Hirdetés

CES 2020: Végleges autót mutatott a Byton

A magát Tesla-riválisként fémjelző cég brutális mértékű anyagi hátszél mellett is csak két év alatt jutott el oda, hogy véglegesnek nevezhesse termékét: a kész kocsi helyenként innovatív, ám még mindig sok kérdést vet fel.

Nagyszabású rendezvényt tartott a CES 2020 megnyitója előtt a Byton. Hatalmas termet béreltek Las Vegas egyik nívós hotelében, meginvitáltak egy csomó újságírót, a színpadon pedig egy letakart autóval fokozták a hangulatot. A kínai, japán és dél-koreai nagybefektetőkre építő, rengeteg európai szellemi tőkét akviráló autógyártó már két éve is meg akarta mutatni, hogy tudják majd ezt a műfajt legalább olyan szinten űzni, mint az ipart erősen megreformáló Tesla, ám a piac egyelőre még semmit nem kapott ebből: az első prototípus leleplezése óta borzasztóan sok idő telt el, a tömeggyártás viszont még mindig nem indult be.


[+]

Néhány perccel a sajtótájékoztató megkezdése után lehullott a lepel, ám az őszinte meglepettség elmaradt: a prototípushoz képest jóval szelídebb, egyszerűbb hobbiterepjárót kapnak majd a felhasználók, nagyjából a Tesla Model Y és X mérete közt. Elmondták, hogy kétféle akkumulátorcsomaggal árulják majd a teljesen elektromos kocsit, 72 kWh-s teleppel csak a hátsókerekest lehet majd megvenni, körülbelül 360 km-es, WLTP szerinti hatótávval, míg a nagyobb, 95 kWh-s változat körülbelül 440 vagy 460 km-t fog megtenni töltés nélkül, függően attól, hogy kap-e előre motort és hajtást. Tölteni DC-n akár 150 kW-tal is lehet majd, de AC-n is rendelhető lesz 11 helyett 22 kW-os lehetőség. Elhintettek még emellé egy célzott kezdőárat: 45 000 dollár.


[+]

Eddig tehát önmagában nem túl érdekes, de korrekt specifikációkkal találkoztunk, lapozzunk is tovább, hiszen egy tech-filozófiával megáldott autógyártó nem csak azért lesz sikeres, mert nem driverként, hanem userként aposztrofálja az ügyfeleit, illetve teljesen elektromosan képzeli el az autózás jövőjét. Ott van például a belső tér. A Byton büszkén említette, hogy a világon elsőként adnak 7 colos tabletet a kormánykerékbe! Ezen a kijelzőn az autó alapvető beállításait módosíthatjuk, illetve ide tehetjük a navigációt is, külön kiemelve azt, hogy ez vezetés közben mennyire hasznos lesz a forgalmat figyelő sofőröknek. Majd két mondattal később eljutottunk oda, hogy ezt a kocsit már tulajdonképpen önvezető filozófia mentén készítették el, ezért is jutott egy 48 colos, ultraszéles kijelző a szélvédő alá, ahová a tulajdonos gyakorlatilag bármit berendezhet, legyen szó szórakoztatásról, vagy éppen munkáról. Tabletből jut még egy 8 colos is a könyöklő elé, a nem létező sebességváltókar helyére.


[+]

Víziós képek következtek, ahol a Byton bal első ülésén terpeszkedő felhasználó intézi a videós konferenciabeszélgetéseit, és nézi kedvenc tartalmait a CBS Viacom szolgáltató által. Ha pedig már a partnerségek bejelentésénél tartottak, megemlítették az Electrify America nevét is, aki a töltők egy részét fogja telepíteni a kocsikhoz. Szóba került még az Accuweather, mint időjárásszolgáltató, a Road.Travel, a CloudCar és az XPERI, ráadásul bejelentették, hogy Byton Developer Program néven elérhetővé teszik külsős fejlesztőknek is, hogy fejlesszenek a Byton-ra, noha a legoptimistább becslések szerint sem jut el 2021-nél előbb az amerikai és európai piacra az M-Byte, az idei premier kizárólag Kínában értendő, ahol a cég egyébként 800 000 négyzetméteres gyárat húzott fel.


[+]

A céldátumokat mindenképp érdemes fenntartásokkal kezelni, 2018-ban ugyanis 2020-ra négyes szintű önvezetést hintettek el, ami azt feltételezné, hogy normál közlekedési helyzetben a sofőr gyakorlatilag csak utas, és nem is lenne feltétlenül szükség humán beavatkozásra: ehhez képest még a dugóasszisztenst és az autópályás vezetősegédletet is csak a kocsi piacra dobása utánra ígérik, szoftverfrissítéssel.

A Byton sajtóeseményéről kissé csalódottan jöttünk el: a termék, aminek két éve masszív hírértéke és vélhető piaci potenciálja volt, mára egy teljesen átlagos elektromos autóvá degradálódott, ami véglegesként jóval kevesebbet tud, mint amit korábban megígért, egyetlen komoly fegyvertényeként pedig a brutális mennyiségű beltéri kijelzőt tudja felmutatni. Nem lesz egyszerű dolguk, főleg akkor, ha a Tesla egyre inkább bejáratott márkanevét, gyorsan fejlődő Supercharger-hálózatát és általánosan egyre elérhetőbb árazását veszik alapul. Elképesztő mennyiségű befektetett pénz van a Byton mögött, így biztosak vagyunk benne, hogy előbb-utóbb tényleg kerül valami ebből az utakra, viszont szoftveresen nagyon gyorsan kell ellenállhatatlan ökoszisztémát nyújtaniuk, ha már ennyi kijelzőjük van a beltérben, termékükre pedig nem autóként, hanem Tesla-verőként, négykerekű okoseszközként hivatkoznak.

Azóta történt

Előzmények