CES 2018: Újabb kihívója akad a Teslának?

Hirdetés

Pont egy éve szintén a CES-en mutatták be a Faraday Future nevű elektromos, mindenféle kütyüvel és jövőbe mutató okossággal felszerelt autót, amit a LeEco tulajdonosa pénzelt. Már maga a bemutató sem sikerült úgy, ahogyan eltervezték, aztán a LeEco körül elfogyott a levegő és úgy fest, hogy a Faraday Future is megy a levesbe. Ezért amikor megjött a Byton meghívója, ami egy forradalmian újszerű, elektromos, csatlakoztatott autóról szólt, akkor mintha éreztem volna egy kis Faraday Future-szagot a levegőben.

Itt még nem tudtuk, hogy mi lesz ez
Itt még nem tudtuk, hogy mi lesz ez [+]

A Byton egy teljesen friss brand, de nem egy teljesen friss cég. A Future Mobility ugyanis már két éve létezik és már itt-ott elhintették, hogy mivel készülnek, de nyilván egy bemutató a CES-en tipikusan olyan esemény, ami után azért elég sokan megjegyzik a márkanevet. A vállalat két éve kezdte meg a konkrét fejlesztéseket, 1,1 milliárd dolláros gyárat húznak fel Nanjingban, legutóbb 200 millió dolláros további befektetést kalapoltak össze kínai holdingoktól és olyan autóipari veteránok alkotják a vezérkart, akiknek komoly múltjuk van.

Itt már igen.
Itt már igen. [+]

Dr. Carsten Breitfeld, az egyik alapító és az igazgatótanács elnöke például a BMW i8-ért felelős vezető volt korábban, a másik főkolompos, az operatív igazgató Dr. Daniel Kirchert pedig az Infinity-től lépett le a Bíton kedvéért. De van a csapatban olyan, aki a Teslát hagyta ott, van korábbi Apple és Google dolgozó és még a Faraday Future-től is igazoltak embert, szóval szakértelemből nincs hiány, a színpadi produkciót látva lelkesedéssel is jól állnak. A Faraday Future-hoz képest pedig számottevő eltérés, hogy a Byton első autói működnek, olyannyira, hogy bizonyos kiemelt médiumok munkatársai a következő napokban ki is próbálhatják azt a SUV-t Vegasban, amit bemutattak.


[+]

Mert a Byton első terméke egy SUV. Elég nagy, 4,85 méter hosszú, nem egy falrengető formaterv, legalábbis ahhoz képest, hogy a cég szerint a jövő autóját tisztelhetjük benne, de elég tisztességesen néz ki, tükrök helyett kamerákat kapunk, tele van szórva szenzorokkal és az első lámpák közötti területen igen jellegzetes LED-csíkok keresztezik egymást. Amelyek egyébként több színben is képesek világítani, ezzel is kommunikálva a környezettel, mert az egy dolog, hogy üdvözöl az autó, ha meglát (mert arcfelismerő van benne), de a car sharing szolgáltatásokra is felkészítik például úgy, hogy ha szabad a kocsi, akkor zöld az elején a mintázat színe.


[+]

Ha azonban benézünk, akkor tényleg döbbenetesen más az autó beltere, mint amit eddig bármikor láthattunk. Az első szélvédő alatt egy akkora kijelző van széltől szélig, mint maga a beltér, ezen van minden létező információ, vezérelhető tapintással, hanggal (az Amaton Alexa technológiáját használják) és gesztusokkal is, a kormány közepén van egy 8 inches tablet, aminek a felhasználó felületét úgy tervezték meg, hogy anélkül is lehessen működtetni, hogy magát a kormányt elengednénk, az első ülések pedig 12 fokban meg el tudnak fordulni, hogy ha az autó épp magát vezeti (egyelőre 3. szintű önvezetésre képes), akkor jobban egymás felé tudjanak nézni az utasok. A hátsó ülések előtt szintén akad egy-egy kijelző, az egész kocsi már most úgy van tervezve, hogy amikor a cég szerint 2020-ban képes lesz 4. szintű önvezetésre, akkor a benne ülők bármilyen multimédiás, szórakoztató, relaxációs, vagy munkával kapcsolatos dolgot kényelmesen intézhessenek haladás közben. Ide értve a sofőrt is, természetesen.


[+]

A Byton nem állt be abba a sorba, hogy különböző gyorsulási adatokban lenyomják a Teslát. Helyette inkább arra fókuszálnak, hogy egy első autóként is értelmezhető, elektromos gépkocsit üssenek össze, ami a megfizethető kategóriába tehető. Két verzió készül majd, a kisebbik akkumulátor 71 kWh-s és 400 kilométeres hatótávot ígér, a nagyobbik 95 kWh-s, ezzel elvileg akár 520 kilométer is megtehető töltés nélkül. 272 és 476 lóerős teljesítményről esett szó, de talán ennél is fontosabb, hogy azt ígérik, hogy a saját töltőjükkel 20 perc alatt 276 kilométeres hatótávot tudnak pumpálni a kocsiba, fél óra alatt pedig a 80%-os töltöttségi szint is elérhető. A miheztartás végett: az új Nissan Leaf akkumulátora 40 kWh-s.


[+]

A Byton felhőszolgáltatást is ad az autóhoz, saját bevallásuk szerint ez atombiztonságos, akinek lesz ilyen kocsija, annak lesz Byton ID-je is, ami minden beállítást és paramétert ismerni fog a sofőrről, arcfelismeréssel működik és egy csomó telefonos app is tartozik majd hozzá, az autóból lehet akár az otthoni berendezéseinket is irányítani, de ennél is menőbb az az ígéret, hogy a sofőr egészségügyi értékeit is állandóan monitorozza majd a jármű. Amint beül az ember, rögtön megtudhatja a testtömegét, a véroxigén-szintjét, a vérnyomását, ezeket állandóan figyeli a kocsi és már akkor tud segélyhívást indítani, amikor a rosszullét első jeleit észleli.


[+]

Mert persze a Byton autója folyamatosan online lesz. Már most 4,5G hálózatokon kommunikál, rengeteg antenna és szenzor van a karosszériába rejtve, számos kamera segíti a vezetést és a majdani önvezető funkciókat. És állítólag úgy tervezték meg az autót, hogy nem csak a szoftver frissülhet majd, mint mondjuk a Tesláknál, hanem ha kijön egy új kommunikációs chip és antenna (5G), egy nagyobb kapacitású akku, egy új szenzor, vagy egy új tablet a kormányra, akkor azokat majd mind lehet cserélni, bővíteni, kvázi up-to-date lehet a kocsi, így abban bíznak a cégnél, hogy egy Byton nem avul olyan gyorsan el. Mert persze nem csak egy SUV van tervben, hanem még a következő évben jöhet egy szedán is.


[+]

Ennyi csodálatos információ után nyilván mindenkinek az a kérdése, hogy akkor hol vehet egy csokornyi Brytont. Nos, leginkább sehol, a kiállított autó 85%-ban olyan, mint amilyen a végleges modell lesz, amely 2019 végén kerülhet a szalonokba, ha minden a terv szerint megy. És ugyanezen tervek 45 ezer dolláros végfelhasználó árról szólnak (kicsit kevesebb, mint a Tesla 3), de a következő két évben azért az autóipar sem egy helyben fog ácsorogni, szóval nagy kérdés, hogy a Byton - ha tényleg megvalósul - versenyképes lesz-e még akkor is.

Sajtófotók a külsőről Sajtófotók a külsőről Sajtófotók a külsőről Sajtófotók a külsőről Sajtófotók a külsőről
Sajtófotók a külsőről [+]

Sajtófotók a belsőről Sajtófotók a belsőről Sajtófotók a belsőről Sajtófotók a belsőről Sajtófotók a belsőről
Sajtófotók a belsőről [+]

Ha valaki követi az autós sajtót, akkor szinte minden hétre jut valami soha nem hallott gyártótól egy új, forradalmi elektromos autóval kapcsolatos bejelentés. Tavaly óriási bukta volt a Faraday Future, ezért értelemszerűen még egy méregdrága CES-bemutató mellett is szkeptikus az ember egy olyan autógyár sikerével kapcsolatban, amely ígéretekből áll. A Byton talán azért lehet más, mert a jelek szerint a prototípusok működnek, ki lehet ezeket próbálni és ha már idáig eljutottak, akkor talán az út felét már megtették. De még sok feladat van hátra, 95 kWh-s akkumulátort betenni egy sorozatgyártott autóba nem kis munka, a felhasználói felület, az önvezető funkciók, a biztonság szavatolása óriási erőfeszítést kíván meg, az autóipari fejlesztési ciklusokat ismerve már az is csoda, hogy két év alatt idáig jutottak, most van még további szűk két évük, hogy eladható terméket is faragjanak a Bytonból.

Utazásunkat az Eustock.eu támogatta. Köszönjük!

Hirdetés

Előzmények

Hirdetés