Sony Xperia 5 V - kell-e nekünk zoom?

Kivették a harmadik szenzort, mondván hogy elég lesz kettő is. A főkamerát felturbózták, minden más pedig kábé olyan, mint tavaly.

Multimédia

Leradírozták a zoomkamerát az Xperia 5 V hátsójáról, mert a Sony azt mondja, hogy majd ők a kétszeres szenzorzoommal is tökre jó képeket csinálnak. Ezt ugye akárki mondhassa, de itt azért volt mire alapozni az ígéretet, mert a készülék megkapta azt az 52 megapixeles (48 megapixel effektív) szenzort, amit IMX888-ként, illetve ExmorT-ként is ismerünk. Itt egyrészt az a lényeg, hogy a diódák és a transzisztorok két külön rétegen helyezkednek el, illetve a 4,3:3 képarány miatt több tér nyílik a stabilizációra. Ez a szenzor úgy egyébként nem világbajnok méretű, mert 1/1,35 inches, de F/1,9-es apertúrával rendelkezik és van mögérakva egy optikai stabilizáció is. Szintén nem meglepetés, hogy az ultraszéles lencse mögötti szenzor is az Xperia 1 V-ből jön (IMX563), ez 12 megapixeles felbontású.


[+]

A Sony továbbra is elhalmozza a júzert szoftveres vonalon, ami bizonyos szempontból kontraproduktív, legalábbis éveken át az volt a tapasztalat, hogy na, dír júzer, itt van a legtutibb szenzorunk, itt van minden elképzelhető beállítás, filter, opció és bigyula, hogy megcsinálhassad életed legjobb fotóit, miközben a júzer nem erre vágyott, hanem csak elő akarta venni a telefonját, hogy gyorsan megörökítsen egy pillanatot. És magasról tojt a beállításokra. Miután a Sony automatikus módban mindenkinél gyengébb képeket csinált ugyanazzal a szenzorral, amivel egy Apple, vagy egy Oppo, vagy egy Xiaomi sokkal ügyesebben bánt, ezért az ügyfeleknek csak az a kis része maradt a Sony mellett, akik tényleg tudták, hogy mit kell állítgatni, a többiek pedig örültek neki, hogy a gépi tanulás egyre ügyesebb és más gyártóktól megkapják a “point&shoot” minőséget. Nos, ezen akar idén változtatni a Sony, csak kérdés, hogy nem késő-e már.

[+]

[+]

Hirdetés

A Photo Pro alkalmazás idei kiadása már az Xperia 1 V-nél is megengedőbb azok számára, akik nem akarnak az ISO-val, a blendével és a színhőmérséklettel babrálni. A felület bal felső sarkában lehet üzemmódot választani egy virtuális tárcsával, a BASIC valóban a legegyszerűbb mód, egy gombnyomással megvan a három látószög, kapcsolható az éjszakai mód, néhány effekt, a bokeh (portréknál kifejezetten ügyes a gép), valamint a színhőmérséklet és a kontraszt állítható egy csúszkán. Lényegesen többet ad az AUTO mód (ami ekvivalens a gyártó fényképezőgépein elérhető ügymenettel), itt már ISO, záridő, blende, fókuszmód, színhőmérséklet és fénymérési mód is állítható, plusz a fokozatmentes zoom is előjön szintén egy virtuális tárcsán. A többi üzemmód pedig fotós berkekben jártasok számára elérhető (P, S, M és MR). A következő nappali felvételek AUTO módban készültek normál látószöggel, kétszeres szenzorzoommal és az ultraszéles lencsével:

12 MP (24 mm)

12 MP (48 mm)

12 MP (16 mm)

A helyzet az, hogy láthatóan sokat finomodott az automatika. Az új szenzor rengeteg részletet rögzít, a 48 megapixeles natív felbontást nem is lehet választani, kapásból quad-Bayer szűrővel 12 megapixelre skáláz le a rendszer. A színek természetesek, a dinamikatartomány igencsak korrekt, a részletesség a kép szélei felé haladva is megmarad, zaj szinte nincs: ezek jóféle fotók, még ha nem is akarnak úgy lemászni a kijelzőről, mint sok konkurens kissé túlszaturált és kontraszttal mesterségesen megtolt eredményei. Nyilván ez ízlésbeli dolog, és pont a kontraszt és a szaturáció itt is módosítható még a fotó elkészülte előtt, de az Xperia 5 V fotói természetesek és fotószerűek. A kétszeres szenzorzoom kapcsán nem estek túlzásba, tényleg az átlagnál magasabb minőségben állítha össze ezeket a képeket a telefon, noha persze egy csúcsmodell dedikált szenzora sok esetben tud jobbat, illetve nagyobb közelítést. Az ultraszéles modul pedig a piac egyik legjobbja, de hiányzik belőle az igazán közelre való fókuszálás lehetősége, amivel viszont a szupermakró üzemmódnak sajnos lőttek. Váltsunk esti környezetre:

12 MP (24 mm)

12 MP (48 mm)

12 MP (16 mm)

Az esti mód természetesen mindhárom látószög esetén elérhető. Ezt automatikusan is felkínálja a rendszer BASIC és AUTO mód esetén, érdemes használni gyenge fényviszonyok között, de nem muszáj, ha a téma egyébként kap rendes megvilágítást. Mindenesetre a fenti képek mind az éjszakai mód bekapcsolásával készültek. Normál látószög mellett korrekt az eredmény, a kétszeres szenzorzoomnál már vannak apróbb hibák, de még így is abszolút frankó a produkció. Itt érdemes megemlíteni, hogy egy csomó olyan mobil, amin van telés modul sötét környezetben szintén inkább a főkamera képéből igyekszik dolgozni egyszerűen azért, mert az több fényt enged be, este tehát tényleg nem veszítünk semmit azzal, hogy az Xperia 5 V-ről lekapták az extra szenzort. Az ultraszéles modul értelemszerűen a legkevésbé erős esti környezetben, de még mindig jobb, mint amit sok konkurens fel tud mutatni. A jó hír az, hogy ezt a minőséget most már a Sony is úgy tudja hozni, hogy az ügyféltől nem vár el extra hozzáértést. A szelfikamera is korrekt fotós szempontból, itt van egy példa.

Fent már egy 4K videó látható a hátlapi kamerákkal. Ezt a Video Pro szoftverrel rögzítettem úgy, hogy zökkenőmentes zoomot választottam, ilyenkor 30 fps az elérhető legnagyobb képkockasebesség, de akár 120 fps-re is képes a főkamerával. Az a helyzet, hogy a nappali képminőség kifogástalan, a hang is remek, jó a stabilizáció, minden stimmel.

Éjszaka a főkamera továbbra is érvényes, de már akadnak megingásai, de itt már kijön, hogy nehéz eltalálni a tekerőtárcsával, hogy hol váltunk az ultraszélesről a normál kamerára (a videó végén nem is sikerült), az ultraszéles viszont szemcsés, életlen felvételt hoz éjszaka, aminél az EIS nem is bírja a fókuszt fixen tartani.


A nappali szelfivideó szintén korrekt, kicsit szűk ugyan a látószög, de a kép és a hang remek, este viszont az előlapi szenzor már csak átlagos, sok a zaj és van némi bizonytalankodás a fókusznál is. Viszont összességében azért azt lehet mondani, hogy ha kiismerjük a szoftver(eke)t, akkor ezzel a motyóval elég jól lehet dolgozni. A Cinema Pro erre mindenféle fényezési effekteket is rátesz és talán egy fokkal még több beállításunk van, de csak egyetlen látószögünk, most nem játszottam vele, de az Xperia 1 V tesztjében ilyen felvételek is akadnak. Az a nagy helyzet, hogy ez a cucc nagyon rendben van mind fotós, mind videós téren úgy, hogy nem kell hozzá mesternek lenni, sima BASIC módban is hozza azt a szintet, amit egy csúcsmodelltől elvárhatunk, a kétszeres szenzorzoom tényleg pótolja a telés szettet, az ultraszéles kamera is kiemelkedően jó, végre van éjszakai mód, ami szintén remek, igazából minden helyzetben állítgatás nélkül is ütős, még a végére pár random képet ideteszek, hogy ezzel is demonstráljam a dolgot, miközben itt oldalt indítunk egy szavazást arról, hogy a zoomkamera elhagyása mennyire gáz:

És ha már pont beesett az iPhone 15 Pro Max is tesztre, akkor néhány képpárral is megmutatnám, hogy az ultracsúcs Apple motyóhoz képest mennyire nem vall szégyent a Sony ugyanolyan automatikus módban készült fotók esetén, az eltérés a színkezelésből adódik, bár az iPhone a nagyobb dinamikatartományú témáknál még mindig ügyesebb (fent a Sony, lent az iPhone fotói):

Zenei fronton ott a 3,5 mm-es jack csatlakozó, vagy az 5.3-as Bluetooth, de kihangosítva is kimondottan jól szólnak a sztereó hangszórók. Filmhez, játékhoz, zenéhez egyaránt partner, kapott a gép új erősítőt, áthangolták az egészet és az eredmény több mint korrekt. Amilyen kicsi, annyira ütős multimédiában a holmi, nálam most ért fel a Sony arra a szintre, amit elvárhatok amatőrként, hobbifotósként és akár profiként is, mindenki a maga szintjének megfelelő beállítási mennyiséget kaphatja meg, a kőprofik pedig Sony kamerák külső keresőjeként is használhatják a mobilt. Így kellett volna ezt csinálni évek óta, ha már ők szállítják be a kameraszenzorokat a legtöbb mobilhoz.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Sony

Azóta történt

Előzmények