Szoftverek, hibák, összegzés
Alapvetően a Xiaomi okosotthonos alkalmazását, a Mi Home-ot kell telepíteni a mobilunkra, ha informálódni vagy bármit beállítani szeretnénk, ez természetesen iOS és Android platformokon egyaránt elérhető. Itt lehet variálni a visszatáplálással, illetve van cruise control, ismertebb nevén tempomat is, ami annyit csinál, hogy ha 5 másodpercig benyomva tartjuk a menetkart, majd a csippanásra elengedjük, akkor megtartja a sebességet. Autónál megszokott módon, ha belenyúlunk a fékbe vagy a menetkarba, kikapcsol a funkció.
A gyártói szoftverből kiolvasható a töltöttségi szint százalékosan, az átlagsebesség, a pillanatnyi sebesség és a megtett úthoz tartozó kilométerszám, egyébként a rollerben lévő összes megtett kilometert is logolja és ki tudja írni. Érdemes lehet még letölteni az m365 Tools névre hallgató szoftvert, amivel várható kilométerben is kiolvashatjuk a maradék hatótávot, továbbá megnézhetjük a 10 részes akksicsomaghoz tartozó feszültségeket, ha valahol nagy eltérés van, az szervizelést kíván. Van még egy m365 Dashboard nevű szoftver, ami értesítéseket küld a legfontosabb információkról, így okosórán is nyomon követhetővé válik az utazásunk.
Rendkívül pozitív lesz a verdikt, de előtte mindenképpen ki kell térnünk a hibalistára. A konstrukciós problémák a váznyaknál, illetve a kormánycsapágynál kezdődnek, előbbinél fogva lötyög a teljes kormányrész, utóbbi pedig már a dobozból kivéve is valamelyest szorul-akad. A kormánymű lógása ellen applikálhatunk 3D-nyomtatott közdarabot a zárómechanika forgásponthoz, ahonnan a probléma indul, de ezt egyrészt nem tudja mindenki otthon megoldani, másrészt nem is teljesen hibátlan megoldás. A csapágy azonban sosem lesz tökéletes, legfeljebb a gyárilag szűken zsírzott részeken lehet valamit utólag javítani.
A gyári külső gumi nem túlságosan defekttűrő, és ha megtörtént a baj, borzalmasan nehézkes a szervize, sok türelemmel készüljön, aki otthon nekiáll, de az se lepődjön meg, akinek kerékpárszervizben sem akarják majd vállalni. Lehet hozzá venni jobb külsőt, alapvetően ez ajánlott, a tömör gumi még jobban rontja a nem létező komfortot, a rázkódás pedig akár a forrasztások valamelyikét is kikezdheti, valószínűleg nem kell magyarázni, hogy ez miért probléma. Buta megoldás továbbá, hogy a hátsó sárvédő alsó részében, érdemi védelem nélkül helyezték el a lámpa kábelét, így szó szerint elég lehet egy ballépés ahhoz, hogy tönkretegyük. Ha pedig már a motort szoftverrel korlátozza a rendszer a kerék forgása alapján, érdemes lett volna egy kapcsolót építeni az oldalsztenderbe, hiszen ha elindulunk úgy, hogy egyébként le van támasztva, abból csúnya esés tud lenni.
Szintén a hibalistára írható a műanyag, hajlékony, béna fékkar, amit nem is nagyon cserélhetünk akár egy bicikliből származó, minőségibb darabra, hiszen bele van építve az elektromos kapcsoló, amivel érzékeli, hogy épp fékezünk. Konstrukciós átgondolatlanság, hogy két 44-es láb aligha fér meg kényelmesen egymás mellett-mögött a trepnin, szélességben vagy hosszúságban tolhattak volna rajta valamelyest. Apróság, de örültünk volna egy beépíthető telefontartónak is, ha már a gyári app is mutat pillanatnyi sebességet, és egyébként a kormányon is lett volna helye. Ez egyébként utólag beszerezhető.
A jogi oldal itthon leginkább nem definiálja az elektromos rollert, és annak specifikációit, elméletileg elektromos bicikliként a teljesítménye és a maximális sebessége alapján bukósisak és vezetői engedély nélkül használhatjuk a kerékpársávokon, kerékpárutakon, ezeken kívül legfeljebb járdán érdemes (nagyon óvatosan) használni, autóutakon mindkét oldalról rémisztő élmény lesz, azt semmikép nem érdemes erőltetni. Szabályozásilag teljesen katyvasz, hogy amúgy hivatalosan hol szabad használni a terméket, mert elvileg nem minősül járműnek, hanem abba a kategóriába esik, mint a gördeszka, nincs típusengedélye, magyarán a közúti forgalomban nem vehet részt, tehát úton például nem használható. Hogy aztán ezt ki és hogyan ellenőrzi, az megint más kérdés, ráadásul például Budapesten az egyes önkormányzatok saját hatáskörben is tilthatják az elektromos rollerek (és hasonló izék) használatát, az I. és az V. kerület már hozott ilyen rendeletet. De ott sem tiszta például, hogy amúgy mondjuk a kerültben levő kerékpárutakról is ki vannak-e ezek tiltva, vagy sem. Ráadásul a jogszabály a kerékpárutat és a járdát is a közúthálózat részének tekinti, magyarán ha roppant szigorúak vagyunk, akkor kábé sehol nem rollerezhetünk, ami eléggé életszerűtlen. Az abszolút látszik, hogy egyelőre ez egy olyan közlekedési forma, ami igazából nem tartozik sehová, miközben teljesen átalakíthatja az egyéni közlekedést a városokban, nem véletlen, hogy az európai városokban egyre-másra jelennek meg a rollermegosztási szolgáltatások. Nyilvánvalóan érdemes végiggondolni, hogy ki mire tud használni egy efféle eszközt és milyen utak adottak arrafelé, de elég, ha havi tízezer forintot tudunk spórolni az útiköltségeinken a minimális fogyasztással, és alig több mint egy év alatt már meg is térült az a 130 000 forintos vételár, amiért itthon, garanciával meg lehet venni egy fekete vagy fehér példányt. Részemről ez a termék csak ajánlott lehet!
![]() |
Xiaomi MiJia M365 |
szentkuti11
A tesztkészülék a Xiaomi.hu jóvoltából jutott el hozzánk, itt vásárolható meg, a felajánlást köszönjük!