Hirdetés

Így hozd ki a legtöbbet az S23 Ultra kameráiból!

Pár tipp nagy felbontásra, Google Kamerára és a jövőre nézve.

Óriáskijelző, S Pen, DeX, csúcsmobilhoz illő teljesítmény, remek üzemidő, valamint öt megbízható, minőségi kamera: a Galaxy S23 Ultra a legsokrétűbb mobil a piacon, de nem biztos, hogy mindenben és mindenkinek a legjobb választás. Különösen szubjektív kérdés a kamera, hiszen van, aki instagramos, színes-szagos, filterezett képekre vágyik, és van, aki pont olyanra, amit a szemeivel lát, és amit cserélhető objektíves fényképezőgépe ment. Éppen azért rengeteg múlik a mobilok képfeldolgozó algoritmusán, és ha azon lehet még dolgozni, ott vannak az alternatív módok, illetve szoftverek.


Az S23 Ultra négy hátlapi optikája és segédelemei [+]

Ami elvitathatatlan a Samsung, Google és Apple telefonok esetében, az a lencséken átívelő, kiszámítható és megbízható minőség az előlapot és a videókat beleértve, a Samsung ráadásul ultraszéles kamerától 10x-es optikai nagyításig kínál lencseválasztékot. A képeket 100%-on, kukacoskodó szemekkel nézve viszont a Samsung feldolgozó algoritmusának is előkerülnek a viselt dolgai, úgyhogy, gondoltam adok a gyártónak és az olvasóknak pár tippet, hogy lehet a csúcsmodellből a legtöbbet kihozni. Főleg, ha nem kisebb, mint 200 megapixeles ISOCELL HM1 szenzor bújik meg a 23 mm-es és f/1,7-es rekeszértékű objektív mögött 1/1,3"-en, többirányú PD-autofókusszal és optikai képstabilizátorral – jöjjön mindjárt ötféle felvétel csak a Samsungtól és egy a Google Kamerától!

Az S23 Ultra gyári kameraszoftvere
Az S23 Ultra gyári kameraszoftvere [+]

Főkamera, automata mód, 12, 50 és 200 megapixel

A főkamera automata módban dinamikus, részletes, igen előnyös képeket ment megbízható fókusszal, expozícióval és fehéregyensúllyal. Teljes nagyításban a 12 megapixeles felvételek viszont vastagon túlélesítettek és zajszűrésnek, illetve a textúrakiemelésnek is bőven van nyoma, amit olvasóink is megjegyeztek a teszt alatt. A 4:3 ikonra bökve szerencsére választható nagyobb felbontás, és 50 megapixelen mindjárt természetesebb textúrákat és visszafogott élesítést kapunk, bár elég sok a kontraszt – nappal ezt a paramétert javaslom használni. 200 megapixeles fotó is lőhető persze, csak nincs sok értelme a 16320 x 12240 pixelnek, hiszen nincs igazi részletelőny 50-hez képest, plusz kevesebb elemből összegyúrva gyengébb a dinamika – ez a mód később jön kapóra.

A Google Kamera kezelőfelülete
A Google Kamera kezelőfelülete [+]

Expert RAW 12 és 50 megapixel, Google Camera, 12 megapixel

Az automatika mellett a Samsung Profi RAW néven olyan kézi módot is kínál, amely többelemes feldolgozás után kínál nyers DNG és feldolgozott JPG fájt – és sajnos teszi ezt eleve túlszűrt, túlélesített és túl színes csomagolásban, amivel pont a hobbisták nem tudnak sokat kezdeni, mert nem kerülhető ki vele a Samsung feldolgozó algoritmusa. Lényegében minden kamerával túlprocesszált a profi RAW felvétel: túlzott textúrakiemelés, telítettség és élesítés, plusz este komoly zajszűrés, amivel nálam ki is esett a használatból. 50 megapixelen meg csúnyán alulexponált a felvétel, szóval maradhatunk a gyári szoftver nagy felbontásán, vagy alternatív szoftver után nézhetünk. A Pixel telefonokból importált Google Kamera rengeteg készülékre elérhető és egyes modellekre igazított beállításokat is meg szoktak osztani, az S23 Ultrára mindenesetre még olyan korai változatot dobtam fel, ahol a kommunának még dolgoznia kell a finomításon – telepítési útmutató a cikk alján. A természetesebb feldolgozás azonban mindjárt nyilvánvaló: a színek, kontrasztok, a textúrák, a kontrasztok és lencserajzolat is sokkal inkább tükrözi a valóságot, illetve az optika és a szenzor képességeit, komolyabb algoritmus rátelepedése nélkül. Jöjjön még három példa.

Hirdetés

Főkamera 12 (1. sor) és 50 megapixel (2.), Google Camera 12 megapixel (3. sor)

A Samsung túlélesítése 12 megapixelen a táblák, kábelek és feliratok környékén nyilvánvaló, míg a túlzó textúrakiemelés az aszaltra vagy sűrű növényzetre tekintve bújik elő, ami számomra már előnytelen. 50 megapixelen újfent tisztább képek kapunk, de a Google Camera szállítja a legtermészetesebb felvételeket a szélek és az ágak rajzolata, illetve az ég pontos kék színe esetében. Este rengeteg részletet ment a főkamera egy kis zajjal és pontos fehéregyensúly, de itt is nyilvánvaló a túlélesítés, sötétben pedig már túl sok a zajszűrésből 50 megapixelen, hogy ilyenkor ne legyen a Samsung olyan jó, mint az iPhone Pro 48-on. A Google Kamera telítettségén lehetne finomítani, mindenesetre különösebb élesítés nélkül szállít újfent remek részletességet, így életképesebb esti alternatíva, mint a túlszűrő Expert RAW vagy éjjeli mód – az utóbbit jobb koromsötétre tartogatni, ahonnan ennyi részletet csal elő, plusz ott az asztrofotó mód, aminek egyelőre nem működik a Google-féle alternatívája ezen a telefonon.

Főkamera, 2x-es és 2,9x-es szenzorzoom (1. sor), ugyanez 200 megapixelből vágva (2.)

Az S23 Ultra a főkamera mellé 3x-os és 10x-es optikai nagyítás kínál, viszont, ha már rendelkezésre áll 200 millió pixel, a szenzorszintű nagyítás 2x-es és 2,9x-es állásban lehetne sokkal részletesebb és kevésbé mosott, mint ami az első sorban látható a gyári szoftvertől. A 2. sor eredményei sokkal részletesebbek: a 2x-es tűéles és a 3x-os is abszolút használható, pedig csak annyit csináltam, hogy egy 200 megapixeles kép megfelelő részét kivágtam és leméreteztem, és akkor a Samsungnak is így kellene megoldania az átmeneti zoomot. Ha ugyanis a 3x-os szenzorzoom is használható, az optikai nagyítás indíthatna 4x-es állásba, ahogy tesz a P50 Pro 95 mm-en (habár ezt a Huawei 3,5x-ösnek titulálja), ráadásul ez utóbbi sok másik gyártóhoz hasonlóan méretes, 64 megapixeles szenzort használ, 16 megapixelre leskálázott eredményekkel. Ezzel szemben a Samsung 3x-os, 69 mm-es optikai nagyítása 10 megapixeles szenzort vet be, és ezt skálázza 12-re, nyilvánvalóan kevesebb részlettel.

Galaxy S23 Ultra, 3x-os zoom (1. sor), Google Camera 3x-os (2.), P50 Pro 3,5x-ös (3.)

Nem rossz egyébként az Ultra 3x-os nagyítása, ám ha mellé a Google Camerával készült és 10 megapixelen hagyott képeket, a szenzor és az optika természetes rajzolatával szerintem jobb és kevésbé mosott képet kapok. Ám nincs mese: a P50 Pro zoomkamerája két szinttel jobb részletek és textúraminőség oldaláról 16 tűéles megapixelen. Este küzd-hajt az Ultra, és egész használható a 3x-os nagyítás, ha kellően megvilágított témára irányítjuk, és bár a Google Camera több részletet talál kevesebb szűréssel, éppen ezért elég sok színes zaj marad a sötétebb részeken, így nem ideális a helyzet. A P50 Pro részletelőnye este is nyilvánvaló, ugyanakkor a Huawei is visszafoghatná a zajszűrést és a telítettséget, maradt ugyanis kiaknázatlan potenciál a méretes szenzorban.

S23 Ultra, 10x-es zoom (1. sor), Google Camera 10x-es (2.), P50 Pro 7x-es (3.)

Az Ultra 10x-es zoomkamerájára a riválisoknak nincs válasza, mivel azonban a 230 mm-es optikához újfent 10 megapixeles szenzor dukál, a 12 megapixelre skálázott eredmények ezúttal sem tűélesek. Viszont rendkívül közel hozható a távoli téma ilyen nagyításnál, ami előnyös, ha a nyilvánvaló textúrakiemeléssel és zajszűréssel megbarátkozunk. Ehhez képest az optikai korlátjai miatt életlenebbnek ható Google Kamera felvételei természetesebb és részletesebb textúrákat demonstrálnak, lásd az utcatábla erezetét vagy a fal repedéseit. A meglepetést az P50 Pro szállítja: 3,5x-ös, 64 megapixeles kamerája lehetővé teszi ugyanis a közel veszteségmentes, 7x-es szenzorzoomot, és a 16 megapixeles képekbe jutva ugyanazokra a terepelemekre ugyanannyi képpont jut, mint az S23 Ultra 10x-es egységével. Lehet, hogy már a P50 Pro efféle képei sem tűélesek, mégis előnyösebben dolgozik a textúrákkal és a színekkel. Este már egyik kamera sem brillírozik: az S23 10x-es képe túlszűrt, míg a Google Camera részletelőnyének rengeteg képzaj az ára. Ha viszont a Széll Kálmán tér feliratot vagy a falfirkákat nézem a háttérben, a szintén elég sok szűrést használó P50 nyerésre áll, és ezúttal is hagyott benne a Huawei potenciált. Nyilvánvaló, hogy egy remek zoomkamera praktikusabb lehet két gyengébbnél, és ezt sok márka kihasználja.

Ultraszéles kamera, alapszoftver (1. sor), Google Camera (2.)

A Samsung ultraszéles kamerája 12 megapixelen nem skáláz se le, se fel, és nem volt nálam a Find X5 Pro vagy másik rivális nagyobb méretű és felbontású ilyen kamerával, hogy demonstráljam annak előnyeit. Nappal a helyzet azért jó, de 100%-on tetten érhető nem kevés túlélesítés főleg a széleken, de a zajszűrés is jelentős, lásd a festményszerű felhőket. A Google Kamera rajzolata, textúrái és kontrasztjai most is természetesebbek, felesleges élesítésről szó nincs, és bár este a színeken lehetne dolgozni (kicsit sok és hűvös a telítettség), a metrókijáratnál és a sarkoknál is hatalmas az előny a gyártói kamerához képest. Az S23 automata módja ugyanis elmossa, majd rommá élesíti a részleteket, amelyek középen nem az igaziak, a szélek pedig foltosak. Az éjjeli mód még rosszabb (katt ide): túlszűrt, elmosott minden, de a Profi RAW példa sem jobb mindössze 900 KB-on – kellett volna az a nagyobb szenzor.

Galaxy S23, S24 Ultra tippek

Ez a néhány példa remélem demonstrálta, hogyan lehet alternatív móddal (nappal 50 megapixel) vagy szoftverrel (Google Kamera) a piac egyik legsokrétűbb kamerarendszeréből még többet kihozni, az S23 Ultra előtt pedig több évnyi frissítés áll, hogy a Samsung természetesebbre vegye a képfeldolgozást. Mondom is a fejlődési lehetőségeket: csökkenteni kellene a túlzó textúrakiemelést és teljesen elhagyni a szoftveres élesítést. Helyette vissza lehet fogni a zajszűrést és a JPG tömörítést, hogy sokkal méretesebb állományokat mentsen a telefon. Az éjjeli mód és az Expert RAW algoritmusán is rengeteget kellene javítani, hogy tényleg előnyt jelentsenek az alapszoftverhez képest. Végül egy olvasói tipp, köszönjük: lehessen a LED villanót folyamatos megvilágításra használni fotózáskor, ne csak erős vakuzásra, ami egyébként egyáltalán nem opció az ultraszéles kamerával.

Az alapok jók, de maradt kiaknázatlan potenciál az S23 család kameraszettjében
Az alapok jók, de maradt kiaknázatlan potenciál az S23 család kameraszettjében [+]

Addig bátran lehet a Google Kamerát használni: jelen sorok írásakor én az innen letölthető APK fájlt dobtam fel saját felelősségre, az ismeretlen forrásból való telepítés engedélyezése után pedig az itt található ZIP fájt tömörítettem ki a telefon főkönyvtárába (SGCAM lesz a mappa neve). A Google Kamerát nem az ikonra röviden, hanem hosszan bökve indítottam el a Szelfi készítése opciót választva (különben az alkalmazás leáll), majd kétszer az exponálógomb és az előlapi kameraváltó ikon közötti fekete sávra bökve hívtam be a 0S23UTLRAN.xml beállításfájlt (utána az alkalmazás normálisan fut). Végül kikapcsoltam a felesleges Hires nagyfelbontású opciót, és máris az összes kamerát rendben tudtam használni az előlapi beleérve, némi expozíciókorrekcióval. Az importált Google Kamerában az a jó, hogy folyamatosan frissíti a kommuna és idővel egyre jobb beállításokat tesz közzé egyes készülékekre, ami az S23 család esetében még készül, de már most jó a minőség. Videózásra azért a Samsung automata vagy profi módját javasolom, és amúgy ez a téma is megérhet egy bejegyzést.

Négy méretes kameraszenzor pixel binninggel: a Vivo X90 Pro+ megcsinálta
Négy méretes kameraszenzor pixel binninggel: a Vivo X90 Pro+ megcsinálta (forrás: Vivo) [+]

Ami pedig a jövőt illeti: kedves Samsung, kukázzuk végre a 10 megapixeles zoomkamerákat 600 ezer forint felett, ha ugyanis elég a 200 megapixel minőségi 2x-es és 3x-os szenzorzoomra, mindjárt lehet nagyobb optikai zoomtartománnyal, szenzorral és felbontással indítani, hogy egy kamera tudja le a kétféle nagyítást egy Huawei, Honor vagy Vivo mobilhoz hasonlóan. De lehet két szenzorzoomos optikai egység is mondjuk 4x-es és 10x-es változatban, és akkor senki nem állítja meg a Samsungot, persze mögé kell tenni a természetesebb feldolgozást. Addig viszont hardverelőnyben van egy olcsóbb X90 Pro+, melynek a költségsapkájába csak belefért négy méretes, nagyfelbontású szenzor, és ez követendő példa lehet a tradicionális gyártók számára, ha a csúcskamerás marketing mögé a hobbifotósokat is megnyerő minőséget kívánnak biztosítani. Az alapok jók, az építményen viszont még lehet dolgozni.

Bone123 a.k.a. Hidegkuti Zoltán

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés