Hirdetés

Samsung Gear VR (SM-R322) bemutató

A Samsung nagyon komolyan veszi azt az elhatározását, hogy szinte mindenki számára elérhetővé teszi a VR-t, a csúcskategóriás mobiljaikhoz készült szemüveg egyáltalán nem drága.

Bevezető, doboz

A tavalyi év egyik, ha nem a legérdekesebb kütyüje volt nálunk az első generációs Samsung Gear VR, a gyártó első VR szemüvege, ami az Oculus-szal közös fejlesztés eredménye, és az okostelefonunk kijelzőjét használva mutatja meg a virtuális valóságot. A tesztkészülék áprilisban került hozzánk, egy kedves olvasói felajánlásnak köszönhetően, hiszen ekkor még itthon nem lehetett megvásárolni a snapdragonos Galaxy Note 4-gyel együttműködő szemüveget. Akkoriban elég kevés tartalom volt még, illetve bőven akadtak hardveres és szoftveres problémák, de az Innovator Editionnek titulált termék összességében már akkor késznek érződött, használható volt, csupán néhány apróbb hibajavításért kiáltott.

Samsung Gear VR (SM-R322) bemutató
[+]

Az első generációs Gear VR-t lenyűgözőnek tartottuk, kedveltük, de azért megláttuk benne a veszélyt is: a valóságból iszonyatos módon kizökkentheti az embert egy ilyen alternatív világ, főleg a fiatalabb korosztály élheti bele magát túlzottan a nem létező környezetbe, ha pedig ez nagy számban beszivárog az emberek otthonaiba, az könnyen függővé tehet sokakat.

Hirdetés

Kicsit később a Kutatók Éjszakájára is el tudtuk vinni a szemüveget egy Note 4 társaságában, ahol nagyon sokan érdeklődtek az eszköz iránt, itt realizálódtak igazán a képzeteink, döbbenetes volt, hogy milyen hatást tud kiváltani egy ennyire realisztikusan megjelenített virtuális valóság, főleg a gyermekekből. Általánosítani persze butaság lenne, a legtöbb érdeklődő ugyanis 10-20 perc használat után megunta a látványvilágot, és a másfél hetes tesztidőszak végén mi sem úgy adtuk vissza a terméket, hogy mennyire VR-oznánk még néhány hétig, de ez részben annak is köszönhető, hogy az ingyenes tartalmak száma még mindig nagyon csekély.

Samsung Gear VR (SM-R322) bemutató
[+]

Alig néhány hónap telt el azóta, de a Samsung ismét meglepett minket, hiszen bemutatta az új, végleges Gear VR-t, ami a gyártó legújabb csúcskészülékeivel működik, sok ponton finomhangolták, de a legfontosabb változás az árcímkéjében lett keresendő: alig 40 000 forintos összegért vihetik haza a felhasználók a szemüveget, ezzel az árral pedig elég erőteljes kereslet alakulhat ki a közeljövőben. A kék színű doboz a gyártó képviseletétől futott be hozzánk egy Galaxy S6 társaságában, a fejpántokon és a használati utasításon kívül egyébként semmi nem tartozik a Gear VR-hoz.

Kompatibilitás, üzembe helyezés

A külső értelemszerűen nagyon hasonlít az előző generációra, de jelentős fogyókúrán esett át a termék, telefon nélkül 310 grammot nyom és 201,9 x 116,4 x 92,6 milliméteres dimenziókkal rendelkezik. A kompatibilis telefonok listájáról lekerült a Note 4, helyette viszont itt vannak az Exynos 7420-as kütyük: a Galaxy S6, az S6 edge, az S6 edge+ és a Note5. A telefonok méretkülönbségeiből adódó problémákat egy kétállású kapcsoló oldja meg, B állásban mehetnek rá a kisebb eszközök, A állásban pedig a nagyobbak. A valóságtól való elszigetelésért továbbra is egy szivacskarima felel, itt viszont komoly fejlődés mutatkozik: az elődön már néhány napos korában látszódtak a használat nyomai, az új sokkal strapabíróbbnak tűnik, kevésbé szöszöl, és a viszonylag hosszú tesztciklus alatt sem változott az állapota.

Samsung Gear VR (SM-R322) bemutató
[+]

Az üzembe helyezés sem egyszerűbb, sem bonyolultabb nem lett a korábbiaknál: feltesszük a kényelmes, rugalmas pántokat az eszközre, a Play Áruházból letölthető appban letöltjük a nekünk tetsző tartalmakat, tisztára töröljük a lencséket és a kijelzőt, majd felvesszük a kütyüt. Ha homályos a kép, akkor a fenti tekerővel tudjuk állítani az élességet, a Gear VR továbbra is a telefon közelítésével/távolításával éri ezt el. Ezzel a módszerrel az enyhébb szemüveggel rendelkezők jó eséllyel simán megtalálják majd a számukra ideális élességet, de az eszköz belseje annyira tágasra sikerült, hogy egy hagyományos szemüvegre is nyugodtan rá lehet venni, nem zavar be a képbe. Jobb oldalt találhatóak a kezelőszervek, ezek a régiek maradtak, az érintőpadon való tájékozódást dombornyomás segíti a korábbi sík felület helyett, viszont a látszat csal: ezek nem megnyomható billentyűk. A vissza gomb viszont teljes egészében megőrizte a régi helyét és funkcionalitását. Szívesen kipróbáltunk volna a Gear VR-hoz egy vezeték nélküli kontrollert, hiszen állandó jelleggel a szemüveg oldalán matatni nem túl komfortos dolog, de egyelőre még nem tudott ilyet rendelkezésünkre bocsátani a Samsung, így maradt a korábbról már jól ismert megoldás.

A látószög nem változott, a régihez hasonlóan, 96 fokos képet ad, viszont a képminőség javult, ez nem véletlen, a Galaxy S6 pixelsűrűsége bőven megelőzi a Note 4-ét. A végeredmény még mindig nem tökéletes, a pixelesség továbbra is zavaró és szemfárasztó jelenség, de szegény mobil még így is maximumra járatva pörög, normál használatban soha nem éreztem még annyira forrónak az S6-ot, mint mikor egy hosszabb Gear VR-ozás után kivettem a szemüvegből. Belül láthatunk még egy közelségérzékelőt, ha nincs a fejünkön a kütyü, akkor a telefon sem világít fölöslegesen, két oldalra pedig a túlzott párásodást megelőzendő került egy-egy szellőzőnyílás, ami elég hatékonyan működik.

Samsung Gear VR (SM-R322) bemutató
[+]

A melegedés és az érezhető túlterheltség tehát egy olyan probléma, amire még nem találtak tökéletes gyógyírt, viszont ez korántsem annyira jelentős, mint az elődnél, ahol nagyjából 20 perc aktív használat után jött a figyelmeztetés, hogy hagyjuk hűlni az eszközt, mielőtt tovább folytatjuk kalandozásunkat a virtuális valóságban.

Belépés a virtuális valóságba, összegzés

Ha mindenen túljutottunk, és magunkra vettük a virtuális valóságot, akkor hirtelen tényleg egy másik világban érezzük magunkat. Egy rövid tutorial után egy hatalmas teremben ülünk, ahol persze alaposan körülnézünk: ahogy forgatjuk a fejünket, úgy tudunk körülnézni, természetesen így van ez mindenhol, ez adja az egész jelenség varázsát, ha pedig egy Bluetooth fejhallgató is van a fejünkön, akkor még teljesebb az élmény. A főmenü változatlan, az előre letöltött tartalmak közül válogathatunk, amerre „nézünk" (a szemünket nyilván nem figyeli, csak a fejünk mozgatására reagál), ott a kurzor, a szemüveg oldalán lévő érintőgombbal pedig kiválaszthatjuk a menüpontot.

Elég sok lehetőséget kínál már az eszköz, tartalmi szempontból ez a néhány hónap is komoly előrelépést hozott magával. Az alapvető dolgok továbbra is megvannak, nézhetjük a hagyományos videóinkat valódinak tűnő mozitermekben, kis számban vannak VR-specifikus filmek is, de ezek csak afféle technológiai demonstrációként életképesek, hiszen ki akarna egy egész estés filmet úgy végignézni, hogy állandóan forgatja a fejét. Vannak alkalmazások is, például egy sima böngésző, illetve a manapság már itthon is elérhető Netflix, de van egy olyan program is, aminek segítségével egy virtuális luxusautó-szalonba látogathatunk el, és ülhetjük végig a legmenőbb és legdrágább kocsikat, még ha a bőrillatot nem is érezzük bennük.

Samsung Gear VR (SM-R322) bemutató
Így néz ki egy képernyőfotó, ha VR-t használunk! [+]

Aztán ott vannak még a játékok is, az űrhajós és karikadobálós alkotások továbbra is megunhatatlanok, de bowlingozni és Temple Runozni is nagyon jó vele, egy kontrollerrel pedig biztosan még jobbak lennének a VR-játékok. A gyártó továbbá kiemeli, hogy a Gear VR hosszútávon nem csak egy szórakoztatóeszköz kíván lenni, hanem azt is szeretnék elérni, hogy az edukációs lehetőségek is megnyíljanak a technológia előtt, ez pedig nem csak a hagyományos földrajz- és történelemoktatásban lehetne hasznos, hanem elvileg segíthet azoknak az embereknek is, akik tériszonnyal, vagy a társasági megnyilvánulástól való félelemmel küszködnek.

Samsung Gear VR (SM-R322) bemutató
[+]

A Samsung Gear VR továbbra is egy remek érdekesség, de már nem egy méregdrága, nehezen elérhető kütyü, hanem itthon is megvásárolható, 40 000 forint alatti ára pedig tényleg meglepő az alapján, hogy ezeknek az új technológiáknak mennyire lassan szokott lecsúszni az áruk. A teljes képhez azért érdemes figyelembe venni, hogy az elérhető alkalmazások java része fizetős, viszont nem horrorisztikusan drágák a szoftverek hozzá. A túlhevülési és teljesítményvesztési problémák javultak, de ez elsősorban nem az új szemüvegnek, hanem a mobilokban lévő modernebb lapkáknak köszönhető, az összeszerelés minősége viszont érezhetően jobb lett, tökéletesen pattan helyére a mobil és a szem körül pihenő szivacs is sokkal kényelmesebb, ráadásul időtállónak is ígérkezik. A Galaxy S6 akkumulátora nagyjából 70-80 percet bír ki egyszerre, ha játszunk, vagy egyéb erőforrás-igényes dolgot csinálunk tartósan, ez az érték persze készülékenként eltérhet. A virtuális valóság veszélyei tehát továbbra is fennállnak, ezzel a problémával pedig egyre többen fognak találkozni, ahogy a gyártók egymás után kínálják majd a megoldásaikat egyre elérhetőbb áron, viszont ezért nem a Gear VR okolható, ez ugyanis csak egy jól összehozott, hordozható virtuális valóság szemüveg, amit mindenképpen érdemes kipróbálni, csak túlzásokba nem szabad esni. Tetszett!

Samsung Gear VR (SM-R322)

szentkuti11

A cikk elkészítésében a Telekom 4G/LTE mobilinternet volt segítségünkre.

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement

Azóta történt

Előzmények