Makró, stúdió, előlapi kamera
Mára kikopott a makró mód a mobilokból, az auto- vagy júzerfókusz könnyedén élesít oda, ahova a szándék vezérli. Nem mindegy viszont, hogy mennyire teszi azt megbízhatóan, mennyire lehet a témát megközelíteni, és mennyire kellemesen mosódik el a háttér. Minél nagyobb a rekeszérték (azaz kisebb az F utáni szám a hányadosban, lásd az f/1,7-es S7 edge-et), annál szűkösebb a mélységélesség, magyarán annál keskenyebb része részletes a képnek, így kiemelve a kívánt témát az elmosottabb környezetből. Ez az erény persze hátrány is lehet: ha túl szűk a mélységélesség, a makrótéma élesnek szánt részei is elkezdhetnek elmosódni. Mivel a mobilok nem tudják felvenni a verseny a komolyabb fényképezőgépek szűk élességtartományával (és a blendét sem lehet szabályozni), több gyártó bevet szoftveres trükköket a mélységélesség állításának szimulálására. Csakhogy ez még mindig észrevehető illesztési hibákkal jár, úgyhogy mi most maradunk a jó öreg „tedd közel és kattints” filozófiánál, így összevetve a versenyzőket.
Makró képminőség
Samsung Galaxy NX3000 (f/3,5, referencia) [+]
Sony Xperia X [+]
HTC 10 [+]
Samsung Galaxy S7 edge [+]
Google Nexus 6P [+]
Huawei P9 [+]
OnePlus 3 [+]
Microsoft Lumia 950 [+]
LG G5 [+]
Apple iPhone 6s Plus [+]
Az S7 edge tudott a legközelebb araszolni a karórához, és messze a Galaxy mossa el a legelőnyösebben a hátteret. Annyira szűk a mélységélesség, hogy a korona és a gombok irányában már elkezd némileg elmosódni a kép, de azért lejjebb megmarad elég részlet. Az edge ilyenkor is magabiztosan fókuszál. A G5 és a HTC 10 mélységélessége némileg tágabb, de azok is szépen kiemelik az órát a háttérből, bár a lézeres fókuszsegéd ellenére mindkét versenyző téved egyszer-egyszer ilyen helyzetben. A Lumia 950 a soros, majd a OnePlus 3, és ezeknél is kevésbé mossa el a kavicsokat a háttérben a 6P és a P9. A sort az iPhone 6s Plus, majd az Xperia zárja. Az utóbbival lehetett a legkevésbé megközelíteni a témát, és komoly küzdelem volt az óralapra fókuszálni. Mivel a rendszer az érintőfókuszt kattintáskor felülírja, a Sony két évvel az Xperia Z2 hasonló problémái után ebben a kategóriában is elhasal. A Samsung után az Apple, a Microsoft, az LG, a HTC és a Huawei okostelefonjával sikerült a témát legjobban megközelíteni, míg a OnePlusszal és a Nexusszal némileg hátrébb kellett vonulni. Az éles tartományban a legtöbb részletet a P9, a 6P, a 6s Plus és az OnePlus 3 rögzítette, némileg kevesebbet a HTC, a G5 és a Lumia 950, annál is valamivel puhább lett az Xperia és az S7 makrója.
Fehéregyensúly stúdióvilágításnál
Eredeti fájl [+]
Samsung Galaxy NX (referencia) [+]
Sony Xperia X [+]
HTC 10 [+]
Samsung Galaxy S7 edge [+]
Google Nexus 6P [+]
Huawei P9 [+]
OnePlus 3 [+]
Microsoft Lumia 950 [+]
LG G5 [+]
Apple iPhone 6s Plus [+]
A fehéregyensúlyt és a részletgazdagságot stúdiókörülmények között is megvizsgáltuk, egyszer felkapcsolt stúdiólámpákkal, egyszer félhomályban (tompa, meleg fényekkel a távolban) és egyszer csak a készülékek vakujára hagyatkozva. A kamerarendszerek dolga felismerni, hogy a lap fehér részeihez kell mérni a színegyensúlyt, a bőrtónusokat pedig minél pontosabban kell reprodukálni. Ehhez mellékeltük legfelül a JPG képet, amiből a teszthez az A3-as képet kinyomtattuk. A fenti feladat az NX3000-nek természetesen nem okozott gondot. A legközelebb a 6s Plus jutott az eredetihez, az expozíciója is remek. A Sony is jó munkát végzett, csak alulexponált, és bár most ezt direkt nem nézzük, máris látszik a brutális túlélesítés az elmosott arcokon. A G5, a P9, az S7 edge és a Nexus 6P már némileg melegebb színhőmérsékletet állított be, míg a Lumia 950 és a OnePlus 3 került a legmesszebb a referenciaképtől. Őszintén, ezen a ponton akkurátusabb munkát vártunk a versenyzőktől, a neheze ugyanis csak most következik.
Fehéregyensúly félhomályban
Eredeti fájl [+]
Samsung Galaxy NX (referencia) [+]
Sony Xperia X [+]
HTC 10 [+]
Samsung Galaxy S7 edge [+]
Google Nexus 6P [+]
Huawei P9 [+]
OnePlus 3 [+]
Microsoft Lumia 950 [+]
LG G5 [+]
Apple iPhone 6s Plus [+]
Az NX3000 itt is bizonyítja: nem lehetetlen a fehéregyensúlyt félhomályban sem eltalálni (hajszálnyival a Samsung fényképezőgép is a meleg színek felé hajlik). A Nexus 6P, a 6s Plus, a Lumia 950 és a HTC 10 a sárgás-pirosas irányba indult el, az S7 edge és a OnePlus 3 a pirosas, az Xperia a zöldes, a Huawei P9 pedig a rózsaszínes színvilágot preferálta. Ami a bőrtónusokat illeti, a legközelebb érzésünk szerint a 6s Plus, a OnePlus 3 és a kissé túlszaturált Lumia 950 jutott, a többiek elfogadhatóan, de semmiképpen nem pontosan szerepeltek. A legtöbb részlet az arcokon a OnePlus 3 és a G5 esetében maradt, igaz, némi szoftveres élesítés árán, míg a P9 sehogy se találta el a fókuszt, a dolgon pedig zajmentesítés rontott tovább. Ami az Xperia X részletgazdagságát illeti, nos… az értékítéletet az olvasói fantáziára bízzuk, mi inkább áttérnénk a vakuzásra.
Fehéregyensúly ledes villanóval
Eredeti fájl [+]
Sony Xperia X [+]
HTC 10 [+]
Samsung Galaxy S7 edge [+]
Google Nexus 6P [+]
Huawei P9 [+]
OnePlus 3 [+]
Microsoft Lumia 950 [+]
LG G5 [+]
Apple iPhone 6s Plus [+]
Mobilos fronton nem a Xenon vaku, hanem a ledes villanó a menő, és az gyakran kékes, hűvös színnel villan, így a versenyzők dolga ezen megfelelően kompenzálni. Amit az S7 edge, az Xperia X, a OnePlus 3, az LG G5 és a Nexus 6P maradéktalanul teljesít is. A Lumia 950 felvétele csak enyhén mozdul a melegebb színegyensúly fele, míg a HTC lilás, a P9 pedig pirosas színvilágot fest. Élesítési gondok egyszer sem voltak, viszont részletgazdagságban a OnePlus 3 és az iPhone 6s Plus hagyott kívánnivalót maga után. A OnePlus 3, a Nexus 6P és az Xperia X koncentrálja leginkább középre a villanófényt, amitől a szélekre már jóval kevesebb fény jut. Nappal, egy-egy esetet leszámítva már rendre megbízható a fehéregyensúly, este és sötétebb körülmények között ugyanakkor látszik, van még hova fejlődni. De mi a helyzet odaát, a Másik Oldalon?
Előlapi képminőség
Sony Xperia X [+]
HTC 10 [+]
Samsung Galaxy S7 edge [+]
Google Nexus 6P [+]
Huawei P9 [+]
OnePlus 3 [+]
Microsoft Lumia 950 [+]
LG G5 [+]
Apple iPhone 6s Plus [+]
Az előlapi kamera egyre fontosabb, így évről-évre több figyelem fordul rá a gyártóktól. A Sony például 13 megapixeles kamerát helyezett az Xperia X előlapjára (mint látni, feleslegesen dobálózva a megapixelekkel), a HTC 10 pedig optikai képstabilizátort (ami tényleg jól jön szelfi videózáskor). Az iPhone 6s Plus és a Galaxy S7 edge a képernyőt használja „vakuként”, az utóbbi pedig „szelfipanorámát” is tud készíteni, hogy egy komplett csoport beleférjen a képbe. Két főszereplőnk, Rizzo és Empedoklesz AliceWake kolléganőnk jóvoltából látogatott el fotózásra – nagyjából fél méterről, a lencsék számára ideális távolságból örökítettük meg őket. A legtöbb részletet a Nexus 6P rögzítette, méghozzá elég komoly előnnyel. A OnePlus 3 szelfije életlenebb, de így is elég jó, a Never Settle mottójú mobilt a Lumia 950 - Xperia X duója követi a sorban. Még életlenebb az S7 edge és a Huawei P9 előlapi fényképe, a legkevesebb részlet pedig a 6s Plus, a G5 és a HTC 10 trió eredményeire jutott. Expozícióban csak a 6s Plus nyúlt komolyabban mellé (Rizzo szemei és Empedoklesz szőrzete kiégett, már az elkészült képen), fehéregyensúlyban pedig csak a HTC felvétele hajlik el zavaróan a melegebb színvilágba.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!