Bevezető, kameraszoftver
Amióta a napi fotótermés hangsúlya a digitális kompaktoktól a mobiltelefonok platformjára került, minden gyártó igyekszik valami különlegessel előrukkolni. A Nokia szenzorméret és pixelszám növeléssel húzott merészet (PureView), a HTC a pixelszámot csökkentette, a pixelméretet a jobb fényérzékenység érdekében viszont növelte (UltraPixel), a Sony pedig az apró fémvezetékek fotódióda mögé helyezésével (BSI) igyekezett több fotont hasznosítani (a Samsung Galaxy S4-ben is Sony Exmor RS szenzor található). Persze a koreai gyártó sem maradhat ki a sorból: noha a Galaxy S5 szenzormérete (1/2,6”) és pixelszáma (16 millió) is nőtt valamelyest, a készülék alapvetően az új, saját fejlesztésű ISOCELL technológia nyújtotta minőséggel, a fotonok jobb terelésével szeretne szintet lépni.
Hirdetés
A digitális képalkotás egyik velejárója a light crosstalk névre hallgató jelenség, melyet magyarul fényszennyezésnek hívunk. Az okostelefonokban található szenzorpixelek ugyanis annyira aprók (jelen esetben 1,12 µm szélességűek), hogy a mikrolencsén áthaladó fotonok egy része a szomszédos pixelek érzékelőjére pattan, rontva a végeredmény színhelyességén és dinamikatartományán. Ezt a Samsung a pixelek fizikai elkülönítésével igyekszik kiküszöbölni (ISOCELL = isolated cell, azaz leválasztott cella), árkokat képezve a fotódióda felületén, 30%-kal csökkentve a fotonok átszivárgását, miközben a fényátalakító függőleges elhelyezésével ugyanennyivel növelve a pixelek érzékenységét (ez a VTG, azaz a vertical transfer gate). Ez a gyártási technológia laposabb pixelelrendezést tesz lehetővé, így nagyobb szögben lehet a lencséről beérkező fotonokat hasznosítani. A technológia teljes neve egyébként 3D BSI pixel F-DTI és VTG-vel, de mi maradjunk csak ISOCELL-nél, azt talán könnyebb megjegyezni.
ISOCELL pixel keresztmetszet. Forrás: Chipworks
A gyorsabb fókusz érdekében az új szenzorfelület egyes pixeleire felkerült egy PDAF réteg (phase detection auto-focus), amely fényvisszajelzés segítségével gyorsít a fókusztalálaton, aminek köszönhetően a Samsung 0,3 másodperces fókuszálási időt ígér. Az ISOCELL pixelek ezen felül egyénileg is képesek magas dinamikatartományban működni, lehetővé téve élő HDR kép megjelenítését a kijelzőn, illetve HDR videó rögzítését. Mindezekkel a Samsung korábbi telefonkamerái sebességén, pontosságán és megbízhatóságán kíván javítani, magasabb szín- és dinamikatartományt elérve. Az új szenzor egyébként 16:9-es kialakítású, azaz a legnagyobb elérhető felbontás szélesvásznú, 5312 x 2988 pixel fénykép, 3840 x 2160 pixel (4K) videófelvétel esetében.
A némileg továbbfejlesztett fényképező alkalmazást elindítva ismerős felület fogadja a felhasználót: élőkép érintésfókusszal, jobboldalt a fényképezőikonnal, amit hosszan nyomva tartva sorozatkép készül. Fölötte a videófelvétel indítható, alatta pedig a Samsung kamera üzemmódjait vagy a galériát hívhatjuk elő. Baloldalt válthatunk a 2 megapixeles előlapi kamerára, illetve ki- és bekapcsolhatjuk a szelektív fókusz és HDR funkciókat. A kézi beállítások a menüből érhetők el: ISO, fényérték, fehéregyensúly, vaku, időzítő, effektusok, felbontások, videósebesség, hangvezérlés és sok más, de a záridő nem állítható.
Fényképező applikáció
Az applikáció első indításától az első fotó rögzítéséig körülbelül 2,5 másodperc telik el, de a memóriából betöltve ez 1,5 másodpercre csökken, a fókusztalálat és -váltás valóban tizedmásodpercek kérdése. Sorozatképből ideális fényviszonyok esetén 7 darab készül másodpercenként. A fényképező alapból 16 megapixelben, a kamera pedig 1080p-s Full HD felbontásban rögzít, kevés fénynél pedig bekapcsol a képstabilizálás, ilyenkor egy fotó 3-4 másodperc alatt készül el, több forrás összeillesztésével és zajmentesítéssel; ez a funkció egyébként a menüből kikapcsolható.
Menü opciók
A sebesség mellett remek a fénymérés és fehéregyensúly pontossága is, jómagam több száz ellőtt fotó mellett egy színhibás képpel sem találkoztam, a bőrtónusok is rendben voltak, a dinamikatartomány pedig valóban növekedett. A sebesség HDR módban sem csökken, az algoritmus észrevétlenül és tiszta eredményekkel dolgozik, igaz, némi részletveszteséggel.
Jó fényviszonyok, makró
Részletgazdagság, természetes színek, alacsony képzaj és széles dinamikatartomány: a Galaxy S5 nappal hozza a csúcsminőséget, amiben nincs sok meglepetés. Ellenfényben az ISOCELL az elődmodellben lévő megoldásnál ügyesebben birkózik meg a kontrasztkülönbségekkel, színveszteség, kromatikus aberráció vagy más szenzor- és lencsehibák nélkül. A kameralencse egyébként F2.2-es rekeszértékkel rendelkezik, 4,8 milliméteres fókusztávval és hatelemes autófókusz rendszerrel. A legalacsonyabb érzékenység ISO40, a legrövidebb záridő EXIF információ szerint 1/5405. A Galaxy S5 nappal a mobilfotózás élmezőnyében végez, a felhasználók bizonyára sok nyomtatásra is alkalmas képet fognak lőni vele. Kritikaként talán az ideálisnál valamelyest magasabb jpeg tömörítést lehetne felhozni, a fotók egyébként 3-8 megabájtos méretűek, de különleges módokban akár 20 megabájtot is foglalhatnak.
A Galaxy S5 kiválóan szerepel közeli témák fotózásában is. A lencse kb. 3 centiméteres távolságig képes fókuszpontot találni, a makró módot a szoftver automatikusan kiválasztja. Megfelelő téma esetében kellemesen keskeny az élességtartomány, amelyre a szelektív fókusz móddal rá is lehet erősíteni. A készülék makrói szintén az élmezőnyhöz tartoznak.
Kevés fény, üzemmódok
A mobil fotózás legnagyobb ellensége a kevés fény: az apró szenzorokra ilyenkor alig jut foton, ráadásul sokszor a szoftver is megköti a felhasználó kezét. Az S5 sem hibátlan a kategóriában, ám egyértelmű az előrelépés az S4-hez képest, leginkább fókusz, fehéregyensúly és színtelítettség kategóriákban, ahol már számos rivális elvérzik. A legfőbb hiányosság az optikai képstabilizátor és ezzel összefüggésben hosszabb záridők elérhetősége. Naplemente után, megvilágított szobabelsőben vagy erősebb esti városfények mellett ISO 800-ig a fotók részletgazdagsága rendben van, sötétebb helyszíneken azonban már kellhet az amúgy erős LED vaku vagy a digitális képstabilizálás, ezres ISO felett ugyanis jelentősen nő a képzaj és csökken a képélesség. Mozgó téma esetében javasolt a LED-et be, a stabilizációt pedig kikapcsolni, esetleg az üzemmódok közül a sport módot kiválasztani.
A leghosszabb záridő stabilizálás nélkül 1/17 másodperc, a legmagasabb automatikus érzékenység pedig ISO 2000 (manuálisan ISO 800-ig választhatunk, bár a Camera Zoom FX applikáció felkínál ISO 1600-at is, leghosszabb záridő itt 1/10 másodperc). A HDR mód kevés fény mellett is használható és több sötét részletet is előcsal, viszont nő a képzaj is, főleg a képszéleken. Az S5 esti eredményei androidos viszonylatban kielégítőek, a Nokia Lumiák fotói azonban továbbra is részletgazdagabbak az optikai stabilizáció és hosszabb záridők miatt, utóbbin a Samsung könnyen változtathatna, 1 másodperces expozíció mellett alacsonyabb ISO értéken is lehetne fotózni. Maga a szenzor viszont alkalmas komolyabb éjszakai fotózásra.
A Galaxy készülékek egyik vonzereje a sokrétű kameraszoftver. A szelektív fókusz egy adott téma előteréről és hátteréről is készít egy-egy képet, és utólag ki lehet választani, melyik rész legyen éles (mindkettő is lehet). A mód legjobban akkor működik, amikor az előtér közel, a háttér pedig attól jóval távolabb helyezkedik el, némi szoftveres inkonzisztencia a két élességi tartomány határán mindenesetre megfigyelhető.
Szép arc módban készítés után korrekciókat lehet végrehajtani a bőrfelületen, a shot and more pedig képsorozatot készít fix háttér előtt, és felkínál többféle felhasználási lehetőséget: a legjobb kép és legjobb arc esetében a sorozat legideálisabb eredményét választhatjuk ki, a dráma felvétel mozgásfolyamatot képes megjeleníteni több fázisban, a radír a nemkívánatos mozgó elemeket távolítja el, a pásztázó felvétel pedig sebességelmosódást imitál a háttérben.
Virtuális sétával adott helyszín különböző pontjait lehet lefotózni, a készülék megjegyzi merre fordultunk, és utólag nyilak segítségével a helyet be lehet járni, a Dual Shot pedig mindkét kamera képét rögzíti egy fotón. Az animált fénykép tulajdonképpen egy gif fájlt készít, a hangos kép rövid hangüzenetet rögzít a fotó mellé, gyors mozgás elkapásához pedig a sport mód ajánlott.
Panorámát kétféleképpen lehet készíteni, a hagyományos 2D-s mód mellett elérhető a Nexusoktól megismert körfelvétel is, amivel gömbszerűen rögzíthetjük akár teljes környezetünket; a végeredményt kiterítve vagy 3D-ben is vissza lehet nézni. A képelemek illesztése nem mindig tökéletes, a legkevesebb hiba érdekében ezért érdemes a kameralencsét egy pontont tartani a térben, és a készüléket körülötte forgatni.
Videófelvétel
A Galaxy S5 pazar képminőséggel rendelkezik videórögzítés esetében is. Az alapfelbontás 1920 x 1080 pixel, azaz FullHD, ezen a méreten elérhető a rázkódáson valamelyest javító szoftveres képstabilizáció, a remekül működő HDR mód, illetve a két-, négy- és nyolcszoros gyorsított és a smooth/sima felvétel, ez utóbbi 30 helyett 60 képkockát rögzít másodpercenként folyamatosabb mozgás érdekében (tesztvideó itt). Lassított felvételt 720p-ben (1280 x 720 pixel), 1/2, 1/4 és 1/8-os sebességen lehet készíteni, hang nélkül (tesztvideó itt). Újdonság a szenzoralapú zoom, hiszen korábban videófelvétel alatt a nagyítás az 1080p-s képanyagba történt, jelentős minőségveszteséggel, az S5 viszont a PureView Nokia készülékekhez hasonlóan az összes pixelt hasznosítja nagyításkor, így négyszeres zoom (azaz teljes kép 1/16 része) mellett is 1 millió pixelnyi hasznos információt rögzíthetünk.
A Samsung Galaxy S5 4K-s videójának egy képkockája
Az igazi csemege persze a 4K-s felvétel, a 3840 x 2160 pixeles felbontás a FullHD-nél négyszer több pixelt rögzít, képkockánként 8 megapixelt (nappali tesztvideó, éjszakai tesztvideó letöltése. A YouTube által újrakódolt videók nem adják vissza, hogy mennyire részletgazdag a 4K-s videókép, ezért pár képkockát VLC Media Playerben rögzítettem. A felbontás mellett impresszív az MP4 tömörítés tisztasága is, ami nem csoda 47 Mbps-os-os bitráta mellett. Az árat a méretnél fizetjük meg, egy perc 4K-s felvétel 350 MB helyet foglal, egyszerre legfeljebb 5 percet rögzíthetünk, továbbá ennél a felbontásnál nem használható sem a HDR, sem a szoftveres képstabilizáció, sem a másodpercenkénti 60 képkockás rögzítés.
A Samsung Galaxy S5 4K-s videójának egy képkockája
A kérdés persze az, hogy szükségünk van-e ma 4K-s felvételekre, amikor otthoni megjelenítőink általában 1080p-t tudnak. Nehéz lenne egzakt választ adni, de a következő évtizedben már valószínűleg elterjedtek lesznek a 4K-s felbontású televíziók és monitorok, míg a 2K-s megjelenítők hordozható készülékek esetében már pár éven belül nagy számban elérhetők lesznek. Elvileg tehát logikus lenne ilyen magas felbontásban rögzíteni, de az optikai stabilizáció hiányában több érv is az 1080p-s anyagok rögzítése mellett szól, hiszen azok kisebbek, könnyebb őket lejátszani, rögzítésükkor pedig elérhető a HDR és a szoftveres stabilizáció is. A lényeg persze az, hogy a Samsung Galaxy S5 számos opciót felkínál, ki-ki a maga igényei szerint készítheti videóit.
A Samsung Galaxy S5 4K-s videójának egy képkockája
Ami a hangminőséget illeti, a készülék sztereóban rögzít, 128 kbps-os bitrátával. A felvétel általában tiszta, recsegés- vagy alapzajmentes, bár szeles időben elkerülhetetlen némi zúgás. Arra viszont figyelni kell, hogy a telefon stabil tartásakor ne takarjuk le egyik mikrofont sem, mert az ilyesmi könnyedén előfordulhat. A készülék egyébként támogatja a microSD kártyára való rögzítést is, de a magas bitráta miatt gyors kártyára lesz szükség, vagy marad a belső tárhelyre való írás.
Galéria, összegzés
A rögzített anyagot a fejlett galériában tekinthetjük meg, itt számos elrendezés közül választhatunk. Hasznos az értesítési sávból bekapcsolható Air View: képek, albumok vagy videók fölé helyezve ujjunkat előnézetet kapunk a forrásból. Álló- és mozgóképeinket a Stúdióban szerkeszthetjük, ikonja a galériából is elérhető. A szoftver egyébként számos képmanipulációs és korrekciós lehetőséggel rendelkezik, vágás, keretezés, torzítás, feliratozás is megoldható, de képregényszerű fotócsokrot is összeállíthatunk. A Videoklip Stúdióban fotóvetítést renderelhetünk videófájlba, míg a Shot and more a fent tárgyalt üzemmódok szerkesztését kínálja fel.
A Samsung hosszú ideje dolgozott újgenerációs kamerarendszerének fejlesztésén, és már az első ISOCELL-lel felszerelt telefonja is gyorsan, pontosan és megbízhatóan működik, jóval kevesebb félresikerült képpel, mint elődei. Nappal a teljesítmény kifogástalan, kevés fény mellett viszont megfigyelhető részletveszteség, főleg magas érzékenység használata esetén. A logikus következő lépés ezért az optikai képstabilizáció, illetve a szenzorméret további növelése volna, emellett jó lenne, ha szoftverfrissítéssel elérhetővé tennék a záridőválasztást és a hosszabb expozíciókat, bár erre nincs túl sok esély. Panaszra persze így sincs ok: pontos fókusszal és élethű színreprezentációval az esti képek is használhatók, a széleskörű kép- és videóbeállításokkal pedig bármikor finomhangolhatjuk felvételeinket.
Összességében tehát elmondható, hogy bár a profi- és zoomkamerákkal nem, de a zsebkompaktokkal a Samsung Galaxy S5 sikeresen felveszi a versenyt, hűséges társként élményeink, utazásaink, fontos pillanataink rögzítésére. És ez szerencsére nem csak a Samsung készülékéről, hanem a konkurens gyártók megoldásairól is elmondhatók.
Bone123
A teszt elkészítéséhez használt készüléket az XXL GSM biztosította. Vásárláshoz kérem, kattintson ide!
A cikk elkészítésében a Telekom 4G/LTE mobilinternet volt segítségünkre.