál a csatornákhoz még képet is tesz a rendszer, ha talál, a médián belül zene, kép és videómegtekintő is akad. Zenét persze számos forrásból tud olvasni, USB-n, SD-ről és Bluetooth kapcsolaton keresztül is, noha itt (mint általában a fedélzeti rendszereknél) a könyvtárstruktúránk nem böngészhető, a telefonon érdemes beállítani egy lejátszási listát előre, aztán azt már lehet léptetni előre-hátra. Az autós információknál többek között az elektromos hajtás kapcsán láthatunk adatokat, megnézhetjük, hogy mennyire vezetünk takarékosan, a Car-net nevű menüpont mögött pedig a WiFi hotspot konfigurációjába fogunk belebotlani, ha van SIM az autóban. Ha nincs, akkor a telefonunkról mi oszthatunk netet a rendszernek.

A magyar piacon is lehet rendelni olyan autót, amiben a SIM slot benne van, de egyelőre a kártyáról az ügyfélnek kell gondoskonia. Ez egy szempontból mindenképp igen hasznos, mégpedig a navigáció kapcsán, a frissített Golf fedélzeti rendszerében ugyanis már Google-alapú navigáció dolgozik, ami frissesség szempontjából igen jó húzás, hiszen a netről is le tudja rántani az aktuális térképet, plusz a Waze és a Google Maps adataiból táplálkozva elég jól tud a forgalmi akadályok és torlódások elkerülésével optimális útvonalat tervezni. Ám mindennek ellenére nem voltam tökéletesen elégedett, a Google ugyanis külön fejleszti a VW számára a felületet és a telefonos alkalmazást, ami azzal járt, hogy direkt ugyanazt az útvonalat mobilon és az autó rendszerén keresztül tervezve a kezemben tartott okostelefon pontosabb érkezési idővel becsülte meg. Remélhetőleg a két rendszer ilyen szempontból is közeledik majd egymás felé, mert ebben végre megvan az a potenciál, hogy a beépített navi nem marad el a telefonos, mindig friss és aktuális megoldásához képest.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • A Volkswagen Arteon fedélzeti rendszere

    Hannoverben jártunk, ahol a hazai premier előtt próbálhattuk ki a Volkswagen legújabb limuzinjának infotainment rendszerét.

  • A Seat Ibiza (2017) fedélzeti rendszere

    A konszern első MQB-s kisautója rendkívül fejlett, közelségérzékelős kijelzővel szerelt infotainment megoldással is rendelhető, mi az olcsóbb, egyszerűbb rendszert próbáltuk ki.

  • Ford SYNC 3 infotainment rendszer teszt

    Kipróbáltuk az aktuális Ford járművekben található infotainment rendszert, mely sokkal gyorsabb elődjénél és az okostelefonokkal is kommunikál.

  • VW eGolf vs. Nissan Leaf (2018)

    Összehasonlítottuk a kompakt kategória két legismertebb, tisztán elektromos modelljét. Hasonló áron, hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek, mégis nagyon mások.

Előzmények