Hirdetés

Fototrend blog: Makrófotót mobillal? Miért ne?

A profik komoly fotós szettel és makróobjektívvel kattintanak igazán apró témát, pár éve pedig jellemző volt a mobiltelefonok dedikált makró módját bevetni – már ha egyáltalán képesek voltak közelkép megörökítésére. Mára viszont annyit fejlődött az autofókusz témaköre, hogy a kameraszoftver gépészkedés nélkül, rendkívül közel hozhatja a legapróbb állatkákat, virágokat vagy tárgyakat. Csak érdemes előre tisztában lenni a mobil korlátaival, úgyhogy az első praktikus makrós tipp megnézni, hogy a hátlapi kamerával mennyire lehet a témát megközelíteni úgy, hogy a kívánt rész éles legyen.

F/1,6-os rekeszérték, kellemesen elmosott háttér
F/1,6-os rekeszérték, kellemesen elmosott háttér [+]

A tárgytávolság persze lencsefüggő, a Mate 20 Pro vagy épp a P30 Pro például felkínálja autofókuszos ultraszéles optikáját is, szupermakró móddal megtámogatva, így az iparágban szokásos 7-8 centiméter helyett a téma akár 2,5 cm-re megközelíthető. Azt is elárulja a két pitypangos példa, hogy egy f/1,6-os vagy f/1,8-as optika szűkebb mélységélességgel dolgozik, azaz egy virág kisebb részlete marad éles, a háttér pedig kellemesen elmosott. Az f/2,2-es és szűkebb rekeszértékű mobillencsék ellenben nagyobb az élességtartománnyal, ám kevésbé homályos háttérrel operálnak.

F/2,2-es rekeszérték, szupermakró mód, kevésbé elmosott háttér
F/2,2-es rekeszérték, szupermakró mód, kevésbé elmosott háttér [+]

Ha tisztában vagyunk zsebkészülékünk optikai képességivel, érdemes a kézi lehetőségeket végigvenni. Makrófotózásnál hatalmas segítség az érintő- vagy kézi fókusz az élesítés pontos irányítására. Rikítóan világos virágoknál kiváltképp hasznos az expozíciókorrekció a kiégések elkerülésére. És talán a legpraktikusabb trükk, amit ritkán emlegetnek: bátran lehet nappal is vakuzni vagy folyamatos LED-del a témát megvilágítani - ez a műfaj különösképpen meghálálja a világos környezetet.


[+]

A fenti két példa ételfotós bejegyzésünkből lehet ismerős. Felülnézetből, kontrollált fényekkel és persze megfelelő komponálással sikerült chili témakörben két megosztásra kész, négyzetes vágású képet alkotni. Érintőfókuszt és expozíciókorrekciót is bevetettem, illetve utólag a fehéregyensúlyon és a telítettségen is igazítottam.


[+]

A közelképek éppúgy meghálálják a semleges vagy elmosott hátteret, mint a portrék, így kiemelve a főszereplőt, jelen esetben a mézes kanalat és a gyümölcskelyhet. Szimpla állólámpa tudta le az előnyös fényeket, a hátteret pedig az éjszaka szolgáltatta a teraszon, szóval nem kell stúdiókörnyezet és profi világosítás, egy állvány viszont megkönnyíti a felhasználó dolgát. Ami mégis megmaradt a háttérben, azt szerkesztőprogrammal eltüntettem.


[+]

Míg a négyzet alakú képeknél elmegy a szimmetrikus kompozíció, téglalap esetében érdemes aranymetszésbe, azaz a középponttól kissé valamelyik sarok irányába terelni a téma azon pontját, ahova a szempárt irányítanánk. Ha pedig kiszabadulunk a tavaszi jó időbe, érdemes mindjárt a napfény erejét és az árnyékokat is kihasználni, nem megfeledkezve a LED villanóról, az érintőfókuszról és az expozíciókorrekcióról. Feldob egy virágfotót, ha van a képen valami extra, jelen esetben egy vízcsepp, azon úszkáló szirmokkal.


[+]

Kifejezetten sötét hátteret választottam az árnyékben csukottan pihenő, második virágfotónak, szerkesztéskor pedig némi vignettálást, azaz a sarkok elsötétítését is hozzátettem a képhez, hogy még markánsabb legyen az előtér és a háttér kontrasztkülönbsége.


[+]

Lehet persze magát a témát is sokszorosítani: az előtérben lévő virág százszámú társa és a kék ég tölti ki a hátteret. Az ilyen, ellenfényes fotók szinte megkövetelik a LED villanó segítségét, de lehet papírlappal tovább deríteni, hogy még az az árnyék is eltűnjön a témáról, ami fent mondjuk megmaradt.


[+]

Pillangók, méhek és mindenféle rovarok: a természet borsóméretben is rengeteg részlettel ajándékozta meg az élőlényeket. Más kérdés, hogy nem pózolnak a mobilfotós kénye-kedve szerint, úgyhogy el kell kapni a megfelelő pillanatot, amikor épp megpihennek, vagy kifejezetten vadászni a helyeket, ahol szívesen elidőznek. A rovarfotózás türelemjáték, és simán lehet, hogy 50 kattintásból egyetlen lesz megosztásra, nyomtatásra érdemes. Az időtöltés azonban megéri: a méhecske virágporral hintett szőrzete olyasmi, amit szabad szemmel nem vesz észre az ember, és az ilyen részletek megmutatása a makrófotózás esszenciája.


[+]

A fenti bogár se nagyobb teljes hosszában egy babszemnél, és volt oly kedves, hogy ivószünetében pár másodpercig mozdulatlan maradt egy levélen, így átlós komponálással és szűk vágással sikerült áttetsző szárnyaival együtt megörökíteni, mielőtt dolgunk végeztével mindketten tovább álltunk. Van egyébként, aki a készülék érintetlen fotóira esküszik, én mindenesetre utólag a fehéregyensúlyon és a telítettségen is korrigáltam némileg, néha pedig a képélességet is érdemes megtolni, csak ne legyen a dolog nyilvánvaló.


[+]

Elsőre a csiga váza kissé kiégett, amin szintén utólag, a csúcsfények lejjebb vételével sikerült javítani. Az árnyékok, a kontrasztok és a fényerő szabályozása ugyancsak segíthet a kívánt cél elérésére, egyébként pedig monokróm makrókép is készülhet. Ha az időjárás is kegyes, illetve akad elég mesterséges fény, ma már egy középkategóriás mobillal is valid közelképek lőhetők, csak szem előtt kell tartani a fenti képességeket és lehetőségeket. A csúcskészülékek pedig, ha nem is veszik el a cserélhető objektíves fotómasinák munkáját, makrótémában is érvelhetnek beszerzésük mellett, olcsóbb társaik ellenében. Onnantól viszont a felhasználó türelme, ügyessége és meglátása veszi át a főszerepet.

Előzmények

  • Huawei Mate 20 - huszadrangú eltérések?

    Azért van különbség, de a Huawei Mate 20 így is egy remek készülék. A kérdés csak annyi, hogy százezerrel konszolidáltabb összegért mit tud - és mit nem tud - a Mate 20 Próhoz képest.