Menü, funkciók
Ha elkezdünk egy új Golfban körülnézni, akkor függetlenül a kijelző nagyságától pár dolog mindenképpen közös és új. Egyrészt a kesztyűtartóba kukkantva a hátfal felső részén találunk egy CD-olvasót, két SD-kártyának is helyet (egyikre például mehet a navigáció térképe), illetve egy SIM-fiókot is, az új Golfok fedélzeti rendszeréhez ugyanis hozzátartozhat egy adatkártya, ami értelemszerűen az autózásnál hasznos, friss, online információk beszerzésében működik közre. Ide tartoznak a forgalmi adatok, az időjárás előrejelzések, de még híreket is olvashatunk (???) az AFP jóvoltából, bár ennek hasznossága minimum véleményes. És persze csinál egy WiFi-hálózatot is az autó, hogy az utasok netezgessenek útközben, ám itt nyilván kérdés, hogy a betett SIM-en levő adatforgalom mennyire korlátos, egyelőre erről a hazai képviselet még nem közöl információkat. Mindenesetre rendszerszinten nyilván nem túl nagy probléma megoldani, hogy ezt az internetkapcsolatot csak az autós funkciók használják, úgy azért sokkal tervezhetőbb az adatforgalom mennyisége.
A másik közös pont, hogy a középkonzolra tett kijelzőnek csak a bal felén vannak vezérlőgombok. A gyártó szerint így a vezető könnyebben eléri a fontos funkciókat, ami ötletnek nem rossz és akár hihető is lenne, ugyanakkor viszont ezzel a filozófiával gyökeresen szembemegy, hogy a felületen rendre megjelenő “vissza” ikont sikerült a jobb felső sarokba tolni, tehát mindenképp nyújtózkodni kell egy kicsit. Eltűnt a potméter is, helyette érintőgombokkal (illetve a kormányról) állíthatjuk a hangerőt, az viszont új, hogy a kijelző körül egy szenzor a kézmozdulatokat is figyeli. Egyrészt ha közelítünk felé, akkor megjeleníti az opciókat, navigációnál ez roppant látványos, mert a teljesen kitöltött képernyő alsó sorában hirtelen ott vannak a gombok, másrészt ha vízszintesen legyezgetünk előtte, akkor a rádió csatornái között tudunk ugrálni. Amit amúgy pont meg lehet tenni a kormányra rakott gombokkal is. És egyébként (szerencsére utasként) egy komplett eposzt előadtam teátrális jelbeszéddel, hogy hátha találok még valami olyan funkciót, amire rákötötték a mozgásérzékeléses navigálás, de azon túl, hogy nyilvánvalóan idétlenül nézett ki ez a mindennemű koreográfiát nélkülöző performansz, más eredményt nem értem el vele, aztán kiderült később, hogy például a képek között is lehet így lapozni, de őszintén még sosem éreztem arra késztetést utasként sem, hogy családi fotókat böngészgessek az autóban.
A menü meglepően egyszerű, van egy kezdőképernyő, amelynek a bal felé a navigációs térképet látjuk, a jobb fele pedig ketté van osztva, ide kedvünk szerint dobhatunk be funkciókat, mehet ide a telefonálás, a zenelejátszó, a rádió, vagy az eGolf esetén az energiahatékonysági mutatónk, mert persze mint minden elektromos autó, ez a kocsi is pszichés terror alatt tart, hogy érd el a 100 pontot a Blue-skálán, mert akkor megmentesz egy fél esőerdőt és mégsem hal ki a dodó. Erre egyébként akkor van az átlagosnál nagyobb esélyünk (mármint a 100 pontra, mert a dodót már nem hozza vissza semmi), ha a váltót a “B” fokozatba toljuk, ilyenkor ugyanis elég erőteljesen lassít a motorfék, az autó pedig visszatáplál némi elektromosságot az akkuba.
A menübe lépve van egy csomó, logikusan szétrámolt ikon, rádió, média, telefon, autóbeállítások, navigáció, forgalmi infók és csatlakoztatás címmel, amelyek között azért nehéz eltévedni. A rádiónál a csatornákhoz még képet is tesz a rendszer, ha talál, a médián belül zene, kép és videómegtekintő is akad. Zenét persze számos forrásból tud olvasni, USB-n, SD-ről és Bluetooth kapcsolaton keresztül is, noha itt (mint általában a fedélzeti rendszereknél) a könyvtárstruktúránk nem böngészhető, a telefonon érdemes beállítani egy lejátszási listát előre, aztán azt már lehet léptetni előre-hátra. Az autós információknál többek között az elektromos hajtás kapcsán láthatunk adatokat, megnézhetjük, hogy mennyire vezetünk takarékosan, a Car-net nevű menüpont mögött pedig a WiFi hotspot konfigurációjába fogunk belebotlani, ha van SIM az autóban. Ha nincs, akkor a telefonunkról mi oszthatunk netet a rendszernek.
A magyar piacon is lehet rendelni olyan autót, amiben a SIM slot benne van, de egyelőre a kártyáról az ügyfélnek kell gondoskonia. Ez egy szempontból mindenképp igen hasznos, mégpedig a navigáció kapcsán, a frissített Golf fedélzeti rendszerében ugyanis már Google-alapú navigáció dolgozik, ami frissesség szempontjából igen jó húzás, hiszen a netről is le tudja rántani az aktuális térképet, plusz a Waze és a Google Maps adataiból táplálkozva elég jól tud a forgalmi akadályok és torlódások elkerülésével optimális útvonalat tervezni. Ám mindennek ellenére nem voltam tökéletesen elégedett, a Google ugyanis külön fejleszti a VW számára a felületet és a telefonos alkalmazást, ami azzal járt, hogy direkt ugyanazt az útvonalat mobilon és az autó rendszerén keresztül tervezve a kezemben tartott okostelefon pontosabb érkezési idővel becsülte meg. Remélhetőleg a két rendszer ilyen szempontból is közeledik majd egymás felé, mert ebben végre megvan az a potenciál, hogy a beépített navi nem marad el a telefonos, mindig friss és aktuális megoldásához képest.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!